~sikka~ Skrevet 9. november 2004 #21 Skrevet 9. november 2004 Flytter meg alltid hvis det blir et ledig sete i nærheten. Selv om det kommer på 20 folk på neste stopp... hvis jeg absolutt må sitte ved siden av noen ønsker jeg ihvertfall en vindusplass så jeg kan se ut.
Gjest gjest1 Skrevet 9. november 2004 #22 Skrevet 9. november 2004 På bussen jeg tar er det ikke så mye sånn tror jeg, annet enn at man flytter seg til et ledig sete dersom man allikevel må opp for å slippe frem han som sitter innerst. Da setter man seg på et annet ledig sete istedet for å stå og dingle i midtgangen mens folk skal forbi. Legg forøvrig merke til dette: Førstemann inn i heisen stiller seg i et av de bakre hjørnene. Nestemann i neste hjørne innerst. Nestemann kanskje i midten av heisen, ingen ser på hverandre men opp i taket eller på skiva som viser etasjen. I et møtelokale. Er det noen som setter seg midt på forreste rekke før de andre rekkene bakover er fulle av folk? Nope - eller på første rekke i det hele tatt? Sjeldent. Nye elever i nytt klasserom - stormer bakover for å sette seg bakerst og helst ut mot veggen/vinduene. Det er ikke den som blir sittende ved siden av andre som er redd - det er den som flytter seg og føler andres nærvær påtrengende.
nat26 Skrevet 9. november 2004 #23 Skrevet 9. november 2004 Jeg er en av dem som gjør det.Hvorfor?Nei det vet jeg ikke,jeg er vel bare sånn
Gjest Maikana Skrevet 10. november 2004 #24 Skrevet 10. november 2004 Jeg flytter meg ikke. Synes det ikke er noen vits å stresse med å absolutt skulle sitte alene. Eneste er hvis jeg sitter mot kjøreretningen og det skulle bli et ledig sete med kjøreretningen. da flytter jeg meg for å unngå å bli bilsyk. Ellers tar jeg aldri opp to seter med veske, poser etc. Det er veldig uhøflig synes jeg. Noe annet som jeg synes er frekt er å sette seg ytterst og ikke gi tegn til at folk som kommer på kan sette seg ved siden av deg når bussen er full. Og, man skal tilby setet sitt til en gammel person, eller en gravid kvinne. Ellers har jeg ofte opplevd smalltalk på bussen her jeg bor i Australia. Det er en annerledes kultur på hvordan man oppfører seg overfor fremmede og det synes jeg er veldig hyggelig. Har snakket med mange interessante mennesker på bussen, som jeg desverre antagelig ikke hadde snakket med hadde det være i Norge. Liten avsporing: Her i Australia er det vanlig folkeskikk å si "takk for turen" til bussjåføren, og går du ut bak så roper du det, sånn at du er sikker på at h*n hører det. Da jeg tok trikken i Oslo i sommer satt det tilfeldigvis en australsk familie ved siden av meg. Da de gikk av sa pappen selvfølgelig "thank you" til trikkeføreren, som ikke reagerte overhodet. Da jeg gikk av like etterpå passet jeg på at jeg også sa høyt og tydelig "takk for turen". Trikkeføreren reagerte ikke igjen, men flere som satt på trikken snudde seg og lurte vel på hvilken gærning som ikke hadde tatt medisinene sine i dag... Dette ble langt, men det er visst et tema som fascinerer meg også.
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #25 Skrevet 10. november 2004 Og' date=' man [b']skal tilby setet sitt til en gammel person, eller en gravid kvinne. Og til de som reiser med små barn... Prøvd å henge og dingle på en stappfull buss med en treåring noen gang?
Gjest Maikana Skrevet 10. november 2004 #26 Skrevet 10. november 2004 Og til de som reiser med små barn... Prøvd å henge og dingle på en stappfull buss med en treåring noen gang? Nei, men du har helt rett Mysan
Tari Skrevet 10. november 2004 #27 Skrevet 10. november 2004 Jeg har faktisk aldri tenkt over dette. Jeg flytter meg om jeg ser en "bedre" plass. Ikke fordi det ikke sitter noen der, men fordi den er ved vinduet osv... Jeg blir overhodet ikke fornærmet om noen flytter seg fra meg og setter seg et annet sted, blir tvert i mot ganske fornøyd for da får jeg enda mer plass....
aline Skrevet 10. november 2004 #28 Skrevet 10. november 2004 Jeg reiser meg for gamle damer som trenger å sitte, jeg reiser meg også for gravide, og har flyttet meg slik at en tante med niesa si på kanskje 6 fikk sitte sammen. Jeg flytter meg også, dersom bussen var full og man sitter tettpakket, og det blir mange ledige seter og ingen andre trenger dem!! Så klart ikke dersom jeg skal av om ett eller to stopp, men om det er mer en det, så flytter jeg meg. bussen min tar ikke fem minutter, den tar 20. Jeg har ikke problemer med andre mennesker, jeg flytter meg heller ikke fordi det er noe galt med det mennesket som sitter ved siden av meg, men jeg flytter meg fordi det er en jobb for meg å ta bussen i utgangspunktet!! Jeg sliter med å lett få panikkangst på folketette steder der jeg ikke kan få "space", så jeg blir mye lettere dårlig når jeg sitter ved siden av noen en når jeg sitter alene. Derfor flytter jeg meg! jeg banner over alle di som SKAL sitte ved siden av noen når det er flere ledige tosetere og de som står står fordi de ikke gidder gå å sette seg!! Når de da SKAL sitte ved siden av meg, selv om jeg da må sitte med tre fulle poser og en veske stablet til haka, de missliker jeg, da har jeg faktisk en gang flyttet meg selv!! selv om jeg satt innerst og vedkommende måtte slippe meg ut for at jeg skulle komme meg ut å ta ett annet sete!! :evil: Det er ikke noe jeg gjør om jeg ikke har mye å bære på, men det GÅR an å sitte på tosetere når de er ledige også!! og hvorfor er så mange redd for å sitte bakerst i bussen? de presser seg ned på seter med folk som er overlesset, selv om det er FEM ledige seter bakerst i bussen!! jeg er overhode ikke asosial, men jeg har ingen behov for å være sosial på bussen med folk jeg ikke kjenner! som en annen nevnte før her, vi stiller oss da ikke tett itett på busstoppet heller, så lenge det er plass til å stå lenger fra.
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #29 Skrevet 10. november 2004 Jeg synes igrunnen vi nordmenn er noen rare, småkalde særinger jeg...... Vi er så redd for å få noen innenfor intimsonen vår, det blir så ubehagelig for oss. Hvorfor det? Hva er forskjellen på oss, og f.eks. australierne som ble omtalt lenger fremme i tråden? I USA opplever jeg også at man snakker til hverandre om man blir stående ved siden av hverandre i busskø eller andre steder i mer enn to sekunder... Hadde ikke verden vært hyggeligere om vi ikke hadde vært så redd for hverandre? Tenk om alle hilste og nikket når du kom inn på bussen, og folk småsnakket litt om vær og vind selv med folk de ikke kjenner. Ok, så er man ikke alltid i humør til å snakke med fremmede, men ALDRI??
aline Skrevet 10. november 2004 #30 Skrevet 10. november 2004 men dreier det seg da nødvendig vis om at vi er REDD for fremmede? eller har det med vår væremåte å gjøre? hvorfor MÅ vi på død og liv være akkurat like alle andre folkeslag? Jeg ØNSKER ikke å prate med fremmede mennesker på bussen, ikke fordi jeg er redd for å prate med dem, eller redd for dem, men fordi jeg synes det er deilig med ett lite pusterom der jeg bare kan tenke!! Det skjer mye i livet mitt ellers, og det er deilig med den pausen fra forventninger og sosialt samvær som ellers preger hverdagen. kanskje vi ikke er like sosiale som australiere, men kanskje vi er mer sosiale når vi er det? eller er alle australiere supersosiale 100% av livet sitt? alltid og med alle?
Gjest Lilleulv Skrevet 10. november 2004 #31 Skrevet 10. november 2004 Hvis det kommer en halvfull buss, så vil det som regel si at det sitter en person pr 2seter. Har tenkt over det mange ganger. man setter seg heller i en ledig 2-seter enn ved siden av en fremmed. Men for å være helt ærlig så synes jeg det blir litt vel intimt å sitte så nærme en fremmed! min intimsone er større liksom... Jeg flytter meg som regel ikke om det blir en 2-seter ledig, fordi jeg synes det på en måte ser teit ut, men jeg har nok lyst ja
Gjest Anonymous Skrevet 10. november 2004 #32 Skrevet 10. november 2004 Jeg gjør dette, hovedsaklig av to grunner: 1. jeg hører på musikk, og vil ikke plage den ved siden av med høyt volum 2. jeg liker å ha god plass, og det er ikke komfortabelt å sitte omtrent oppå en annen person
Karova Skrevet 10. november 2004 #33 Skrevet 10. november 2004 Jeg gjør det aldri (med mindre personen ved siden av stinker el.), og begynner å lure når andre gjør det. Jeg fatter ikke hva som er så "must" med å få sitte alene - da må du jo ha et slags problem.
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #34 Skrevet 10. november 2004 Jeg gjør det aldri (med mindre personen ved siden av stinker el.), og begynner å lure når andre gjør det. Jeg fatter ikke hva som er så "must" med å få sitte alene - da må du jo ha et slags problem. Du høres ut som en kopi av meg. Det gjør meg ingen ting å sitte klistret inntil et annet menneske. Det gjør meg ingen ting å sitte med bena mine viklet inn i bena til han som sitter midt i mot heller. Jeg skvetter ikke til dersom et fremmed kne dulter borti mitt. Jeg hilser på folk som kommer inn i heisen når jeg står der, og jeg sier tusen takk til de som må flytte seg for at jeg skal komme av bussen på min holdeplass. På infomøter på skolen og andre steder går jeg gjerne og setter meg på første rad, selv om jeg er en av de første som kommer. Jeg vil nemlig både se og høre godt. Aline, vi MÅ ikke være sånn som i andre kulturer - jeg bare lurte på HVORFOR vi er så kalde og utilnærmelige her i landet, og hvorfor intimsonen vår er så stor og markert. Jeg synes det er hyggelig å snakke med folk på bussen, og ellers når det faller seg naturlig, ved at man blir stående i en kø ett eller annet sted, eller hva som helst. Ikke nødvendigvis bestandig, og det er ikke alle mennesker som er så innmari interessante heller, men noen ganger er det veldig hyggelig.
aline Skrevet 10. november 2004 #35 Skrevet 10. november 2004 - jeg bare lurte på HVORFOR vi er så kalde og utilnærmelige her i landet' date=' og hvorfor intimsonen vår er så stor og markert. ...[/quote'] Det er jo ett godt spørsmål, som jeg ikke kan svare på. forsåvidt så ser jeg ikke på oss som kalde og utilnærmelige pga at vi ikke liker å sitte trykket sammen på en buss med god plass. man kan være generellt varm og omtenksom og kontaktsøkende uten at man nødvendigvis synes ALLE er ønskelige å vikle seg sammen med. Og Karova: hvorfor trenger vi å ha ett problem fordi vi ønsker å sitte alene på bussen? (jeg har det, men jeg tviler på at alle andre har det selv om de liker å ha den plassen de trives best med på bussen) om dere kommer inn på en buss der det er flere ledige 2-setere, og flere seter hvor det sitter ett menneske, er det like kaldt og utilnærmelig om dere setter dere alene på en 2-seter da? eller er det bare om man i utgangspunktet ikke kan sette seg alene, og deretter flytter seg når det blir plass? er dere kanskje en av de JEG ikke liker? som setter seg ved siden av meg på bussen selv om det er plenty med ledig plass ellers? For det irriterer meg faktisk.
Gjest Razumik Skrevet 10. november 2004 #36 Skrevet 10. november 2004 hvorfor trenger vi å ha ett problem fordi vi ønsker å sitte alene på bussen? (jeg har det' date=' men jeg tviler på at alle andre har det selv om de liker å ha den plassen de trives best med på bussen)[/quote'] Svarer, jeg. Jeg ser det slik at dersom man ikke er i stand til å sitte på et sete, ved siden av et annet menneske, den korte tiden en busstur vanligvis varer - ja, da kan jeg ikke forstå det på andre måter enn at man må ha et lite problem. Jeg synes det er noe annet - jeg gjør begge deler, spørs på humøret. Men, som sagt, så synes jeg det er noe helt annet å faktisk flytte seg for å "få sitte alene". Jeg oppfatter dette som litt frekt, siden jeg ikke forstår hvorfor.
Gjest gjest1 Skrevet 10. november 2004 #37 Skrevet 10. november 2004 Jeg leste dette innlegget i går før jeg dro på skolen og jeg kan bare si FY til deg for jeg kom i den situasjonen og begynte og tenke på innlegget Sur og gretten dame havna jeg ved siden av også. Så gikk personen 1 sete på skrå bak meg av, og jeg tenkte "skal jeg flytte meg?" neiiiiiiiii for da tror hun sikkert jeg synes hun lukter vondt! Men hvis jeg ikke flytter meg tror hun vel jeg er på jakt etter nye intime venner og ikke vil flytte meg! Så jeg blir sittende der stiv som en pinne helt til min lettelse hun strekker opp armen, svettelukta tyter ut (jeg har aldri vært så glad for å lukte svette før) og hun plinger og går av ved meieriet! Så da fikk jeg 8 min på bussen og nyte iallfall Jeg må kvitte meg med denne ticken her. Samt det å ikke tråkke på strekene midt i markens, folk gnåler sånn om det alltid!
Gjest Razumik Skrevet 10. november 2004 #38 Skrevet 10. november 2004 Så jeg blir sittende der stiv som en pinne helt til min lettelse hun strekker opp armen, svettelukta tyter ut (jeg har aldri vært så glad for å lukte svette før) og hun plinger og går av ved meieriet! Så da fikk jeg 8 min på bussen og nyte iallfall
Fakse Skrevet 10. november 2004 #39 Skrevet 10. november 2004 Jeg synes igrunnen vi nordmenn er noen rare, småkalde særinger jeg...... Nå må dere "søringer" snakke for dere selv I Tromsø har jeg aldri opplevd at folk flytter seg på denne måten, og jeg har mange ganger opplevd at sidemannen tar kontakt og småprater litt. Flytter meg kun dersom jeg reiser sammen med noen og det i utgangspunktet ikke var plass til oss begge, eller personen innenfor meg skal av.
ivanka Skrevet 10. november 2004 #40 Skrevet 10. november 2004 jeg må jo være ganske forstyrret, men ærlig talt liker jeg ikke fremmede folk tett på meg på bussen. de tar plass, er de menn pleier de gjerne å direkte breie seg, og de lukter rart. og så nyser de på meg uten å holde hendene foran nesa/munnen. jeg sitter på samme buss en time hver vei, det er ganske trangt og jeg har en sekk jeg helst ikke vil ha på fanget i en time fordi den er tung, fordi jeg allerede har yttertøyet mitt på fanget blir det lite plass og. i tillegg har jeg som oftest handlet på vei hjem, det betyr noen kilo mat jeg heller ikke dør etter å ha på fanget i en time. så kan jeg ha en ledig plass ved siden av meg skal jeg love at jeg griper den sjansen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå