Gå til innhold

hva er så vanskelig med å avtale et tidspunk for når man kommer på besøk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjer meg så ofte i min familie! Ingen klarer å sette et tidspunkt og holde seg til det når det gjelder besøk! Mine foreldre sier de kommer en dag, feks 17/07. Jeg spør når og får til svar: I løpet av dagen.... Jeg fortsår de ikke kommer om natta, men et tidspunkt er fint! Mener de hele dagen som fra morgen til kveld, eller mellom 12 og 16? Det vet vi ikke. Spør vi om et eksakt klokkeslett så får vi det ikke. Jeg mener et er frekt å forvente at noen skal sitte hjemme å vente en hel dag tilfelle de kommer. De kan fint si at de kommer i løpet av dagen, men så kommer de ikke før kl 21! Det er sent i mine øyne. Ber vi dem til et tidspunkt må de endre på dette flere ganger! Sånn er min søster og, og de kommer da ALLTID 20 minutter sent. Det er irritendre hvis man har bedt inn til middag og maten er klar før de kommer. Har nå beregnet at maten e ferdig ca 30 min etter tidspunktet. Og jeg vet dette ikke er et stort problem, men dæven å irritert jeg blir innimellom! Flere som opplever det samme?

Anonymkode: 2b7cd...597

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville sagt til de at før de lærte seg å lese klokka så vil jeg ikke ha de mer på besøk. Hvis det er sånn at de har tid til å vente hele dagen på at folk skal komme slentrende innom så kan heller du komme til dem da.

Jeg er helt enig med deg i at det er respektølst, og det å avtale en tid og å faktisk komme til den tiden er da en selvfølge blant voksne mennesker.

Anonymkode: 472d1...40d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her skjer alt på sparket og middagsinvitasjoner blir sendt på sms en time før mat. Kommer det besøk som ikke passer må de snu i døra, ellers er de alltid velkomne.

Kanskje du kan bli litt mer avslappet til det? Samtidig kan ikke besøket alltid forvente at det passer.

Anonymkode: f8874...b5b

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner du blir frustrert. Det har med respekt for andres tid å gjøre. 

Anonymkode: 827f8...35f

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvordan kan det ha seg at de ikke klarer å planlegge slik at de kommer til et ca avtalt tidspunkt, og hvorfor klarer de ikke gi beskjed hvordan det ligger an i disse SMS og e-post tider.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her skjer alt på sparket og middagsinvitasjoner blir sendt på sms en time før mat. Kommer det besøk som ikke passer må de snu i døra, ellers er de alltid velkomne.

Kanskje du kan bli litt mer avslappet til det? Samtidig kan ikke besøket alltid forvente at det passer.

Anonymkode: f8874...b5b

Jeg er en relativt avslappet person, men jeg har jo planer og ting å gjøre jeg og.

Anonymkode: 2b7cd...597

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er så dårlig gjort, eier ikke respekt for andres tid. Neste gang mor/far ringer å sier de skal komme, så kan du si at det er fint, spørre når de kommer, å si at du må ha ca tidspunkt da du har andre avtaler/ annet å gjøre den dagen også, så du får planlagt dagen.

De som kommer 20 min for sent, slik ha vi det også, far er alltid 20 min for sent, så maten er planlagt ferdig til 30 min etter invitasjonens tidspunkt. Det gidder jeg ikke stresse med. 

Anonymkode: 7ee1d...c6f

• Liker 1
Skrevet

Har du snakket med dem om det?

Enig med Ab over her. Så kan du også si at du må ha tidspunktet når de kommer, i hvert fall litt mer presist enn "en gang i løpet av dagen". Du må si at det er ssynd hvis de plutselig kommer på et tidspunkt og du har gått ut for å handle eller et eller annet. 

Ved middagsinvitering kan du si at du hadde satt stor pris på om de klarte å komme på det gitte tidspunktet :)

Skrevet

Det er så unødvendig. Man har sine planer iløpet av dagen, selv om man får besøk. Et klokkeslett er fint å forholde seg til. Når folk ringer og sier de skal komme på besøk, så spør jeg alltid når. Får jeg svaret " iløpet av dagen", så sier jeg noe lignende dette: " Må nesten vite sånn ca når dere kommer, for jeg har planer i dag og jeg gidder ikke vente hjemme halve/hele dagen på dere." Da kommer de med sånn ca kl slett. Og sier de fremdeles "vet ikke, i løpet av dagen", så svarer jeg enkelt og greit. "Ja, men det er ikke sikkert jeg er hjemme når dere kommer. Jeg har ting å gjøre jeg også som alle andre. Om dere ikke kan si ca kl slett, kan vi ta det en annen dag." Av og til sure miner tilbake, men som oftest går det greit :)

Jeg har også planer som de fleste andre. Gidder ikke gå hjemme hele dagen og være på "vente" modus. Vær ærlig, og stå på ditt. Hjelper ikke å ikke si fra :)

Jeg er en avslappet person. Og gjester som plutselig dukker innom, kan fort bli servert kaffe/te og mat/middag. Av og til passer det med plutselig besøk, og andre ganger må det planlegges mer :) 

• Liker 5
Skrevet

Det burde virkelig ikke være umulig å gi et ca klokkeslett. Man trenger ikke si 17:47 dersom man ikke er helt sikker på når man kan komme, men mellom 16 og 18 bør være mulig å svare. Folk har så himla lite respekt for andres tid.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er utrolig frustrerende for dem av oss som er opptatt av punktlighet og å respektere andres tid! I min familie har vi alltid forholdt oss til klokkeslett; middag kl 17, da er man der senest kl 17! Og middagsinvitasjoner bør komme dagen før slik at man ikke blir tatt på senga. Jeg er altså vandt til punktlighet og planlegging. 

Min mann er også svært punktlig av seg, så vi er like. Foreldrene hans derimot! De kan aldri planlegge ting, aldri gi et tidspunkt for noe, og de bare stikker innom når det passer dem, at vi sitter midt i middagen gjør dem ingenting. De kan ringe kl 13-14 på søndag og be oss til søndagsmiddag, og da er jeg som regel i gang med middagslagingen selv. Du kan jo bare spare den middagen til i morgen, sier de da. Hvis vi skulle si at det ikke passer blir de faktisk litt snurt. Jeg prøver virkelig å akseptere at det er slik de er, og prøve å ikke bli stressa. Mannen min syns også dette er slitsomt, men han er jo vant til det og har lettere for å akseptere det. 

Anonymkode: bf0d7...67d

Skrevet

Ja, jeg har opplevd noe lignende. Hva sier dem hvis du konfronterer dem med at dem aldri kommer tidsnok eller bruker lang tid? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi mennesker er veldig forskjellig der. Jeg er veldig punktlig selv, og forventer at andre også er det. Det vil si, å holde avtaler, møte opp til avtalt tid, og sette klokkesletter. 
Men det finnes en del mennesker som er veldig avslappet til dette med tid og avtaler.
Jeg liker heller ikke når folk sier de stikker innom i løpet av dagen, da blir jeg bare gående inne og vente på dem. Jeg tør jo ikke dra i butikken en gang. Og det er for meg en uting å ikke kunne si ca ihvertfall. 
Og kommer det noe i veien, eller man blir forsinket er det vel bare i disse tider med teknologi å sende en sms, eller snap og si i fra.
Men for enkelte er det bort i mot umulig å sette klokkesletter, de klarer aldri å dukke opp til avtalt tid og er kronisk forsinket, eller enda verre de dukker ikke opp en gang uten å gi beskjed. Det aller verste er at de ikke forstår hvorfor vi andre tar på vei for det når de uteblir.

Anonymkode: 1fbcc...3a5

Skrevet

Jeg også synes det er sykt irriterende. Mangel på respekt for andres tid! 

Svigerfamilien min kommer ofte både før og etter avtalt tid, når de er bedt til middag. Så lenge de sier ifra på forhånd er det helt greit, men det gjør de aldri! De kom en gang én time før selskapet, uten å si ifra. Jeg gikk akkurat ut av dusjen, mens mannen lå og sov ettermiddagstur. Da kjente jeg på at de gjerne skulle sendt med en SMS på forhånd, så jeg i hvertfall hadde hatt på meg klær 😂

Sist gang vi inviterte svigerfamilien på kaffe og kaker, ba jeg de til et eksakt klokkeslett. Vanligvis handler jeg mat tidlig, og ordner i stand maten, også steller jeg meg selv rett før de skal komme. Denne gangen gjorde jeg det omvendt, og vi dro på butikken for å handle en times tid før selskapet. Når vi kjørte ut på hovedveien, så vi de kjøre opp til oss. Jeg ble helt matt, og tenkte; jaja, da får de sitte og vente på trappa en time. 😂 Gadd ikke å stresse med handlingen, og tok den tiden jeg trengte.  Klarer de ikke si ifra på forhånd, så får det være deres problem. Kan ikke holde meg inne hele dagen i tilfelle gjester skal komme utenfor avtalt tid. 

Må presiserer at får jeg uanmeldt besøk på døra, så er det super hyggelig! Så jeg er ikke prippen sånn sett. Men da er det ikke lagt opp forventinger til at jeg er hjemme, har servering, eller i det hele tatt tid til å ha langt besøk. 

• Liker 1
Skrevet

Det er litt trist å være nødt til å oppdra voksne mennesker, men må man så må man. Sier de at de kommer i løpet av dagen, svarer du: "Så hyggelig. Jeg er hjemme mellom fire og sju." (for eksempel). Kommer de til et annet tidspunkt lar du rett og slett være å åpne, eller forteller dem at det ikke passer og at du forventet dem mellom fire og sju.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

At noen ikke klarer å avtale når på dagen: formiddag, tidlig ettermiddag, sen ettermiddag eller kveld, forstår jeg meg ikke på. Men at noen kommer 20 min for sent til middag ser jeg ikke som et problem. Jeg synes det er litt irriterende når maten står klar på bordet i det jeg kommer inn døra. Selv lager jeg små tapas-lignende mat som står klar til å spises for dem som er sultne og hovedretten er klar rundt 1 time etter avtalt omtrentlig tid. Slik jeg ser det så inviterer jeg ikke venner eller familie bare for matens skyld, men for det sosiale samværet rundt maten. Så da blir det feil for meg at folk må haste av sted for å rekke maten til en eksakt tid. Mye kan komme i veien for avtaler. Jeg har et avslappet forhold til sosiale avtaler, så samt jeg ikke må vente på dem i flere timer altså.

Anonymkode: bb51d...ccc

• Liker 1
Skrevet

Skjønner deg veldig godt, sånt er virkelig irriterende. Tror det enkleste er å tilpasse seg noe, men ikke la dem ta helt styringa.   Hvis du har noe du skal gjøre, så gjør det, men si fra at dere er ute til da og da. Da har du gjort ditt og hvis de vil sitte i bilen og tvinne tommeltotter eller krafse på døra i en time eller to, så blir det deres problem.

AnonymBruker
Skrevet

Slike er egoister, tar ikke hensyn til andre. Har de selv muligher til å ta i mot besøk når som helst? De kaller gjerne seg selv avslappet og impulsive. Har snudd ting mot slike, gitt beskjed i siste minutt, utsatt dem for min impulsivitet. De likte det ikke, ironisk nok, for da hadde ikke de kontroll på dagen sin. 

Anonymkode: e9268...9cd

Skrevet

Her må jo du bare slutte å ta hensyn. Spør om de vet når de kommer, evt be dem ringe en time (eller noe) før de kommer. Gjør de ikke det, så kan de ikke regne med at du er hjemme/at de får noe servering osv...

Du får presisere at du gjerne vil ha besøk, men at du ikke kan sitte hjemme hele dagen og vente. Enten gir de beskjed, eller så kommer de sannsynligvis til tomt hus. Vanskeligere er det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...