Gå til innhold

Tror ikke barna blir hygienisk ivaretatt hos far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 35 år, min eks er 43. Vi har 3 døtre på 8, 6 og 3 år. De bor fast hos meg og har standard vanlig samvær hos han.

Når jeg leverer dem, er de nydusjet, har på rene klær og har med skifteklær og hygieneartikler, fluortabletter. Vi har gode hygienerutiner i hjemmet og det hadde viogså når jeg og eksen bodde sammen. Foruten han. Han dusjer, men pusser feks ikke tenner, tørker snørr under sokker osv. Han har adhd og bruker ikke medisiner, men tror ikke det er relevant for renslighet. Men han er generelt svært umoden og tenker ikke så mye på andre enn seg selv. 

Når jeg henter barna er de skitne. De sier at de dusjer men at han ikke vasker dem. Han liker ikke å vaske dem bl.a i underlivet siden de er jenter og han er ukomfortabel med det. De pusser ikke tenner om morgenen hvertfall, og fluorboksen minker ikke, selv på en hel uke som de har vært i ferier. Skitne og rene klær blir blandet, gjerne klær med tiss på også dersom de minste har hatt uhell. De må vaskes og skrubbes. Flere lag med skitt under negler, som heller ikke blir klippet der. Det er også kort lunte og mye roping til barna på han ellers. 

Vet at han er svært glad i barna og de i han, og de koser seg der generelt. Så er dette kanskje bare bagateller??

Anonymkode: b28da...d43

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat bagateller, men så lenge du sørger for den daglige gode hygienen, ville jeg ikke lagd bråk av dette.  De eldste kan du lære å vaske seg selv, slik at de får gjort tilnærmet daglig vask ihvertfall.  Send med våtservietter f.eks.  Det med klærne ville jeg tatt opp. Be om at han legger skittentøy i en egen bag for eksempel.  Hvor lenge er de hos han om gangen?

Anonymkode: 2ddd7...42b

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at dette ikke er så farlig når det bare er en helg. De tåler det en uke i ferien også.

Jeg synes el kanskje du overdriver hvor skitne de blir i løpet av en uke også. Negler feks tåler fint en uke ten klipp uten at det blir horribelt ;) 

Dersom det ikke hjelper å snakke med han om det så ville jeg forsøkt å akseptere det og heler lære opp barna til gradvis å ta mer ansvar selv. Håndvask etterdobesøk feks er jo noe de bør gjøre av seg selv og som de kan forstå viktigheten med. Kroppsvask er faktisk ikke så farlig. Tannpuss er viktig, men dette også forstår de bedre etterhvert.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Barn dør ikke av å være litt skitne. De 2 eldste klarer fint å pusse tennene selv og vaske seg.

Anonymkode: 3f20e...b5a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

De to største tørker seg jo selv på do og vasker fingre. Men barn pusser jo ikke tenner dersom de ikke MÅ tenker jeg. De er ikke mer enn en uke i gangen da så... Men mye uteværing osv gjør at de ser ut som Ronja røverdatter når jeg henter dem. Minste er ofte sår etter for sjeldent påskift og har ofte svært tung bleie når hun kommer hjem. Nå bruker hun mindre og mindre å ha på seg bleie da.

Jeg kan ikke snakke med han om dette for da blir han sint, fryr i forsvar og påpeker alt JEG gjør galt... ts

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De to største tørker seg jo selv på do og vasker fingre. Men barn pusser jo ikke tenner dersom de ikke MÅ tenker jeg. De er ikke mer enn en uke i gangen da så... Men mye uteværing osv gjør at de ser ut som Ronja røverdatter når jeg henter dem. Minste er ofte sår etter for sjeldent påskift og har ofte svært tung bleie når hun kommer hjem. Nå bruker hun mindre og mindre å ha på seg bleie da.

Jeg kan ikke snakke med han om dette for da blir han sint, fryr i forsvar og påpeker alt JEG gjør galt... ts

En veldig god grunn til å la dette ligge tenker jeg. Det skjer jo ingenting med barna (annet enn med tennene, men de tåler det også.)

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke optimalt men heller ikke krise. Så lenge barna koser seg hos han så tenker jeg at det ikke er så altfor ille at de kommer hjem til deg litt skitne her og der. 

Jeg hadde dog ikke latt han passe de over lengre perioder. 

• Liker 9
Skrevet

Oppdaget du ikke den urensligheten hans FØR dere fikk barn? Regner med at å tørke snørr under sokkene er en gammel vane eller?

Trur barna dine overlever dette jeg, snart vasker de se selv alle sammen 😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 35 år, min eks er 43. Vi har 3 døtre på 8, 6 og 3 år. De bor fast hos meg og har standard vanlig samvær hos han.

Når jeg leverer dem, er de nydusjet, har på rene klær og har med skifteklær og hygieneartikler, fluortabletter. Vi har gode hygienerutiner i hjemmet og det hadde viogså når jeg og eksen bodde sammen. Foruten han. Han dusjer, men pusser feks ikke tenner, tørker snørr under sokker osv. Han har adhd og bruker ikke medisiner, men tror ikke det er relevant for renslighet. Men han er generelt svært umoden og tenker ikke så mye på andre enn seg selv. 

Når jeg henter barna er de skitne. De sier at de dusjer men at han ikke vasker dem. Han liker ikke å vaske dem bl.a i underlivet siden de er jenter og han er ukomfortabel med det. De pusser ikke tenner om morgenen hvertfall, og fluorboksen minker ikke, selv på en hel uke som de har vært i ferier. Skitne og rene klær blir blandet, gjerne klær med tiss på også dersom de minste har hatt uhell. De må vaskes og skrubbes. Flere lag med skitt under negler, som heller ikke blir klippet der. Det er også kort lunte og mye roping til barna på han ellers. 

Vet at han er svært glad i barna og de i han, og de koser seg der generelt. Så er dette kanskje bare bagateller??

OMG. Hvordan er det mulig med en slik part er/far: snørr i sokkene og pusser ikke tennene sine (eller barnas)??!!!

😂😠😠😡😡😮😮😖

Kanskje du bør kontakte barnevernet i din kommune og be de om å følge opp forholdene hos far?!

Anonymkode: 7e566...21a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes faktisk ikke det der er greit.

Min eks er helt lik,jeg tok opp manglende hygiene på fvk,der ble han bedt om å følge opp dette. Han ble kjempesur,men skjerpet seg.

Mine er såpass store at de bryr seg om at klærne har flekker og de vil ikke lukte vondt.. De er 7 og 9.

(Og til deg der oppe-negler kan vokse mye på en

uke på enkelte barn.. Jeg klipper neglene på yngste en gang eller to i uka. Mye sjeldnere på eldste. )

Anonymkode: 72047...05b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Snørr under sokkene?? Tar han av sokkene og bruker de som lommetørkle? Eller bøyer han foten opp til nesen og snyter seg mellom storetåen og den ved siden av?

Anonymkode: 9164b...ad0

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snørr under sokkene?? Tar han av sokkene og bruker de som lommetørkle? Eller bøyer han foten opp til nesen og snyter seg mellom storetåen og den ved siden av?

Anonymkode: 9164b...ad0

Nei han piller buser og tørkerdet under sokkene. Ts

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

OMG. Hvordan er det mulig med en slik part er/far: snørr i sokkene og pusser ikke tennene sine (eller barnas)??!!!

😂😠😠😡😡😮😮😖

Kanskje du bør kontakte barnevernet i din kommune og be de om å følge opp forholdene hos far?!

Anonymkode: 7e566...21a

Man starter da ikke en krig med eksen sin om man kan unngå det.

Barnevernet kan da ikke gjøre noe som helst med dette. Han er en voksen mann. Det hjelper da ikke en dritt om en barnevernspedagog forteller ham at han burde pusse tennene på barna sine! Det blir nok ingen EUREKA-opplevelse for han....Det blir på "sladre til læreren"-nivå.

Nei, noen ting må man bare tåle.

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, jeg synes dette høres litt mistenkelig ut. Er ingen forelder selv, men mener å huske at det er foreldrenes oppgave å se til at barna er rene og har rene klær:forvirret:

Dette ville ville jeg muligens ha tatt opp. Kan godt hende det hadde løst seg å ta det opp, men at han lar dem gå i skitne klær, synes jeg høres veldig uansvarlig ut. Dersom han ikke hører, synes jeg du burde ta det derfra. Jeg vet ikke, men jeg mener å huske at dette ikke er helt lovlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Mari Y skrev:

Ok, jeg synes dette høres litt mistenkelig ut. Er ingen forelder selv, men mener å huske at det er foreldrenes oppgave å se til at barna er rene og har rene klær:forvirret:

Dette ville ville jeg muligens ha tatt opp. Kan godt hende det hadde løst seg å ta det opp, men at han lar dem gå i skitne klær, synes jeg høres veldig uansvarlig ut. Dersom han ikke hører, synes jeg du burde ta det derfra. Jeg vet ikke, men jeg mener å huske at dette ikke er helt lovlig. 

Å neglisjere barna sine er ikke tillat. Å slurve med hygiene får ikke andre gjort noe med. VI har ikke et hygienepoliti.

Anonymkode: edb70...f4e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei han piller buser og tørkerdet under sokkene. Ts

Ja og dette visste du vel da du fikk hele tre barn med han?

Jeg synes det er litt sent nå, å skulle begynne å bekymre seg for hygienen. Det du beskriver er ikke direkte omsorgssvikt, bare at dere har ulike former for omsorg. Og de blir vasket, skrubbet og klippet hos deg.

Jeg synes det er verre med foreldre som lar ungene styre søvnen eller kostholdet sitt selv, er han flink på sånne ting?

Anonymkode: 1f8bc...a93

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å neglisjere barna sine er ikke tillat. Å slurve med hygiene får ikke andre gjort noe med. VI har ikke et hygienepoliti.

Anonymkode: edb70...f4e

Nei, ok. Jeg er nå ganske sikker på at det har vært sendt inn bekymringsmeldinger fra skole og barnehage-ansatte for at barn gjentatte ganger har kommet med hullete klær, osv. Men dette vet jeg ikke 100%, og er sikker på at noen kan svare på dette bedre enn jeg kan. Men jeg ville nok i første omgang ta det opp med ham. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja og dette visste du vel da du fikk hele tre barn med han?

Jeg synes det er litt sent nå, å skulle begynne å bekymre seg for hygienen. Det du beskriver er ikke direkte omsorgssvikt, bare at dere har ulike former for omsorg. Og de blir vasket, skrubbet og klippet hos deg.

Jeg synes det er verre med foreldre som lar ungene styre søvnen eller kostholdet sitt selv, er han flink på sånne ting?

Anonymkode: 1f8bc...a93

Han lager middag til de hver dag forstår jeg. Mest i pizza pasta lasagne- familien, men det er nå mat. Og ikke daglig kost her. Frokost osv er det verre med. De slipper hvis de bare sier de ikke vil ha. Sånn at han slipper. Kan gi de et pølsebrød eller noe slikt liksom sier de. Men de sulter nok ikke. Ts

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Kjære vene. Når jeg hadde med barna på teltturer noen dager,så var det ikke akkurat fritt for at de ikke var skinnende rene,og dusj? Det kunne en jo se langt etter som en skjønner. Dette er ingen krise! 

De klarer vel å vaske seg og pusse tenner selv? Du skriver at de har det godt der,så ro deg med det. At du ikke liker det er jo greit,men ingenting å lage en stor sak ut av.

De som nevner barnevernet her,er fullstendig på bærtur. Hadde dette vært i lengre perioder så hadde det vært litt annerledes.

AnonymBruker
Skrevet

Når den minste blri sår og får for sjeldent bleieskift (og kanskje etterhvert dotrening), så er jo det omsorgssvikt. Også 6-åringen kan trenge litt hjelp til å vaske seg. Den eldste er sikkert mer selvhjulpen. Jeg synes også tannpuss og fluortabletter er viktig, særlig om de er der lenge av gangen. 

Akkurat det at de blir slitt skitne ellers, er jo ikke farlig på noen måte, men de kan jo bli mobbet av andre barn om det er veldig tydelig. 

Kan dere ikke ta en prat om dette? Det er sånt foreldre må gjøre av og til.

Anonymkode: 16013...916

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...