Gå til innhold

Hvordan håndtere "omgjengelige" mennesker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble inspirert av denne tråden, men slike mennesker kan man jo også støte på i familien, hobbyer, venners venner etc. Hva er den beste måten å takle litt manipulative mennesker på? Altså slike mennesker som ikke viser så mye hensyn eller empati når det ikke er "viktige" mennesker i nærheten, men som er sååå sprudlende når det er noen de har lyst til å gjøre inntrykk på? Problemet er jo at man risikerer å virke negativ eller bitchy selv når man holder en viss avstand...

Ellers litt sånn prinsesseholdning med "Alle liker meg," og derfor forventer seg fordeler. Slipper unna med det i en del sammenhenger, utrolig nok. De dreier seg ikke om sjalusi, siden jeg også kjenner noen varme, koselige jenter som er likt av så godt som alle de møter, og jeg unner dem det :) Mer en følelse av håpløshet når man føler at fasaden ikke stemmer overens med innholdet.

Noen tips? Hvordan forholder du deg til slike mennesker?   

Anonymkode: bb480...462

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble inspirert av denne tråden, men slike mennesker kan man jo også støte på i familien, hobbyer, venners venner etc. Hva er den beste måten å takle litt manipulative mennesker på? Altså slike mennesker som ikke viser så mye hensyn eller empati når det ikke er "viktige" mennesker i nærheten, men som er sååå sprudlende når det er noen de har lyst til å gjøre inntrykk på? Problemet er jo at man risikerer å virke negativ eller bitchy selv når man holder en viss avstand...

Ellers litt sånn prinsesseholdning med "Alle liker meg," og derfor forventer seg fordeler. Slipper unna med det i en del sammenhenger, utrolig nok. De dreier seg ikke om sjalusi, siden jeg også kjenner noen varme, koselige jenter som er likt av så godt som alle de møter, og jeg unner dem det :) Mer en følelse av håpløshet når man føler at fasaden ikke stemmer overens med innholdet.

Ville prøvd å holde avstand, være nøytral, jatte med så lenge det er muig og rett og slett prøve å unngå å komme i konflikt med dem. Ikke at det alltid er så lett, spesielt hvis du må treffe dem jevnlig...

Anonymkode: a36b8...d75

Skrevet

Prøvd å ikke snakke så mye med henne. Ellers bare være til stede, smile og være hyggelig og ikke trukket meg vekk fra kundene for det om hun gjør seg så veldig synlig.

Kan være hun er god til å møte blikkene til kundene, høre på hva de sier og vise interesse. Det er tiltrekkende. Det ville jeg prøvd på selv.

AnonymBruker
Skrevet
Den 7/17/2016 at 16.30, AnonymBruker skrev:

http://www.webpsykologen.no/artikler/de-usedvanlig-gode-menneskene/

Anonymkode: 34369...06c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier ikke at du nødvendigvis er sjalu eller misunnelig, men kanskje ubevisst føler deg litt truet? 

Jeg skal i alle fall innrømme at jeg har det litt slik med en fyr på jobben. Han ble husvarm fra dag én og har aldri tatt til seg et vennlig råd fra noen selv som nyutdannet (jeg er også nyutdannet, så det er ikke jeg som har gitt han råd, bare så det er sagt). I tillegg har han en veldig spesiell væremåte ovenfor kolleger som av en eller annen grunn "trigger" meg litt. 

For eksempel har han lagt seg veldig etter to av mine kolleger som jeg er veldig nærme. Hun ene er gift og hun andre i samboerforhold og har vært veldig intenst opptatt av å bli kjent med de fra dag 1. Han er veldig kjælete mot de og har flere ganger forsøkt å invitere de med på aktiviteter på tomannshånd (date-setting) og blir tydelig skuffet når de prøver å inkludere flere kolleger på en måte som har gjort at jeg har følt meg litt uvelkommen fra hans side. 

Egentlig så tror jeg at slike mennesker lett klarer å skjønne hvem som avkler de som oppmerksomhetssyke, så meg har han alltid holdt på armlengde, i tillegg til at han kommer dårlig overens med mannlige kolleger. Det toppet seg på en firmatur i fjor sommer da han booket et arrangement for 4-5 stykker (vi var 20 på turen) og ble veldig tydelig irritert da de han inviterte heller ville finne på noe felles med hele gjengen. Etter dette så ser jeg at de han smisket med også har begynt å ta avstand. 

I det siste har jeg merket at han har begynt å smiske seg innpå de som han i starten ikke kom overens med, deriblant meg og nå er det jeg som får klemmer, komplimenter og invitasjoner i tide og utide. Min nye strategi er egentlig bare å holde avstand på en høflig måte og prøve å ikke starte noen "svertekampanje" med baksnakking ol. Jeg tror egentlig bare at han er usikker på seg selv, muligens litt ensom og i bunn og grunn ikke mer truende enn det jeg lar han være. Slik jeg ser det så har jeg ikke noe å tape på å være litt grei og spille med så lenge det ikke går for langt.

Anonymkode: 7e737...e9c

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det motsatte jeg snakker om... Altså mennesker som "lever et makeløst offentlig liv", er opptatt av ære og berømmelse etc. Har møtt et par slike som i artikkelen også, men de er jo ikke noe problem? Snarere tvert imot.

Føler meg truet? Kanskje, siden jeg har blitt frosset ut som yngre, og dette er noen som har makten til å fryse ut andre. Det kan hende at det gjør meg anspent, og at jeg venter på utfrysningen før den eventuelt kommer.

Det plager meg egentlig ikke at personen ikke er så interessert i meg, det lever jeg godt med. Men det blir litt merkelig å være sammen med noen som er så overstrømmende uten at det virker ekte. Virker som at hun er veldig opptatt av å gjøre ting for at andre skal få med seg hvor spennende hun er, og som sagt sikter seg inn mot mennesker med makt og status.

Skrevet
Den 17.7.2016 at 16.30, AnonymBruker skrev:

Slutt å forhold deg til dem i det hele tatt så blir det løst for deg og din egen del på et blunk. Det sier jo seg selv. Hvis du går på dem eller forbi dem ved en tilfeldighet så bare hils hvis du må og sånn. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...