Gå til innhold

Når var 1. verdenskrig i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som i farten har disse årstallene i hodet?

Historiekunnskapene mine er viss litt rustne fant jeg plutselig ut... :oops:

Gjest Respect
Skrevet

Norge var ikke direkte involvert i 1. verdenskrig.

Skrevet

Tusen takk!

"Mellomkrigstiden" ble litt diffus for meg når jeg ikke kunne finne ut når den begynte... :ler:

Gjest Chrubino
Skrevet
Norge var ikke direkte involvert i 1. verdenskrig.

Direkte og direkte "Respect".

Handelsflåten ble utsatt for torpederinger i løpet av 1. verdenskrig.

Skrevet
Tusen takk!

"Mellomkrigstiden" ble litt diffus for meg når jeg ikke kunne finne ut når den begynte... :ler:

Mellomkrigstiden (Tiden mellom to kriger) var fra 1918 til 1939

Skrevet

Norge deltok ikke i 1. verdenskrig, landet var nøytralt. At handelsflåten var utsatt for torpedering endrer ikke på det faktum.

Sissi

Skrevet

Spiller ingen rolle for meg.

Jeg ville vite når mellomkrigstiden var, og siden jeg vet når 2. verdenskrig begynte, så manglet jeg bare tallet for når den 1. sluttet.

Hvem som gjorde hva er ikke så vesentlig for meg egentlig. Men jeg ser jo at jeg kunne formulert spørsmålet litt mer korrekt.

Jeg burde kanskje spurt når mellomkrigstiden var, men jeg hadde jo ikke lyst til å virke dummere enn jeg streng tatt er, og det spørsmålet visste jeg jo halvparten av svaret på... :ler:

Skrevet

Hvis ikke jeg husker feil undertegnet Tyskland kapitulasjonen 11/11 kl. 11! Året var 1918.

Skrevet

Handelsflåten ble "lånt" bort til de allierte styrkene, derfor ble de torpedert. Men Norges offisielle standpunkt under 1. verdenskrig var nøytralt. Krigen varte, som nevnt her fra 1914 - 1918, og mellomkrigstida fra 1918 - 1939.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jaja, sånn kan det gå nor Norge låner bort sine våpen til krigførende parter, selv om vi ikke har lyst til å være med i krigen!!!

*Bare måtte.....*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...