Gå til innhold

Hva skjer med katten min?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!!

Jeg er en jente på 15 år som har en hannkatt på 6 år, som bor hos moren min. Jeg kom hjem til moren min i dag etter å ha vært 2 uker hos faren min, og merket med engang at det var no anderledes med katten min!

Til vanlig er han alltid full av energi og snakker hele tiden og er EKSTREMT kosete og sosial katt. Han kan like gjerne være inne hele dagen bare for å være med oss i her hjemme. Men når jeg møtte han i dag kom han sakte men sikkert mot meg i en slapp gange akkurat som at energien hans bare var tappet helt ut. Han var også helt tyst (noe han har vært i hele dag), og har ikke vært sosial med oss i huset men bare vært ute i (nesten) hele dag.

På kvelden nå når jeg skulle legge meg pleier han alltid å hoppe opp i senga med engang han skjønner at jeg skal legge meg, og står og tramper og maler som bare det når jeg kommer å koser litt på han før jeg sovner. Men når jeg la meg i dag måtte jeg selv bære ham opp i senga, for han orket ikke hoppe opp, og la seg med engang ned og var helt slapp. Har også merket at han har blitt mye tynnere enn vanlig...

Skjenner jeg blir veldig beskymra og vet ikke helt hva jeg skal gjøre! :(

Noen som vet hva som kan være galt og hva jeg kan gjøre?

Hilsen en beskymra katte eier

Anonymkode: e24d2...19b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, MXB skrev:

Ta han med til dyrlege asap!!

!

Gjest jesse james
Skrevet

Katten din må få hjelp. Du er bare 15 dette er foreldrene ditt sitt ansvar. Har man er dyr er man ansvarlig for dens helse. 

Ring dyrlegen kl 08.00 og få time så fort som mulig, slipper pus å ha det vondt. 

Håper den blir frisk, lykke til :) 

Skrevet

Katten har det ikke bra. Ring veterinæren med en gang de åpner. I mellomtiden, om du er våken prøv å få i han litt vann, evt bland litt vann i våtfor, leverpostei eller noe og se om han vil slikke i seg sausen. Hvis han er så slapp så er sikkert sjansen høy for at han i tillegg er dehydrert (han spiser og drikker sikkert ikke noe særlig?).

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier, ring veterinæren i morgen og fortell hvordan det står til med pus. Da bør du få en time kjapt.

Det kan være flere typer sykdommer, forgiftninger og skader som kan gjøre at en katt blir slapp. Ofte er det en kraftig betennelse i et sår, da må du få resept på antibiotika til katt, og kanskje må veterinæren åpne og rense såret. Du kan prøve å kjenne forsiktig på kroppen hans for å se om han har en kul eller vondt noe sted. Spør moren din hvor lenge han har vært sånn, det er fint for veterinæren å vite. Ser du om han spiser og drikker? Har han vært på do? Husk å ikke slippe han ut igjen mens han fremdeles er syk.

Lykke til, jeg håper det går bra! :klem:

Anonymkode: 7af6c...511

AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig flott at du er så obs og passer på hvordan det går med katten din, og ikke minst at du spør videre her på forumet. Du er jo bare 15 år, så det er flott at du tar ansvar. 

Som andre skriver bør dere få sjekket katten hos en veterinær. Ring i morgen ved åpningstid. Det kan være mye som forårsaker en slik tilstand hos katten. Jeg håper ikke at det er noe veldig alvorlig. 

Håper det ordner seg. 

Anonymkode: 1711a...8f6

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det med deg og pusen din, TS?

Anonymkode: 4d081...092

AnonymBruker
Skrevet

Brå endringer i adferd er god grunn til å oppsøke dyrlege. Opplevde det samme med min unge, tilsynelatende friske katt, alle andre i huset mente jeg overdrev, men det viste seg at hun var døende av akutt immunsvikt. Nå måtte min katt avlives uansett, men hadde de andre tatt meg alvorlig ville hun sluppet å lide så lenge. :(

Anonymkode: a94e6...eb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...