Gjest 1111 Skrevet 8. november 2004 #1 Skrevet 8. november 2004 Hver morgen og hver ettermiddag tar jeg buss. som regel er det masse mennesker på bussen når jeg kommer på, men på vei mot byen blir det bare mindre og mindre folk. En ting jeg har lagt merke til er at så fort det blir en ledig to-seter et eller annet sted i bussen så flytter det seg alltid et menneske bort fra den personen den allerede sitter med og bort til det tomme setet :o Jeg skjønner at det er greit å sitte alene av og til, men er ikke dette litt frekt? Det er snakk om fire-fem minutter til man er framme, og det første man gjør når man har muligheten er å flykte fra den "skumle, fremmede, sikkert smittsomme" mannen/damen man sitter ved siden av! Jeg kan ikke forstå hva som får folk til å gjøre det, det ser bare dumt ut. med mindre du har masse ting å bære på og sitter med et helt flyttelass stablet på fanget og halvveis oppå naboen.. Flytter meg aldri jeg, men blir jo litt pinlig å bare sitte der, for det virker som om alle forventer at man skal flytte seg så snart det blir andre seter som er ledige Noen som har noen synspunkter på dette merkelige fenomenet? eller er vi bare en gjeng iskalde nordmenn alle sammen?
Gjest hmm Skrevet 8. november 2004 #2 Skrevet 8. november 2004 det er bare slik det er. Jeg flytter meg så fort jeg ser en mulighet til det. Mye bare å sitte alene enn å sitter rett opp og ned ved siden av en annen? Du blir sittende, fordi du ikke tør å flytte deg. Det er ditt problem. Tror ikke personen bli sur om du flytter deg, tvert om. personen blir nok bare glad om du flytter deg til dit der det er ledig. Og det er slutt på tiden hvor jeg tilbyr setet til en eldre dame. Ikke når jeg har betalt 20 for en 5 minutters tur.
Gjest Gjesta Skrevet 8. november 2004 #3 Skrevet 8. november 2004 Har lagt merke til fenomenet selv, og synes det er vittig. En gang har jeg gjort det selv, og det var fordi jeg satt sammen med en smårar person som stinket!... Hadde 2 alternativ, bytt plass eller spy,..
Gjest 1111 Skrevet 8. november 2004 #4 Skrevet 8. november 2004 det er bare slik det er. Jeg flytter meg så fort jeg ser en mulighet til det. Mye bare å sitte alene enn å sitter rett opp og ned ved siden av en annen? Du blir sittende' date=' fordi du ikke tør å flytte deg. Det er ditt problem. Tror ikke personen bli sur om du flytter deg, tvert om. personen blir nok bare glad om du flytter deg til dit der det er ledig. Og det er slutt på tiden hvor jeg tilbyr setet til en eldre dame. Ikke når jeg har betalt 20 for en 5 minutters tur.[/quote'] Jeg har aldri sagt jeg ikke tør å flytte meg. les innlegget, gjest! jeg sitter fordi det ser latterlig ut å flytte seg rundt slik.
Gjest Aurélie Skrevet 8. november 2004 #5 Skrevet 8. november 2004 Jeg synes også at det er nokså påfallende at folk bytter plass på denne måten. Mulig at det bare er jeg (vel, tydeligvis ikke..) som er vàr for alt som foregår rundt meg og registrerer slike småting i folks atferd. Men det er jo litt pussig da! De fleste som flytter seg gjør det nok ikke for å unnslippe sidemannen som ikke vet hva hygiene er.. Jeg flytter meg ikke, selv om jeg kan ha lyst til å sitte alene. Grunnen til det er at jeg ikke vil støte noen. Hvem vet, vedkommende som jeg sitter ved siden av kan jo være kjempenærtagen. Ellers så er det JEG som hadde blitt fornærmet dersom noen hadde flyttet seg vekk fra meg, og ergo antar jeg at de fleste andre tenker på samme vis. Det er ganske mye psykologi å observere på en buss..
Philosophia Skrevet 8. november 2004 #6 Skrevet 8. november 2004 Det har hendt at jeg har flyttet meg, ikke om jeg skal av på neste holdeplass da. Grunnen er at jeg synes det er teit å sitte oppå hverandre når resten av bussen er tom.
Gjest hmm Skrevet 8. november 2004 #7 Skrevet 8. november 2004 tror du virkelig noe blir fornærmet om du flytter deg fra h*n og finner et nytt sete? Og i såfall..det er da vedkommende sitt problem. Ikke noe du må tenke på. Jeg hadde spurt om "naboen" kunne flyttet seg hvis han satt ytterst og det var ledige seter andre plasser. hadde han ikke gjordt det ville jeg flyttet meg selv. har ikke møtt noen "fornærmede" enda. tror jeg
Gjest 1111 Skrevet 8. november 2004 #8 Skrevet 8. november 2004 tror du virkelig noe blir fornærmet om du flytter deg fra h*n og finner et nytt sete? Og i såfall..det er da vedkommende sitt problem. Ikke noe du må tenke på. Jeg hadde spurt om "naboen" kunne flyttet seg hvis han satt ytterst og det var ledige seter andre plasser. hadde han ikke gjordt det ville jeg flyttet meg selv. har ikke møtt noen "fornærmede" enda. tror jeg Nei, de hadde sikkert ikke blitt fornærmet, men jeg bare stusser over hvorfor folk gjør dette. er det virkelig så ille å sitte ved siden av en fremmed? i to minutter? at vi bare må flytte oss så fort vi har sjansen? fint for dem som forstår det, men jeg gjør ikke.
Gjest hmm Skrevet 8. november 2004 #9 Skrevet 8. november 2004 rett og slett fordi vi kommer fra kalde, forfrossede Norge. Vi skal ikke snakke med "naboen" på bussen. Da sitter jeg med heller et annet sted i stedet for den tommer tause stillheten. + at jeg aldri sitter rett på bussen. Jeg trenger større plass tol å ha beina oppover setet foran. Går dårlig med en ved siden av meg.
Gjest Aurélie Skrevet 8. november 2004 #10 Skrevet 8. november 2004 Nei, du har rett Hmm, at det blir å påta seg for mye ansvar for vilt fremmede menneskers ve og vel. Men jeg tror uansett at det å flytte seg på en så resolutt måte, når det f.eks. er nær sagt fullpakket i bussen og tilfeldigvis spotter man en ledig 2-seter lenger framme og spurter dit umiddelbart, at det sender ut litt uheldige signaler. Jeg har iallefall noen sperrer som slår seg på automatisk i slike situasjoner.
Gjest hmm Skrevet 8. november 2004 #11 Skrevet 8. november 2004 jeg flytter meg bare hvis det er ledig sete rett i nærheten da. Et raskt byks..så er jeg der. Har aldri gått 6-7 rekker frem for et nytt sete.
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #12 Skrevet 8. november 2004 Jeg har heller aldri forstått hvorfor man på død og liv skal løpe og bytte plass. Spesielt morsomt er det hvis det kommer mange på holdeplassen etter, slik at man uansett blir sittende ved siden av noen! Likevel synes jeg det er enda merkeligere hvordan folk setter seg ved siden av meg når det er mange ledige 2-setere!! (Det har skjedd MANGE ganger! En gang var det bare 3 andre på bussen!!) Ikke er jeg spesielt attraktiv eller lukter spesielt godt heller! Enda en ufin "bussituasjon": De som SKAL sitte over to seter når de ser at bussen fylles opp. Hva er det med det?!
Gjest gjest1 Skrevet 8. november 2004 #13 Skrevet 8. november 2004 Har aldri forstått hvorfor noen MÅ flytte seg, eller hvorfor noen sitter seg ved siden av noen på en tom buss. Selv liker jeg ikke å sitte vendt mot noen, spesielt om man ikke sitter ved vinduet. Noe som virkelig irriterer meg er de idiotene som har sekk/veske på nabosetet selv om de ser at folk står fordi det ikke er flere sitteplasser! Sosiale amøber..
Gjest busspassasjer Skrevet 8. november 2004 #14 Skrevet 8. november 2004 Jeg flytter meg. Rett og slett fordi jeg (spesielt om morgenen) ikke vil ha fremmede mennesker helt inntil meg. Greit nok å prate med folk, men å bli tvunget til å sitte inntil folk man ikke aner noe om fordi man ikke "har lov til" å flytte seg, det blir for dumt. Selvfølgelig gjør jeg det som passer meg best. Skulle bare mangle. Bare fire-fem minutter? Lenge nok det. Stiller du deg HELT inntil folk du ikke kjenner på busstoppet for eksempel?
Gjest Aurélie Skrevet 8. november 2004 #15 Skrevet 8. november 2004 Har aldri forstått hvorfor noen MÅ flytte seg, eller hvorfor noen sitter seg ved siden av noen på en tom buss. Selv liker jeg ikke å sitte vendt mot noen, spesielt om man ikke sitter ved vinduet. Noe som virkelig irriterer meg er de idiotene som har sekk/veske på nabosetet selv om de ser at folk står fordi det ikke er flere sitteplasser! Sosiale amøber.. Veldig enig - det er ubehagelig å sitte vendt mot andre folk og føle at man må feste blikket på alt annet enn trynene man har foran seg. Har en tendens til å bli sittende på slike plasser når det er fullt på toget. Jeg er alltid oppmerksom på å gjøre plass til folk som trenger å sitte og har selvfølgelig ikke okkupert en ledig plass med veska mi. Når folk sitter og glaner rundt seg og ser at bussen blir fullere og fullere, men likefremt har de masse poser og skit i nabosetet sitt, slik at folk som trenger sitteplass må spørre om det er ledig.. da tenker jeg at "her er det ingen hjemme".
Gjest Valhalla Skrevet 8. november 2004 #16 Skrevet 8. november 2004 Jeg flytter meg også hvis det er ledig i nærheten. irriterende med folk som setter seg ved siden av deg hvis det er to ledige seter et annet sted.
Gjest busspassasjer Skrevet 8. november 2004 #17 Skrevet 8. november 2004 Et lite tillegg: Jeg mener selvsagt når det er rikelig med plass på bussen. Det er en selvfølge at man gjør plass slik at ingen må stå.
Gjest Virvel Skrevet 8. november 2004 #18 Skrevet 8. november 2004 Hvis jeg sitter baklengs på bussen, og det blir ledig et sete som vender forover, da flytter jeg meg. Jeg blir uvel hvis jeg sitter feil vei for lenge. Ellers bytter jeg aldri plass. Hvis den som sitter på setet fra før ser ubehagelig ut på noen som helst måte, lar jeg ganske enkelt være å sette meg. Jeg har forresten opplevd et par ganger at når jeg reiser meg for å gi plassen min til en gammel mann med krykker eller en gravid dame, så smetter en annen inn og setter seg. Dét er toppen av bussfrekkhet, spør du meg!
Selma Skrevet 9. november 2004 #19 Skrevet 9. november 2004 Jeg foretrekker å sitte ved vinduet og i kjøreretning. Om noen velger å sette seg ved siden av meg da, flytter jeg meg ikke, selv om jeg foretrekker å sitte alene. Om jeg må sitte mot kjøreretningen, og i tillegg ytterst, da kan jeg nok finne på å flytte meg om det skulle bli et ledig sete, men ikke om det er snakk om få minutter før jeg skal av. Syns det er helt greit at folk flytter seg jeg om de føler for det, tar det overhodet ikke som en personlig fornærmelse, men syns heller det er fint å få sitte ifred.
Superlammet Skrevet 9. november 2004 #20 Skrevet 9. november 2004 Har ei venninne i Spania som nettopp har vært i Norge. Hun syntes denne kulturen på tog, trikk, tbane og buss var litt artig igrunn.. I Spania er det ikke uvanlig at fremmede slår av en prat på vei til jobb e.l. Men her i Norge skal vi sitte hver for oss, og helst ikke prate i det hele tatt. Hun syntes det var ekstra morsomt å sette seg ved siden av folk selv om det var mange andre seter ledige "En kald kultur" syntes hun da..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå