Gå til innhold

Journalistutdanning. ja eller nei?

maria09

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg som flere andre har akkurat fått svar på hovedopptaket hos Samordna. Hadde bachelor i journalistikk ved Universitet i Bergen og kom inn, noe jeg selvfølgelig er veldig fornøyd over :) Likevel så sliter jeg litt med å bestemme meg om jeg faktisk skal takke ja til studieplassen eller ikke. Som mange sikkert har fått med seg så er det stor nedbemmaning i medienorge for tiden, og flere profilerte journalister i de store mediehusene får tilbud om sluttpakke en etter en. Samtidig så leser jeg flere plasser at flere nyutdannede journalister sliter med å få seg jobb etter utdanning. Synes selvfølgelig at dette er trist da journalistyrket alltid har vært det yrket jeg har hatt lyst til å satse på siden jeg var ei lita jente, men jeg kan jo ikke akkurat satse på noenting som ikke leder til en fast jobb etter endt utdanning heller. Derfor spør jeg dere: skal jeg takke ja til studieplassen eller skal jeg droppe det og heller satse på en annen studieretning? Til informasjon vurderer jeg også å ta bioingeniørutdanning, men det må i såfall bli til neste år :) Håper på gode svar og inspill da jeg virkelig sliter med å ta en beslutning her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *kokos*

Hei! Jeg har ikke noe greie på hvordan jobbvilkårene for journalister er, annet enn at jeg vet at veldig mange jobber frilance. Så noe fast og trygg jobb kan bli vanskelig!

Det jeg tenkte å si var imidlertid at jeg kjenner flere bioingeniører som sliter med å finne relevant jobb også. Nå bør man jo ikke automatisk forkaste en utdanning pga dagens etterspørsel etter arbeidskraft innenfor dette emnet, men jeg hadde i allefall tenkte meg godt om før jeg startet med ei lengre utdanning med et potensielt vanskelig arbeidsmarked i den andre enden av tunnelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok selv journalistutdanning rett før/under "mediekrakket" (bachelor, men ikke i Bergen).

Vil ikke råde noen å studere journalistikk i 2016, hvis de ikke allerede har kjente med en solid fot innenfor, og som i tillegg kan hjelpe deg inn i varmen. Selv har jeg motvillig måtte skifte beite, og jeg fikk gode karakterer på studiet. Man kan være så flink som bare det, men nå er det også stadig flere folk med 10+ års erfaring som mister jobben.

Men likevel -  dette er jo ditt personlige valg og handler selvsagt om hva du føler er rett. Kanskje er journalistikk "deg"? Kanskje ikke? Kanskje er det andre aspekt som spiller mer inn?

Vanskelig valg, jeg vet.

Anonymkode: 91751...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, *kokos* skrev:

Hei! Jeg har ikke noe greie på hvordan jobbvilkårene for journalister er, annet enn at jeg vet at veldig mange jobber frilance. Så noe fast og trygg jobb kan bli vanskelig!

Det jeg tenkte å si var imidlertid at jeg kjenner flere bioingeniører som sliter med å finne relevant jobb også. Nå bør man jo ikke automatisk forkaste en utdanning pga dagens etterspørsel etter arbeidskraft innenfor dette emnet, men jeg hadde i allefall tenkte meg godt om før jeg startet med ei lengre utdanning med et potensielt vanskelig arbeidsmarked i den andre enden av tunnelen.

Takk for svar! :) Helt enig i at man ikke bør ta beslutning ut i fra dagens etterspørsel, men denne nedbemmanningen kommer nok til å bli ganske konstant nå som papiravisa forsvinner noe som i grunn er litt trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok selv journalistutdanning rett før/under "mediekrakket" (bachelor, men ikke i Bergen).

Vil ikke råde noen å studere journalistikk i 2016, hvis de ikke allerede har kjente med en solid fot innenfor, og som i tillegg kan hjelpe deg inn i varmen. Selv har jeg motvillig måtte skifte beite, og jeg fikk gode karakterer på studiet. Man kan være så flink som bare det, men nå er det også stadig flere folk med 10+ års erfaring som mister jobben.

Men likevel -  dette er jo ditt personlige valg og handler selvsagt om hva du føler er rett. Kanskje er journalistikk "deg"? Kanskje ikke? Kanskje er det andre aspekt som spiller mer inn?

Vanskelig valg, jeg vet.

Tusen takk for et bra svar! Veldig behjelpende å få det fra en tidligere journaliststudent. Som du selv sier så er det jo mitt personlige valg, men det må jo til syvende og sist føre til en jobb og. Trist at vi har kommet til det punktet at journalistikk blir så lite verdsatt. Er det mulig å spørre hvor du tok din bachelorgrad? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var i mediebransjen tidligere og har fortsatt mange venner der. Det er masse oppsigelser og flere skal det bli. Ville droppa å begynne der med mindre du allerede har noen år erfaring og gode kontakter i bransjen. 

Tips; man kan også bli journalist ved å studere andre ting. For å bli feks finansjournalist er det en stor fordel å ha økonomiutdannelse. Jeg ville heller gått den veien. Da har du en utdannelse som er sikrere i forhold til jobb senere. 

Anonymkode: eaf55...247

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderte lenge å ta journalistikkutdanning og etter å ha jobbet i lokalavisen en stund som frilanser, merket jeg at dette ikke kommer til å være en god løsning. 

Jeg har derfor hoppet på økonomiutdanning, som nevnt over her. Da vil jeg kanskje ha en fordel om jeg skal jobbe som journalist senere. Fast jobb er uhyre vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i mediebransjen tidligere og har fortsatt mange venner der. Det er masse oppsigelser og flere skal det bli. Ville droppa å begynne der med mindre du allerede har noen år erfaring og gode kontakter i bransjen. 

Tips; man kan også bli journalist ved å studere andre ting. For å bli feks finansjournalist er det en stor fordel å ha økonomiutdannelse. Jeg ville heller gått den veien. Da har du en utdannelse som er sikrere i forhold til jobb senere. 

Anonymkode: eaf55...247

Ah takk for tips! Ja, jeg vurderer å ta en annen utdanning, men usikker på om jeg ønsker å satse på noe innenfor mediebransjen da. Det sikreste om dagen er vell å studere noenting innenfor helse :) Da får man i hvertfall fast jobb før eller siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, haze skrev:

Jeg vurderte lenge å ta journalistikkutdanning og etter å ha jobbet i lokalavisen en stund som frilanser, merket jeg at dette ikke kommer til å være en god løsning. 

Jeg har derfor hoppet på økonomiutdanning, som nevnt over her. Da vil jeg kanskje ha en fordel om jeg skal jobbe som journalist senere. Fast jobb er uhyre vanskelig.

Jobbet selv i en avis en stund så kjenner meg igjen der :) Tenkte at journalistikkutdanning ville gjøre det lettere for meg senere, men merker utfra kommentarene at det ikke er veien å gå likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, maria09 skrev:

Tusen takk for et bra svar! Veldig behjelpende å få det fra en tidligere journaliststudent. Som du selv sier så er det jo mitt personlige valg, men det må jo til syvende og sist føre til en jobb og. Trist at vi har kommet til det punktet at journalistikk blir så lite verdsatt. Er det mulig å spørre hvor du tok din bachelorgrad? :)

Hei, jeg tok den i Volda da jeg var ung og verden var lovende.

Veldig førnøyd med utdanningen, men en god utdanning gir som kjent ingen god jobb, eller jobb i hele tatt. Mye handler om flaks, nettverk og tilfeldigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også kommet inn på journalistikk, med spesialisering innen avis og nett i Volda. Er sykepleier i fast jobb, men jeg mistrives i yrket og har alltid hatt lyst til å jobbe med journalistikk. Gikk medier og kommunikasjon på vgs., men på den tiden var det uaktuelt å skulle studere eller i det hele tatt komme inn i Volda, snittet lå vel på rundt 60 da. Trodde ikke jeg kom inn i Volda nå heller, men har vel med lavere søkertall å gjøre, kanskje?

Er usikker på om jeg skal begynne på studiet på tross av at jeg sikkert hadde stortrivdes med å få jobbe med slikt. Kjedelig å sitte igjen med ingen jobb etter tre år med mye arbeid og tilegnet kunnskap. :( Styrken min er vel at jeg allerede har kanskje Norges tryggeste utdanning fra før av, som alltid vil sikre meg jobb. 

Anonymkode: c697d...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er journalist, både av utdanning og yrke. Jeg vil ikke anbefale noen å ta den utdanningen nå. Jeg er griseheldig som fremdeles har jobb i et beintøft marked. Veldig mange aviser, "min" innkludert lever omtrent fra måned til måned og det er nedbemanninger i hytt og pine. Jeg går nesten bare å venter på at det skal bli min tur til å gå, og jeg vet at jeg neppe får noen tilsvarende jobb innenfor mediebransjen igjen. Jeg elsker jobben min, men jeg må innrømme at jeg angrer litt på at jeg ikke valgte noe litt "tryggere" når jeg utdannet meg.

Anonymkode: 80d7e...eb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også kommet inn på journalistikk, med spesialisering innen avis og nett i Volda. Er sykepleier i fast jobb, men jeg mistrives i yrket og har alltid hatt lyst til å jobbe med journalistikk. Gikk medier og kommunikasjon på vgs., men på den tiden var det uaktuelt å skulle studere eller i det hele tatt komme inn i Volda, snittet lå vel på rundt 60 da. Trodde ikke jeg kom inn i Volda nå heller, men har vel med lavere søkertall å gjøre, kanskje?

Er usikker på om jeg skal begynne på studiet på tross av at jeg sikkert hadde stortrivdes med å få jobbe med slikt. Kjedelig å sitte igjen med ingen jobb etter tre år med mye arbeid og tilegnet kunnskap. :( Styrken min er vel at jeg allerede har kanskje Norges tryggeste utdanning fra før av, som alltid vil sikre meg jobb. 

Gratulerer med studieplass! :) Synes du skal gi det en sjanse hvis du føler for det. Som du selv sier så har du jo noe å falle tilbake på som i tillegg er Norges tryggeste utdanning. Må si jeg misunner deg litt, skulle gjerne vært der selv. Tviler på at jeg kommer til å takke ja til studieplassen min ut i fra det folk skriver, jeg har liksom ikke noe å falle tilbake på så føler det blir litt for risikabelt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om du virkelig brenner for dette yrket, så ville jeg ha gjort det! Det er ingen garanti på at den "trygge" utdanningen du velger i stedet for det du egentlig vil, er like trygt om 3-5 år.

Anonymkode: 14ec0...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er journalist, både av utdanning og yrke. Jeg vil ikke anbefale noen å ta den utdanningen nå. Jeg er griseheldig som fremdeles har jobb i et beintøft marked. Veldig mange aviser, "min" innkludert lever omtrent fra måned til måned og det er nedbemanninger i hytt og pine. Jeg går nesten bare å venter på at det skal bli min tur til å gå, og jeg vet at jeg neppe får noen tilsvarende jobb innenfor mediebransjen igjen. Jeg elsker jobben min, men jeg må innrømme at jeg angrer litt på at jeg ikke valgte noe litt "tryggere" når jeg utdannet meg.

Anonymkode: 80d7e...eb5

Takk for et ærlig svar :) Synes det er trist at ikke journalistikk ikke blir høyere verdsatt lenger. Håper det ordner seg for din del da selv om det ser mørkt ut. Lykke til!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner flere som har bachelor i journalistikk og felles for dem er at ingen har faste jobber. Journalist er ikke en beskyttet tittel og det betyr i praksis at graden er verdiløs. Det som betyr noe i mediebransjen er nettverk, nettverk og nettverk. Vet om flere som fortsatte på master i journalistikk fordi de ikke fikk jobb, men de er selv ganske bevisste på at det neppe hjelper med en master..

Anonymkode: 9e0fd...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville begynt på studiet, tatt ett år, og så bestemt meg senere for om jeg ville fortsette eller ikke. 

Jeg studerte ikke journalistikk, men jeg jobbet frivillig som fotojournalist i studentavisa i Bergen. Blant oss var det flere som ble journalister og redaktører på heltid (bla VG, Dagens Næringsliv, lokalaviser), og noen jobber i dag innenfor TV produksjon og andre mediebedrifter. Jeg hadde selv noen frilansoppdrag for Bergens Tidene, og jeg har ikke brevkurs i foto engang...:sprettoy:

Poenget mitt er at man ikke nødvendigvis trenger journalistutdannelse og gode karakterer for å bli journalist, det man trenger er å få en fot innafor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den 18. juli 2016 at 10.07, AnonymBruker skrev:

Vanskelig valg, jeg vet.

Kan jeg spørre om hva du jobber med i dag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, maria09 skrev:

Gratulerer med studieplass! :) Synes du skal gi det en sjanse hvis du føler for det. Som du selv sier så har du jo noe å falle tilbake på som i tillegg er Norges tryggeste utdanning. Må si jeg misunner deg litt, skulle gjerne vært der selv. Tviler på at jeg kommer til å takke ja til studieplassen min ut i fra det folk skriver, jeg har liksom ikke noe å falle tilbake på så føler det blir litt for risikabelt for min del.

Takk! Jeg er sykepleier, men trives ikke i yrket. Selvfølgelig fine stunder og følelsen av at man gjør en viktig jobb. Men mye stress, det er så og si alltid underbemannet, man har et veldig stort ansvar alene, det er turnusarbeid og dårlig lønn ift. hvor hard jobben er. Både fysisk og ikke minst psykisk. Mye tøffere enn jeg trodde det skulle være, rett og slett. 

Jeg er litt fristet til å takke ja, men er ganske etablert med samboer, hus og bil ca.tre timer unna Volda. Samboeren støtter meg 100% i å gjøre det, men jeg blir mer og mer usikker når jeg føler nesten alt jeg leser om emnet er negativt. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samboeren min er journalist i et av de store mediehusene, og han jobber veldig mye overtid og har ukurante arbeidstider. Da snakker vi syvdagers uker, mange nattevakter, morgenvakt rett etter nattevakt osv. De aller fleste nye og unge jobber slike tider. Det er stor konkurranse, hvor det står mange i kø for å ta jobben din hvis du nekter å jobbe slike vakter. Mange av kollegene hans står klare til å jobbe mye, så å si nei er ikke et reelt alternativ. De er også alltid ganske få på jobb, noe som innebærer mye arbeid og stress. Presset på å levere er stort. Han jobbet nesten hele jula, inkludert julaften kveld. Hvis du ønsker å jobbe som journalist bør du være klar over at det ofte kan være veldig ukurante arbeidstider, i tillegg til mye overtid. Hvis det skjer noe stort i nyhetsbildet forventes det at du jobber mye. Samboeren min jobbet f.eks 16 timer tre dager på rad i forbindelse med Paris-terroren. 

Det kan selvsagt være annerledes i andre aviser, særlig lokalaviser. De som har faste jobber har også faste tider, men fast jobb er nesten umulig å få. De aller fleste har vikariater. Når det er nevnt skal det sies at veldig mange som studerte med samboeren min har fått vikariater, det er få arbeidsledige. Å få jobb er ikke umulig, men fast jobb er en annen sak. 

Anonymkode: 333bf...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...