AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #1 Skrevet 17. juli 2016 Jeg er på besøk hos et familiemedlem som uhyre sjelden serverer saus til maten. Denne helgen har jeg fått servert to middagsmåltider. Kylling, kokte poteter og salat og kjøttkaker, kokte poteter og salat. Det er jo godt, men personlig synes jeg middagen blir veldig tørr uten saus. Bare for å unngå misforståelser. Jeg kritiserer ikke maten, dette er ment som en undring. Kanskje det er jeg som bruker mer saus enn gjennomsnittet? Hva er egentlig normen for sausbruk der ute i de tusen hjem? Anonymkode: 37248...335
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #2 Skrevet 17. juli 2016 Vi kan fint ha kyllingfilet, salat og båtpoteter fks. da uten saus. Men kjøttkaker uten saus høres noe rart ut Anonymkode: 77308...0b5 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #3 Skrevet 17. juli 2016 Her brukes saus max 1 gang i uka. Kanskje enda sjeldnere. Anonymkode: c5b38...66a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #4 Skrevet 17. juli 2016 Kjøttkaker med salat? Bare det var jo veldig merkelig. Akkurat de rettene der hadde ikke jeg klart å spise uten saus. Anonymkode: 5f806...f3d
Gjest Carly-Chardonnay Skrevet 17. juli 2016 #5 Skrevet 17. juli 2016 Bruker nesten aldri saus. Passer vekta. Men klarer ikke biff uten en god saus til. Spiser det ikke så ofte da
Stars Skrevet 17. juli 2016 #6 Skrevet 17. juli 2016 Har alltid enten saus, dressing eller rømme til maten. (Evt. til nøds smeltet smør.) Klarer ikke å spise tørr mat, da setter maten seg fast i overgang mellom magesekk og spiserør, og den kommer opp igjen... 2
Stars Skrevet 17. juli 2016 #7 Skrevet 17. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjøttkaker med salat? Bare det var jo veldig merkelig. Akkurat de rettene der hadde ikke jeg klart å spise uten saus. Anonymkode: 5f806...f3d Kjøttkaker i brun saus med salat til er faktisk ikke så verst.
atropos Skrevet 17. juli 2016 #8 Skrevet 17. juli 2016 Vi har kun saus til vilt, kjøttkaker og fiskeboller. Jeg er ikke et sausmenneske, og ingen i familien har sagt noe på det 2
Thorn Skrevet 17. juli 2016 #9 Skrevet 17. juli 2016 Min familie er også sausespisere. Er det ikke saus på bordet begynner folk å stusse og lure på om noe står igjen på kjøkkenet! Men som en over nevner så har vi også en i familien som sliter med å spise tørr mat pga problem med spiserøret og at mat setter seg fast, så det er nok en medvirkende årsak til å sausen har blitt så viktig hos oss.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #10 Skrevet 18. juli 2016 Det må ikke være direkte saus, men noe fuktighet av et slag må til for å få ned poteter. Dressing, rømme, kechup, olje eller noe. Anonymkode: b75e0...f3a 7
penny_ Skrevet 18. juli 2016 #11 Skrevet 18. juli 2016 Den kyllingen bør være godt krydra eller marinert om det ikke er saus til. Til kyllingen min pleier jeg å ha potetmos og tomater, så det blir fuktig nok. Saus til kjøttkaker må man jo ha! Jeg har nesten alltid enten saus, dressing, ketchup eller creme fraiche o.l. til middagen. Til hjemmelagd pizza pleier jeg ikke å ha noe, heller ikke til laks og mangosalsa f.eks. 2
Kelsier Skrevet 18. juli 2016 #13 Skrevet 18. juli 2016 Jeg syns ikke saus er nødvendig, men det krever at kjøttet er godt krydret og ikke er overstekt. Min erfaring er at saus ofte brukes til å dekke over dårlig matlaging. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #14 Skrevet 18. juli 2016 Jeg lager saus så sjelden at jeg må lære det på nytt hver gang. Er oppvokst praktisk talt uten saus også, så jeg skjønner aldri de som snakker om tørr mat uten saus. Anonymkode: b7548...573 2
Beach Skrevet 20. juli 2016 #15 Skrevet 20. juli 2016 Jeg er helt avhengig av saus/dressing o.l. til særlig kjøttmiddager. Hvor mange bilder har jeg ikke sett andre legge ut av en tørr kyllingfilet med kjedelig salat til? Mange ganger, og jeg skjønner ikke at det går ned. Fiskeretter kan jeg spise uten saus så lenge fileten er marinert. Ser at folk nevner at de passer vekten - det gjør jeg også, og man trenger da ikke bruke desilitervis med saus. Holder med litt for ekstra smak.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2016 #16 Skrevet 20. juli 2016 Bruker sjelden tradisjonelle sauser som brunsaus, hvitsaus og bearnéssaus selv. Derimot går det mye kesam og chilisaus! Anonymkode: 70478...68e 1
Butter Skrevet 20. juli 2016 #17 Skrevet 20. juli 2016 Den 18. juli 2016 at 2.27, AnonymBruker skrev: Det må ikke være direkte saus, men noe fuktighet av et slag må til for å få ned poteter. Dressing, rømme, kechup, olje eller noe. Anonymkode: b75e0...f3a Enig i denne. Spiser ikke så ofte saus, men til poteter og ris må det være en form for fuktighet. Lager mye kalde dipper/sauser. Eller ovnsbaker poteter med olje/smør og masse krydder.
Gjest ytmnd Skrevet 20. juli 2016 #18 Skrevet 20. juli 2016 Oppfostra på mat uten saus, kalorier spart
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå