smilepia Skrevet 8. november 2004 #1 Skrevet 8. november 2004 Flytter svaret mitt i ny tråd, da dette ble laaangt utover topic for "vinterbryllup" Hvorfor kan ikke barn komme i bryllup? De får jo et fint minne for livet ! Og det går jo godt an å tilpasse et bryllup for barn. Både små og store barn! Ja, jeg bare lurer. Selvsagt kan barn være med i bryllup. Men et bryllup tilpasset barn og et bryllup tilpasset voksene blir fort to forskjellige bryllup (min mening) Både for store og små barn kan middagen og selskapet bli langt og kjedelig. Og det er ikke alltid like sjarmerende å ha unger som hyler eller krangler midt i den gripende talen fra brudgommen e.l. (beklager, men det er faktisk ikke det) Så da bør det etter min mening være planlagt _noe_ som kan underholde barna. Og det er selvsagt greit - men er det brudeparet som må planlegge dette? Eller er det opp til foredrene til barna å ta hensyn til øvrige gjester? (her tenker jeg spesiellt på bryllup der brudeparet ikke har barn selv) Og ikke minst - hva kan man finne på? Barn i finklær bør jo helst ikke ut å hoppe i sølepyttene Og dersom festen skal vare ut i de små små timene, er det heller ikke så mange barn som orker eller får lov å være oppe så sent. Bør brudeparet da arrangere egen hjemmkjøring og/eller overnatting og barnevakt for små poder? Hvorvidt barn oppfatter et bryllup som et minne for livet, vet jeg ikke. Jeg var aldri i bryllup som liten. Men med tanke på at mange barn (alle jeg kjenner i all fall) ville kjedet seg voldsomt under en lang og høytidelig middag med taler, tror jeg ikke minnene blir så fine om det ikke skjer andre ting de kan avspores på... Jeg vet jeg kjedet meg i min egen konfirmasjonsmiddag :oops: -Smilepia-
Gjest Tabby Skrevet 8. november 2004 #2 Skrevet 8. november 2004 Vel vi var helt fra førsten av klare på at vi ikke vil ha barn i bryllupet. Våre egne skal være med til kakene er fortært, litt over 8 på kvelden. Synes det passer oss best å ikke ha med barna på festen etterpå, da vil vi ha voksenfest, for vi har stort sett resten av livet tilpasset barna nå. Vi unner oss dette den ene gangen vi skal gifte oss. Hva andre vil gjøre er opp til dem, det legger ikke jeg meg opp i.
Kjerst Skrevet 8. november 2004 #3 Skrevet 8. november 2004 Jeg synes det er veldig viktig at det er brudeparet som bestemmer om det skal være barn med i bryllupet eller ei. Det er ikke gitt at selvom foreldrene blir invitert skal barna være med, synes jeg... Når vi skal gifte oss velger vi å ikke ha barn med. Vi har ikke barn selv, og ønsker at dagen og festen skal være for oss (brudeparet) og andre voksne. Men så er det selvfølgelig andre som ikke kunne tenke seg bryllup uten egne eller andres barn. Det egentlig vil si er at brudeparet må få bestemme selv, uten sure miner fra noen :-)
maki Skrevet 8. november 2004 #4 Skrevet 8. november 2004 Jeg synes det er veldig viktig at det er brudeparet som bestemmer om det skal være barn med i bryllupet eller ei. Det er ikke gitt at selvom foreldrene blir invitert skal barna være med' date=' synes jeg... Når vi skal gifte oss velger vi å ikke ha barn med. Vi har ikke barn selv, og ønsker at dagen og festen skal være for oss (brudeparet) og andre voksne. Men så er det selvfølgelig andre som ikke kunne tenke seg bryllup uten egne eller andres barn. Det egentlig vil si er at brudeparet må få bestemme selv, uten sure miner fra noen :-)[/quote']
Gjest MrsL Skrevet 8. november 2004 #5 Skrevet 8. november 2004 Jeg synes det er veldig viktig at det er brudeparet som bestemmer om det skal være barn med i bryllupet eller ei. Det er ikke gitt at selvom foreldrene blir invitert skal barna være med' date=' synes jeg... Når vi skal gifte oss velger vi å ikke ha barn med. Vi har ikke barn selv, og ønsker at dagen og festen skal være for oss (brudeparet) og andre voksne. Men så er det selvfølgelig andre som ikke kunne tenke seg bryllup uten egne eller andres barn. Det egentlig vil si er at brudeparet må få bestemme selv, uten sure miner fra noen :-)[/quote']
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #7 Skrevet 8. november 2004 Jeg ville helt klart hatt sønnen (9 år) med. Men så vil jeg heller ikke ha et bryllupp med flatfyll heller. Ikke at jeg påstår at andre planlegger/vil ha det, men det er ikke til å komme fra at enkelte tar helt av når dem er i bryllupp. Gratis drikke!!!!! Når jeg skal gifte meg sender jeg invitasjon til gjestene hvor det står foreldrenes navn, så får jeg heller snakke med de som har unger i grei alder. Som feks. to av veninnene mine som har unger som er like gammle som min egen. Det er noe helt annet enn en 2-6 åring. Jeg vet at 9 åringen min ville sittet stille ved bordet selv om det tok tid. Han ville ha blitt dødelig fornermet om han ikke fikk bli med i brylluppet til mamma, og det har han full rett til å bli også...
ringblomst Skrevet 8. november 2004 #8 Skrevet 8. november 2004 Vi ønsket ikke å ha barn i bryllupet - noe som bl.a skyldtes at mange av gjestene våre er en produktiv gjeng. Unntaket var 2 nevøer, den ene på 5 år og en på bare en 5 måneder. Men så var det som sagt en produktiv gjeng vi inviterte, og flere måtte jo ha med babyene sine - så til slutt ble det vel en 4 babyer. Resten av barna hadde barnevakt.
Ottine Skrevet 9. november 2004 #9 Skrevet 9. november 2004 Som brudepar; bestem selv!! Helt enig med andre her som sier at slike ting bør bestemmes av brudeparet enten på den ene eller andre måten, og så må folk bare akseptere det. Vet om mange voksne som synes det er arti å kunne stille i bryllup uten barn, også, bare så det er sagt! Hadde ikke engang brudepike i bryllupet mitt jeg, selv om det nok var noen som var ivrige på at niesa vår skulle være det...Ville være alene om å være prinsesse den dagen!
Delfia Skrevet 9. november 2004 #10 Skrevet 9. november 2004 Vi skal ha barna med til kaffen er over og kommer til å skrive i innbydelsen at klokken ... må alle under 18 år forlate festen. Det gjelder også våre barn. Da kommer gjerne mer vin i glassene og jeg synes ikke barn og alkohol har noe sammen å gjøre(ikke dermed sagt at vi skal ha fri flyt heller) Dessuten regner jeg sterkt med at ungene er lei av alt styret med taler og "nå må du sitte stille". Lokalet vårt har en koselig kjellerstue med TV som vi har tenkt at ungene kan benytte visst det blir for mye voksenprat :-) Det er kun nærmeste familie som blir invitert med barn,ellers hadde det vært minst like mange unger som voksne og dette skal ikke være noe barneselskap. Sånn er det bare,og vi har ikke fått noen negative reaksjoner på det. Jeg har selv vært i bryllup både med og uten barn og vet helt klart hva jeg foretrekker.Men dette er noe brudeparet bestemmer og hva andre måtte mene får bli opp til dem.Jeg koste meg i bryllupet hvor det var barn selvsagt,men må si stemningen var en helt annen i det bryllupet hvor barna ikke var inkludert.
*Kaisa* Skrevet 9. november 2004 #11 Skrevet 9. november 2004 Vi har ett barn sammen som er nesten 4 når vi gifter oss. Han har to fra før, en som da vil være 7 og 14. Jeg/vi har en tanke om at vår på 4 og den på 7 blir hentet til barne-tv. Vi skal spise kl 17.00. Og på den timen som de får vært med så tror jeg de finner ut at dette egentlig er kjedelig. Vi har en stor familie og masse venner, som vi vet at kommer til å holder en masse taler, så middagen kan godt bli både 4 og 5 timer. Det er ikke noe for barn. Jeg tror det beste for både oss og barna er at de blir hentet. Høres kanskje litt kynisk ut, ettersom det faktisk er våre barn, men vi kommer ikke til å planlegge og legge til rette for barn. Dette skal være vår dag. Vi har 364 dager ellers i året som de er mer eller mindre midtpunkt og som alt blir lagt til rette for. Den ene dagen er vår.
Gjest gjest1 Skrevet 9. november 2004 #12 Skrevet 9. november 2004 Jeg synes det er veldig viktig at det er brudeparet som bestemmer om det skal være barn med i bryllupet eller ei. Det er ikke gitt at selvom foreldrene blir invitert skal barna være med' date=' synes jeg... Når vi skal gifte oss velger vi å ikke ha barn med. Vi har ikke barn selv, og ønsker at dagen og festen skal være for oss (brudeparet) og andre voksne. Men så er det selvfølgelig andre som ikke kunne tenke seg bryllup uten egne eller andres barn. Det egentlig vil si er at brudeparet må få bestemme selv, uten sure miner fra noen :-)[/quote'] Jeg er enig, men jeg syns det er litt drøyt at enkelte nekter gjester å ta barna med i kirken. Sier ikke at det gjelder for dere.
*Kaisa* Skrevet 9. november 2004 #13 Skrevet 9. november 2004 [quote="pulverheksa" Jeg er enig, men jeg syns det er litt drøyt at enkelte nekter gjester å ta barna med i kirken. Sier ikke at det gjelder for dere.
Kjerst Skrevet 9. november 2004 #14 Skrevet 9. november 2004 Vi kommer ikke til å nekte barn adgang i kirken, selvfølgelig ikke Men jeg tror ikke vi kommer til å oppfordre til det heller... Igjen synes jeg at alle skal gjøre det som faller naturlig for dem
Gjest Tex Skrevet 9. november 2004 #15 Skrevet 9. november 2004 Ingen kan vel nekte noen adgang til kirken, kirken er et åpnet hus så lenge en ikke har lukket vielse. skal brudeparet stå på trappen og nekte folk å komme inn hvis de har med ungene sine...? Og en annen ting, skjønner ikke folk at det er de som eier navnene på invitasjonen som er invitert, ikke alle deres barn, naboer, onkelr og bestemødre... Hvorfor skal en tro at ungen er invitert dersom ungen ikke står på invitasjonen?? Jeg skjønner ikke sånt............. Vi inviterte de barna vi ville ha i bryllupet og det passet fint for oss. Hva andre gjør blir deres sak.
Gjest gjest1 Skrevet 9. november 2004 #16 Skrevet 9. november 2004 Vi har ingen barn selv og kommer heller ikke til å invitere andres barn i bryllupet. Om noen vil ha med barna sine i kirken så er det hjertlig velkomne til det. Når det gjelder middagen og festen syns jeg ikke barna har noe å gjøre i vårt bryllup. Det er vår dag og vi ønsker ingen barn "hylende" rundt og mase den dagen (våre 3 viltre nevøer har en tendes til det.).
Gjest Anonymous Skrevet 9. november 2004 #17 Skrevet 9. november 2004 Vi hadde barn med, og synes det var flott at de også fikk dele dagen med oss. I et siderom til matsalen var det rigget opp med video og en voksen hadde ansvaret her, men barna syntes det var stor stas å være med under store deler av middagen også så de var ikke så mye på videorommet som vi på forhånd hadde trodd de ville. Har aldri sett på barna som bryderi eller noe man skal ta fri fra dersom man virkelig skal kose seg og ha det gøy. Ellers var det en bryllupsfest, så gjestene drakk seg ikke fra sans og samling, og ingen barn tar skade av å se en voksen kose seg med et glass vin. Foreldrene hadde selv ansvaret for å skaffe barnevakt når barna forlot bryllupsfesten. Husker selv at min onkel skulle gifte seg da jeg var 7 år. Gledet meg helt syk fra den dagen jeg hørte det til å delta på et ordentlig bryllup. Skuffelsen var derfor enorm når det viste seg at jeg ikke fikk komme - brudens bror som bare var to år eldre ble invitert. Heldigvis så neste gifteklare onkel litt annerledes på det, så da jeg var 9 år deltok jeg i mitt første bryllup. Det er et av de store øyeblikkene fra barndommen. Husker det var i julen, og at ikke skolen kunne starte tidlig nok igjen etter ferien så jeg kunne fortelle klassen om opplevelsen.
maki Skrevet 9. november 2004 #18 Skrevet 9. november 2004 Husker selv at min onkel skulle gifte seg da jeg var 7 år. Gledet meg helt syk fra den dagen jeg hørte det til å delta på et ordentlig bryllup. Skuffelsen var derfor enorm når det viste seg at jeg ikke fikk komme - brudens bror som bare var to år eldre ble invitert. opplevelsen. Viser bare at folk er forskjelige, da min tante skulle gifte seg gledet jeg meg til å være med i bryllupet så klart men når jeg fikk høre at det bare var mamma og pappa som var invitert, så var ikke det noen enorm skuffelse for meg. Var vell sånn 8 år tror jeg
Cathie Skrevet 9. november 2004 #19 Skrevet 9. november 2004 nettopp det som er vanskelig når man planlegger bryllup, som maki sa så er folk forskjellige, og folk forventer og ønsker forskjellige ting. Derfor syns jeg at brudeparet bestemmer det helt ene og alene selv, og de som blir invitert bare skal rette seg etter brudeparets ønsker... Man kan ikke ta for mye hensyn til gjestene for da blir det 100 forskjellige hensyn og ta!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå