AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #1 Skrevet 17. juli 2016 Hei Jeg har en gammel pc som har begynt å bråke noe sinnsykt mye, (vifta går for fullt), og jeg ønsker å oppgradere den så mye jeg kan fordi jeg liker den, og den passer til mitt bruk. Jeg bruker den mest til nettsurfing, en del skriving, litt bilderedigering og denslags. Den har blitt utrolig treg, men jeg liker ikke tanken på å bruke noe i noen få år for så å kaste gjenstanden på dynga og skaffe meg noe nytt. Vil gjerne gå den andre veien, og heller fortsette å bruke en gammel pc ved å fikse litt her og litt der. Det vil sikkert koste mer å oppgradere enn å kjøpe nytt, men jeg ønsker å gjenbruke pc-en min, og håper noen kan veilede meg litt i hvor og hvordan jeg skal gjøre det, og håper på noen seriøse svar. Det jeg først og fremst lurer på, er om jeg, ved å skifte ut batteriet, kan redusere på tregheten? Kan et nytt batteri gjøre en fullt brukbar pc litt raskere? Batteriet på min pc blir tømt ganske raskt, og jeg vil gjerne ha med meg maskinen ut nå som det er sommer, sitte ute og surfe mens jeg ser på menneskene som spaserer forbi:) Hvor kan jeg få kjøpt et nytt batteri? Må jeg bestille dette via nettet, eller er det mulig å få kjøpt det hos en pc-forhandler? Er det andre ting jeg kan gjøre for å gjøre pc-en min raskere igjen? Jeg har nok lagringsplass, føler jeg, men det er tregheten som plager meg for øyeblikket, og håper noen med gode pc-kunnskaper kan hjelpe. Anonymkode: 8dd17...627
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #2 Skrevet 17. juli 2016 Du nevner ikke hva slags PC dette er så det er umulig å kunne gi noen konkrete råd. siden du nevner batteri regner jeg med at det er en bærbar PC, og da er håpet for å kunne oppgradere den i noen stor grad ganske liten. Tror det vil begrense seg til å oppgradere til mer minne (RAM) og sette inn en SSD harddisk, det vil gi deg økt ytelse. Batteriet gir bare strøm til systemet, et dårlig batteri vil ikke gi dårligere ytelse. Anonymkode: 3a22a...f32
Paeonia Skrevet 17. juli 2016 #3 Skrevet 17. juli 2016 Du kan bytte batteri, det vil gi den lenger batteritid. Om det er mulig å få tak i kommer an på alderen på PC'en og hva som finnes av ekstradeler på markedet. Den vil ikke bli mindre treg av det. Du kan formatere pc'en, altså fjerne ALT (nesten) som er blitt lagret på den etter den ble kjøpt. Det vil i mange tilfeller gjøre den raskere en stund, men den vil bli treg igjen, og det kan skje raskt, alt ettersom hvor gammel pc'en er. Hva vifta gjelder er det trolig mye støv i den. Det kan fjernes med kompressor (Obs, viktig at det er kompressor som fjerner luftfuktighet) eller egne sprayflasker til nettopp dette. Alle vifter bør rengjøres regelmessig, og husk at ting som å la den stå i senga, på håndkle når du ligger ute osv er fyfy. Både fordi det blokkerer vifta, men også fordi den suger til seg støv og fibre fra det den står på. Jeg ville ikke lagt så mye penger i det, for sansynligheten er stor for at du må ha ny etterhvert uansett. Jeg har kjørt noen formateringer og også i noen tilfeller kjøpt nytt operativsystem og det hjelper en stund altså. Vær obs på at dersom du bestemmer deg for nytt OS er det ikke sikkert at alt fungerer på dataen din etterpå, og du kan måtte laste ned nye drivere til både kamera, touchpad og trådløst nettverkskort. I noen tilfeller finnes det ikke drivere som er kompatible med OS'et du evt har byttet til, og da må du bytte tilbake til det gamle. Har også opplevd at PC'en stoppet midt i installering i nytt OS, og da hadde jeg plutselig ikke OS på dataen, og da var det VANSKELIG å få den til å starte fra minnepenn igjen. Mye googling og jeg fikk det til slutt til med litt flaks. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #4 Skrevet 17. juli 2016 Ok, takk for svar! Jeg tenkte først å kjøpe meg en ny pc, men jeg ønsker IKKE disse nye pc-ene med windows 10, så det er derfor jeg holder så hardt fast i min gamle maskin. Jeg trives jo greit med programvaren, det er kun tregheten som plager meg. Jeg tenkte en stund også på å investere i en mac, men har alltid hatt pc, og er litt tvilende til å prøve noe nytt selv om jeg leste en tråd her inne om folk som anbefalte å investere i en mac air siden de er så solide og til å stole på. Men jeg får kanskje tenke litt over saken en stund... Hvordan fjerner jeg støvet fra pc-en, forresten? Skal jeg skru den fra hverandre og støvsuge, eller må jeg levere pc-en hos en forhandler som gjør det for meg? Hvor får jeg kjøpt nytt batteri? Selger de slikt hos Lefdal/Expert/Elkjøp? Det kan hende jeg spør veldig mye dumt, men jeg er som sagt ingen pc-ekspert:) Og har aldri gjort noe av det jeg selv spør om. Har alltid kastet *pc-en min etter noen få år, men er litt lei av å kaste ting som sikkert kunne ha blitt brukt lenger. Takk igjen for svar!:) *med kastet så mener jeg levert inn til gjenbruk hos pc-forhandlere. Anonymkode: 8dd17...627
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #5 Skrevet 17. juli 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du nevner ikke hva slags PC dette er så det er umulig å kunne gi noen konkrete råd. siden du nevner batteri regner jeg med at det er en bærbar PC, og da er håpet for å kunne oppgradere den i noen stor grad ganske liten. Tror det vil begrense seg til å oppgradere til mer minne (RAM) og sette inn en SSD harddisk, det vil gi deg økt ytelse. Batteriet gir bare strøm til systemet, et dårlig batteri vil ikke gi dårligere ytelse. Anonymkode: 3a22a...f32 Hei, jeg vet ikke helt hva du mener? Mener du pc-merke, så tror jeg at jeg har compac. Jeg har windows 7 installert på den, så den er fra før alle pc-ene fikk windows 8 og 10:) Mer enn 5 år gammel, så garantitiden har nok gått ut. Anonymkode: 8dd17...627
Paeonia Skrevet 17. juli 2016 #6 Skrevet 17. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg vet ikke helt hva du mener? Mener du pc-merke, så tror jeg at jeg har compac. Jeg har windows 7 installert på den, så den er fra før alle pc-ene fikk windows 8 og 10:) Mer enn 5 år gammel, så garantitiden har nok gått ut. Anonymkode: 8dd17...627 Tviler på at du får tak batteri til en så gammel pc hos lokal forhandler.http://www.pcbatterier.no/?gclid=CIvgpNm_-s0CFeTDcgodcgUOPw Nå har jeg aldri vært borti siden jeg linket til, men vil tippe at du må handle på nett hos noen som holder på med datadeler spesifikt. Hvis det er overgangen til Win10 du bekymrer deg for så er det bare en vane sak. Jeg kjøpte laptop med Win 8, prøvde å bytte til Win7, og det var da alt bare ble tull. Gjorde det fordi jeg ikke ville bytte til nyere OS, men måtte over til Win 8 fordi ingen ting annet fungerte. Nå er jeg vant til det, og syntes ikke det er så verst. Oppdatterte til Win 10 for kort tid siden, og syntes det er like brukervenlig som Win7. De som ikke liker det er gjerne de som er spesielt interessert i PC, og ut i fra bruken din ser jeg ikke at Win10 skal bli noen utfordring for deg
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #7 Skrevet 17. juli 2016 Takk for svar, Paeonia:) Kanskje du har rett? Jeg får vel ta en titt på pc-ene inne hos pc-forhandlerne, men når man liker det man har, så er det litt vanskelig å gå over til ting man ikke helt skjønner meningen med:) Er ikke redd for å prøve nye ting, men jeg forstår virkelig ikke helt vitsen med å endre på windows når det gamle fungerer så fint! Jeg er ikke så begeistret for disse touch-greiene .. (ehh, aner ikke hva det heter for noe, men når du sveiper på skjermen med hendene. Jeg trenger ikke det ) Jeg leste forresten en tråd her inne om en som vurderer å gå over til mac, og siden du allikevel anbefaler meg å gå over til noe nytt, så kanskje en slik maskin er mye mer verdt å investere penger i enn en pc? Er de ikke mer stabile og til å stole på? Uff, jeg må nok tvile og tenke en god stund før jeg tar steget over til et av disse to alternativene:) Takk for hjelp igjen! Anonymkode: 8dd17...627
Jonencloud Skrevet 17. juli 2016 #8 Skrevet 17. juli 2016 Hadde hjulpet mye om jeg visste hva slags modell du hadde så jeg kunne vurdert oppgraderingspotensialet. modellnavn står vanligvis fysisk printet et sted på maskinen. eventuelt kan du taste "windows tast" + "R" og skrive "control system"
tdm900 Skrevet 17. juli 2016 #9 Skrevet 17. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar, Paeonia:) Kanskje du har rett? Jeg får vel ta en titt på pc-ene inne hos pc-forhandlerne, men når man liker det man har, så er det litt vanskelig å gå over til ting man ikke helt skjønner meningen med:) Er ikke redd for å prøve nye ting, men jeg forstår virkelig ikke helt vitsen med å endre på windows når det gamle fungerer så fint! Jeg er ikke så begeistret for disse touch-greiene .. (ehh, aner ikke hva det heter for noe, men når du sveiper på skjermen med hendene. Jeg trenger ikke det ) Jeg leste forresten en tråd her inne om en som vurderer å gå over til mac, og siden du allikevel anbefaler meg å gå over til noe nytt, så kanskje en slik maskin er mye mer verdt å investere penger i enn en pc? Er de ikke mer stabile og til å stole på? Uff, jeg må nok tvile og tenke en god stund før jeg tar steget over til et av disse to alternativene:) Takk for hjelp igjen! Anonymkode: 8dd17...627 For å svare angående det med Mac; Ja de er mer pålitelige, men det er ikke alle som tror helt på det. Har selv hatt MacBook Air over 2år og det er ikke noen antydning til at den er noe tregere enn da den var ny. Det som er litt synd er at de er blitt dyrere pga svakere krone.
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #10 Skrevet 17. juli 2016 Takk til deg også for svar, tdm900 Jeg skal bruke litt tid på å tenke over valgmulighetene mine før jeg bestemmer meg. Forhåpentligvis så trenger jeg ikke å ta en hasteavgjørelse ennå selv om pc-en min frustrerer meg litt. Anonymkode: 8dd17...627
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå