AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #1 Skrevet 17. juli 2016 Ja, dette er da spørsmålet mitt. Kan jeg vaske tøybindene med resten av 60graders vasken eller bør jeg vaske de i en egen vask? Jeg har bare tre så langt og det blir jo veldig dumt å sette på en vask med så lite... Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 44be9...b96
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #2 Skrevet 17. juli 2016 Tøybind bør vaskes på 95 grader, eller kjøp deg en blillig stålkasserolle eller emaljekasserolle og lær deg å koke dem på komfyren. De som ikke hadde vaskemaskin før kokte klær på komfyr. Anonymkode: fd5db...c07 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #3 Skrevet 17. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tøybind bør vaskes på 95 grader, eller kjøp deg en blillig stålkasserolle eller emaljekasserolle og lær deg å koke dem på komfyren. De som ikke hadde vaskemaskin før kokte klær på komfyr. Anonymkode: fd5db...c07 Der jeg kjøpte dem sto det 40-60 grader. http://www.toybleia.no/product/maijat-nattbind-3pk Den siste kommer jeg nok ikke til å gjøre, synes det er for tungvint. Anonymkode: 44be9...b96
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #4 Skrevet 17. juli 2016 Kommer an på hva de andre tingene du vasker på 60 grader er. Om det er vanlige klær er ikke så farlig, du håndvasker jo bindene først. Men ikke vask de sammen med kjøkkentekstiler.. Anonymkode: 9ae45...fa1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #5 Skrevet 17. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Kommer an på hva de andre tingene du vasker på 60 grader er. Om det er vanlige klær er ikke så farlig, du håndvasker jo bindene først. Men ikke vask de sammen med kjøkkentekstiler.. Anonymkode: 9ae45...fa1 Det er truser, håndklær og kjøkkentekstiler. Men det skal gå fint så lenge jeg passer på å ikke ta med kjøkkentekstilene i vasken med tøybindene? Og så må jeg skylle bindene først? Anonymkode: 44be9...b96
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #6 Skrevet 17. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det er truser, håndklær og kjøkkentekstiler. Men det skal gå fint så lenge jeg passer på å ikke ta med kjøkkentekstilene i vasken med tøybindene? Og så må jeg skylle bindene først? Anonymkode: 44be9...b96 Du må aldri vaske kjøkkentekstiler med undertøy, spesielt ikke når du kun vasker på 60. Ja du må skylle og klemme ut så mye blod som mulig for hånd først, helst så fort du er ferdig med å bruke dem ellers setter det flekker og gjør at de varer kortere enn nødvendig. Anonymkode: 9ae45...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #7 Skrevet 17. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Du må aldri vaske kjøkkentekstiler med undertøy, spesielt ikke når du kun vasker på 60. Ja du må skylle og klemme ut så mye blod som mulig for hånd først, helst så fort du er ferdig med å bruke dem ellers setter det flekker og gjør at de varer kortere enn nødvendig. Anonymkode: 9ae45...fa1 Tusen takk for råd! Ja, jeg fikk med meg det, det trengs bare å sies en gang. Jeg spurte bare for å være sikker at da går det bra. Vet du forresten som ca. hvor lenge et tøybind skal vare? Og når de bør byttes ut? Anonymkode: 44be9...b96
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #8 Skrevet 17. juli 2016 Skyll i kaldt vann forresten. Anonymkode: 9ae45...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #9 Skrevet 17. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for råd! Ja, jeg fikk med meg det, det trengs bare å sies en gang. Jeg spurte bare for å være sikker at da går det bra. Vet du forresten som ca. hvor lenge et tøybind skal vare? Og når de bør byttes ut? Anonymkode: 44be9...b96 Det kommer an på hvor mange du har å rullere med. Man bruker jo noen stykker på et døgn. Jo flere du har, jo lengre varer de. Er som truser. Anonymkode: 9ae45...fa1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #10 Skrevet 17. juli 2016 Å vaske hind på 40 eller 60 grader er liten heldig både for bindene og din hygiene sin skyld og for vaskemaskinen. Blod ssom ligger i luft tiltrekker seg mengder av mikroorganismer, det lukter mer og mer etterhvert som mikroorganismene vokser og gror i blodet og bindet. De blir ikke rene i en vaskemaskin uten skikkelig varm vask. I tillegg du oppi tråden her som påstår at bind ikke må blandes med kjøkkentekstiler på 60 grader, kan du ut i fra et mikrobakterielt perspektiv forklare hvorfor de ikke skal blandes, mens du tydeligvis mener det er ok å vaske først en 60 maskin med blodige bind for så å sette på en ny maskin med kjøkkentkdtiler på samme temperatur? Få tøybindene dine i kaldt vann etter bruk og før de vaskes, ts, ellers blir de straks engangsbind og du ender opp med infeksjoner på grunn av vask på for lav temperatur. Anonymkode: fd5db...c07 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #11 Skrevet 17. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å vaske hind på 40 eller 60 grader er liten heldig både for bindene og din hygiene sin skyld og for vaskemaskinen. Blod ssom ligger i luft tiltrekker seg mengder av mikroorganismer, det lukter mer og mer etterhvert som mikroorganismene vokser og gror i blodet og bindet. De blir ikke rene i en vaskemaskin uten skikkelig varm vask. I tillegg du oppi tråden her som påstår at bind ikke må blandes med kjøkkentekstiler på 60 grader, kan du ut i fra et mikrobakterielt perspektiv forklare hvorfor de ikke skal blandes, mens du tydeligvis mener det er ok å vaske først en 60 maskin med blodige bind for så å sette på en ny maskin med kjøkkentkdtiler på samme temperatur? Få tøybindene dine i kaldt vann etter bruk og før de vaskes, ts, ellers blir de straks engangsbind og du ender opp med infeksjoner på grunn av vask på for lav temperatur. Anonymkode: fd5db...c07 Vasker kjøkkentekstiler på kokvask. Anonymkode: 9ae45...fa1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #12 Skrevet 26. juli 2016 Den 17.7.2016 at 22.53, AnonymBruker skrev: Du må aldri vaske kjøkkentekstiler med undertøy, spesielt ikke når du kun vasker på 60. Ja du må skylle og klemme ut så mye blod som mulig for hånd først, helst så fort du er ferdig med å bruke dem ellers setter det flekker og gjør at de varer kortere enn nødvendig. Anonymkode: 9ae45...fa1 Det går helt fint å vaske kjøkkenhåndklær og truser på 60. Anonymkode: 7fa81...a3f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #13 Skrevet 26. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det går helt fint å vaske kjøkkenhåndklær og truser på 60. Anonymkode: 7fa81...a3f Ikke sammen! Anonymkode: 59249...e87 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #14 Skrevet 26. juli 2016 Hmm, jeg tror de som svarer deg, TS, har ikke brukt moderne tøybind selv. Jeg bruker tøybind Jeg vasker de på 60 graders vask sammen med håndkle og sengetøy. 60 graders vask er tilstrekkelig for å drepe de alle fleste bakterier. Moderne vaskemaskiner kan nok "jukse" med temperaturen, og vaske på lavere hvis den mener at skittentøy ikke er skittent nok (ja, for det måles) - men det unngår du hvis du bruker baby/allergi program på maskinen. Hvis du ikke har sånn program, da driver antagligvis ikke din maskin med sånn. Jeg vasker de ikke med kjøkkenhåndkle og kjøkkenklut på generell basis (men kan nok ha en kjøkkenhåndkle i vask med sengetøy i ny og ned..) - men det er fordi matlukt fra kjøkken kan sette seg i sengetøy, ikke motsatt! Angående hvor lenge de varer, det kan jeg ikke svare deg på.. Har brukt mine siden 2010 kanskje og de er like fine, og jeg kjøpte billige på ebay. Blir noen flekker av og til til, men de går av i vask etterhvert. Eller går det også å solbleike de - altså bare tørke ute i sola. Nå bruker ungen min tøybleier, så nå vaske jeg tøybind sammen med hans tøybleier istedenfor. Jeg har forresten ikke fått en eneste urinveis- eller soppinfeksjon siden jeg byttet ut Always oh Libress med tøybind og menskopp! Ikke engang da jeg gikk gravid. Og jeg slett med hyppige infeksjoner før det, det var også grunner at jeg byttet. Så tror jeg vasker mine bind riktig! Anonymkode: 8b1a6...27a
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2016 #15 Skrevet 26. juli 2016 Du kan jo kjøpe en sånn vaskepose å ha de inni så er du sikker på at de ikke krymper ved høy temperatur. Anonymkode: 42ed4...713
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #16 Skrevet 27. juli 2016 Jeg har alltid vasket de på 60 graders vask, og nei, selvfølgelig ikke sammen med kjøkkenhåndklær. Det er varmt nok med 60 grader. Men det er greit å kjøre de på et skylleprogram først om du har det på maskinen din, ev. om du hiver dem i ei bøtte med vann før de vasker dem. Har aldri hatt verken UVI eller sopp etter at jeg begynte med tøybind *bankibordet* Synes tøybind varer i evigheter. Kommer sikkert an på hvor mange man har å bytte mellom, men jeg har ikke slitt ut noen av mine på disse årene. Anonymkode: 57ba8...1e1
Guarana Skrevet 27. juli 2016 #17 Skrevet 27. juli 2016 Da jeg vasket en blodig truse engang ble resten av tøyet farget og ødelagt av blodet, så husk å skyll bindene før du vasker de.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2016 #18 Skrevet 27. juli 2016 Jeg vasker mine bind sammen med truser og håndklær på 60 grader med kald forvask. I forkant av dette bare knepper jeg de sammen og lar de ligge sammen med skitne håndklær. Jeg har aldri fått flekker på verken bindene eller resten av klesvasken og sopp eller UVI har jeg ikke hatt en eneste gang etter at jeg gikk over til tøybind. Anonymkode: 6edf3...3ca
Wenda Skrevet 27. juli 2016 #19 Skrevet 27. juli 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke sammen! Anonymkode: 59249...e87 Hvorfor? Er det ikke slik at alt skal bli rent til slutt uansett
Wenda Skrevet 27. juli 2016 #20 Skrevet 27. juli 2016 1 time siden, Guarana skrev: Da jeg vasket en blodig truse engang ble resten av tøyet farget og ødelagt av blodet, så husk å skyll bindene før du vasker de. Da kan jo klærne umulig ha blitt vasket skikkelig I løpet av alle de år jeg har vasket klær så har jeg aldri opplevd at blodet farger av på andre klær. Og jeg blør mye slik at jeg hver mnd må vaske minst en blodig truse, i tillegg til at jeg en sjelden gang har skjært meg og blødd f.eks og tørket meg av på nærmeste tekstil Har bare slengt det i maskinen og skrudd på minimum 60 grader, helst 90 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå