Gå til innhold

Mennesker og buss-seter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når LilleBille kom med sitt innlegg så kom jeg på en til grunn at jeg ikke flytter meg.

Jeg synes også det er så unødvendig når alle to-seterne er opptattt når det er noen som reiser sammen. Om det er med barn, venninnen elller mannen er det samme for meg. Hvorfor skal ikke de få sitte sammen (en hel lang tur)? Hvis noen "kaprer" to-seteren før de får sette seg, så må paret splitte seg, og mest sannsynlig så må vedkommende som spurtet bort til ledig to-seter likevel dele plassen.

aline: jeg synes de fleste her synes det er greit å flytte seg når det er lenge igjen og mange ledige plasser. Ikke få panikk. :-) Eller kanskje du kan få det, så flytter vedkommende seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
...Eller kanskje du kan få det' date=' så flytter vedkommende seg?[/quote']

har fundert litt i det der jeg og, om jeg skal la panikken min synes litt bedre.... :ler:

Det er ganske fortvilende, når jeg f.eks prøver å sette meg på de bakoversetene som folk stort sett skyyyyr, for å håpe på at så lenge ikke bussen blir full, så kanskje jeg får sitte litt lenger alene der da...

men tror du ikke at ihvertfall 80% av gangene så setter folk seg der selv om det er mange andre ledige da??? Det skjer jo ikke når jeg ikke sitter der, da setter helst folk seg alle andre steder... :roll: (vet at det bare er en følelse, men den er irriterende fordet!!)

har lurt på om jeg skal si ifra, men det har jeg jo ingen rett til, om jeg sliter så mye at jeg ikke takler det, så er jo ikke det andres problem, og jeg regner ikke med at å be om omtanke for det, har noen hensikt.... så da lider jeg istedenfor da. :roll:

reiser meg forøvrig når det kommer folk med små barn også, slik at de får sitte sammen, om det er i min makt å gjøre noe for det.

Skrevet

Jeg synes også det er merkelig at folk absolutt ikke skal sitte sammen. For litt siden når jeg gikk på T-banen satte jeg meg ved siden av en mann. Og da sa han "så hyggelig at noen faktisk vil sitte med meg. Alle skal visst sitte helt alene og bare stirre tomt foran seg og helst ikke snakke med noen" (og han sa det høyt så alle hørte det). Og den turen ble så mye hyggelige, for vi satt og pratet og det var riktig koselig.

Det er det samme når man står i kø. Alle bare står på plassen sin og stirrer tomt foran seg, helt zombie. Må for guds skyld ikke snakke med fremmede mennesker! :o Da jeg bodde i England hendte det alltid at man skravlet litt sammen i køen e.l., så mye hyggeligere. Nordmenn er faktisk ganske kjølige av seg, og jeg synes det er fælt og nesten skammelig.

Skrevet

:ler: Ja, kanskje du kan begynne å puste og pese akkurat når det er mange som går av, så tar kanskje noen hintet.

men tror du ikke at ihvertfall 80% av gangene så setter folk seg der selv om det er mange andre ledige da??? Det skjer jo ikke når jeg ikke sitter der, da setter helst folk seg alle andre steder...  :roll:  (vet at det bare er en følelse, men den er irriterende fordet!!)  

Bra at noen er flinkere enn meg til å innrømme at slike observasjoner er mer preget av følelsen man innbiller seg. :P Siden du var så flink, skal jeg redigere meg selv: Ikke alle som setter seg ved siden av med når de er 49 ledige seter er ko-ko. Men det er slik jeg føler det. *idioter*

Skrevet
Nordmenn er faktisk ganske kjølige av seg' date= og jeg synes det er fælt og nesten skammelig.

Jeg tror egentlig vi går rundt og skammer oss hele tiden :ler:

Skrevet
... Må for guds skyld ikke snakke med fremmede mennesker! :o ....

jamen, det HAR vel ikke noe med at man "for guds skyld ikke må snakke med fremmede", det har vel mer med at man ikke har noe behov for å snakke med noen, eller at man kanskje faktisk har behov for å koble ut?

det er fler som absolutt skal ha det til at vi er redde eller ikke VIL snakke med fremmede, ser dere ikke at det godt kan være andre grunner? det har da ikke noe med at vi er verken redde eller har noe i mot fremmede. Ihvertfall for min del, så synes jeg den "pausen" det er når jeg sitter på bussen eller står i kø, er god å ha. Det forventes ditt og datt både her og der, når man sitter på ett offentlig transportmiddel eller står unyttig i en kø, er vel en av de få gangene i hverdage hvor man faktisk kan gjøre ingenting! resten av tiden så skulle man ihvertfall egentlig ha gjort noe, om man ikke gjør det, så vet man at man skulle, også blir det litt stress fordet.

pustepause kaller jeg disse tidspunktene. Om de blir forstyrret av at noen snakker til meg, så greit nok. Men jeg nyter roen og muligheten til å bare kope, har ikke noe med andre å gjøre. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er jo litt pussig at man søker roen der hvor det er minst sannsynlig at man vil finne den - på en buss! Skolebarna vræler, fjortissbertene fniser og tygger tyggis så det knirker langt inn i ørekanalene. Og i en slik sammenheng hadde det ikke vært like greit å bare slå av en prat med sidemann?

Jeg tror ikke folk flest er innstilt på å kople av på en buss. Jeg tror vår påtrenge stillhet, oss voksne fremmede imellom, er mer styrt av frykt og skam, som en annen her påpekte.

Skrevet

siden så mange sitter å bare koper, så ser det jo virkelig ut som om folk klarer å koble ut da!! :wink:

selv har jeg absolutt ingen problemer med å koble ut vrælene unger, masende fjortisser og skravlende fylliker. Går helt fint det!!

man trenger ikke stillhet for å koble av, hvorfor tror du mannfolk sovner som steiner forran TV? :ler:

Skrevet
Det er jo litt pussig at man søker roen der hvor det er minst sannsynlig at man vil finne den - på en buss! Skolebarna vræler, fjortissbertene fniser og tygger tyggis så det knirker langt inn i ørekanalene. Og i en slik sammenheng hadde det ikke vært like greit å bare slå av en prat med sidemann?  

Nei - destor større grunn til å sitte alene!

Skrevet

man trenger ikke stillhet for å koble av, hvorfor tror du mannfolk sovner som steiner forran TV?  :ler:

Jeg har likt å sove til Heavy Metal, eller med en fest med musikk til i bakgrunnen :sjarmor:

Skrevet
siden så mange sitter å bare koper, så ser det jo virkelig ut som om folk klarer å koble ut da!!  :wink:  

selv har jeg absolutt ingen problemer med å koble ut vrælene unger, masende fjortisser og skravlende fylliker. Går helt fint det!!  

man trenger ikke stillhet for å koble av, hvorfor tror du mannfolk sovner som steiner forran TV?  :ler:

Helt enig med deg i dette.. Jeg kan lese til eksamen på en jernbanestasjon :ler: Sovner godt forrran TVn også. (det er ikke bare mannfolk som klarer det) :tunge1: Sover godt på buss også jeg.

Føler jo absolutt ikke trang til å konversere "naboen" på bussen jeg heller - og velger opplagt et ledig dobbeltsete fremfor å sette meg sammen med noen - om det er noe ledig .. men jeg flytter meg ikke om det blir ett sete ledig underveis.

Skrevet
...

Jeg har likt å sove til Heavy Metal, eller med en fest med musikk til i bakgrunnen  :sjarmor:

var på konsert med Motor psyko for maaaang år siden, der det var ei som sovna jeg, og DET skal litt til på konsertene deres.... :ler:

koble av er lett uansett utvendig bråk, det er når man har det innvendige bråket det er problemer. (som tankene på alt man burde gjort, alle man burde vært hos istedenfor å være hjemme etc etc, DA får ikke jeg koblet av)

Skrevet
(som tankene på alt man burde gjort, alle man burde vært hos istedenfor å være hjemme etc etc, DA får ikke jeg koblet av)

:Nikke: Sånn er jeg også. Sitter hjemme. Skal egentlig få meg ut. Men så får jeg ikke slappet av hjemme heller, for jeg får så dårlig samvittighet, kjefter på meg selv etc. (Kjefter på meg selv nå faktisk :ler:)

Gjest Anonymous
Skrevet
siden så mange sitter å bare koper, så ser det jo virkelig ut som om folk klarer å koble ut da!!  :wink:  

Mannfolk kopler ut foran TV`n å slippe å gjøre husarbeide.

Den kopingen du refererer til, det finnes jo sikkert de som er halvt i transe og mediterer fra stoppested til stoppested. Men jeg tror det er like mange av koperene som bare ser fjerne ut i blikket fordi de forsøker å gjøre seg minst mulig påfallende.

Hvor skal man feste blikket når man står i midtgangen på en buss med folk rundt seg overalt? Best å se mest mulig distansert ut i tilfelle noen skulle tro noe annet.

Skrevet

jeg er ikke halvt i transe selv om jeg kobler ut, det går an å bare fjerne seg fra støyen og maset. :wink:

kanskje noe å lære seg?

hvorfor i alle dager skal man prøve å se fjern ut om man egentlig ikke er det? :klø:

Gjest Anonymous
Skrevet

Distansert..avstand.. Du vet, nordmenns foretrukne fasade utad.

Jeg kopler ut når jeg befinner meg fysisk alene, slik at jeg har overskudd til å takle å sitte på en buss og hygge meg med mine medmennesker.

Skrevet
Distansert..avstand.. Du vet, nordmenns foretrukne fasade utad.

Jeg kopler ut når jeg befinner meg fysisk alene, slik at jeg har overskudd til å takle å sitte på en buss og hygge meg med mine medmennesker.

Bussen er ikke det stedet jeg går for å hygge meg med mine medmennesker . :wink: . men et nødvendig transportmiddel for å komme fra A til B

(noe annet er en lang tur .. Oslo - Bergen el. da blir det jo naturlig med litt prat)

Skrevet

da er det jo bare snakk om prioriteringer da?

Jeg kopler ut på bussen/i kø etc for å ha energi til resten av min sosiale dag med venner og kjente, du kobler av hjemme alene for å ha energi til å være hyggelig mot fremmede på bussen.

vi prioriterer alle forskjellig. :tunge1:

Skrevet

Jeg testet ut det der med å ikke flytte meg på bussen. Jeg pleier vanligvis ikke å flytte meg heller.

Men i dag tilbød jeg sidemannen en tyggis istedenfor å flytte på meg, eller å sitte og se ukomfortabel ut. Umåtelig stor suksess :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Aline, Aline, du er hakket for hårsår og verner om din egen, unike situasjon :ler:

Har du tenkt på at det å faktisk bruke tid på mennesker som ikke går under betegnelsen venner og familie, kan være kilde til energi i seg selv? Har du prøvd? Det er jo nettopp dette som jeg mener er beklagelig ved samfunnet vårt, kontra hva som er gjengs i andre kulturer, f.eks. det siviliserte land Australia.

Vi har våre sfærer som vi ikke slipper folk inn i og heller ikke oss selv ut av. Noen av disse isolerte rommene har sin hensiktsmessige funksjon, men vi snakker om sykdomstrekk i vår kultur, uten å vurdere egen atferd..?

Vi har medmennesker rundt oss på bussen, i køene og på butikkene, men det kunne like gjerne vært rosa elefanter som passerer oss. Og for all del, haddet det faktisk vært rosa elefanter, og noen ahdde lagt merke til dette, ville man ikke hevet et øyebryn i vantro av frykt for å bli kritisert for å se feil!

Jeg går heldigvis ikke rundt og "sparer" av min vennlighet og tid på noen få utvalgte. Theres plenty to go around for everyone

:wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...