Gå til innhold

Severdigheter i Sogn og Fjordane

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg lurer på om noen kan komme med gode tips om severdigheter på vestlandet? :) Vi skal på ukes ferie dit og kommer til med å oppholde oss hovedsakelig i Sogn og Fjordane med base i området Balestrand/Høyanger.  en
Hva ville dere anbefalt i ca 100-150 km radius rundt det området? Vi kjenner til Bokbyen og bremuseet og Jølsterområdet. Vi har tenkt å ta en dagstur til kysten og øyene der, men de er jo mange, er det noen dere lokalkjente ville anbefalt spesielt? Alle tips tas imot med takk! :)

Anonymkode: 2d66e...b2f

Skrevet

Vil anbefale en tur ut til Askvoll og ta ferjen ut til Værlandet og Bulandet med Norges vestligste samfunn (shetland neste)  Ellers kan man ta en tur ut til Florø og ta en tur rundt i skjærgården der,utrolig mange flotte småsteder.

Ellers er ikke Jølster så langt fra Nordfjord og briksdalsbreen. Utrolig mange muligheter.

AnonymBruker
Skrevet

Nordfjord!!! Mitt hjemsted. :rodmer:

Vågsøy: Består av Bryggja, Almenningen, Flatraket, Deknepollen, Måløy. Utenfor Måløy, over brua, er det et par små bygder som Holvik, Refvik, Kvalheim osv. Refvik og Kvalheim er svært idylliske steder, så anbefaler virkelig at du vender nesa dit og ser på naturen. Der er veldig vakkert, Kvalheim har en panorama utsikt over kysten. Videre fra Kvalheim kan du kjøre mot Kråkenes, der er det vindmøller og du kan gå ut til fyret som har en fantastisk utsikt. Bare søk på Google så ser du det. Kannesteinen er også verdt å se, artig stein. Deknepollen, Almenningen, Bryggja osv byr ikke på så mye, Flatraket er et lite fint sted. Kjør fra Almenningen til Selje via Flatraket, Nordpoll, Sørpoll og Rundereim, da kommer du gjennom Moldefjorden og naturen er utrolig vakker på denne strekningen. Kjør derimot forsiktig og hold siden din godt, dette er en smal vei og relativt trafikkert på dagtid. Og lokale folk kjører som noen gærninger gjennom der. :P 

Selje: Selve Selje, Stadlandet og et par små bygder som Hoddevik, Ervik, Honningsvåg, Årvik. Selje er ganske vakkert, anbefaler å ta turen til Hoddevik og Ervik. Veien ut til Honningsvåg er litt kronglete og skummel, du kjører på en ganske smal vei gjennom en fjellskrent. Der er noen shabby tunneler, that's it. FANTASTISK utsikt. Her finner du også Vestkapp, som er et must å besøke. Dere er også en veldig liten bygd som heter Eltvik, du kommer til den ved å kjøre til sentrum på Stadlandet, så ta av til Borgundvågen. Følg veien til du ser skilting til Eltvik og ta av. Veien er gruuuusom og utrolig smal. Så her må du ha tunga rett i munnen. Jeg har kjørt der et par ganger, men verger meg litt hver gang pga veien er så smal og ekkel. Eventuelt sett ifra dere bilen og gå! :) Veldig fint sted, der bor lite folk og veien er sjeldent trafikkert. Skal kun ferdes i når det er dagslys på grunn av rasfare. 

Nordfjordeid: Jeg kjenner ikke til så mye akkurat i dette distriktet, samme gjelder Gloppen. Jeg er fra kysten. Nordfjordeid er derimot et veldig vakkert sted også.

Anonymkode: 34b9c...565

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode og omfattende tips! Vi skal se på dette 😊 Selvom man trenger egentlig ikke noen tips for å finne vakre steder her, de er jo hvor enn man kaster blikket! 😍

Anonymkode: 2d66e...b2f

AnonymBruker
Skrevet

Movika og Mo Jordbrukskole m/ Huldefossen  i Førde er absolutt verdt å se! Utrolig nydelig. Det er turløpe igjennom hele området :)

Anonymkode: 6c579...d85

AnonymBruker
Skrevet

Astruptunet. Likar de fjellturer er det merka fjelltrimløyper over heile Jølster, kart får de på butikkane i Jølster. Et jølstraaure (ørret, vill) på Jølstramuseet, sjekk ut galleriet. Rafting i Jølstra er kjekt! Friluftsmuseet i Movika. Fiske i Jølstra. Utvær fyr, Værlandet og Bulandet, øyene i Flora kommune, Kalvåg, utkikkspunktet på Gaularfjellet. God tur, verdas vakreste ramme :)

Anonymkode: 3a02a...5ae

AnonymBruker
Skrevet

Hva med Stryn? 

Anonymkode: 27bf5...d61

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Stryn? 

Anonymkode: 27bf5...d61

Er man i Stryn er det glimrende dagstur-alternativ å ta en tur opp strynefjellet (se opp for villstryninger.... he he ) til Langevatn og ned til Geiranger og ferja ut fjorden til Hellesylt og Rv. 60 tilbake til Stryn. 

AnonymBruker
Skrevet
Den 18. juli 2016 at 12.26, bullehurk skrev:

Vil anbefale en tur ut til Askvoll og ta ferjen ut til Værlandet og Bulandet med Norges vestligste samfunn (shetland neste)  Ellers kan man ta en tur ut til Florø og ta en tur rundt i skjærgården der,utrolig mange flotte småsteder.

Ellers er ikke Jølster så langt fra Nordfjord og briksdalsbreen. Utrolig mange muligheter.

Ikke minst spis på Hotellet der de er b.la nevnt i DN pga maten er så bra.

Anonymkode: f5a34...c6d

Skrevet

Om dere reiser med barn kan De Heibergske Samlinger på Sogn folkemuseum være morsomt. Her har de gjenskapt/tatt vare på historiske bygninger, gjenstander osv. Og de driver et gårdsbruk sånn som de gjorde det før. Dårlig forklart, men du kan lese om det på hjemmesidene deres. Om sommeren har de også dyr. Man kan bevege seg fritt, gå inn og ut av de forskjellige husene, og jeg tror også det er matservering. Ellers kan dere ta med egen mat, og ha piknik. Et veldig idyllisk område. 

http://www.dhs.museum.no/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...