AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #1 Skrevet 18. juli 2016 ...hvordan har dere klart å få til det? Var dere superflinke på VGS? Har dere tatt påbygg for ekstra poeng? Er det alders-, kjønn- og høyere utdanningspoeng inne i bildet? Har fulgt godt med i den opptakstråden og ser mange har poeng godt over 60. Høyeste jeg så var ca 66 mener jeg å huske. Jeg syns det er imponerende og beundringsverdig at dere har jobbet hardt med utdanningen deres og satset for å komme inn på drømmestudiene. Og for å utvide tråden litt: hva er den høyeste poenggrensen dere har sett i år? På utdanning.no står alle studier med grenser for 2015. Tok en rask titt og så at profesjonsstudiene er de med høyest grense, f.eks. prof. medisin hadde 68.1(!). Man må nesten vie livet sitt til studier for å oppnå slike poenger. Anonymkode: 82689...62a
Gjest *kokos* Skrevet 18. juli 2016 #2 Skrevet 18. juli 2016 (endret) Jeg har 65,5 konkurransepoeng. Det er inkludert 2 poeng for høyere utdanning, 8 alderspoeng, og et karaktersnitt på 55,5. Edit: Jeg gikk forresten kjemi og prosess (det som nå er tip) på vgs, før jeg tok påbygg. Mye lettere å få gode karakterer på yrkesfag enn på studiespesialisering. Jobba hardt på påbygg, og fikk i hovedsak 6'ere der. Endret 18. juli 2016 av *kokos*
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #3 Skrevet 18. juli 2016 Jeg har 59.9 poeng og jeg har 3 realfagpoeng, 1 speåkpoeng, 8 alderspoeng, og 2 poeng for høyere utdanning. Hadde et beskjedent karaktersnitt på 4.6 ca. Jeg gjorde ikke mye skolearbeid på videregående men var ofte tilstede og var aktivt med i timene og pugget til prøver dagen før, men forsåvidt alltid vært skoleflink så gjorde det greit nok. Anonymkode: 140db...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #4 Skrevet 18. juli 2016 51 minutter siden, *kokos* skrev: Jeg har 65,5 konkurransepoeng. Det er inkludert 2 poeng for høyere utdanning, 8 alderspoeng, og et karaktersnitt på 55,5. Edit: Jeg gikk forresten kjemi og prosess (det som nå er tip) på vgs, før jeg tok påbygg. Mye lettere å få gode karakterer på yrkesfag enn på studiespesialisering. Jobba hardt på påbygg, og fikk i hovedsak 6'ere der. Hva skal du begynne på nå? Anonymkode: d3d99...e8f
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #5 Skrevet 18. juli 2016 Jeg gikk ut med 5,7 i snitt fra vgs, og med alderspoengene som kom i årene etterpå gikk det da ganske kjapt å komme over 60 poeng. Anonymkode: b9396...5b2
Gjest Linaria Skrevet 18. juli 2016 #6 Skrevet 18. juli 2016 Har 66, snitt på 5,4, 8 alderspoeng, 2 for høyere utdanning, 1 språkpoeng, 0,5 realfagspoeng. Man trenger ikke ha sinnsykt høyt snitt fra vgs for å ha over 60 poeng i ordinær. Det er nok å være gammel :-P Valgte et studium der alle kom inn fordi det var det jeg drømte om å studere, men snittet har hjulpet meg i senere tid i forhold til studier i utlandet.
Jaognei2 Skrevet 18. juli 2016 #7 Skrevet 18. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: ...hvordan har dere klart å få til det? Var dere superflinke på VGS? Har dere tatt påbygg for ekstra poeng? Er det alders-, kjønn- og høyere utdanningspoeng inne i bildet? Har fulgt godt med i den opptakstråden og ser mange har poeng godt over 60. Høyeste jeg så var ca 66 mener jeg å huske. Jeg syns det er imponerende og beundringsverdig at dere har jobbet hardt med utdanningen deres og satset for å komme inn på drømmestudiene. Og for å utvide tråden litt: hva er den høyeste poenggrensen dere har sett i år? På utdanning.no står alle studier med grenser for 2015. Tok en rask titt og så at profesjonsstudiene er de med høyest grense, f.eks. prof. medisin hadde 68.1(!). Man må nesten vie livet sitt til studier for å oppnå slike poenger. Anonymkode: 82689...62a Jeg har 68,8 konkurransepoeng. Tror medisin Oslo høst var høyest i år med en poenggrense på 68,3! Man kan få inntil 14 tilleggspoeng: 8 alder, 2 for studie/militær og 4 for realfag eller språkfag nivå 3.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #8 Skrevet 18. juli 2016 Snitt på 5.2 sammen med 8 alderspoeng, 2 militærpoeng og 3 realfagspoeng får jeg 65 konkurransepoeng. Jeg gikk medier og kommunikasjon på vgs, og tok påbygg. Jeg føler det var et lurt valg siden jeg tror det er en del lettere å få gode karakterer enn på studiespesialiserende, selv om det ble en god del norsk(som jeg hater) siste året. Anonymkode: 1a4c1...1a9
sonush Skrevet 18. juli 2016 #9 Skrevet 18. juli 2016 Min datter er ikke på KG, og som innherdet KG-ER, så skriver jeg om henne, fordi jeg er så stolt av henne. Min datter har 63,3 poeng fra førstegangs vitnemål. Hun har vært flink med skolen, rutiner på ting. Hvis det var innlevering så startet hun med det 2-3 uker føre, istedenfor 2-3 dager føre. I ukene før prøver så kom hun hjem rundt 16.30 fra skolen, spiste, slappet av, så på serier (ala pretty little liars, switched at birth ☺️☺️) eller sov til ca 19-19.30. Så tok hun skolesakene og gikk ned i kjelleren og vekk fra bråk, for å jobbe med skolearbeid. Hun kunne sitte til 23-24, og lese. Hun leste jevnt og trutt gjennom hele året, og intensiverte før eksamen. Nå i eksamensperioden satt hun og leste til 24-02. Avhengig av at det ikke var eksamen dagen etter. Hun hadde siste eksamen 13.mai og var ikke med på noe russrelatert feiring, før hun var ferdig med eksamene. Og fra 13.-18.mai så så vi henne nesten ikke 😃. I tillegg hadde hun deltidsjobb (pizzasjåfør) annenhver helg, og barnepass (kveld og nattestid). Det høres ut som om hun nesten ikke hadde noe liv, men hun var mye ute med vennene de dagene hun ønsket uten snev av dårlig samvittighet, fordi hun jobbet hardt de andre dagene. Hun fikk som nevnt 63,3 inkl realfagspoeng. Hun tenkte på medisin studiet på NTNU, men endte med å ha Oslo på førsteplass, og kom inn. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #10 Skrevet 18. juli 2016 Som noen andre skriver trenger man ikke å ha et ekstremt bra karaktersnitt når man teller med allslags poeng man kan få. Med alderspoeng, poeng for høyere utdanning/førstegangstjeneste og realfags-/språkpoeng kan man få totalt 14 poeng. Det vil si at en ordinær søker som har 60 i konkurransepoeng gjerne kan ha et karaktersnitt på 4,6 - altså et helt ordinært karaktersnitt. Over 60 i førstegangskvoten vitner imidlertid om et godt karaktersnitt da man maksimalt kan få 4 tilleggspoeng i denne kvoten. Nå trenger man heller ikke å være supersmart eller å vie hele fritiden sin til skolejobbing for å få et godt snitt. Man må bare ha knekt koden. Det er ganske vesentlig å ha konkrete mål man jobber mot. Forutsetninger spiller jo også en rolle. Anonymkode: e3bb9...abf 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #11 Skrevet 17. april 2021 Jeg har 63.6 eller 64.7 (jeg vipper i et fag), men 63.6 er det dårligste kan jeg havne på. 8 av de er alderspoeng, har ingen andre tilleggspoeng (realfag etc). Jeg føler ikke at jeg er noe smartere eller flinkere enn andre, men jeg er sinnsykt dedikert. Jeg har angret i over 10 år på at jeg aldri tok ferdig vgs, og da jeg endelig startet, ble det her den største jobben og oppgaven jeg har tatt på meg. Jeg har da 5 i et fag, og vipper mellom 5 og 6 i et annet fag. Skal ta realfag til høsten, da jeg ønsker å gi meg selv alle mulighetene som er. Anonymkode: e0f52...681
AnonymBruker Skrevet 17. april 2021 #12 Skrevet 17. april 2021 AnonymBruker skrev (På 18.7.2016 den 9.00): ...hvordan har dere klart å få til det? Var dere superflinke på VGS? Har dere tatt påbygg for ekstra poeng? Er det alders-, kjønn- og høyere utdanningspoeng inne i bildet? Har fulgt godt med i den opptakstråden og ser mange har poeng godt over 60. Høyeste jeg så var ca 66 mener jeg å huske. Jeg syns det er imponerende og beundringsverdig at dere har jobbet hardt med utdanningen deres og satset for å komme inn på drømmestudiene. Og for å utvide tråden litt: hva er den høyeste poenggrensen dere har sett i år? På utdanning.no står alle studier med grenser for 2015. Tok en rask titt og så at profesjonsstudiene er de med høyest grense, f.eks. prof. medisin hadde 68.1(!). Man må nesten vie livet sitt til studier for å oppnå slike poenger. Anonymkode: 82689...62a Jeg har faktisk akkurat rundet 70 poeng, nanoteknologi på førsteopptak i 16, nå har jeg 8 aldersspenn også, selv om jeg er ferdig nå da så de hjelper jo ikke så mye hehe.. Anonymkode: 263ec...a02
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #13 Skrevet 18. april 2021 Jeg har 60,1 poeng. Snittet fra videregående var bare 4,71, men jeg har 8 alderspoeng, 2 poeng for høyere utdanning og 3 poeng for realfag. Anonymkode: d66b0...350
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #14 Skrevet 18. april 2021 Jeg har 62,1 som førstegangsvitnemål. Ingen alderspoeng eller realfagspoeng. Jeg har jobbet hardt, og så har jeg vært heldig og har lett for det, også. Anonymkode: 253a2...9f2
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #15 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har 62,1 som førstegangsvitnemål. Ingen alderspoeng eller realfagspoeng. Jeg har jobbet hardt, og så har jeg vært heldig og har lett for det, også. Anonymkode: 253a2...9f2 Hvor mange språkpoeng er det egentlig mulig å få? Anonymkode: d66b0...350
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #16 Skrevet 18. april 2021 Jeg har godt over 60. Og skal jeg være ærlig skyldes det utelukkende lærerne og ren flaks. Vi fikk mye hjelp, for å si det sånn. Så standpunktkarakterene er langt bedre enn de burde vært. Vi hadde flaks og ble ikke trukket til eksamen. De nasjonale eksamen vi hadde trakk snittet litt ned, men det var så få at det spilte ikke så stor rolle til slutt. Anonymkode: 4557b...a5f
Gjest Linny111 Skrevet 18. april 2021 #17 Skrevet 18. april 2021 Jeg har rundt 65-66, men jeg har ikke brukt dem på en stund. 8 alderspoeng, 2 for høyere utdanning, 1,5 språkpoeng, 0,5 realfagspoeng og snitt på rundt 5,4 fra vgs. Det var lett å komme inn på studiene jeg søkte på, men det er greit å ha om jeg plutselig vil ta et årsstudium eller noe sånt. 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvor mange språkpoeng er det egentlig mulig å få? Anonymkode: d66b0...350 Maks 1,5 språkpoeng for samme språk, så hvis personen har tatt tysk og fransk til og med nivå 3, så kan det gå!
Gjest Linny111 Skrevet 18. april 2021 #18 Skrevet 18. april 2021 On 7/18/2016 at 1:45 PM, Jaognei2 said: Jeg har 68,8 konkurransepoeng. Tror medisin Oslo høst var høyest i år med en poenggrense på 68,3! Man kan få inntil 14 tilleggspoeng: 8 alder, 2 for studie/militær og 4 for realfag eller språkfag nivå 3. Så teknisk sett er 74 det høyeste man kan få? Det er sikkert noen som har det.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #19 Skrevet 18. april 2021 Jeg har 70 konkurransepoeng. Jeg har et greit snitt fra videregående, 3 realfagspoeng, 8 alderspoeng og 2 poeng for universitet. Jeg var ikke så heldig med hvilke fag jeg kom opp i eksamen, men jeg berget 5 på de fleste og 6 på noen. Det hadde vært ganske greit å forbedre snittet mitt hvis det var behov for det, men det er det jo ikke, og jeg har heller ikke bruk for det lenger. Jeg søkte med førstegangsvitnemål og er i utdanning nå. Anonymkode: 431f1...d7d
AnonymBruker Skrevet 18. april 2021 #20 Skrevet 18. april 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvor mange språkpoeng er det egentlig mulig å få? Anonymkode: d66b0...350 Jeg har ikke språkpoeng heller, så vidt jeg vet? Hadde fransk ut vg3. Jeg gikk IB-linjen, så karakterene mine ble regnet om. På IB kan man få karakteren 7. Anonymkode: 253a2...9f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå