Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min har nylig begynt å ta antidepressiva medisiner. De skal hjelpe han å sove bedre og roligere, og stabilisere humøret. Tror han har alle bivirkningene som står i pakningsvedlegget omtrent... Sliten/trøtt, økt appetitt, (utrolig) lett irritabel, humøret er helt dritt... Disse er mitt annerledes enn de "vanlige" man får. Man skal liksom ikke bli kald og likegyldig. Men det føler jeg at han har blitt og han har vært potte sur, utagert på meg og er for sliten eller deppa til nesten all fysisk kontakt. Slik var det ikke før..

Jeg er 100% støttede og omsorgsfull, gjør alt i verden for ham og prøver å hjelpe og forstå. Men dette tærer på meg og alt går ut over meg. Det ser eller skjønner ikke han. Føler nesten at jeg mister ham litt.. Jeg klarer ikke gå flere uker og få minimum nærhet uten å føle at han "vil ha meg", hvis dere skjønner?

Har noen erfaringer eller tips?

Anonymkode: 15c55...b2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har han gått på dette? 
bivirkningene pleier ofte roe seg etter litt tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Opptil 6 uker med bare bivirkninger er normalt. Hvis han har gått på det lenger, er kanskje ikke preparatet spesielt optimalt for han..

Anonymkode: df97a...816

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var totalt aseksuell på antidepressiva. All tenning og evne til kåthet fantes ikke engang en tendens av i kroppen. Jeg kunne ville i hodet pga press og dårlig samvittighet men det gikk ikke. Føltes som voldtekt omtrent bare det å få en klem og følte meg rar og ubehagelig av å sitte i armkrok osv. Mistet faktisk han jeg holdt på med da pga medisinene, jeg tenkte som en grønnsak og ble generelt rar og zombie og følte meg bare mer og mer fremmed. Jeg gikk på de i to år og var sånn hele perioden.

Fikk nylig tilbud om å starte igjen nå, siden jeg nettopp har vært innlagt noen uker etter to år uten medisiner, og i og med at jeg er forelsket i et nytt forhold ville jeg ikke ta antidepressiva igjen fordi kommunisering med omverdenen blir så fremmed og tenningen forstyrres så mye. 

Anonymkode: 9979c...38f

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var totalt aseksuell på antidepressiva. All tenning og evne til kåthet fantes ikke engang en tendens av i kroppen. Jeg kunne ville i hodet pga press og dårlig samvittighet men det gikk ikke. Føltes som voldtekt omtrent bare det å få en klem og følte meg rar og ubehagelig av å sitte i armkrok osv. Mistet faktisk han jeg holdt på med da pga medisinene, jeg tenkte som en grønnsak og ble generelt rar og zombie og følte meg bare mer og mer fremmed. Jeg gikk på de i to år og var sånn hele perioden.

Fikk nylig tilbud om å starte igjen nå, siden jeg nettopp har vært innlagt noen uker etter to år uten medisiner, og i og med at jeg er forelsket i et nytt forhold ville jeg ikke ta antidepressiva igjen fordi kommunisering med omverdenen blir så fremmed og tenningen forstyrres så mye. 

Høres ut som du burde prøvd en annen type.. Ikke alle antidep har samme bivirkningene.. depotabeletter føler jeg har mindre bivirkninger en vanlige tabeletter foreksempel 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, kattepusen skrev:

Hvor lenge har han gått på dette? 
bivirkningene pleier ofte roe seg etter litt tid. 

Skulle ta et par uker før de virket, nå er ting "værre", men det er sikkert vanlig. 2 uker har han tatt de. De heter Mirtazapin HEXAL. 

Hilsen TS

Skrevet

Du kan også kontakte mentalhelses alarmtelefon eller Kirkens SOS. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ta et par uker før de virket, nå er ting "værre", men det er sikkert vanlig. 2 uker har han tatt de. De heter Mirtazapin HEXAL. 

Hilsen TS

Oki da er bivirkningene som verst, ting vil bli bedre! Når han blir vandt med å ha de i kroppen, vil bivirkningene roe seg.

Gi del 6-8 uker før dere gir opp.. er det ikke blitt bedre da, kontakter dere legen og sier hva som skjer :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykologen hans sier at dette ikke kommer til å være tilfellet med de han har fått. Både han og jeg kjenner folk som har oppført seg som en totalt annen person, vært helt kald og care osv. På slike medisiner. Dette ville han ikke bli selv og han ville i utgangspunktet ikke ha medisiner, men tilstanden var såpass at han godtok det. Som sagt, han fikk beskjed om at medisinene hans ikke er som de vanligste folk får. 

Jeg kommer jo ikke til å gå, men om han blir helt sånn så øfelegger jo det forholdet på lang sikt. 

Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Opptil 6 uker med bare bivirkninger er normalt. Hvis han har gått på det lenger, er kanskje ikke preparatet spesielt optimalt for han..

Oi, såpass ja. Legen/psykologen sa han mest sannsynligvis ville merke endring etter to uker, altså at de vil begynne å virke da. Han har tatt dem i ca to uker.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, såpass ja. Legen/psykologen sa han mest sannsynligvis ville merke endring etter to uker, altså at de vil begynne å virke da. Han har tatt dem i ca to uker.

Men depresjon er rimelig heftige saker. Poenget nå er at han skal få hjelp til å mestre den, ikke at han skal bli frisk nok til å gi deg alt du behøver. Du er nesten nødt til å tenke på hans helse nå, og sette dine behov litt til siden. Dersom han over tid ikke kan gi deg det du behøver, er dere kanskje nødt til å gjøre det slutt eller ta en pause. Han har ikke det lille ekstra som behøves for å kunne være en god kjæreste nå, uansett hvordan du vrir det.

Anonymkode: b3ee5...e6b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, kattepusen skrev:

Høres ut som du burde prøvd en annen type.. Ikke alle antidep har samme bivirkningene.. depotabeletter føler jeg har mindre bivirkninger en vanlige tabeletter foreksempel 

Jeg har vært innom fire forskjellige antidepressiva typer og den ene av depot kapslene jeg ble satt på ble jeg psykotisk av pga for høy dose og måtte på antipsykotika i fire mnd så min erfaring var mer bivirkninger på depot 

AnonymBruker
Skrevet

Fyren din har fått seg en mental knekk og prøver bli bedre, og alikevel får du det til å handle om deg selv? Det har gått 6 uker.

Gi det tid. Støtt ham. Kanskje medisinene er feil for han også. Dette må uansett jobbes med, og vil kanskje ta sin tid.

Når han blir frisk igjen, så vil alt bli bra igjen. Da kan du "føle deg begjært" igjen....

Anonymkode: ebb0b...729

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hilsen TS

=Remeron

Hvis den virker, kan den virke godt. Men det er vanlig å reagere som han gjør. Man blir fryktlig trøtt av dem i starten. Det kommer seg vanligvis etterhvert. Jeg tror du bare må blite i deg frustrasjonen og støtte han videre. Det tar som sagt rundt 6 uker å "kjøres inn" på et antidepressiva. Så det er først etter det man kan vurdere om det er et bra eller dårlig preparat for han..

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fyren din har fått seg en mental knekk og prøver bli bedre, og alikevel får du det til å handle om deg selv? Det har gått 6 uker.

Gi det tid. Støtt ham. Kanskje medisinene er feil for han også. Dette må uansett jobbes med, og vil kanskje ta sin tid.

Når han blir frisk igjen, så vil alt bli bra igjen. Da kan du "føle deg begjært" igjen....

Ut fra det jeg klarer å lese har det gått bare to uker, og ts skriver at hun klarer seg ikke over lang tid uten å bli begjært. Skikkelig dårlig match for en syk pasient som trenger å bli frisk, med andre ord.

Jeg tror både hun og han ville hatt godt av et opphold i forholdet.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra det jeg klarer å lese har det gått bare to uker, og ts skriver at hun klarer seg ikke over lang tid uten å bli begjært. Skikkelig dårlig match for en syk pasient som trenger å bli frisk, med andre ord.

Jeg tror både hun og han ville hatt godt av et opphold i forholdet.

Gikk litt fort da jeg leste. 2 uker ja. Hun klarer ikke gå 2 uker uten å få det til å handle om seg selv.

De trenger ikke en pause. De trenger et brudd. Håper han innser dette og ditcher henne, for hun viser ikke noen gode omsorgsevner, eller evne til å forstå at man ikke alltid kommer først.

Pause = døden for et forhold uansett. Så det er bare best å slå opp. Skal hun i fremtiden også bare ta pauser når det plutselig kommer litt motgang?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk litt fort da jeg leste. 2 uker ja. Hun klarer ikke gå 2 uker uten å få det til å handle om seg selv.

De trenger ikke en pause. De trenger et brudd. Håper han innser dette og ditcher henne, for hun viser ikke noen gode omsorgsevner, eller evne til å forstå at man ikke alltid kommer først.

Pause = døden for et forhold uansett. Så det er bare best å slå opp. Skal hun i fremtiden også bare ta pauser når det plutselig kommer litt motgang?

Jeg tror jeg styrer unna pausediskusjonen her, jeg tror vi to er for uenige  ;) Men det later til at vi er enige når det gjelder dette med omsorgsevner. Det er veldig ofte flinke mennesker som holder alt oppe, som går på en smell, og for alt vi vet er han av den typen. Og det er også veldig typisk flinke mennesker at de tiltrekker seg mennesker som bare suger energi. Så jeg ser for meg at de to ikke passer sammen uansett og dermed er jeg enig med deg i at det kan være lurt å bryte av.

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Dete tar ganske grundig feil når det gjelder omsorg 😊 vi har vært sammen i to år, bodd sammen i ett år. Han har hatt depresjonen hele tiden, men ikke trodd på psykolog som hjelp, enda jeg har prøvd å motivere han lenge, før han gikk dit nå. Jeg har gjort alt mellom himmel og jord for han. Det vil si ta ALT av husarbeid, matlaging, oppfordret til å finne på ting han liker, gitt kjærlighet i MASSEVIS, støttet alt 100%, samtaler, gitt ham alenetid, hjulpet ham med ting,holdt ut i utallige jævlige perioder hvor han har vært langt nede og gitt meg SÅ mye dritt. Når man virkelig elsker noen så går man ganske langt før man "gir opp". Det har jeg heller ikke gjort. Tro meg, han får omsorg så det holder. 

Tenker så absolutt ikke bare på meg selv! Brudd er det ingen av oss som ønsker. Jeg er sterk jeg, har tålt ganske mye i det forholdet her, for å si det sånn. 

Ja, det har bare gått to uker, men bivirkningene er hevde så sterke. Kommer jo selvfølgelig til å gi ham den tiden han trenger. Det handler bare om at som samboer så blir man faktisk den alt går ut over, den som må være sterk og godta alt som måtte komme med dette. Og jeg er sterk. Men jeg er en person som VISER hva jeg føler og trenger det samme tilbake. Det er menneskelig. Dårlig match? Haha, det er virkelig ikke noe dere kan uttale dere om altså 😊 Svigers er sjeleglad for at han har ei som gjør så mye for at han skal ha det bra. Jeg gir utrolig mye av meg selv og jeg er faktisk en person som bruker min energi på at andre skal ha det bra. Det blir jo "slitsomt" i lengden, da jeg kun tenker på han og ikke meg. Så har jo nå begynt å merke hva jeg trenger også. Det er da menneskelig å ønske å bli vist kjærlighet. 

Om det tar 6 uker eller et år for ham å bli bedre, så gir jeg ham like mye omsorg hele tiden. 

Det jeg spurte om i denne tråden var ikke kritikk på mine behov - men erfaringer og tips fra andre som har vært i denne situasjonen. For å være best for han og samtidig klare å ha et forhold.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

=Remeron

Hvis den virker, kan den virke godt. Men det er vanlig å reagere som han gjør. Man blir fryktlig trøtt av dem i starten. Det kommer seg vanligvis etterhvert. Jeg tror du bare må blite i deg frustrasjonen og støtte han videre. Det tar som sagt rundt 6 uker å "kjøres inn" på et antidepressiva. Så det er først etter det man kan vurdere om det er et bra eller dårlig preparat for han..

TS her

Okei. Jaja, det er jo ingen tvil om at jeg støtter ham videre! Håper bare for hans del at noe virker fort. Han har vært så langt nede at det var ganske kritisk nå.

Skrevet

Mitt råd er å sette dine behov for sex og nærhet til side, og la han jobbe med bli frisk. Det er ikke han som ikke vil ha deg, det er sykdommen. Hvis du ser for deg å tilbringe livet ditt med denne mannen, så er en slik sykdomsperiode på et år eller to lite i den store sammenhengen.

Hvis du vil høre mere om mine erfaringer, det er en del, så send meg en pm. Jeg skriver ikke mer om de i tråden her, men kan godt snakke på pm.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...