Gå til innhold

Antibiotika katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid skal det ta før man ser en bedring med antibiotika? Vi var hos veterinær på fredag morgen med pus, som hadde begynt å halte litt på poten. Den var blitt hoven også. Hun konkluderte med at det var et bittsår etter å se på det kort siden han var hoven og så ut til å ha en infeksjon i poten. Jeg syns selv det ser ut som et skrubbsår rett under puten på poten, enn et punktsår. Han har nå gått på antibiotika, og han er på tredje dagen idag (ikveld blir full dag). Hun sa pus skulle begynne å føle seg bedre etter helgen.

Jeg er veldig usikker - han er i fin form, spiser og drikker, spretter rundt, bruker poten til å kvesse klør og jakte, leke og kose, han bruker den når han går, men når han sitter, holder han den høyt, akkurat som før helgen. Den er kanskje litt mindre hoven enn den var, men når han sitter holder han fremdeles poten oppe, så den er fremdeles vond. Såret er der fremdeles. Jeg forstår at såret ikke forsvinner over helgen bare pga antibiotikaen, men jeg vet ikke hvordan jeg skal vite om han er bedre egentlig. Skal uansett fullføre kuren, men jeg føler meg litt rådvill om jeg skal dra til dyrlegen i morgen eller ikke. Jeg skal uansett ringe, men ville høre om det er noen som har erfaringer :) 

Har en annen pus som hadde bittsår som måtte renses i tillegg til antibiotika og smertestillende, og hun sluttet å halte helt etter et par dager, men hun brukte til gjengjeld ikke poten i det hele tatt når hun hadde vondt. Hun var også i generelt dårlig allmenntilstand, mens denne pusen er like kvikk, spretten og oppegående som til vanlig. Hadde ikke visst noe var galt hvis han ikke holdt poten oppe :vetikke: 

Til info: han er innekatt, som bor med en katt til :) 

Anonymkode: e67c0...476

Skrevet

Vent i det minste til antibiotikakuren er over/det har gått en uke uten bedring, før du tar kontakt med veterinæren igjen. Om poten er mindre hoven nå enn den var så er det et tegn på bedring.
Så lenge katten oppfører seg som du beskriver (bruker foten utenom når den sitter), er det ikke så mye annet å gjøre enn å vente på at såret skal gro. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Skywise skrev:

Vent i det minste til antibiotikakuren er over/det har gått en uke uten bedring, før du tar kontakt med veterinæren igjen. Om poten er mindre hoven nå enn den var så er det et tegn på bedring.
Så lenge katten oppfører seg som du beskriver (bruker foten utenom når den sitter), er det ikke så mye annet å gjøre enn å vente på at såret skal gro. 

Ja, det er det nettopp at han bruker poten så mye i både lek og gange, samt er i god form, som gjør at jeg er litt usikker på hva jeg skal se etter :) Han oppsøker lek selv og han er interessert i å være med på det som skjer, som han var før veterinæren også, så det har hvertfall ikke skjedd noen forverring av tilstanden hans. Han har kanskje vært litt mer aktiv idag enn på fredag, men det kan jo være dagsformen også for jeg har som sagt ikke merket så mye til dårlig form. Jeg vil tro, basert på hva jeg tolker av hans adferd, at han syns det er ubehagelig siden det gjør vondt og er ømt fordi såret sitter under poten, som han merker når han setter seg, men at det ikke er så vondt at han ikke vil bruke den. Takk for svar! 

Skrevet

Det kan også hende katten holder poten opp av vane/fordi han forventer at det skal gjøre vondt.

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Tvist skrev:

Det kan også hende katten holder poten opp av vane/fordi han forventer at det skal gjøre vondt.

Det sa veterinæren også. At når han har hatt vondt, så kan det være av vane - eller at det er faktisk vondt, men det tar litt tid før sår gror også. Hun sa vi skulle se det an til torsdag kveld, og komme inn om det er fremdeles likt :) Igjen, takk for svar imellomtiden til jeg fikk ringt dem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...