Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg blir ny student nå i høst, og vil gjerne høre deres beste tips når det kommer til det økonomiske. Lurer på ting som mobilabonnement, månedskort, og sånne luksusting som f.eks. spotify premium. Hva har vært deres beste løsninger? 

Jeg har ikke fått noen jobb ennå, så jeg vil gjerne ta utgangspunkt i det man får av stipend og lån fra lånekassen. 

Anonymkode: c144a...e51

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være greit å ønske seg årsabonnement hos Spotify fra venner og familie til bursdag og jul. Ellers er det en løsning der tre familiemedlemmer får spotify der det tredje medlemmet får det gratis. Mulig det også er noen andre muligheter også. 

Selv bruker jeg ikke månedskort da jeg bor midt i sentrum med kort avstand til instituttet. Dersom du ikke trenger månedskort bør du kutte denne utgiften. Dersom du må ha det er det jo ganske lite du kan gjøre med det. 

Ellers er det lurt å vite at man kan få refusjon på tannlege- og legeutgifter. Dette står det nærmere informasjon om på siden til samskipnaden i studiebyen din. 

Anonymkode: cf68c...c9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være greit å ønske seg årsabonnement hos Spotify fra venner og familie til bursdag og jul. Ellers er det en løsning der tre familiemedlemmer får spotify der det tredje medlemmet får det gratis. Mulig det også er noen andre muligheter også. 

Selv bruker jeg ikke månedskort da jeg bor midt i sentrum med kort avstand til instituttet. Dersom du ikke trenger månedskort bør du kutte denne utgiften. Dersom du må ha det er det jo ganske lite du kan gjøre med det. 

Ellers er det lurt å vite at man kan få refusjon på tannlege- og legeutgifter. Dette står det nærmere informasjon om på siden til samskipnaden i studiebyen din. 

Takk :) er enig i at jeg bør se an om jeg trenger månedskort.. eier ingen sykkel for øyeblikket, men tenker å spørre moren min om å låne hennes med meg, da hun egentlig bruker sin veldig lite uansett, og hun vil forstå økonomipresset som student. Skal også se hva jeg får fiksa angående spotify. Har allerede ønska meg regnjakke fra foreldrene mine (skal til Bergen og eier ingen regnjakke), så får se hva det blir til ved bursdag. 

Noen flere tips? :) tenker at det nok er flere enn meg som kunne trengt det. Selv er jeg ikke så veldig flink med økonomi (dessverre!), men jeg er jo bare nødt til det nå :) og jeg tviler på at jeg er alene om det. 

Skrevet

Planlegge handling av mat, ingen spontankjøp! Sett deg ned 1 gang i uka (f.eks. søndag), sjekk tilbud og planlegg middag. Jeg spiser for ca 250 kr/uka, da spiser jeg sunt og godt. Månedskort er ofte nødvendig i Bergen pga. store avstander mellom fakultetene og studiestedene, men det ser du an. Lurt å kjøpe brukte bøker - ofte like gode men til halv pris. Dersom du er 19 enda (97-modell eller sen 96) kan du bruke ungdomskort på all skyss i Hordaland (ferjer, buss, tog, båt). Det koster bare 360 kr, i stede for vanlig månedskort som koster 450 for en sone. Ungdomskortet kan du ha t.o.m. den mnd du fyller 20. 

Regnjakke, høye støvler og en stor paraply er fin innflytningsgave kan du si til de nærmeste. Det er must-have i Bergen ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, boblevann skrev:

Planlegge handling av mat, ingen spontankjøp! Sett deg ned 1 gang i uka (f.eks. søndag), sjekk tilbud og planlegg middag. Jeg spiser for ca 250 kr/uka, da spiser jeg sunt og godt. Månedskort er ofte nødvendig i Bergen pga. store avstander mellom fakultetene og studiestedene, men det ser du an. Lurt å kjøpe brukte bøker - ofte like gode men til halv pris. Dersom du er 19 enda (97-modell eller sen 96) kan du bruke ungdomskort på all skyss i Hordaland (ferjer, buss, tog, båt). Det koster bare 360 kr, i stede for vanlig månedskort som koster 450 for en sone. Ungdomskortet kan du ha t.o.m. den mnd du fyller 20. 

Regnjakke, høye støvler og en stor paraply er fin innflytningsgave kan du si til de nærmeste. Det er must-have i Bergen ;) 

Takk :) får som sagt se hva jeg gjør med månedskort.. trenger uansett å gå ned i vekt tenker jeg, så kan jo sånn sett være greit med sykkel :laugh: 

Tenker faktisk å skrive en ønskeliste til bursdag nå, for nå var det jo plutselig så mye viktig å ønske seg 😅 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flere? :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Støtter middagsplanlegging og handling en dag i uka, det er det viktigste. Bruk gjerne appen Mattilbud for å se etter tilbud, og frys ned rester av f.eks gryteretter til senere. Jeg lager alltid 2-4 porsjoner av grytemat/supper, så fryser jeg ned i porsjoner.

Husk å skaffe deg forsikring (reise og innbo). Flere utdanninger (lærer, sykepleie o.l.) har fagforeninger for studenter som tilbyr litt billigere forsikring.

Hvis du liker å dra ut på byen, prøv å kjøpe færre enheter ute. Jeg drar ikke ut så ofte, men gjør jeg det, er det vanligvis 1-2 glass ute på byen. Drar man ut tidlig i stedet for å vorse, blir det før 2-3 enheter ekstra, og hundrelappene flyr avgårde. Nattakst er også dyrt i Bergen (80 kr etter kl 01, må betales uansett), så det kan være lurt å vurdere om det er verdt det når klokka nærmer seg :) 

Anonymkode: 5429a...bd5

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) er enig i at jeg bør se an om jeg trenger månedskort.. eier ingen sykkel for øyeblikket, men tenker å spørre moren min om å låne hennes med meg, da hun egentlig bruker sin veldig lite uansett, og hun vil forstå økonomipresset som student. Skal også se hva jeg får fiksa angående spotify. Har allerede ønska meg regnjakke fra foreldrene mine (skal til Bergen og eier ingen regnjakke), så får se hva det blir til ved bursdag. 

Noen flere tips? :) tenker at det nok er flere enn meg som kunne trengt det. Selv er jeg ikke så veldig flink med økonomi (dessverre!), men jeg er jo bare nødt til det nå :) og jeg tviler på at jeg er alene om det. 

hehe, liker at folk utenfra tar alle forholdsregler når de kommer til bergen. jeg har bodd her hele livet og har ikke hatt regnjakke på flere år :P men det er veldig lurt da!

AnonymBruker
Skrevet

Ta med matpakke. Det blir dyrt å handle i kantina hver dag. Kjøp brukte bøker, og ikke vær så kresen på utgaven. Noen bøker kan du få veldig billig dersom du aksepterer en eldre utgave, og innholdet er for det meste kliss likt, De har bare endra litt på kapitlene og sånn. Sjekk også hvilke bøker du virkelig trenger. Mange forelesere er glade i å føre opp masse pensum på lista, og så viser det seg på slutten av semesteret at du sitter med bøker for tusenvis av kroner du ikke har brukt. Bøker er dyrt, så det er mye å spare på å være litt smart her. Om det er ei bok du bare skal ha ett kapitttel av så går det an å bruke biblioteket.

Anonymkode: ff391...344

AnonymBruker
Skrevet

Mobilabbonnement med 1GB data kan du få for så lite som 99kr måneden, feks fra ice, tror det er et annet selskap også som tilbyr det

Anonymkode: 4f49c...da9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags mat-butikker finnes i nærheten av der du skal bo og studere? Det finnes Trump-kort (fungerer hos butikker innen NorgesGruppen) og Coop-kort (til coop-butikkene) som det er mulig å tjene noen kroner på ved alle kjøp gjennom mat-butikkene deres.

I tillegg finnes det kreditt-kort som gir "cashback" ved forskjellige kjøp - deriblant hos dagligvare-butikker. Men da må man holde tungen rett i munnen, og huske å betale disse utgiftene - før gebyr fra kredittkort-selskapet setter inn..

Anonymkode: b3399...0a2

Skrevet

Da jeg var borteboer student skreiv jeg opp alt jeg brukte penger på I en liten bok. Da ble jeg mer bevisst på hva pengene gikk til. Ei jeg kjenner tar ut en fast sum ut fra minibanken hver måned,  som hun skal bruke til mat/drikke/dopapir  o.l. Med å betale kontanter når hun skal handle blir hun MYE mer oppmerksom på hva ting koster,  og hun bruker mye mindre penger på "tull og tøys".

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags mat-butikker finnes i nærheten av der du skal bo og studere? Det finnes Trump-kort (fungerer hos butikker innen NorgesGruppen) og Coop-kort (til coop-butikkene) som det er mulig å tjene noen kroner på ved alle kjøp gjennom mat-butikkene deres.

I tillegg finnes det kreditt-kort som gir "cashback" ved forskjellige kjøp - deriblant hos dagligvare-butikker. Men da må man holde tungen rett i munnen, og huske å betale disse utgiftene - før gebyr fra kredittkort-selskapet setter inn..

Kredittkort er fullstendig utelukket for min del, fordi jeg som sagt ikke egentlig er så dreven på økonomi, så jeg tørr rett og slett ikke å gå til anskaffelse av noe sånt. Men trumfkort og coop kort burde jeg kanskje skaffe meg. 

Så masse gode tips! Tusen takk :)

Skrevet (endret)

Mye penger går gjerne til mat så lag en stor porsjon med middag slik at du kan fryse resten ned i små porsjoner. En stor form med lasagne eller lignende vil være mange middager fremover for en liten penge :) Og når du handler så bør du følge med på kilopris og kjøp gjerne billigmerker. 

Du får et stort beløp av lånekassen nå i august og januar..det som ikke brukes kan settes inn på høyrentekonto. Kjøp brukte bøker om du får tak i det. Og som nevnt smør din egen matpakke. :opplyser:

Endret av StudinnaÜ
  • Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Det beste du kan gjøre som student, er å unngå unødvendige kostnader, som f.eks. restauranter, kino, dyr husleie, og så videre, men også dyrt mobilabonnement eller kredittkort.

Skrevet

Ikke kjøp kaffe, frokost og all mulig dilldall ved cafe, Narvesen, kiosk og sånne ting. Er veldig over-priset ved slike steder! Det lønner seg nok å kjøpe brød / knekkebrød eller noe (pluss pålegg) og så har man frokost til fleire dager. :) Kanskje du kan lage frokost / lunsj og sånn kvelden før du skal ut på noe - og så legge dette i kjøleskap over natten? Med mindre du bor i kollektiv med folk som stjeler all maten din da selvfølgelig. :icon_frown:

Skrevet

Mat og husleie er de to største postene mine. 
Husleie er som den er. Jeg bor i student bolig rett ved skolen. Så jeg har gåavstand til både skolen og matbutikken. Da trenger jeg ikke busskort. det er kjekt. Om du ikke har søkt om student bolig så er det noe du kan se på. 

Mat. som flere skriver så er planlegging det lureste du kan gjøre! sett deg ned en gang i uka. se hva du har av mat og lag en matplan slik at du utnytter alt av råvarer. Gå på butikken bare en gang i uka. jo færre ganger du er på butikken jo mindre muligheter er det for å bruke penger. 
Finnes flere blogger som har oppskrifter og handlelister. http://sirifossing.blogg.no/ er en av mine favoritter. Lær deg å lage gryter. mye god mat og veldig billig. 

Tenker jeg kan legge til hva jeg har ønsket meg til jul og bursdager de siste årene
- tannlegetime
- frisør time
- vaksier
- flybilletter
- vintersko

Anonymkode: ebb27...caf

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mat og husleie er de to største postene mine. 
Husleie er som den er. Jeg bor i student bolig rett ved skolen. Så jeg har gåavstand til både skolen og matbutikken. Da trenger jeg ikke busskort. det er kjekt. Om du ikke har søkt om student bolig så er det noe du kan se på. 

Mat. som flere skriver så er planlegging det lureste du kan gjøre! sett deg ned en gang i uka. se hva du har av mat og lag en matplan slik at du utnytter alt av råvarer. Gå på butikken bare en gang i uka. jo færre ganger du er på butikken jo mindre muligheter er det for å bruke penger. 
Finnes flere blogger som har oppskrifter og handlelister. http://sirifossing.blogg.no/ er en av mine favoritter. Lær deg å lage gryter. mye god mat og veldig billig. 

Tenker jeg kan legge til hva jeg har ønsket meg til jul og bursdager de siste årene
- tannlegetime
- frisør time
- vaksier
- flybilletter
- vintersko

Anonymkode: ebb27...caf

Tannlegetimer kan du få refusjon for av flere studentsamskipnader. Mange frisører har også studentrabatt. Kjempelurt å føre opp dette som bursdags-/julegaveønsker, men husk alltid å spørre etter dette i salongen når du er i ferd med å betale. :) Det er gjerne mellom 10-20 %. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...