Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboern og jeg bo i Oslo. Vi har tenkt på å kjøpe oss en leilighet, men vi får ikke kjøpt der vi ønsker (har ikke nok inntekt til å få nok lån til en stor nok leilighet for to). Derfor har vi så vidt snakket om muligheten for å kjøpe en liten leilighet og så leie ut, i hvert fall til vi begge får oss faste 100 % jobber så vi kan kjøpe en leilighet til oss (forhåpentligvis innen to år). Det vi lurer på er hvordan det blir med skatt/avgifter ift leiligheten vi evt kjøper nå - særlig ved videre salg. Og om det vil lønne seg å komme ut på markedet med å kjøpe en liten leilighet vi leier ut, men ikke noen gang kommer til å bo i selv?

Vi har ca 800 000,- i egenkapital som er fordelt på forskjellige kontoer - bsu, bsu 2, vanlig kontoer. Vi kan kjøpe for ca 2,5mill om vi makser alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere leier ut uten å bo der selv må dere betale skatt på overskudd av leieinntekter. I tillegg må dere betale skatt på evt fortjeneste ved salg. Hvor mye skatt vil variere, men regn med ca 30 % i begge tilfeller. Sjekk detaljer på skatteetatens sider.

At det er mulig å tjene penger på denne måten er det ikke tvil om. Men risikoen er også stor. Særlig om prisene faller.

Dere bør sette opp noen budsjetter, også med "worst case", så ser dere tydeligere hvor mye dere kan tenkes å tjene / tape.

Det som ville være mye bedre økonomisk er om det finnes noe i området som dere selv kan bo i mens dere leier ut. Da sparere dere skatten og i tillegg sparer dere boutgifter. 

Vi bor i en stor villa med utleie og pga leieinntektene bor vi rimeligere pr måned enn når vi bodde i en leilighet en tredjedel av størrelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er mer taktisk lurt om dere kjøper en billigere leilighet (f.eks. annet område av Oslo), bor i den selv og heller satser på å selge/kjøpe der dere egentlig vil bo om to år. 

Når dere leier ut en bolig dere ikke bor i selv må dere skatte, både av leieinntektene og av salget når dere selger med mindre dere bor der i minst ett år selv før dere selger. I tillegg må dere sikkert leie et sted i mellomtiden. 

Å leie ut i Oslo er lukurativt for de som ikke har maks lån og som eier flere boliger slik at man slipper å leie. Jeg ville ikke makset egen låneevne bare for å leie ut - risikoen hvis dere er uheldige med leietaker og ikke får den prisstigningen dere ønsker er for stor, særlig når dere har en horisont på bare to år. 

Anonymkode: 9ba79...6ac

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere bor gratis mens dere leier ut, kan dere nok tjene litt penger på det. Hvis dere f.eks. leier ut for 11000, betaler dere ca3000 i skatt. I tillegg kommer kommunale avgifter, felleskostnader og forsikring. Dette kan jo være alt fra 500kr til 5000kr per måned. Og så må dere betale ned på lånet på leiligheten. Da sitter dere kanskje igjen med bittelitt penger. 

Men hvis dere uansett må betale husleie et annet sted, ser jeg ikke poenget med å gjøre det. Det er slitsomt å leie ut. Er så mye man må sørge for hele tiden, og man har ingen garanti for at leietakerne oppfører seg pent. Jeg leier ut min leilighet, og har fått klager på røyking, høy musikk, rot på fellesarealer osv... styrete å måtte ordne opp i hele tiden. Og så sier kanskje leietakeren opp sånn ut av det blå, og da kan det gå noen måneder før dere finner en ny som vil flytte inn... da taper dere mye penger.

Den eneste måten jeg ser at dere tjener på dette, er hvis prisstigningen på leiligheten blir eksremt høy på kort tid. Det er det selvfølgelig ingen garanti for. Jeg ville ventet tålmodig til dere har nok penger til å kjøpe det dere selv vil ha. :)

AnonymBruker
Skrevet

Dere  må betale 27% skatt av leieinntektene, men hvis de likevel dekker lånet, så hvorfor ikke. Da får dere blitt med på verdistigningen  i Oslo nå. Hvis dere orker bo litt trangt ville jeg bodd der siste året før salg, så slipper dere skatte av gevinsten.

Anonymkode: 1eba4...3bf

Skrevet

Med to års tidsperpsektiv er dette en dårlig plan og høy gambling. Å kjøpe en liten leilighet nå, så må dere kanskje ut med dokumentavgift på 50-70000. Så må dere finne leietakere. Dere må skatte av leieinnteker og lånet skal betjenes selvsagt. Så når dere kanskje skal selge for å kjøpe en annen leilighet om 2 år, så må dere ut med masse til megler og skatte av en eventuell prisstigning,  siden dere ikke har bodd der selv. Som sagt,  gambling og dårlig plan.

Men dere har altså 800k i EK og kan maks kjøpe for 2.5, dvs felles lån på kun 1.7 mill. Til et ungt par uten barn og med god EK. Høres snaut ut, burde kunne få dere noe mer jobb(100%), som får opp inntekten/betjeningsevnen litt. Vet ikke hva dere har av andre lån, men 1.7 mill i lån tilsvarer jo ikke mer enn rundt 600-650' i samlet inntekt. Øker dere samlet inntekt med rundt 100', så kan dere jo fort låne opp mot 1 mill mer.

Skrevet

Vi er begge studenter nå. Jeg er ferdig med bachelor/sykepleier om et år,regner med å få jobb men vet det er mange som ikke får 100% et sted/med en gang.. samboeren blir lærling om ett år. Begge to jobber ved siden av, han 60% jeg ca 30-40% (søker etter ny/bedre jobb). 

Vi kan så klart leie ut lengre enn 2 år om vi kjøper,men ønsker antakelig å slippe å leie selv snart. 

Takk for svar!

Skrevet

Jeg tror jeg heller hadde firt på kravene, og kanskje kjøpt en bitteliten leilighet til dere begge i stedet for å leie ut. 2 personer klarer helt fint å bo på 30 kvm i ett år før dere kjøper noe større. Det er trangt, men med en ok planløsning går det helt fint. 

Jeg og samboer bodde på 26 kvm i ca. et år.

• Liker 2
Skrevet

Snakk med banken om de er villige til å gi dere mer lån hvis dere har en utleiedel. Dere har jo ek til en leilighet på rundt 5 mill. vi fikk mer lån når vi sa vi så etter noe med utleiedel.

Skrevet
2 timer siden, Puny skrev:

Snakk med banken om de er villige til å gi dere mer lån hvis dere har en utleiedel. Dere har jo ek til en leilighet på rundt 5 mill. vi fikk mer lån når vi sa vi så etter noe med utleiedel.

Får ikke bolig med utleiedel i Oslo til 5 mill. Betaler jo opp mot 5 mill bare for en 3-roms mange steder. Regner ikke med de har tenkt å leie ut et soverom i leiligheten sin.

Skrevet

Da hadde jeg nok ventet ett år, til jobb/lærlingebedrift er litt mer i boks.

Skrevet

Ser nok ut til at vi venter et årstid ti,til jeg har fått jobb og han har kommet ut i lære.  Han/vi har flyttet mist en gang i året de siste årene, så er litt lei og sliten av å pakke oPP og ned og flytte alt. Og vi trives for såvidt der vi leier nå. Men så er det denne drømmen om å eie eget da... ;) får satse på jeg får meg jobb lett og at prisene ikke stiger alt for mye!

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Anonym90059005 skrev:

Får ikke bolig med utleiedel i Oslo til 5 mill. Betaler jo opp mot 5 mill bare for en 3-roms mange steder. Regner ikke med de har tenkt å leie ut et soverom i leiligheten sin.

jo det kan man få, men ikke i alle områder, selvsagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...