AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #1 Skrevet 17. juli 2016 Hei Jeg har begynt å interessere meg veldig for veganere, og å legge om til et vegansk/plantebasert kosthold i det siste. Jeg var i nesten 2 uker helt vegansk, og det gikk kjempe bra! Hadde ikke så store problemer med å finne forskjellige matretter jeg kunne spise, og følte meg bra. Det eneste problemet er at jeg føler det er helt umulig i sosiale lag, hvor man spiser. En dag var jeg på tapas-middag med noen venner, og dette gikk supert fordi da spiste jeg bare det jeg hadde med og det jeg visste var vegansk. Også å spise ute går bra, for enten spiser jeg bare før jeg drar ellers kjøper jeg noe som er vegansk. Derimot er det så vanskelig hvis jeg blir invitert til middag og det eneste tilbudet de har ikke er vegansk, og det er ikke noe mulighet for å droppe kjøttet eller meieriproduktene ( Hvis det er lagd suppe f.eks eller lasagne). En kveld ble det servert taco, og da droppet jeg bare kjøttdeigen/rømme og det var ikke noe som helst problem. jeg har ikke lyst til å kreve at andre skal legge om sine middagsplaner fordi jeg velger å spise et vegansk kosthold, slik at de føler at de må tilrette legge middagene sine etter mine behov. I tillegg har jeg ikke lyst å droppe å spise middag hos andre mennesker fordi jeg er redd for at jeg blir "nødt" til å spise kjøtt/meieriprodukter. Det er i hovedsak mest hos kjæresten, eller hos familien hans at jeg føler det slik. Jeg har heller ikke fortalt de at jeg har lyst/velger å ikke spise kjøtt/meieri fordi jeg er redd for hvordan de vil reagere.. Anonymkode: 8d0a9...bcc
rh1 Skrevet 18. juli 2016 #2 Skrevet 18. juli 2016 Jeg tenker at dersom du ikke velger bort meieriprodukter osv pga allergi, så er det kanskje ikke så krise å ofre veganer-kostholdet for en kveld innimellom? Da har du det i alle fall litt lettere om du kan si at du er vegetarianer, spesielt hvis du bekymrer deg for at ordet "veganer" er litt fremmed for dem. Hvis du tåler å spise meieriprodukter når du er på besøk der, så er det også lettere for dem å lage mat tilpasset dine "krav". tror ikke det er så mange som synes det å være vegetarianer er noe dumt eller så innmari uvanlig. 2
exictence Skrevet 18. juli 2016 #3 Skrevet 18. juli 2016 Enig med @rh1. Behøver du å være fast bundet til absolutt å være veganer? Jeg beskriver meg ikke selv som noen ting. Jeg spiser mest vegansk, men spiser også egg og litt andre meieriprodukter. Spiser også litt kjøtt og fisk en sjelden gang og da veldig lite, men mest grønnsaker og poteter på gaffelen Jeg er også opptattt av at ikke andre skal måtte behøve å lage noe ekstra til meg. Er vel ikke så farlig å spise litt en sjelden gang. Men går jo fint an å si at man foretrekker og liker aller mest .......... av det som blir servert: "er så glad i ......" 2
LittleBabyBlue Skrevet 18. juli 2016 #4 Skrevet 18. juli 2016 Har ei venninne som er veganer, ikke av overbevisning eller allergi, men fordi det gir henne mer energi. Prøvde i begynnelsen å ta hensyn og lagde vegansk når vi var samlet, men ga opp. Det var nesten umulig å finne veganske oppskrifter, den eneste veganerosten som selges her er pyton og vegeterianer er jo ikke nok. Blei lei bønner og. Nå skal det sies at hun hadde ingen problemer med å spise normalt når hun ble bedt bort, var bare jeg som følte at jeg måtte være flink venninne. Vil du at andre skal ha et vegansk alternativ så start med å lage noen gode retter som de kan smake på. Hvis de virkelig liker den vil de lage den selv.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #5 Skrevet 18. juli 2016 Den 17.7.2016 at 18.43, AnonymBruker skrev: Hei Jeg har begynt å interessere meg veldig for veganere, og å legge om til et vegansk/plantebasert kosthold i det siste. Jeg var i nesten 2 uker helt vegansk, og det gikk kjempe bra! Hadde ikke så store problemer med å finne forskjellige matretter jeg kunne spise, og følte meg bra. Det eneste problemet er at jeg føler det er helt umulig i sosiale lag, hvor man spiser. En dag var jeg på tapas-middag med noen venner, og dette gikk supert fordi da spiste jeg bare det jeg hadde med og det jeg visste var vegansk. Også å spise ute går bra, for enten spiser jeg bare før jeg drar ellers kjøper jeg noe som er vegansk. Derimot er det så vanskelig hvis jeg blir invitert til middag og det eneste tilbudet de har ikke er vegansk, og det er ikke noe mulighet for å droppe kjøttet eller meieriproduktene ( Hvis det er lagd suppe f.eks eller lasagne). En kveld ble det servert taco, og da droppet jeg bare kjøttdeigen/rømme og det var ikke noe som helst problem. jeg har ikke lyst til å kreve at andre skal legge om sine middagsplaner fordi jeg velger å spise et vegansk kosthold, slik at de føler at de må tilrette legge middagene sine etter mine behov. I tillegg har jeg ikke lyst å droppe å spise middag hos andre mennesker fordi jeg er redd for at jeg blir "nødt" til å spise kjøtt/meieriprodukter. Det er i hovedsak mest hos kjæresten, eller hos familien hans at jeg føler det slik. Jeg har heller ikke fortalt de at jeg har lyst/velger å ikke spise kjøtt/meieri fordi jeg er redd for hvordan de vil reagere.. Anonymkode: 8d0a9...bcc Jeg er skeptisk til slike "dietter" der man ikke skal spise det og det, det ender bare med mangelsykdommer! En venninne av meg var veganer i 3 år. Det endte med at hun ble innlagt. Alvorlig B12-mangel som hadde utviklet seg over tid, hun hadde sterke leddsmerter og mageproblemer blant annet. Nå spiser hun normal kost igjen og har ikke hatt flere symptomer som dette, og vitaminstatusen er normal igjen. Anonymkode: 3c79d...411 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #6 Skrevet 18. juli 2016 Du må velge mellom et normalt, sosialt liv eller et liv som veganer. Anonymkode: f0ed5...efb 1
exictence Skrevet 18. juli 2016 #7 Skrevet 18. juli 2016 Jeg er som sagt veldig enig med det alle har sagt hittil; en mellomting når man blir bedt ut eller hjem til noen. Jeg føler også det gir mer energi og spise mest mulig plantekost. Men at man ikke gjør det slavisk alltid gjør ingenting.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #8 Skrevet 18. juli 2016 Er nok lurt å fortelle det etterhvert til den nærmeste familie så de ikke blir fornærmet over at du ikke spiser. Når det er sagt så er det mange som blir sure og skal kommentere allikevel. Det enkleste er egentlig å spise før du reiser eller tar med deg mat. Jeg bruker å gjøre det. Syns egentlig ikke det er en behagelig følelse å sitte ved middagsborder sammen med andre. En ting fordi de spiser kjøtt og de gir en dårlig følelse/ stemning, en annen er at noen alltid skal kommentere om du spiser egen mat. Har noen familiemedlemmer jeg nesten aldri besøker lenger fordi de alltid skal si noe. Anonymkode: 92155...e65
LittleBabyBlue Skrevet 18. juli 2016 #9 Skrevet 18. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er nok lurt å fortelle det etterhvert til den nærmeste familie så de ikke blir fornærmet over at du ikke spiser. Når det er sagt så er det mange som blir sure og skal kommentere allikevel. Det enkleste er egentlig å spise før du reiser eller tar med deg mat. Jeg bruker å gjøre det. Syns egentlig ikke det er en behagelig følelse å sitte ved middagsborder sammen med andre. En ting fordi de spiser kjøtt og de gir en dårlig følelse/ stemning, en annen er at noen alltid skal kommentere om du spiser egen mat. Har noen familiemedlemmer jeg nesten aldri besøker lenger fordi de alltid skal si noe. Anonymkode: 92155...e65 Sikker på at de ikke føler det samme om deg? At de føler du dømmer dem fordi de spiser kjøtt og demonstrativt nekter å spise med dem av den grunn? 2
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #10 Skrevet 18. juli 2016 Se en skaper seg problemer, blir eksludert sosialt pga man kun kan spise veggiskost! Mat har i alle tider vært en sosial happening blant mennesker, og når du ikke spiser det samme som de andre, ja da blir du eksludert... Du kan godt ta med deg det du spiser, men likevel - en del av det sosiale er å smake på spesialiteten til husverten, og det er trist for henne at du kun kan spise det du spesialbestiller eller bare tilbehøret! Du kan godt være veggis i det daglige, men for å fungere normalt sosialt, hvorfor ikke være litt fleksibel? Du er ikke allergisk, og dyret hadde vært dødt uansett - mat er mat, spis det du blir servert. Det er faktisk normal folkeskikk. Med mindre man er allergisk - spis det du blir tilbudt. Vegetarisme er et luksus"problem i dagens samfunn. Man er helt avhengig av importert mat og vitamintilskudd for å kunne leve et sunt liv på fullstendig veganerkost - og da sier det seg selv at det ikke er naturlig for oss som bor i Norden å leve på den kosten. Det er et motefenomen. Tror du virkelig det blir færre dyr som blir slaktet bare fordi folk ikke spiser kjøtt? Skal man kaste masse mat fordi de ikke for solgt det fordi du absolutt ikke skal ha kjøtt? Tror du noen gidder å drive med griser og kuer om de ikke får solgt de til kjøttproduksjon? Og slike dyr overlever ikke i naturen, de blir utryddet. Det er kun villsvin og moskuser som kan overleve i det fri. Anonymkode: 3c79d...411 1
Pissmaur Skrevet 18. juli 2016 #11 Skrevet 18. juli 2016 Jeg driver med å legge mer og mer over til vegetarisk kosthold, men kommer aldri til å bli verken veganer eller vegetarianer. Jeg foretrekker vegetarmat da det er bra for miljøet, kroppen (spiser mer grønnsaker og mer variért) og av moralske grunner. På andre siden har jeg ingen planer om å rane meg selv fra matopplevelser og sosiale sammenkomster fordi jeg skal ha spesialbehandling. Jeg skjønner hvorfor du vil bli veganer, men å begrense seg så voldsomt krever veldig mye. Går an å ha en balanse, spis så mye plantebasért som det praktisk la seg gjøre og takk ja til sosiale sammenhenger og alt som hører med? Men om du virkelig har bestemt deg må du jo bare gi beskjed til de som burde få vite det, og stå for ditt valg.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #12 Skrevet 18. juli 2016 Er veganer selv, men spiser det jeg får servert når jeg er borte. Eneste måten å gjøre det på om du ikke alltid vil ringe på forhånd og si du er veganer, eller begynne å ta med egen mat når du er invitert bort. Anonymkode: c75f9...c97
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #13 Skrevet 18. juli 2016 B12-vitaminer må man ha som tilskudd som veganer. Kjøttetere tror de får i seg "alt de trenger" fordi de spiser kjøtt, men dette er fordi foret til dyrene blir tilsatt B12, D-vit osv, det er ikke naturlig. Mye mer effektivt å droppe mellomleddet! Jeg har vokst opp som vegetarianer, er veganer i perioder. Har aldri hatt mangelsykdommer! Jeg er uenig at det er en "moteting", folk blir rett og slett mer og mer opptatt av hva som er et sunt, hva som er bærekraftig, dyrevennlig, miljøvennlig osv dere må huske at de norske matvanene, altså det å spise "alt" er et sikkerhetsnett for staten. Man blir anbefalt at man skal spise litt av alt, dermed vil selv ulærde unngå mangelsykdommer og spare staten for store regninger. Det vil likevel ikke si at det er det mest gunstige eller sunneste kostholdet. Men tilbake til det TS faktisk spurte om: Å være vegetarianer er aldri noe sosialt problem. Å være veganer kan være vanskeligere, men fullt mulig. Man tar gjerne med seg sin egen rett på besøk. På restauranter kan de tilpasse, feks pizza uten ost, eller spaghetti uten egg osv. Det er mange der ute som har allergi mot melk, egg, gluten, osv, så de kan som regel ordne noe når man spør. Ta med deg gryteretter el når du skal på besøk, lett å varme, og supergodt med fersk brød til feks. Ønsker deg lykke til videre på veganferden, vi trenger opplyste mennesker her i verden. Og ikke hør på de andre her inne, med dårlige unnskyldninger som "dyret er jo dødt allerede", det er det de forteller seg selv når de spiser biffen, for å slippe å tenke mer på det. Bor du i Oslo? Stikk innom "vegan lovin hut". Har du insta? Utrolig mye god inspirasjon! Anonymkode: 3636e...b16
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #14 Skrevet 18. juli 2016 17 minutter siden, LittleBabyBlue skrev: Sikker på at de ikke føler det samme om deg? At de føler du dømmer dem fordi de spiser kjøtt og demonstrativt nekter å spise med dem av den grunn? Ja. Jeg gjorde det i begynnelsen, men sluttet da masingen aldri tok slutt. Jeg ser ikke hvorfor de skal tro jeg dømmer dem fordi de spiser kjøtt. Å synes det gir en ubehagelig stemning å være nær dem er ikke det samme som å dømme dem. Generelt over er jeg ikke en dømmende person, da jeg ser hvordan ting henger sammen. Jeg skjønner hvorfor de spiser som de gjør og det er bare resultat av den de er født og oppvokst som. Har ikke noe hensikt å dømme noen der. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se en skaper seg problemer, blir eksludert sosialt pga man kun kan spise veggiskost! Mat har i alle tider vært en sosial happening blant mennesker, og når du ikke spiser det samme som de andre, ja da blir du eksludert... Anonymkode: 3c79d...411 For min del er det bare en indikator på at vi ikke har så mye til felles. Hvorfor skulle jeg tilpasse meg dem når de viser så tydelig at de ikke bryr seg mer om meg, enn at maten jeg spiser er en så stor greie? Det viser mangel på respekt, og jeg har ingen interesse av å være sammen med dem. Jeg vil heller være ensom, enn å være i selskap blant mennesker som ikke respekterer den jeg er og som ikke setter pris på meg lenger enn tommesosiale normer og tradisjoner. Sitat Tror du virkelig det blir færre dyr som blir slaktet bare fordi folk ikke spiser kjøtt? Skal man kaste masse mat fordi de ikke for solgt det fordi du absolutt ikke skal ha kjøtt? Tror du noen gidder å drive med griser og kuer om de ikke får solgt de til kjøttproduksjon? Og slike dyr overlever ikke i naturen, de blir utryddet. Det er kun villsvin og moskuser som kan overleve i det fri. Dette er jo veldig typisk også. TS har ikke sagt et eneste ord om hvorfor hun er veggis, men allerede kommer det noen og antar grunnene til at hun er det, legger ord i munnen på henne og skal mase for å overbevise henne om å vende om. Det er dette som skjer med meg i virkeligheten. Jeg sier ikke et ord om mat eller hva jeg spiser, men slike som deg skal absolutt kommentere på det allikevel. Selv når jeg prøver å spise litt diskre uten at noen ser det, så får jeg spørsmål om jeg ikke skal spise skikkelig middag snart. Det er mye mer givende å ha venner som driter i bagateller som hvilken mat man spiser, hvordan man klær seg eller om man feirer bursdag. Som ikke har et behov for at hele venninnegjengen skal ha samme verdier og samme oppførsel som dem selv. Så når du sier at vi blir ekskludert, så sier jeg at det ikke er noe tap. Tvert imot føler jeg meg friere etter at jeg reduserte kontakten med den delen av familien, kanskje også bare kutter jeg dem ut etter hvert. Anonymkode: 92155...e65
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå