Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er nylig ferdig student, har fått fast jobb med lønn på ca. 520.000kr i året. Ønsker selvsagt å kjøpe leilighet, men kan jeg få lån?

Jeg er samboer, men samboern min er student og har kun en liten deltidsstilling på si. Vi har også et barnehagebarn. Har billån og studielån som står på meg. Kan jeg kjøpe leilighet alene, slik at samboeren blir ekskludert i alt? Har jeg forsørgerplikt for han? 

Anonymkode: 14961...de9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du egenkapital? For å få boliglån må man enten dekke 25% av boligprisen selv via egenkapital eller så må man ha en nær slektning med som kan stille garanti for lånet.

Anonymkode: fa75d...392

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan låne "så mye jeg vil" til egenkapital av familie. 

- TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig problemet da? Om du har fast jobb og tjener 500 000, og i tillegg kan låne så mye du vil så sier det vel seg selv?

Anonymkode: 36659...68e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til egenkapital... Men jeg må jo få lån i banken også ;) Det er jo ikke sånn at jeg kan låne 3 millioner av familien lissom. 

- TS

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg er nylig ferdig student, har fått fast jobb med lønn på ca. 520.000kr i året. Ønsker selvsagt å kjøpe leilighet, men kan jeg få lån?

Jeg er samboer, men samboern min er student og har kun en liten deltidsstilling på si. Vi har også et barnehagebarn. Har billån og studielån som står på meg. Kan jeg kjøpe leilighet alene, slik at samboeren blir ekskludert i alt? Har jeg forsørgerplikt for han? 

Egenkapitalkravet er 15%, ikke 25%.

Samboere har ikke lovhjemlet forsørgerplikt overfor hverandre, men normale mennesker i forhold tar faktisk vare på hverandre enten det er hjemlet eller ikke.

Det spørs hvor mye banken din er villig til å låne deg siden du har barn i barnehage og har både billån og studielån og gir inntrykk av at du ønsker å kjøpe leilighet alene. 

Anonymkode: 9774e...9e1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Egenkapitalkravet er 15%, ikke 25%.

Samboere har ikke lovhjemlet forsørgerplikt overfor hverandre, men normale mennesker i forhold tar faktisk vare på hverandre enten det er hjemlet eller ikke.

Det spørs hvor mye banken din er villig til å låne deg siden du har barn i barnehage og har både billån og studielån og gir inntrykk av at du ønsker å kjøpe leilighet alene. 

Anonymkode: 9774e...9e1

Tar selvsagt vare på samboeren min, men sånn i utgangspunktet så tjener han nok til å forsørge seg selv med mat o.l. i mnd, men ikke noe mer enn det. Han har altså ikke råd til å betale noe på et evt. boliglån, derfor ønsker jeg å kjøpe alene, også kan han evt kjøpe seg inn når han får stabil jobb og inntekt. 

- TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...