Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsesektoren og har fått ekstra timer nå i sommer. 

Det er avtalt mellom arbeidsgiver og tillittsvalg at vi bruker gjenomsnittsberegning og tillitsvalgt har også godkjent timene (det fikk jeg hvertfall beskjed om da jeg poengterte at jeg hadde mange timer).

Nå har det seg sånn at jeg jobber 61 timer denne uken (7 dager i strekk). Neste uke fortsetter jeg med 3 dager til  ( vi er nå oppe i 10 dager i strekk) før jeg har min første fridag. Så fortsetter 6 dager til.

Er dette lov?  Vet det finnes regler for fravikelse av fritimer per uke når man snittregner, men jeg forstår dem ikke :( 

Det skal forøvrig sies at det kun er avtalt mellom arbeidsgiver og tillittsvalgt. Ingen spurte meg.

Anonymkode: d4bd9...784

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lurer på dette jeg også. Har vært flere tilfeller av lignende sommerturnuser på min jobb. 

Anonymkode: c3672...5ec

Skrevet

På min forrige jobb kunne man ikke jobbe 7 kalenderdager (man-søn) i samme uke, ifølge AML. Men man kunne fint jobbe f.eks onsdag-onsdag, så det kunne fort vekk bli 10 dager i strekk. Forstå det den som kan:sprettoy:. Vi hadde krav på 9 timers hvile mellom hver vakt, og arbeid utover fastsatt arbeidsplan ble skrevet som overtid (som skal ha minst 40% lønnstillegg).

Antall tillatte timer varierer dog fra bransje til bransje, og hva slags stilling man har. I nåværende sommerjobb har jeg jobbet 50 dager i strekk, og det er fortsatt innafor.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...