AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #1 Skrevet 18. juli 2016 Jeg har hatt et par uhell med at springforma ikke er tett nok når jeg har forsøkt å lage ostekake (av typen som ikke stekes). Lurer derfor på om det kan være en god idé å lage kaken i en terteform i stedet? Eller blir det bare gris å forsyne seg av kaken da? Evt andre triks for at røren ikke skal renne utover hele kjøleskapet mitt? Anonymkode: e4848...9bd
Pinkee Skrevet 18. juli 2016 #2 Skrevet 18. juli 2016 For det første, det er lite plass i en terteform, hvis ikke du har en veldig stor en. Og, det vil bli vanskelig å forsyne seg. Regner med det er mellom bunn og kanter du har hatt lekkasje? Det du da kan gjøre er å legge bakepapir over bunnen, og klemme fast med kanten. Når du har tatt av kanten, så klipper du vekk så mye papir som mulig. Ikke bruk for kvass kniv til å skjære, da skjærer du papiret og. Jeg bruker bare å sette ringen fra springformen på et fat, og lager kaken direkte på fatet. Et lite tips om bunnen, ikke bruk foodprosessor til å knuse kjeks, for da blir bunnen så hard. Knuser du dem manuelt blir det mye enklere å skjære, og spise bunnen. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #3 Skrevet 18. juli 2016 Hvordan får du kaken ut av terteformen? Det er jo veldig vanskelige kanter rundt. Anonymkode: 28e9e...98e 2
Lykkehjerte Skrevet 18. juli 2016 #4 Skrevet 18. juli 2016 6 timer siden, Pinkee skrev: For det første, det er lite plass i en terteform, hvis ikke du har en veldig stor en. Og, det vil bli vanskelig å forsyne seg. Regner med det er mellom bunn og kanter du har hatt lekkasje? Det du da kan gjøre er å legge bakepapir over bunnen, og klemme fast med kanten. Når du har tatt av kanten, så klipper du vekk så mye papir som mulig. Ikke bruk for kvass kniv til å skjære, da skjærer du papiret og. Jeg bruker bare å sette ringen fra springformen på et fat, og lager kaken direkte på fatet. Et lite tips om bunnen, ikke bruk foodprosessor til å knuse kjeks, for da blir bunnen så hard. Knuser du dem manuelt blir det mye enklere å skjære, og spise bunnen. Det samme gjør jeg! Er så enkelt og greit, og kaken blir stående perfekt på fatet! (tidligere hatt trøbbel å få den over fra form til fat slik at kaken forhoder seg hel) Det er det aller beste trikset, altså å lage kaken direkte på serveringsfatet, med springformkanten rundt. Den er enkel å fjerne når kaken har stivnet. Enig i at det beste er å knuse kjeksen manuelt! Har man problemer med lekkasje/at det renner mye væske ut på kantene nederst og utover fatet, kan man bare redusere smørmengden i bunnen!
fruBeist Skrevet 18. juli 2016 #5 Skrevet 18. juli 2016 La fyllet sette seg litt mer i blandebollen før du har det over bunnen? 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #6 Skrevet 18. juli 2016 La fyllet stivne litt før du har det over bunnen. Har aldri hatt uhell med ostekaker, men jeg bruker et litt fastere fyll enn det tradisjonelle med gelé i fyllet. Anonymkode: 8fd0e...edb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå