Gå til innhold

Norske kvinner i dag burde prøve å leve slik kvinner gjorde for 100-200 osv år siden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da ville de forstått hvor bra de faktisk har det. Nei alt er ikke perfekt men norske kvinner har aldri hat det så bra som de har det nå.

Deres tipp oldemødre kunne bare drømme om den frihet de har nå.

Anonymkode: ebfaf...c90

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk det samme til mennene....

Anonymkode: 5faff...588

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk det samme til mennene....

Anonymkode: 5faff...588

Menn hadde hatt det overraskende enkelt. Alle var garantert en kone og fikk stiftet familie. Selv arbeiderne som idag blir valgt bort, var garantert en kone.

Sugde litt å måtte dra ut i kriger og dø, men noen fordeler var det jo.

Anonymkode: bbfe0...197

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil faktisk ikke ha så mye frihet som jeg har. Jeg syns det er stressende mer enn behagelig. Jeg skulle gjerne tatt noen år i en annen tid der det krevdes mer av meg fysisk og mindre av meg mentalt. 

Anonymkode: 7cea9...aa3

• Liker 1
Skrevet

Dette blir i samme gate som å fortelle barn som blir mobbet på skolen at de ikke har noe å klage på fordi det finnes hjemløse og foreldreløse barn.

Vi bør jobbe for å gjøre verden bedre, både for menn, kvinner, barn og dyr.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Cathrine88 skrev:

Dette blir i samme gate som å fortelle barn som blir mobbet på skolen at de ikke har noe å klage på fordi det finnes hjemløse og foreldreløse barn.

Vi bør jobbe for å gjøre verden bedre, både for menn, kvinner, barn og dyr.

Nei det gjør det ikke. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør det ikke. 

Jo. "Du har ikke noe å klage på, for det kunne vært verre".

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør det ikke. 

Kan du forklare nærmere hva du vil med tråden?

Anonymkode: eb125...6b2

Skrevet

Takk som byr, men ellers takk

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn hadde hatt det overraskende enkelt. Alle var garantert en kone og fikk stiftet familie. Selv arbeiderne som idag blir valgt bort, var garantert en kone.

Sugde litt å måtte dra ut i kriger og dø, men noen fordeler var det jo.

Anonymkode: bbfe0...197

Ingen var garantert en kone. For de fleste var det faktisk vanskeligere enn i dag å finne seg en ektefelle, både fordi det i mange områder var langt mellom kandidater som ikke medførte blodskam, og fordi ekteskap i langt større grad måtte være passende og  aksepteres av begges foreldre.

Du romantiserer fortiden. Den tiden var et blodslit med få rettigheter og muligheter. Det kunne dessuten være enormt vanskelig å få lov til å gifte seg med noen hvis man ikke hadde noe å tilby, f. eks. i form av fast bopel og sikkert arbeide eller inntekt. Var du ikke odelsgutt eller født inn i gode kår, kunne du regne med mange, mange år som løsarbeider, sjømann eller på huspost før det i det hele tatt kunne være tale om å prøve å finne en ektefelle. Fikk man barn, var sjansen for at de levde opp relativt liten. Les kirkenøkene, så kan du få et godt inntrykk av en enormt høy barnedødelighet, og et foruroligende høyt antall kvinner som døde i barsel.

Leser ikke folk historie lenger?

Anonymkode: 7e2d0...60b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 5fb60...c8f

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen var garantert en kone. For de fleste var det faktisk vanskeligere enn i dag å finne seg en ektefelle, både fordi det i mange områder var langt mellom kandidater som ikke medførte blodskam, og fordi ekteskap i langt større grad måtte være passende og  aksepteres av begges foreldre.

Du romantiserer fortiden. Den tiden var et blodslit med få rettigheter og muligheter. Det kunne dessuten være enormt vanskelig å få lov til å gifte seg med noen hvis man ikke hadde noe å tilby, f. eks. i form av fast bopel og sikkert arbeide eller inntekt. Var du ikke odelsgutt eller født inn i gode kår, kunne du regne med mange, mange år som løsarbeider, sjømann eller på huspost før det i det hele tatt kunne være tale om å prøve å finne en ektefelle. Fikk man barn, var sjansen for at de levde opp relativt liten. Les kirkenøkene, så kan du få et godt inntrykk av en enormt høy barnedødelighet, og et foruroligende høyt antall kvinner som døde i barsel.

Leser ikke folk historie lenger?

Anonymkode: 7e2d0...60b

Jo,sagaen om isfolket :laugh:

Anonymkode: 9a3b3...f20

Gjest NotNaomi
Skrevet

Greit å sette ting i perspektiv,men dette blir jo litt for dumt. Ingen har grunn til å klage på noe egentlig da,for en ting er sikkert,og det er at noen alltid har dett verre og vanskeligere. En lever her og nå,og det er naturlig at en forholder seg til det. Men som sagt,det kan være en idé å sette ting i perspektiv iblant.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville de forstått hvor bra de faktisk har det. Nei alt er ikke perfekt men norske kvinner har aldri hat det så bra som de har det nå.

Hvorfor bare kvinnene? Vi menn har det da langt bedre i dag en for 100-200 år siden.

• Liker 2
Skrevet

Det interessante hadde jo vært å sett hvor mange som ville ønske å være ute i arbeidslivet om de måtte leve under forholdene på 1800 og 1900 tallet. Jeg tror nok veldig mange ville ønske en mann som forsørget dem. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, dette forumet noen ganger. Gå å legg deg. 

Anonymkode: 39f89...6a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 17. juli 2016 at 22.49, AnonymBruker skrev:

Å takk o sjenerøse du, for min frihet. :klo:

Anonymkode: c8762...c0b

Skrevet

Bla bla bla vi kvinner bør dit og det. Vi har bare ikke mindre, bare andre problemer enn oldemorene vår. Samme med menn, problemstillingene dengang er ikke like med dagens problemer.

Hele min barndom var veldig lik med hva oldemoren min måtte gå igjennom. Ville gjerne ha det slik i dag om det faktisk kunne la seg gjøres (utenom perverse mannfolk)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...