Gå til innhold

Feriedrama - dag 1!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg, min samboer, hans barn på 11 og 14 og vårt felles barn på 2 er på ferie hos min tante og onkel. Vår første hele dag, av 10, har vert helt forferdelig, Barnet på elleve er tydelig på at hun kjeder seg(det er myyye å gjøre her, som min tante og onkel har stelt istand kun fordi vi skulle komme), skal ikke spise noe som min tante lager, er sur og grinete og erter sitt eldre søsken hele tiden. I tillegg er hun frekk mot de vi er på besøk hos. 

I kveld, ganske sent, begynte hun å erte søskenet sitt ved spisebordet hvor vi voksne sitter. Min tante er tydelig lei og jeg blir flau,, Etter flere advarsler (fir mange etter min mening) får hun beskjed om at hun får legge seg dersom hun ikke gir seg, men at hun kan oppføre seg som folk, eller gå å legge seg. Da begynner hun å diskutere frekt mot meg, så jeg sier at det er nok og at sjansene er oppbrukt,, 

Etter at hun var i seng, kom hun ned flere ganger, demonstrerte skikkelig, og endte opp med at hun la seg i vår seng. Jeg skulle endelig legge meg, etter en full fart dag med sure barn, en samboer som dro på en eviglang fottur med eldste barnet og ikke ett eneste sekund for meg selv. Jeg prøvde meg på en fottur alene, men djenta fulgte altså etter meg, så nå var senga for meg selv utroolig attraktiv. 

Når jeg ser henne ligge der så blir jeg sur og ber min samboer om at han nå får ta seg av dette med en gang. 

Han tar med seg jenta opp, hører at hun sutrer litt, og det ender med at hun får bli med ned og får sitte på pappas fang. Jeg hører at min tante takker for seg da de kommer ned igjen.. Dette irriterer meg. Hun har fått sjanse på sjanse og har dratt den ut til det lengste. 

Er det ikke feil av min samboer å gjøre dette, etter slik oppførsel??  

Anonymkode: 84f42...ed7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min første tanke er jo at jeg også ville reagert på dette og blitt litt irritert, for det er en ganske naturlig måte å reagere på når lunta er litt oppbrukt. Jeg ville uansett prøvd å ikke vise for verken samboer eller barn at jeg var irritert, og så ville  jeg spurt samboeren (etterpå, når det kun var dere to der og verken tanker, onkler eller barn tilstede) om hvorfor han tok henne med ned igjen. Hvem vet, kanskje det var en god grunn? 

Videre ville jeg tatt det derfra, og blitt enige om felles kjøreregler for ferie med samboer, og evt involvert barna i disse neste dag. 

Endret av Marimba
AnonymBruker
Skrevet

Han belønner jo sårlig oppførsel, ja. Han fpr begynne å ta med seg 11-åringen på lange fotturer i stedet for (eller i tillegg til) 14-åringen, så kanskje hun blir litt utslitt og ikke orker å oppføre seg som en drittunge.

Anonymkode: 0d90c...a35

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det der høres slitsomt ut! Høres ut som den jenta blir belønnet for dårlig oppførsel. Ta en prat med samboeren din. Og med barna. Bli enige om hvilke regler som skal gjelde under besøket. Forklar barna at dere forventer en viss grad av folkeskikk når man er på besøk hos andre mennesker. 

Anonymkode: 7b125...e39

• Liker 3
Gjest Becky48
Skrevet

Selvfølgelig er det feil av din samboer og på en måte godta jenta sin oppførsel, men du har ikke skrevet noe om hvor ofte han har barna på samvær, eller om de har 50/50 deling, det spiller inn når man skal svare. Han sliter vel med samvittigheten på de eldste barna og godtar mer en hva godt er. Og så er det slik at den alderen jenta er i er en bedriten alder, og med tanke på at du er stemor så blir hun enda mer bedriten mot deg. Sånn er det når man er sammen med en mann som har barn fra før av. Du må få samboer med på lag og sette grenser og gi konsekvenser, dere må jo være enige.

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, min samboer, hans barn på 11 og 14 og vårt felles barn på 2 er på ferie hos min tante og onkel. Vår første hele dag, av 10, har vert helt forferdelig, Barnet på elleve er tydelig på at hun kjeder seg(det er myyye å gjøre her, som min tante og onkel har stelt istand kun fordi vi skulle komme), skal ikke spise noe som min tante lager, er sur og grinete og erter sitt eldre søsken hele tiden. I tillegg er hun frekk mot de vi er på besøk hos. 

I kveld, ganske sent, begynte hun å erte søskenet sitt ved spisebordet hvor vi voksne sitter. Min tante er tydelig lei og jeg blir flau,, Etter flere advarsler (fir mange etter min mening) får hun beskjed om at hun får legge seg dersom hun ikke gir seg, men at hun kan oppføre seg som folk, eller gå å legge seg. Da begynner hun å diskutere frekt mot meg, så jeg sier at det er nok og at sjansene er oppbrukt,, 

Etter at hun var i seng, kom hun ned flere ganger, demonstrerte skikkelig, og endte opp med at hun la seg i vår seng. Jeg skulle endelig legge meg, etter en full fart dag med sure barn, en samboer som dro på en eviglang fottur med eldste barnet og ikke ett eneste sekund for meg selv. Jeg prøvde meg på en fottur alene, men djenta fulgte altså etter meg, så nå var senga for meg selv utroolig attraktiv. 

Når jeg ser henne ligge der så blir jeg sur og ber min samboer om at han nå får ta seg av dette med en gang. 

Han tar med seg jenta opp, hører at hun sutrer litt, og det ender med at hun får bli med ned og får sitte på pappas fang. Jeg hører at min tante takker for seg da de kommer ned igjen.. Dette irriterer meg. Hun har fått sjanse på sjanse og har dratt den ut til det lengste. 

Får inntrykk av at far og datter generelt sett har for liten tid alene sammen. Høres ut som om hans barns atferd gjenspeiler dette faktum.

Synd at de ikke kan være alene sammen jevnlig året rundt.

Anonymkode: e14d7...d85

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får be samboeren din om å ta med seg barna sine hjem igjen.

Anonymkode: ecde1...eaf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hun tester grenser, har også en 11 åring som kan dra strikken langt for tida, spes om han er litt utrygg. MEN han får ikke dra den så langt blant andre folk og etter tydelige grenser henter han seg inn og oppfører seg fint igjen.... Kanskje noe med alderen?

Anonymkode: 120f4...b83

• Liker 1
Skrevet

Høres ikke ut som hun på 11 har lyst til å være der? Er hun alltid slik?

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært lenge å være hele 10 feriedager hos andre som man ikke er så mye med til vanlig. Vi var ni dager hos mine foreldre nå nylig, jeg og barnet mitt, og jeg følte selv sterkt på at jeg måtte holde ut de siste tre-fire dagene. Neste år reiser vi ikke dit, og vi kommer til å snakke med dem om at tre eller fire overnattinger er maks av hva vi ønsker enten det er vi som overnatter hos dem, eller de som overnatter hos oss senere. Når det går fra å bikke over fra gøy til et slit, så er det ikke verdt det. Man bør jo kunne glede seg til å komme dit igjen senere.

Barna som er 11 og 14 år gamle burde bli spurt hva de ønsker å holde på med i sommerferien. De er såpass gamle, at jeg tror i alle fall fjortisen ville fått sagt sin mening på valg av bosted ved en eventuell skilsmisse. Derfor bør de få si sin mening om hva de ønsker å gjøre i sommerferien, selvsagt innenfor de økonomiske rammene dere har som familie. Uansett bør egentlig alle i familien deres, fra 11-åringen og oppover i alder, få lov til å si sin mening på forhånd, og dere bør snakke sammen dere voksne i mellom hvor mye egentid dere selv trenger for å komme levende ut av hele ferien. 

Ta en liten time-out, dere selv som familie. Gjerne allerede i dag. Det er ingen skam å snu, og vil dere heller gjøre noe annet de siste halvparten av dagene fremfor tante og onkel så må det være ok. :)

Anonymkode: 31194...594

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er jeg enig i at det ikke er riktig å belønne dårlig oppførsel, men det kommer jo ann på hvorfor far valgte å gjøre som han gjorde. Kanskje han har tatt en prat med jenta på sengekanten, og funnet ut hva som var galt? Kanskje han har fått en unskyldning? Kanskje har han etter en prat med jenta oppdaget at han ubevisst har behandlet henne urettferdig? Min første tanke når jeg leser innlegget er at jenta kanskje føler seg veldig utenfor? Hun sier hun kjeder seg, du sier det er masse å gjøre. Det kan føles ganske ekskluderende å skulle underholde seg på egenhånd, selv om det i utgangspunktet er mye å underholde seg med. Er det noen som gjør noe sammen med jenta, på hennes premisser? (Jeg mener ikke at hun skal underholdes hele tiden, men det bør heller ikke forventes at hun skal underholde seg selv hele tiden.)  Hun er på ferie med far, søsken og stemor, hos stemors familie. Far tar hennes det eldste barnet med på fottur, så hun blir igjen med stemor, stemors familie og et halvsøsken som er vesentlig mye yngre. Når stemor går på fottur blir hun ikke invitert med (men henger seg på likevel). Det er far og søskan som er hennes familie her. Mon tro hvordan det føltes da far tok med kun det eldste barnet på en eviglang fottur?

Nå mener jeg ikke at det er greit å oppføre seg sånn som du beskriver uansett, og hun bør få en reaksjon på den dårlige oppførselen. Men samtidig er det viktig å huske på at dårlig adferd ofte er et uttrykk for noe, og det er ikke sikkert barnet er i stand til å sette ord på hva som egentlig er problemet. Som voksne har vi et ansvar både i forhold til å reagere på dårlig oppførsel, sånn at barna lører hvordan det er greit å oppføre seg, og for å gå i oss selv å spørre oss om vi kan gjøre noe anderledes.

Anonymkode: 3f24f...874

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er hverdagene for dere, forresten? Er det fullt kjør med to aktiviteter fast per barn som dere må kjøre hit og dit, så er det jo ikke vanskelig å forstå at det er vanskelig for barna å omskolere seg. Er dere obs på å la barna kjede seg litt i hverdagen også?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som resultatet av å være skilsmissebarn/lausunge. Mor og far skal holde sammen.

Anonymkode: 3f716...0a8

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som resultatet av å være skilsmissebarn/lausunge. Mor og far skal holde sammen.

Skal si det var en konstruktiv tilbakemelding til trådstarter. :rolleyes: 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du begynner å nærme deg 100 år nå eller? Sånn siden du i 2016 synes det er greit å bruke begrepet lausunge om et barn...

Anonymkode: 3f24f...874

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hun er hos oss 50/50.. Vi legger opp til altiviteter hver dag som badeland/tivoli osv.. Jenta VELGER å være sammens med meg på dagtid, fremfor sin far dersom vi splitter oss.. 

I hverdagen er det full fart ja. Jeg har kommentert dette flere ganger, men her er det far OG mor som bestemmer.. 

AnonymBruker
Skrevet

Far kjenner nok sine barn best, og vet hva som nytter. Personlig har jeg svært dårlig erfaring med straff. Det funker rett og slett ikke. Man skulle jo tro at det gir dem en lærepenge, men mange år som foreldre har lært meg at det aldri har kommet noe godt ut av straff. Og tro meg, vi praktiserte straff i mange år (altså ikke fysisk straff, selvsagt, men typisk å fjerne belønninger, kutte nettilgang etc).

Blir jo umulig for oss å si noe om denne saken utelukkende basert på det du forteller her. Jeg tipper far kjenner datteren sin såpass godt at han vet hva som skal til.

Anonymkode: fc369...ac9

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far kjenner nok sine barn best, og vet hva som nytter. Personlig har jeg svært dårlig erfaring med straff. Det funker rett og slett ikke. Man skulle jo tro at det gir dem en lærepenge, men mange år som foreldre har lært meg at det aldri har kommet noe godt ut av straff. Og tro meg, vi praktiserte straff i mange år (altså ikke fysisk straff, selvsagt, men typisk å fjerne belønninger, kutte nettilgang etc).

Blir jo umulig for oss å si noe om denne saken utelukkende basert på det du forteller her. Jeg tipper far kjenner datteren sin såpass godt at han vet hva som skal til.

Anonymkode: fc369...ac9

Det kommer an på om far tar sikte på å oppdra datteren, eller om han er fornøyd med å blidgjøre datteren. Det er en hel del samvæsfedre som sier seg fornøyd med sistnevnte strategi.

Skrevet

Det er første dag, masse forventninger i luften og det hele kom skeivt ut. Legg det bak dere, ro ned, og prøv å ikke la dere provosere til videre konflikter. Sett deg på trappa med jenta og snakk sammen om hva dere har lyst til å gjøre og hva dere kan finne på. Si at dere nå skal være ganske lenge i hjemmet til din snille tante, og at det er viktig å være hjelpsomme og hyggelige for at hun ikke skal bli helt utslitt. Det virker som hun har et godt forhold til deg, og ingen barn ønsker at ferien skal bli bare krangling. Og når du selv trenger å få gå en tur i fred eller lese bok i senga, så gi beskjed til sambo, slik at han tar alle barna den tiden. 10 dager er ganske lenge å være hjemme hos andre, og krever MYE smidighet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 17.7.2016 at 23.31, AnonymBruker skrev:

Jenta kjeder seg - gi henne en ipad!

Viktig å legge opp til gode rutiner også på ferie, overtrøtte, sultne unger er slitsome å ha med å gjøre.

Det kan være at mor og far ikke bor sammen, at det blir en popularitetskonkurranse, slik at far trosser mor, det er ofte slik at far lettere gir etter... de er så redd for å bli upopulære.
Da må dere voksne gå sammen og snakke som voksne og bli enige om grenser og reaksjoner om grensene brytes, og at begge skal si det samme.

Det kan jo være at jenta vil ha oppmerksomhet, at dere voksne prater og prater, og hun føler hun ikke blir sett.
Negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet....

Er det noe jenta liker? LIker hun å tegne? Liker hun ballspill? Ta henne med på noe hun liker.

Ikke lag sur stemning av å kjefte og være sur, da blir jenta bare enda verre.
Bare spill blid hele tiden, lat som du ikke lar deg påvirke - for jenta vil ha oppmerksomhet,

men dersom hun ser at dere ikke reagerer når hun er sånn, så gir hun seg til slutt...

Ros henne masse når hun oppfører seg bra, ignorer henne når hun er trollete. 

Anonymkode: 08760...7b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...