AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #1 Skrevet 17. juli 2016 Jeg er 17 år og ganske tynn. Jeg vil gjerne begynne på treningssenter, løfte vekter, og bli svær. Jeg føler meg altfor stygg slik jeg er nå. Problemet er vel at jeg syntes det er litt pinlig. Tynne meg, skal begynne å løfte vekter HELT ALENE med noen andre svære menn. Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal gjøre løftingen. Er det normalt at man går alene på treningssenter? Jeg har sett for meg at det er grupper (venner eller noe) som går sammen på treningssenterene. Driver man liksom å løfter vekter for seg selv? -gutt Anonymkode: cb71d...75a
Ulla Ullsokk Skrevet 17. juli 2016 #2 Skrevet 17. juli 2016 (endret) De fleste trener faktisk alene! Ingen kommer til å tenke over at du er tynn og alene, tro meg! Men jeg ville fått en av de ansatte til å gi meg et program, så du vet hva du holder på med! Mange studioer har to timer gratis Personlig Trener, bruk de på å tilpasse et program du kan fortsette med alene. Og plis, ikke begynn med piller for å bli stor, sånne gutter ser ikke bra ut og bli ofte fucka sykisk. Det er ikke sånn at jo større, jo bedre! Tror ikke du tenker sånn, altså, men bare nevner det siden du sier at du er så tynn og vil bli stor. Det er forrsten heller ikke sånn at det bare er store menn på treningssenter! Det er begge kjønn i alle alder og fasonger, du kommer ikke til å skille deg ut! Lykke til! Endret 17. juli 2016 av Ulla Ullsokk 3
WubWub Skrevet 17. juli 2016 #3 Skrevet 17. juli 2016 Det ekke en kjeft som bryr seg, de har nok med sitt. Med mindre du er ei deilig dame så får du få blikk. Om du er usikker kan du leie en PT for en time som kan hjelpe deg med treningsprogram
Gjest lizard queen Skrevet 17. juli 2016 #4 Skrevet 17. juli 2016 De som trener i grupper på mitt senter er stort sett gutter på din alder som ikke har den ringeste anelse om hva de driver med, som grynter seg høylytt gjennom x antall øvelser med elendig teknikk og for tunge vekter til stor jubel fra kameratene. Ellers er det jo så klart en del som slår av en prat i pausene og sånt men de fleste trener for seg selv. Ingen kommer til å se rart på deg for det. JA, det er pinlig første gang, du kommer inn der helt alene og føler at n00b står skrevet i panna på deg og at alle glor og at alt bare blir feil, men vet du hva? Det gjør ikke noe! Du blir fort vant til det, og de fleste er opptatt med seg og sitt uansett. Les deg godt opp på ulike øvelser, se teknikkvideoer på youtube og spør gjerne de som jobber der om hjelp til å sette opp et program og å lære deg skikkelig teknikk. For guds skyld ikke bruk for tunge vekter, du må jo selvsagt presse deg selv og ikke minst ha progresjon, men muskelkontakt og volum er viktigere enn hvor mange kilo du flytter når målet er å bygge. Og så klart, vær grei mot de andre som er der, rydd opp etter deg og sånne ting. Er ofte færrest folk på formiddagen også, forresten, spørs jo litt hvor du er da. Der jeg trener er det først på ettermiddag/kveld at "bolegutta" kommer for å trene. Har ikke noe imot muskuløse mannfolk sånn sett men det er ikke helt godt for hjertet mitt å bevitne folk som curler i knebøyracket
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #5 Skrevet 17. juli 2016 Takker for svar. Du som mente at man burde ikke ta for tunge vekter; er det bedre å ta lette vekter med mange repitisjoner, eller tunge vekter med få repitisjoner? På tv løfter de jo bare 1 gang. og hvor lang tid tar det for å få resultater? Måneder, år? Og hvor ofte burde man trene? Anonymkode: cb71d...75a
Gjest lizard queen Skrevet 17. juli 2016 #6 Skrevet 17. juli 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar. Du som mente at man burde ikke ta for tunge vekter; er det bedre å ta lette vekter med mange repitisjoner, eller tunge vekter med få repitisjoner? På tv løfter de jo bare 1 gang. og hvor lang tid tar det for å få resultater? Måneder, år? Og hvor ofte burde man trene? Anonymkode: cb71d...75a Dude, først og fremst: LES. Det er kroppen din det er snakk om, det er viktig at du tar godt vare på den. Tung styrketrening kan være veldig skadelig hvis det gjøres feil. Les mye, oppsøk gode kilder, og vær kritisk. Ikke ta alt for god fisk, for det er mye tull i fitnessverden. Og med at du ikke bør bruke for tunge vekter mener jeg at du ikke bør løfte tyngre enn at du greier å opprettholde en god teknikk (som gjør at du ikke skader deg) og at du har god muskelkontakt. Muskelkontakt høres kanskje litt fjernt ut for deg som ikke trener, men etter du kommer litt inn i det forstår du nok hva jeg snakker om! Er ikke så viktig hvis målet bare er å flytte så så mye vekt, men skal du feks bygge biceps hjelper det ikke med aldri så tunge vekter hvis du bare står og svinger dem opp med hofta. Og for hypertrofi (altså "bodybuilder"-trening) er det generelt et moderat (8-12) eller høyt (12-25) antall reps som gjelder, men folk flest er enig i at variasjon er best også her. Et visst volum er viktig når målet er å bygge muskler, men når du er helt i nybegynnerfasen trenger du ikke å stresse for mye med det. Du kommer neppe til å orke et veldig stort volum i begynnelsen uansett og det er helt greit. Bli kjent med ulike øvelser, tren hele kroppen jevnt, bli vant til hvordan det føles å trene og lær deg god teknikk. Og sov og spis nok! Foreslår at du finner et fullkroppsprogram og kjører det tre ganger i uka i begynnelsen. Helt i begynnelsen bør du kanskje ta lettere vekter enn du egentlig kunne klart, bare for å bli vant til bevegelsene og hvordan kroppen din fungerer, og så øker du gradvis. Hvor lang tid det tar å få resultater kommer helt an på hva målet ditt er, du kommer til å bli veldig mye sterkere veldig fort i begynnelsen, men virkelig muskelbygging tar tid. Du som er tynn kommer nok likevel til å se effekten ganske fort så lenge du spiser maten din og trener ordentlig.
herremann Skrevet 17. juli 2016 #7 Skrevet 17. juli 2016 å mobbe en tykk/tynn person på gymmen blir som å mobbe en syk person på sykehuset. Folk gjør det ikke.http://stronglifts.com/5x5/ lykke til 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #8 Skrevet 17. juli 2016 Takker for svar igjen. I tilegg er jeg helt fjern når det kommer til hva set og reps betyr.... er set liksom hver øvelse, og repitisjoner hvor mange ganger man tar øvelsen? Hvor lenge skal man isåfall holde på når man trener. 1 time? Anonymkode: cb71d...75a
Ulla Ullsokk Skrevet 17. juli 2016 #9 Skrevet 17. juli 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takker for svar igjen. I tilegg er jeg helt fjern når det kommer til hva set og reps betyr.... er set liksom hver øvelse, og repitisjoner hvor mange ganger man tar øvelsen? Hvor lenge skal man isåfall holde på når man trener. 1 time? Anonymkode: cb71d...75a Dette er grunnen til at du trenger en time med en trener. Da kan du spørre og få svar og det viktigste av alt: lære å gjennomføre øvelsene riktig så du får resultater og slipper skader! Du trenger ikke mange timer, men minst en og kanskje to! Men som sagt er dette ofte noe som tilbys gratis når du melder deg inn. Sikkert fordi folk slutter hvis de ikke kommer skikkelig i gang. Og det gjør man ikke uten hjelp hvis man er nybegynner og ikke vet noe som helst. Husk at det er mange som deg!
linsejesus Skrevet 17. juli 2016 #10 Skrevet 17. juli 2016 Les på Suppversity, der finner du alt du trenger å vite. Kjør baseøvelser, altså "store" øvelser som trener mange muskler på en gang. Du skal være veldig proff før isolasjonsøvelser som curls har noe for seg, annet som ren avveksling. Variasjon kan være bra, men det kan være lurt å følge et program i alle fall noen uker for å se hvordan det funker. Baseøvelser: knebøy, markløft, militærpress, benkpress, pull-ups eller varianter av disse (benkpress funker av en eller annen grunn dårlig for meg, så jeg gjør andre ting for bryst). 3 sett med 6-12 repetisjoner er en gyllen regel. Det har i praksis ingenting å si om du kjøre 4 sett med 5 reps eller 2 med 15. Du blir større og sterkere uansett. Når du har trent en stund finner du ut om f.eks skuldrene dine trives best med 10 reps mens beina trenger flere. Det er individuelt. Spis mer protein enn du gjør nå, og lytt ellers til kroppen. Du blir sulten av styrketrening. 1
linsejesus Skrevet 17. juli 2016 #11 Skrevet 17. juli 2016 Om du bruker tiden på å trene og ikke prate bør du være gjennom et fullkroppsprogram på under en time. Ta 2-3 minutter pause mellom hvert sett (gå gjerne på tredemølle imens), men det er også individuelt hvor lange pauser som funker best for DEG. Du kan ta ett sett benkpress og så rett videre på pull-ups, eller du kan ta alle settene på hver øvelse før du går videre. Du kan følge et program slavisk, f.eks 5X5, eller prøve deg fram og finne noe som passer. Du kan trene hele kroppen to dager i uka, eller f.eks overkropp mandag, underkropp onsdag, overkropp igjen fredag osv. Veldig viktig å lære seg øvelsene først. I begynnelsen vokser man masse uansett, så det er ingen grunn til å se hvor mye du klarer på ett løft med en gang! Så få instruksjon fra de ansatte eller noen som har peiling. 1
linsejesus Skrevet 17. juli 2016 #12 Skrevet 17. juli 2016 Her finner du forresten alle øvelser du kan tenke deg. 1
linsejesus Skrevet 17. juli 2016 #13 Skrevet 17. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: er set liksom hver øvelse, og repitisjoner hvor mange ganger man tar øvelsen? Anonymkode: cb71d...75a Ja
Krapylet Skrevet 17. juli 2016 #14 Skrevet 17. juli 2016 Heisann! Supert at du vil begynne å trene. Ikke bekymre deg for hva andre synes. Sannheten er at alle andre gir faan og er opptatt med sitt. Som mange fler her har nevnt, start med fokus på å utøve øvelsene korrekt. Det er alfa-omega på styrketrening. Ikke tenk for mye på å løfte tungt i starten. Det trengs ikke. I og med at du er 17 år så er du stappfull av testosteron som kommer til å gi deg veldig hurtig muskelvekst om du trener jevnlig og spiser nok (og rett). Ta en titt på videoene til disse karene. Mange gode tips og flere videoer tilpasset tenåringer som skal begynne å trene. https://www.youtube.com/watch?v=7qM-DRn10SE Lykke til! 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå