Gå til innhold

Hvor mye er "nok" aktiviteter for barn 2+ år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil spørre KG, for jeg tar meg i å synes synd på barn som ikke gjør så mye med foreldrene sine. Barn som sjelden drar utenfor huset, som for det meste er hjemme med mor og far etter barnehagen. Hva mener dere?

Anonymkode: e348f...90f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Etter barnehagen? 2-4 år? Å være hjemme med mor og far er da suverent. De trenger å roe ned. Leke litt i hagen eller lekeplass noen ganger er helt ok, men de små trenger å roe ned når de har vært i barnehagen!

I helger og ferier er det fint å ha em aktivitet til dagen (feks en utflukt, et besøk etc) sammen med en kortere tur i nærområdet  tenker jeg. 

Anonymkode: e0063...c76

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Barn har det best sammen med sine foreldre der barnet kan finne roen. 

Et så lite barn har ikke behov for noen større aktiviteter enn å tilbringe tid med sine foreldre. 

Om det er innenfor husets sine vegger, hagen eller på nabolaget sin lekeplass. 

Anonymkode: 46340...05d

• Liker 6
Gjest Magnifiq
Skrevet

Barn har bare godt av å være hjemme med foreldrene sine etter en hel dag i Bhg.

Skrevet

Min toåring går i barnehage fulltid 8-9 timer om dagen og noen få ganger kortere. I uka gjør vi sjelden annet enn daglige rutiner på ettermiddagen og tidlig kveld til sengetid. I helgene hvor vi ikke hr spesielle planer pleier vi å velge en helt rolig dag hvor vi bare er hjemme. Men vi har stor hage og feltets lekeplass like ved som besøkes når vi er bare hjemme. Den andre dagen finner vi på ting. Det kan være besøke tante og onkel med jevngamle barn, tur i svømmehallen, besøke en klatrepark, eller ta middagen i sekken og reise til skogs. 

Ungen vår trenger fysisk utfoldelse i løpet av en dag for å trives, men om vi gjør noe mer enn tur i sandkassa på kvelden etter barnehage så når han enden på lunta si etter kort tid, for da er han sliten. 

Også er det stor variasjon på unger. Med så små barn synes jeg ikke synd på de som bare er hjemme, men jeg synes litt synd på de som bare er inne (på fridager). Men, det er nok farget av at det beste min vet er å ta på sko og løpe ut.

• Liker 1
Skrevet

Små barn trenger ikke aktiviteter, lekeland eller andre store ting, det er mer enn nok å være sammen med foreldre, venner (etterhvert som de blir større og får venner), nabobarn etc. Men de trenger å komme seg ut av huset og være ute! Det kan gjerne være i hagen eller på nærmeste lekeplass, men de trenger plass til å utfolde seg og bruke kroppen, mener nå jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sushi skrev:

Små barn trenger ikke aktiviteter, lekeland eller andre store ting, det er mer enn nok å være sammen med foreldre, venner (etterhvert som de blir større og får venner), nabobarn etc. Men de trenger å komme seg ut av huset og være ute! Det kan gjerne være i hagen eller på nærmeste lekeplass, men de trenger plass til å utfolde seg og bruke kroppen, mener nå jeg.

Heldigvis ikke ofte mine har hatt lange dager i Bhg, men etter en full dag i Bhg har de virkelig fått vært ute og brukt kroppen store deler av dagen. Tviler på at det er et stort behov for det da?

Anonymkode: c4ef9...29c

• Liker 1
Skrevet

Barn er forskjellige og foreldrene som velger å "bare" være hjemme etter jobb og barnehage gjør nok det fordi det er hva som passer deres barn og familie best. For mye aktivitet kan fort føre til slitne, sure unger som ikke vil i seng, jeg for min del vil helst unngå det. Min på 2,5 år legger seg mellom 19-1930, om han har full dag i barnehagen hentes han 1545. Fra vi er ferdige med middag og frem til leggetid prioriterer ikke vi de største aktivitetene akkurat. Leker inne, ute i hagen ol., av og til besøker vi familie eller drar på lekeplassen. Men de "store" tingene legges til helga og andre dager vi har fri. Det må ikke skje noe hele tiden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår gutt på 3 år sovner ca 19.30 i ukedagene, men kveldsritualet starter mellom kl 18-18.30. Da er det barne-tv, kveldsmat, bading/annet kveldsstell, pluss en lang lesestund på rommet før han skal sove. Pappaen er ikke hjemme før kl 17, så vi har bare omtrent en time til middag og lek alle tre før vi begynner leggerutinen. Jeg henter vanligvis senest 15.30, så jeg og sønnen vår leker inne eller ute på lekeplassen frem til vi må begynne å lage middagen. 

I gjennomsnitt har vi planer 1-2 ganger i ukedagene. Det innebærer som oftest middagsbesøk, enten hos oss eller hos andre, og lek etterpå. Det er veldig koselig, men spesielt på vinterstid er gutten vår ofte trøtt og sliten, så da holder vi oss mer hjemme. Større planer, som besøk til parker i nærheten, byturer, lekeland, svømmehall, lengre besøk osv. tar vi alltid i helgene.  

Anonymkode: fe7c8...ccf

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis ikke ofte mine har hatt lange dager i Bhg, men etter en full dag i Bhg har de virkelig fått vært ute og brukt kroppen store deler av dagen. Tviler på at det er et stort behov for det da?

Anonymkode: c4ef9...29c

Det er sikkert forskjellig både fra barn til barn og ikke minst hvor mye barna er ute i barnehagen. Mine er stort sett ute hele ettermiddagen etter barnehagen, men så er de "uteunger" også. Ikke alltid de er så veldig mange timer ute på småbarnsavdelinga der minsten går.

Skrevet

Jeg tror nær sagt alle unger bruker kroppen sin hele dagen i bhg og synes ikke de trenger å være ute og bruke kroppen sin etter barnehagen også. Det er nok veldig stor forskjell på unger, men min har vært veldig sliten etter bhg og hatt stort behov for alenetid. Spesielt om vinteren. Vi bor sånn til at han kan være ute og leke med venner hele dagen, så i helgene og i feriene har vi noen dager der det ikke skjer noe mer enn det. Da er han ute og sykler, hopper på trampoline, løper og leker med andre unger fra rundt 10 til 18.30, avbrutt av noen spisepauser. For meg er det ganske sært at enkelte mener man ikke kan være "bare hjemme" en hel dag.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den Monday, July 18, 2016 at 8.14, Sushi skrev:

Mens min femåring ikke sitter stille (knapt nok under måltider) i løpet av barnehagedagen. Hun er stort sett i konstant bevegelse. De er også mye ute, spesielt i sommerhalvåret. Hun blir mentalt sliten av mye inntrykk, og aktivitetsnivået øker proporsjonalt med at hun blir mer sliten. 

Når hun kommer hjem, har hun behov for å slappe av. Når hun da lander i sofaen med nettbrett eller tv, synes jeg det er henne vel unt. Da synker hun inn i bobla si og virkelig hviler.

Når hun har fri må vi selvfølgelig finne på noe, men selv da mener jeg at hun har godt av å bli skjermet for inntrykk. Vi har mye å finne på ute hjemme, og det mest 'sprelske' vi gjør er stort sett å besøke venner. Badeland og lekeland med mye folk blir veldig raskt for intenst for henne og hun blir ufokusert og hyperaktiv.

Unger er forskjellige og jevnt over kan vi anta at de fleste legger opp til et aktivitetsnivå som passer deres familie. 

Anonymkode: 59c72...302

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mens min femåring ikke sitter stille (knapt nok under måltider) i løpet av barnehagedagen. Hun er stort sett i konstant bevegelse. De er også mye ute, spesielt i sommerhalvåret. Hun blir mentalt sliten av mye inntrykk, og aktivitetsnivået øker proporsjonalt med at hun blir mer sliten. 

Når hun kommer hjem, har hun behov for å slappe av. Når hun da lander i sofaen med nettbrett eller tv, synes jeg det er henne vel unt. Da synker hun inn i bobla si og virkelig hviler.

Når hun har fri må vi selvfølgelig finne på noe, men selv da mener jeg at hun har godt av å bli skjermet for inntrykk. Vi har mye å finne på ute hjemme, og det mest 'sprelske' vi gjør er stort sett å besøke venner. Badeland og lekeland med mye folk blir veldig raskt for intenst for henne og hun blir ufokusert og hyperaktiv.

Unger er forskjellige og jevnt over kan vi anta at de fleste legger opp til et aktivitetsnivå som passer deres familie. 

Jeg mener det er minst like bra å være ute og leke for å koble av, som å sitte i sofaen med nettbrett. Barna får jo ikke for mange inntrykk å være i hagen og leke selv, eller sykle litt utenfor huset? Min femåring trenger også ro i løpet av dagen. Hun går alltid og leker helt alene i minst en time, sier selv at hun vil "være i fred". Men denne leken kan like gjerne være ute som inne.

Uansett mente jeg bare at det å leke ute er nok aktivitet for små barn. De trenger ikke organiserte aktiviteter eller badeland.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at dagens barn, uansett alder, oftere er overstimulert og slitne etter altfor mange/tidkrevende fritidsaktiviteter enn det omvendte, så det du skisserer er en problemstilling jeg aldri ville tenkt over.

• Liker 6
Skrevet
17 minutter siden, Sushi skrev:

Jeg mener det er minst like bra å være ute og leke for å koble av, som å sitte i sofaen med nettbrett. Barna får jo ikke for mange inntrykk å være i hagen og leke selv, eller sykle litt utenfor huset?

Det kommer vel litt an på hvordan man bor. Vi bor i blokk på et ganske stort boligområde med mange blokker. Det er utrolig mange barn her. Så å være ute og samtidig alene, er rett og slett ikke mulig. Barnet mitt går ofte inn på rommet sitt og leker i fred der, men jeg har ingen problemer med at han noen ganger velger å se på nettbrett. Fullstendig passive aktiviteter trenger ikke være negativt for barn som blir stimulert hele dagen hver dag.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Sushi skrev:

Jeg mener det er minst like bra å være ute og leke for å koble av, som å sitte i sofaen med nettbrett. Barna får jo ikke for mange inntrykk å være i hagen og leke selv, eller sykle litt utenfor huset? Min femåring trenger også ro i løpet av dagen. Hun går alltid og leker helt alene i minst en time, sier selv at hun vil "være i fred". Men denne leken kan like gjerne være ute som inne.

Uansett mente jeg bare at det å leke ute er nok aktivitet for små barn. De trenger ikke organiserte aktiviteter eller badeland.

Igjen, unger er forskjellige. Når en unge praktisk talt har vært i konstant bevegelse 07-16, har kanskje ungen godt av å sitte litt?

Min trenger mental stimuli for å kunne slappe av i kroppen og fysisk stimuli for å kunne slappe av mentalt. Etter en lang dag med hyperaktivitet på grunn av overstimulering, trenger i alle fall hun å få slappe av litt i kroppen ;) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...