Vesentlig Skrevet 17. juli 2016 #1 Del Skrevet 17. juli 2016 Ok, det høres kanskje rart ut, men i en alder av 21 kokte jeg ris selv for første gang i mitt liv. Tenkte det skulle være lett mtp at jeg vanligvis kan lage helt ok mat. Men jeg fikk det overhodet ikke til. Fulgte instruksene på pakken (jasminris), men risen i bunnen ble helt svart og fæl. Såå... Hvordan koker jeg ris egentlig? Har du et lurt tips eller noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #2 Del Skrevet 17. juli 2016 Vil tro det kommer an på kjelen man bruker, og hvor mye varme man har på. Selv når jeg koker ris til 2 stk, så koker jeg opp 3 dl vann, og putter i 2 dl ris når vannet koker. Deretter skrur jeg ned varmen til 2 (har fra 1-9) og setter på lokket. Når vannet er borte så er risen stort sett ferdig. I den ene kjelen vår trenger jeg ikke å røre mens det koker, men i den andre må jeg røre ett par ganger for å unngå at risen blir brent. Så du kan jo muligens prøve å røre litt i den ett par ganger neste gang? Anonymkode: 61bc0...78e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
#frøken Skrevet 17. juli 2016 #3 Del Skrevet 17. juli 2016 Ha ris i en panne, skyll risen to-tre ganger. Fyll opp med vann, slik at når du holder på risen med langfingeren så er vannet på nivå med langfingerens siste ledd(det leddet som er nærmest neglen). Kok opp, når det har kokt opp rør i risen skru ned på laveste varme. Kok i 12 min under lokk, trekk av pannen og la den stå i 10 min med lokket på. Rør i risen og la den hvile et min eller to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #4 Del Skrevet 17. juli 2016 Litt avhengig av hvor risen er kjøpt, så trenger man jo ikke alltid å vaske risen før koking. Er risen kjøpt i en innvandrerbutikk, så sier det seg selv at risen skal skylles godt til vannet er ganske klart på grunn av grums og sand som følger med i disse posene/sekkene, mens i norske matbutikker så selges risen stort sett ferdigrenset. Jasminris har gjerne en klissete konsistens mens basmatiris har en mer luftig, eller "normal" konsistens. For å være sikker på at du får et godt resultat, så kok på lav varme selv om det vil ta lenger tid å få risen ferdig. Men da kan du sjekke underveis, og røre litt hvis du skulle trenge det. Anonymkode: ad3d4...747 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 17. juli 2016 #5 Del Skrevet 17. juli 2016 Jeg bruker ei metallrist mellom kjelen og ovnsplata, samt at jeg senker temperaturen til nest laveste varmenivå etter at vannet har kokt opp. I tillegg har jeg et lokk på kjelen, slik at vannet/vanndampen forblir i kjelen og tas opp av risen. Siden dette kan forlenge koketiden, så legger jeg risen i bløtt i kaldt/lunkent vann for 20-30 minutter før jeg koker den. Hvis du ikke har ei metallrist, så koker du opp vannet som vanlig, har i risen, lar det hele få et nytt oppkok, og så skrur du ned varmen på plata til et lavt nivå. Ha på et lokk, men rør raskt rundt et par ganger i kjelen slik at ikke risen svir seg. Jeg tror du muligens har kokt risen på for sterk varme slik at den brente seg fast i kjelen. En feil mange (inkl. undertegnede) også har gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 17. juli 2016 #6 Del Skrevet 17. juli 2016 Først skal risen og vannet koke opp, så skal varmen veldig mye ned så det bare småkoker resten av koketiden. Da blir den mest dampet, og ikke brent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #7 Del Skrevet 17. juli 2016 Koker opp dobbelt så mye vann som ris,skyller risen, skrur ned plata til nr 3/4 og har i risen. Så står det til vannet er vekk, skrur av plata og lar det stå i fem min. Perfekt hver gang. Dette er for basmatiris. Anonymkode: 58a57...515 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #8 Del Skrevet 18. juli 2016 6 timer siden, Vesentlig skrev: Ok, det høres kanskje rart ut, men i en alder av 21 kokte jeg ris selv for første gang i mitt liv. Tenkte det skulle være lett mtp at jeg vanligvis kan lage helt ok mat. Men jeg fikk det overhodet ikke til. Fulgte instruksene på pakken (jasminris), men risen i bunnen ble helt svart og fæl. Såå... Hvordan koker jeg ris egentlig? Har du et lurt tips eller noe? Ok. Sett panna på plata. Skru på. Ha ris i panna (du kan gjerne la den bli god og varm). Hell i 1.5-2 ganger så mye vann som ris (kommer an på type ris og alder på risen, er du usikker start med 1.5 ganger så mye vann og etterfyll dersom risen damper seg tørr) og litt salt. Kok opp. Rør med en gaffel. Tilsett andre ting til risen om du vil (teblader, grønnsaker, en kraftterning, urter ), Skru av plata. Vent 20 min. Rør med gaffel igjen. Spis. Anonymkode: 37c6b...3b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 18. juli 2016 #9 Del Skrevet 18. juli 2016 Jeg slet mye med at risen ble brent i bunnen. Kan anbefale riskoker, en genial oppfinnelse. Umulig å brenne risen i bunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vesentlig Skrevet 18. juli 2016 Forfatter #10 Del Skrevet 18. juli 2016 Takk! Neste gang skal det bli perfekt ris! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #11 Del Skrevet 18. juli 2016 Uncel Bens 3 min ris. Eller kokeposer Anonymkode: 3aaef...616 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå