AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #1 Skrevet 17. juli 2016 Vi har en ganske lang 3,5-åring som sitter bakovervendt, en han begynner nå å bli for tung for det setet vi har (9-18 kg) Spørsmålet er da om vi skal kjøpe enda et bakovervendt eller satse på et forovervendt sete som han kan ha lengre. Han er som sagt ganske lang også, sa han kan ikke sitte bakovervendt mye lenger (ikke "så lenge som mulig" som det er anbefalt, da blir han sittende med bena oppunder haka - bokstavelig talt) Hva ville dere valgt og hvilket sete anbefaler dere? Vi har bare ett barn så det er forholdsvis god plass i baksetet. Anonymkode: 3a6c9...11b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #2 Skrevet 17. juli 2016 Hvilken bil har du og hva kan du få til å passe av seter i den bilen du har? Har du en stor og sikker bil så vil jeg ta det med i vurderingen. Kjører du en liten bil type en Yaris eller mindre så er setevalg enda viktigere. Ta bil og barn med deg til en forhandler av seter eller til bilforhandler og få info fra eksperter og ikke rett deg utelukkende etter amatører på kg. Bilforhandler er hele tiden oppdatert på tester med nettopp det bilmerket de selger - der er ekspertisen sammen med naaf. Naaf selger også seter. Anonymkode: c5609...4cc
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #3 Skrevet 17. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Hvilken bil har du og hva kan du få til å passe av seter i den bilen du har? Har du en stor og sikker bil så vil jeg ta det med i vurderingen. Kjører du en liten bil type en Yaris eller mindre så er setevalg enda viktigere. Ta bil og barn med deg til en forhandler av seter eller til bilforhandler og få info fra eksperter og ikke rett deg utelukkende etter amatører på kg. Bilforhandler er hele tiden oppdatert på tester med nettopp det bilmerket de selger - der er ekspertisen sammen med naaf. Naaf selger også seter. Anonymkode: c5609...4cc Jeg har lest masse tester, og kjører en ganske stødig SUV så selve bilen tror jeg er trygg nok. Og de fleste seter passer nok inn i den. Men det sies jo at barna bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, derfor tenkte jeg å høre andres erfaringer. Ikke dermed sagt at jeg skal ta alt for god fisk og sette ungen på en sofapute hvis noen foreslår det Anonymkode: 3a6c9...11b
Gjest Boxee Skrevet 17. juli 2016 #4 Skrevet 17. juli 2016 (endret) Vår kar er også 3.5 år. Han er nesten 110cm og rundt 20 kg. Byttet i forrige uke til fremovervendt beltestol. Endret 19. juli 2016 av Boxee Skreiv 29kg først
Sushi Skrevet 17. juli 2016 #5 Skrevet 17. juli 2016 Vi har en lang femåring som fortsatt får plass i Britax Max way. Det er nok snart på tide å bytte til beltestol for henne, men til en 3,5-åring ville jeg ikke vært i tvil - jeg ville gått for en ny bakovervendt. Anbefalingen er jo bakovervendt minst til barnet er fire år, gjerne lenger.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #6 Skrevet 17. juli 2016 1 time siden, Sushi skrev: Vi har en lang femåring som fortsatt får plass i Britax Max way. Det er nok snart på tide å bytte til beltestol for henne, men til en 3,5-åring ville jeg ikke vært i tvil - jeg ville gått for en ny bakovervendt. Anbefalingen er jo bakovervendt minst til barnet er fire år, gjerne lenger. Greit å mene det, men en stor 3,5 åring er jo som en 4 åring fysisk. Det blir da ganske marginal forskjell om man fortsatt velger bakovervendt eller ikke. Anonymkode: f80da...2e4
Sushi Skrevet 17. juli 2016 #7 Skrevet 17. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greit å mene det, men en stor 3,5 åring er jo som en 4 åring fysisk. Det blir da ganske marginal forskjell om man fortsatt velger bakovervendt eller ikke. Anonymkode: f80da...2e4 Det stemmer vel ikke helt. Slik jeg har skjønt det går det på utviklingen av nakke/skjelett, og da handler det om alder.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #8 Skrevet 17. juli 2016 4 timer siden, Boxee skrev: Vår kar er også 3.5 år. Han er nesten 110cm og rundt 29 kg. Byttet i forrige uke til fremovervendt beltestol. OT, men jeg må bare... Altså, hvis det stemmer at han veier 29 kg så må han jo virkelig være kraftig overvektig!! Jeg har også en gutt på 3,5, han er 108 cm høy og veier 17,5 kg. Han er ikke spesielt tynn, men ser helt normal ut for sin alder (sammenlignet med de andre barna i barnehagen). Anonymkode: 6ba39...0ae
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #9 Skrevet 17. juli 2016 Kjøpte nylig beltestol til vår 3,5 åring, ble anbefalt det på Barnas Hus. Vet det er anbefalt å sitte bakovervendt til 4 år, men hun begynte å få innmari dårlig plass der bak så da gikk vi for en stol hun kan ha en stund. Anonymkode: fc872...927
Gjest Boxee Skrevet 19. juli 2016 #10 Skrevet 19. juli 2016 Den Sunday, July 17, 2016 at 21.16, AnonymBruker skrev: OT, men jeg må bare... Altså, hvis det stemmer at han veier 29 kg så må han jo virkelig være kraftig overvektig!! Jeg har også en gutt på 3,5, han er 108 cm høy og veier 17,5 kg. Han er ikke spesielt tynn, men ser helt normal ut for sin alder (sammenlignet med de andre barna i barnehagen). Anonymkode: 6ba39...0ae Har visst bommet på tastene. Han veier 20kg. Er ikke overvektig, helt normal gutt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå