Gå til innhold

Terteform til ostekake?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt et par uhell med at springforma ikke er tett nok når jeg har forsøkt å lage ostekake (av typen som ikke stekes). Lurer derfor på om det kan være en god idé å lage kaken i en terteform i stedet? Eller blir det bare gris å forsyne seg av kaken da? Evt andre triks for at røren ikke skal renne utover hele kjøleskapet mitt? :(

Anonymkode: e4848...9bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første, det er lite plass i en terteform, hvis ikke du har en veldig stor en. Og, det vil bli vanskelig å forsyne seg.

Regner med det er mellom bunn og kanter du har hatt lekkasje? Det du da kan gjøre er å legge bakepapir over bunnen, og klemme fast med kanten. Når du har tatt av kanten, så klipper du vekk så mye papir som mulig. Ikke bruk for kvass kniv til å skjære, da skjærer du papiret og.

Jeg bruker bare å sette ringen fra springformen på et fat, og lager kaken direkte på fatet.

Et lite tips om bunnen, ikke bruk foodprosessor til å knuse kjeks, for da blir bunnen så hard. Knuser du dem manuelt blir det mye enklere å skjære, og spise bunnen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan får du kaken ut av terteformen? Det er jo veldig vanskelige kanter rundt.

Anonymkode: 28e9e...98e

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, Pinkee skrev:

For det første, det er lite plass i en terteform, hvis ikke du har en veldig stor en. Og, det vil bli vanskelig å forsyne seg.

Regner med det er mellom bunn og kanter du har hatt lekkasje? Det du da kan gjøre er å legge bakepapir over bunnen, og klemme fast med kanten. Når du har tatt av kanten, så klipper du vekk så mye papir som mulig. Ikke bruk for kvass kniv til å skjære, da skjærer du papiret og.

Jeg bruker bare å sette ringen fra springformen på et fat, og lager kaken direkte på fatet.

Et lite tips om bunnen, ikke bruk foodprosessor til å knuse kjeks, for da blir bunnen så hard. Knuser du dem manuelt blir det mye enklere å skjære, og spise bunnen.

Det samme gjør jeg! :) Er så enkelt og greit, og kaken blir stående perfekt på fatet! (tidligere hatt trøbbel å få den over fra form til fat slik at kaken forhoder seg hel) Det er det aller beste trikset, altså å lage kaken direkte på serveringsfatet, med springformkanten rundt. Den er enkel å fjerne når kaken har stivnet. Enig i at det beste er å knuse kjeksen manuelt! Har man problemer med lekkasje/at det renner mye væske ut på kantene nederst og utover fatet, kan man bare redusere smørmengden i bunnen! :) 

Skrevet

La fyllet sette seg litt mer i blandebollen før du har det over bunnen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La fyllet stivne litt før du har det over bunnen. Har aldri hatt uhell med ostekaker, men jeg bruker et litt fastere fyll enn det tradisjonelle med gelé i fyllet. 

Anonymkode: 8fd0e...edb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...