AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #1 Skrevet 17. juli 2016 Hei :-) Jeg er steforelder til to ungdommer på 14 og 16 år(kaller dem X og Y her). Har vært i livet deres i 10 år nå. Ting med disse ungdommenes oppførsel har kommet ekstra frem nå i forbindelse med ferie,besøk hos familie og andre sosiale situasjoner. Det var nylig hendelser som gjorde at jeg ble direkte flau på vegne av X og Y. Total mangel på høflighet og direkte sure mot familiemedlemmer var noe av det. De er oppdradd til å takke for maten,hilse pent på folk de treffer osv så fatter ikke hva som har skjedd. Og ja,jeg vet de er tenåringer MEN de har vi flere av i familien og de oppfører seg ikke slik som X og Y. Total mangel på hygiene er og blitt et stort problem. At to stk på 14 og 16 år må jages i dusjen er da ikke normalt? Hadde det bare vært en av dem som oppførte seg som dette hadde jeg tenkt med en gang om det var noe psykisk som lå bak. Den ene av dem er foresten utredet for psykisk sykdom men er frisk i følge psykolog og leger. Det tærer så på med to late ungdommer som totalt mangler initativ og i tillegg er blitt uhøflige at både jeg og biologisk forelder er veldig lei og humøret blir verre og verre. Vi har prøvd å prate med dem om dette på en rolig måte og vi har prøvd å sette hardt mot hardt for at de feks skal dusje uten å måtte mases på. Hva hadde andre her gjort? Vi trenger desperat råd. Utelater detaljer for å ikke bli gjenkjent. Virker kansje ikke så alvorlig utifra det jeg har skrevet men det sliter oss begge to ut. Jeg er en rolig person som ikke kjefter og bærer meg samt har ganske lang lunte,men i det siste har jeg kjent mye på sinne. Jeg vet at de forstår at det ikke er ok å la rot flyte og forvente at andre plukker opp etter dem. De forstår og hva normal høflighet er men velger å oppføre seg som de gjør. Og det er vel der irritasjonen kommer frem hos meg. Vet ikke en person bedre er det en ting men når noe forstår og alikevel velger å oppføre seg uakseptabelt,DA koker det over hos meg. Anonymkode: bce37...cc5
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #2 Skrevet 17. juli 2016 De er tenåringer. Det går over. Sitter de og gamer hele dagen? Er det derfor de stinker og er late? Anonymkode: 2f70a...5da 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #3 Skrevet 17. juli 2016 Helt normalt at gutter i den alderen ikke dusjer om de ikke blir påmint det. I alle fall ikke noe grunn til å mistenke psykisk sykdom😳 Anonymkode: 487ff...ce1 3
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #4 Skrevet 17. juli 2016 Hva slags konsekvenser får den dårlige oppførselen da? Anonymkode: 8e860...b3f 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #5 Skrevet 17. juli 2016 Høres ut som helt normale tenåringer. Anonymkode: 12424...241 2
Gjest NotNaomi Skrevet 17. juli 2016 #6 Skrevet 17. juli 2016 Syns ikke det bør være så enkelt som å si at det er typisk tenåringer! Å takke for måten og være normalt høflige burde alle være syns jeg. Vet ikke hva du legger i å hilse "pent",men et "morn"og" hei"holder jo. Vet nesten ikke hva mer enn å snakke med dem dere kan gjøre. Konsekvenser?
Gjest StripeyPanda Skrevet 17. juli 2016 #7 Skrevet 17. juli 2016 De er for gamle til at man skal piske de rundt. Hvorfor ikke la dem gå rundt i egen svette og rotete rom? Legg ned krav om at fellesområder ryddes etter bruk (tallerkner, glass ved tven osv), men rommene og deres personlige hygiene får de selv bry seg med. Må være uhorvelig flaut å lukte en ukes svette (fra diverse områder) foran kompiser og eventuelle jenter. Det å hilse høflig ++ vet de veldig godt i denne alderen at man bør gjøre, men det å trosse dere kan være litt "kult" for dem. Ignorer ufin oppførsel (såfremt det ikke skrider over grenser som påvirker andre), og la dem flaues ut helt uten hjelp. Skjønner de det ikke om et par uker, vil de skjønne det om et år eller to og skjemmes.
absinthia Skrevet 17. juli 2016 #8 Skrevet 17. juli 2016 Fortsett å oppdra dem, så blir det etter min erfaring folk av dem igjen etterhvert. Det er spesielt med tenåringer, av en eller annen grunn er det som om delen av hjernen slutter å fungere, når man er mellom 13 og 15 et sted. ( Den gjør vel faktisk det, fordi det kreves så mye med all hormonproduksjone) For noen er det verre enn andre, men om en tar tak i ting etter hvert som det dukker opp, så blir de normalt, overraskende bra igjen, når de blir sånn 18-20 et sted. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #9 Skrevet 18. juli 2016 Jeg har alltid vært litt over snittet renslig, og har vært ganske streng med mine barn angående dette. Sånn omtrent over natten når de ble tenåringer ble dette et problem. De ble sløve på å dusje, skifte klær, pusse tenner osv. Mine godt oppdratte og søte tenåringer ble til hormonelle bomber som var både mutt og uhøflig. Tror nok dette er ganske, ganske så vanlig at tenåringer er sånn, innimellom er de sitt vanlige jeg, og som Absinthia over skriver her; de blir mer seg selv igjen når de er 18-20 år. Fortsett å mas og ha heller en liten peptalk angående høflighet og at man må anstrenge seg litt innimellom for å være hyggelig - selv om man er tenåring. Anonymkode: 7b280...18c
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #10 Skrevet 18. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fortsett å mas og ha heller en liten peptalk angående høflighet og at man må anstrenge seg litt innimellom for å være hyggelig - selv om man er tenåring. Anonymkode: 7b280...18c Jeg hadde gjort det motsatt, kjipt hvis de blir så drit lei at de stikker. La de være litt du, er ikke alltid lurt å sette hard mot hard. Anonymkode: 5e6c4...bd3
absinthia Skrevet 18. juli 2016 #11 Skrevet 18. juli 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde gjort det motsatt, kjipt hvis de blir så drit lei at de stikker. La de være litt du, er ikke alltid lurt å sette hard mot hard. Anonymkode: 5e6c4...bd3 At man påpeker ting når folk for eksempel ikke rydder opp etter seg og får dem til å.gjøre det, eller snakker om det, når man synes at de fremstår som uhøflige er ikke å sette hardt mot hardt, det er bare normal oppdragelse og betyr ikke at man går etter dem hele tiden. Man må ha et krav om tilnærmet normal oppførsel, selv om man er tenåring. Når man setter hardt mot hardt, går man mer drastisk til verks. Kjenner ikke til en eneste tenåring med normale hjemmeforhold, som har stukket av, selv om foreldrene er litt strenge og ganske masete, jeg vet derimot om en del som har sklidd ut i denne alderen pga foreldre som ikke setter krav fordi de er for opptatt med å være kompis eller ikke gidder å stå i brasene. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #12 Skrevet 18. juli 2016 Sånn var begge brødrene mine i tenårene. Husker jeg ikke orket å være hjemme nesten pga de, begge stinket, var uhøflige og late. Det gikk over når de fikk dame for dørste gang 😋 Anonymkode: 71b93...af9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå