Gå til innhold

Utleier som trakasserer meg med meldinger og mail

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
For cirka to uker siden så var jeg på visning på en hybel i nærmeste byen her jeg bor, jeg følte meg presset av utleier til å ta hybelen. Jeg har slitt mye de siste årene pga mobbing på ungdomsskolen, og flytter til en annen by for jeg ikke takler å bo her jeg bor, pga dette så har jeg kontakt meg NAV som støtter meg med AAP og sa de skulle ordne NAV garanti for meg, jeg snakket med utleier før jeg kom på visning angående nav garanti, noe hun sa hun aksepterte.
Når jeg kom på visning så møtte jeg en hybel som var MYE mindre enn hva det sto på annonsen og mye mer slitt, jeg følte meg presset til å godta hybelen som bare var 8 kvadrat meter rom, som koster 5350 i måneden(utenom strøm). Jeg signerte UHELDIGVIS kontrakten, og senere får jeg beskjed etter kontrakten er signert at utleier ikke tar NAV garanti for det tar for lang tid, å mener jeg skal hoste opp over 15 tusen på 3 dager for å betale depositum, og at hun vil ha 5350 husleie for denne måneden satt inn med engang jeg kommer hjem selvom jeg ikke engang kommer til å bo der før i august og jeg mottok heller ikke nøkler, så hvorfor skal jeg rett og slett kaste 5K?
Jeg måtte ta opp lån for å dekke depositum, men jeg skulle til syden samme dag som depositumet skulle være klart, men jeg fikk ikke satt opp møte i banken før jeg kom hjem på torsdag, dette var utleier klar over, jeg fikk til og med min bank til å ringe for å bekrefte dette ovenfor utleier, men dette var heller ikke bra nok for henne. Da jeg var på ferie har utleier trakassert meg og min mor med Mails om depositum, flere ganger, og hadde NULL forståelse at dette skulle bli ordnet når jeg kom hjem som banken min hadde sagt til henne, etter at hun endelig hadde fått det inni hodet begynte hun å mase om at jeg måtte sette opp fast overføring hver måned og fortsatte å masse om dette.

Nå er jeg rett og slett dritt lei av dette for jeg føler meg nærmest trakassert av utleier, å det skremmer meg at jeg må leie hos en person som driver på sånt..

Unnskyld for et rotete innlegg, men jeg aner ikke hvor jeg skal starte. Kan jeg bare bryte ut av kontrakten? Jeg skal jo bare studere 2 dager i uken å kan heller benytte meg av buss, å jeg blir sliten av sånne mennesker som utleier 

Anonymkode: c855c...87f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tips til neste gang: les kontrakten før du signerer den, og be å få alle muntlige avtaler skriftlig. Dette gjelder uansett hva du signerer på, uansett om det er en utleier, skole eller bank.

Forøvrig så finnes det sikkert noen regler som gjør at man kan si opp kontrakten ASAP, men det vet sikkert andre på forumet her...

Anonymkode: a0e77...eb8

• Liker 5
Gjest SuperSonic
Skrevet

Hva står det i kontrakten ang depositum?

Jeg hadde ikke finnet meg i dette etter hva dere avtalte. Dessverre så må slike ting skrives ned, for ellers sitter du i saksa. Ikke skal du betale depositum eller leie lenge før du får nøkler heller og GARANTERT så har hun også bedt deg sende pengene på privat konto, noe som heller ikke er lov. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er under 18 år, så gjelder vel ikke kontrakten heller...?

Anonymkode: 40f80...905

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sørg for at all kommunikasjon skjer skriftlig mellom dere to fra nå av slik at du kan vise til dette når du skal søke om juridisk hjelp. Og da mener jeg ALL skriftlig kommunikasjon  -  sms, mail, brev, osv.

Les kontrakten én gang til, kanskje du har gått glipp av noe informasjon som du kan bruke til din fordel? Kontakt dem som tilbyr gratis juridisk hjelp, forklar dem situasjonen så godt du kan, og be om hjelp og veiledning.

Og som anonym over meg skriver;  -  neste gang så leser du kontrakten nøye, og ha gjerne med deg en venn neste gang du skal på visning slik at du ikke blir presset inn i en lignende situasjon igjen.

Anonymkode: 45794...885

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan i all verden ble du 'presset'til å ta en leilighet du ikke vil ha? Du fraskriver deg jo alt ansvar!

Anonymkode: dc320...6c1

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du kan heve kontrakten på bakgrunn av at den faktiske boligen (størrelsen) ikke stemmer overens med det som ble annonsert for. Da slipper du oppsigelsestiden. Meld deg inn i leieboerforeningen så hjelper de deg :)

Anonymkode: d4a21...f38

AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg si at jeg føler med deg, utleier høres ut som et skikkelig hespetre! Sjekk hvilke muligheter du har i kontrakten, og meld deg inn i leieboerforeningen og be om råd.

Men, nå har du lært den harde veien. Man skriver ikke "uheldigvis" under en kontrakt, og med mindre utleier holdt en pistol mot hodet ditt skal det godt gjøres å få gehør for at du ble presset. Verden er dessverre såpass brutal at dine personlige problemer og "svakheter" (mener ikke å være stygg her, vi har alle vårt og jeg er selv kjempedårlig på å gi avslag eller takke nei, feks på en visning) er likegyldig for partene du forholder deg til. Sånn er det, det er de færreste som er forståelsesfulle nok til å heve en kontrakt bare for å være greie...

Håper det løser seg for deg- og ta med en venn på visning neste gang! :)

Anonymkode: 30756...582

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Med mindre du er under 18 år, er du dessverre bundet av kontrakten. Men du må selv opprette depositumkonto, du må ikke finne på å betale dette til husvert. Du kan jo også gjøre henne oppmerksom på at du tok leiligheten på betingelse av at det var NAV garanti, og at du aller helst vil ha kontrakten hevet siden den ble signert under press og inneholdt andre ting enn det hun visste var dine betingelser. Det fører neppe frem, men er verdt et forsøk. Du kan også sette henne skikkelig på plass vedrørende depositumet: det er ingen grunn til at dette skal betales før du har sagt det skal betales - og at mer mas endrer ingenting, men at du er fullt villig til å si fra deg leiligheten hvis dette ikke aksepteres.

Skrevet

Lever oppsigelse. Om det ikke står hvor lang den er i kontrakten så er den på 1 måned, om jeg ikke husker feil.

AnonymBruker
Skrevet

Her skulle du aldri ha signert denne kontrakten da denne utleieren ikke virker helt god. Men nok om det, ingen vits i å si skrive noe mer om noe som er gjort. 

Når det gjelder betaling av depositum så må du forholde deg til det hvis det står i kontrakten, med de frister som er spesifisert. Utleier kan med loven i hånd ta tre måneders depositum når det er spesifisert i kontrakt. Men det er du i samråd med banken som skal opprette dep. konto, du må på ingen måte finne på å betale det rett til en konto utleier alene har full råderett over. 

Når det gjelder første leie, så må du igjen se til kontrakten på hva som er din overtakelsesdato (som kan være en annen enn når du fysisk flytter inn), og du må betale leie fra det tidspunktet. Hun har ingen rett til å kreve leie før det. 

NAV-garanti har hun på papiret plikt til å godta, da det var en del av avtalen. Men om det bare ble sagt muntlig og du ikke har en e-post eller lignende der hun skriver at hun godtar NAV-garanti så blir det vanskelig å bevise i praksis. 

Det høres ikke ut som en god ide å ta en sydentur når du i etterkant blir nødt til å ta opp lån på depositum. Her bør du vurdere om du ikke skal droppe sydenturen. Ja, ferier er digg, men sett opp mot boligutgifter så bør man prioritere.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg sagt opp leiekontrakten så raskt som mulig, med den oppsigelsestiden spesifisert i kontrakt, eller en måned hvis det ikke står noe. Så finner du en mer seriøs utleier. 

Anonymkode: 58722...5a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muntlig avtale er like bindende som skriftlig, så det beste er å stå på dette med Nav-garanti, siden dere hadde en avtale. Eller så må hun gå til sak, og sannsynliggjøre at dette ikke stemmer, og feks Nav kan dokumentere at dere har avtalt dette, noe som vil støtte din side. Husk også at selv om det står depositum i kontrakten, så skal utleier godta Nav-garanti, dette har utleier ingen mulighet til å nekte, etter at kontrakt er signert. Legg frem dette for henne, og hør om hun kan bli med på å heve kontrakten før innflytting, eller om hun godtar Nav-garantien din. 

Anonymkode: cd1ff...f9e

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Muntlig avtale er like bindende som skriftlig, så det beste er å stå på dette med Nav-garanti, siden dere hadde en avtale. Eller så må hun gå til sak, og sannsynliggjøre at dette ikke stemmer, og feks Nav kan dokumentere at dere har avtalt dette, noe som vil støtte din side. Husk også at selv om det står depositum i kontrakten, så skal utleier godta Nav-garanti, dette har utleier ingen mulighet til å nekte, etter at kontrakt er signert. Legg frem dette for henne, og hør om hun kan bli med på å heve kontrakten før innflytting, eller om hun godtar Nav-garantien din. 

Anonymkode: cd1ff...f9e

Dette har jeg ikke hørt om før. Har du noen kilder du kan linke til? Ser jo i mange annonser at det står at Nav-garanti ikke godtas.

Anonymkode: c7f52...0aa

Gjest Blondie65
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg ikke hørt om før. Har du noen kilder du kan linke til? Ser jo i mange annonser at det står at Nav-garanti ikke godtas.

Anonymkode: c7f52...0aa

Jeg tipper at det er avtalen om at huseier godtar NAV garanti AB sikter til - at den er bindende. Ikke at noen er forpliktet til å godta NAV garanti.

AnonymBruker
Skrevet
Den 17.7.2016 at 20.11, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan heve kontrakten på bakgrunn av at den faktiske boligen (størrelsen) ikke stemmer overens med det som ble annonsert for. Da slipper du oppsigelsestiden. Meld deg inn i leieboerforeningen så hjelper de deg :)

Anonymkode: d4a21...f38

TS har jo sett leiligheten før hun har skrevet under, så hun har akseptert den faktiske boligen.

Ellers støtter jeg Blondies råd, som vanlig. 

Anonymkode: f4e23...90c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...