AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #1 Skrevet 17. juli 2016 Jeg mottok penger fra Lånekassen skoleåret 14/15, og høsten 2015. Våren 2016 mottok jeg ikke studielån. Slik har jeg samlet opp en gjeld i løpet av de 1,5 årene jeg har mottatt støtte. Til høsten skal jeg motta studiestøtte igjen, og derfor begynner jeg ikke å betale ned på lånet (skulle vel ellers begynt i september, tror jeg). Har ikke vært inne på Lånekassen på en stund nå, men logget inn nettopp. Da ser jeg at gjelden i løpet av de siste månedene er blitt høyere enn den var da jeg sluttet å motta studielån ved slutten av høstsemesteret 2015. Legges det til renter på lånet hver måned? Hvis ja, er det kun hvis man ikke fortsetter å motta studiestøtte, at renter legges til? Anonymkode: 555da...574
boblevann Skrevet 17. juli 2016 #2 Skrevet 17. juli 2016 Det regnes renter når du ikke studerer, selv om det bare er et halvt år. Dersom du har studert, er det nok en feil. Kontakt dem i morgen :-) (obs: best å ringe, for dem er jævlig treige på e-post)
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #3 Skrevet 17. juli 2016 3 minutter siden, boblevann skrev: Det regnes renter når du ikke studerer, selv om det bare er et halvt år. Dersom du har studert, er det nok en feil. Kontakt dem i morgen :-) (obs: best å ringe, for dem er jævlig treige på e-post) Jeg har ikke studert det siste halve året nei (altså våren 2016). Men skal begynne igjen nå i august. Stopper de å legge til renter, da? Har ikke betalt ned noe på gjelden ennå, tenkte å vente til jeg er helt ferdig utdannet. Anonymkode: 555da...574
boblevann Skrevet 17. juli 2016 #4 Skrevet 17. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke studert det siste halve året nei (altså våren 2016). Men skal begynne igjen nå i august. Stopper de å legge til renter, da? Har ikke betalt ned noe på gjelden ennå, tenkte å vente til jeg er helt ferdig utdannet. Anonymkode: 555da...574 Ja, de regner renter alle mnd du ikke studerer.. Veldig teit egentlig, men sånn er det bare. De slutter å legge på renter mens du studerer, så de vil slutte med det til høsten igjen ja :-D Du vil også slippe å betale noe når du begynner å studere igjen.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #5 Skrevet 17. juli 2016 2 minutter siden, boblevann skrev: Ja, de regner renter alle mnd du ikke studerer.. Veldig teit egentlig, men sånn er det bare. De slutter å legge på renter mens du studerer, så de vil slutte med det til høsten igjen ja :-D Du vil også slippe å betale noe når du begynner å studere igjen. Hvorfor er det teit? Anonymkode: 86d2e...09b 1
boblevann Skrevet 17. juli 2016 #6 Skrevet 17. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det teit? Anonymkode: 86d2e...09b Synes det er litt teit at de regner renter med en gang man gir seg, altså at man får renter av å ta 6 mnd pause f.eks. Skjønner jo hvorfor, men det er litt teit. Synes ikke de burde regnet det før man er ferdig utdannet, men skjønner jo problemet med de som aldri blir ferdig/dropper ut
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #7 Skrevet 17. juli 2016 Det løper renter fra du slutter å ha fullt studielån, enten du studerer eller ei. Du kan søke om å få ettergitt rentene dersom du har studert uten studielån. I hvert fall var det det jeg fikk beskjed om da jeg var i omtrent samme situasjon for noen år siden. Anonymkode: 83eff...5f3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #8 Skrevet 17. juli 2016 2 minutter siden, boblevann skrev: Synes det er litt teit at de regner renter med en gang man gir seg, altså at man får renter av å ta 6 mnd pause f.eks. Skjønner jo hvorfor, men det er litt teit. Synes ikke de burde regnet det før man er ferdig utdannet, men skjønner jo problemet med de som aldri blir ferdig/dropper ut Man kan jo søke om rentefritak over en gitt periode. Jeg synes overhodet ikke det er "teit" at rentene løper fra man ikke er i utdanning lenger så fremt det ikke er en særlig grunn til det. Anonymkode: 3f878...f1e 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #9 Skrevet 17. juli 2016 Jeg var privatist våren 2016, uten studielån fra Lånekassen (jobbet ved siden av og tjente penger slik istedet). Litt kjipt at lånet har økt bare fordi jeg tok et halvt år pause fra studielån, men sånn er jo bare reglene... Anonymkode: 555da...574
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #10 Skrevet 17. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg mottok penger fra Lånekassen skoleåret 14/15, og høsten 2015. Våren 2016 mottok jeg ikke studielån. Slik har jeg samlet opp en gjeld i løpet av de 1,5 årene jeg har mottatt støtte. Til høsten skal jeg motta studiestøtte igjen, og derfor begynner jeg ikke å betale ned på lånet (skulle vel ellers begynt i september, tror jeg). Har ikke vært inne på Lånekassen på en stund nå, men logget inn nettopp. Da ser jeg at gjelden i løpet av de siste månedene er blitt høyere enn den var da jeg sluttet å motta studielån ved slutten av høstsemesteret 2015. Legges det til renter på lånet hver måned? Hvis ja, er det kun hvis man ikke fortsetter å motta studiestøtte, at renter legges til? Anonymkode: 555da...574 Låner du penger uten å lese og sette deg inn i hvordan det fungerer å låne penger hos utlåner? Anonymkode: 645b2...87a 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #11 Skrevet 17. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Låner du penger uten å lese og sette deg inn i hvordan det fungerer å låne penger hos utlåner? Anonymkode: 645b2...87a Nei, men jeg hadde ikke fått med meg dette, så derfor spør jeg. Det er jo ikke krise, men bare lurte Ta med deg frekkheten et annet sted enn i min tråd, du Anonymkode: 555da...574
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #12 Skrevet 17. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var privatist våren 2016, uten studielån fra Lånekassen (jobbet ved siden av og tjente penger slik istedet). Litt kjipt at lånet har økt bare fordi jeg tok et halvt år pause fra studielån, men sånn er jo bare reglene... Anonymkode: 555da...574 Du kan søke om rentefritak når du har vært i utdanning for den perioden. Det går bare ikke automatisk. Lånekassen kan jo ikke vite om du studerer eller ikke når du ikke har søkt om lån for den gitte perioden. Anonymkode: 3f878...f1e
PrincessConsuela Skrevet 18. juli 2016 #13 Skrevet 18. juli 2016 OBS i forhold til rentefritak, dette får man ikke innvilget automatisk. Skolen og studiene du har tatt hvor du ikke har fått støtte må være godkjent av Lånekassen, altså du må kunne ha mottatt støtte om du ønsket det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå