AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #1 Skrevet 16. juli 2016 http://www.webpsykologen.no/artikler/egoismens-psykologi/ http://forskning.no/content/nett-troll-er-faele-folk Anonymkode: 80d82...681
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #2 Skrevet 16. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.webpsykologen.no/artikler/egoismens-psykologi/ http://forskning.no/content/nett-troll-er-faele-folk Anonymkode: 80d82...681 Er ganske mange av dem. Dem som forsøker å henge ut brukere er det utrolig mange av. Og de er helt friske sier de, men jeg mener at det ikke er friskt å henge ut brukere. Kaller de troll de som gjør! Anonymkode: 773db...451
Mari Y Skrevet 17. juli 2016 #3 Skrevet 17. juli 2016 Jeg ser for meg at det er ganske forskjellige former for nett-troll: ganske mange av dem finnes i politiske debatter, spesielt i diskusjoner rundt islam kan det virke som at det går veldig hett for seg, skal man tro hva forskning sier. Jeg ville ikke vært overrasket dersom dette også gjaldt alternative miljøer, diskusjonen rundt feminisme, uføretrygdede, romfolk, osv. Også fra enkelte muslimske miljøer, der hetsen synes å ofte rettes mot jøder. Det kan også virke som at det også er aktører som enten stemmer SV eller er tilhengere av Høyresiden. Kan være at terskelen senkes noe over nettet, for veldig mange. Noen bærer på en innvendig frustrasjon som det er lettere å gi utslipp for over nett. At de er psykopater, tror jeg nok ikke, heller hvilke holdninger man har. Forskjellige meninger bør være greit, men det skader ikke å tenke igjennom hvordan man ordlegger seg, også på nett. Samtidig pekes det på hvordan noen er veldig opptatt av status, og vil deretter svare med å henge ut folk på nettet. Spesielt er det enkelte bloggere(og kjendiser?), som har opplevd hets over nett. Noen er sikkert psykopater, andre er folk som er sinte over problemer i samfunnet, og lar sinnet sitt gå ut over andre på nett, en tredjepart er kanskje bare ute etter å lage drama. Kort oppsummert: Folk med lite nettvett.
WubWub Skrevet 17. juli 2016 #4 Skrevet 17. juli 2016 http://www.side3.no/vitenskap/--nett-troll-er-psykopater/8490728.html - NETT-TROLL ER PSYKOPATER Personer som nyter å ødelegge debatter og provosere andre på nett, har sadistiske og psykopatiske trekk i det virkelig liv også, ifølge ny forskning. http://nhi.no/livsstil/sadistiske-nett-troll-45306.html Sadistiske nett-troll Har du noen gang lurt på hvilke personlighetstrekk som er typisk for internett-troll? Forskere har nå funnet at det er en sterk forbindelse mellom trolling på nett, og sadistiske, psykopatiske eller Machiavellianistiske personlighetstyper.
Mari Y Skrevet 17. juli 2016 #5 Skrevet 17. juli 2016 19 minutter siden, WubWub skrev: http://www.side3.no/vitenskap/--nett-troll-er-psykopater/8490728.html - NETT-TROLL ER PSYKOPATER Personer som nyter å ødelegge debatter og provosere andre på nett, har sadistiske og psykopatiske trekk i det virkelig liv også, ifølge ny forskning. http://nhi.no/livsstil/sadistiske-nett-troll-45306.html Sadistiske nett-troll Har du noen gang lurt på hvilke personlighetstrekk som er typisk for internett-troll? Forskere har nå funnet at det er en sterk forbindelse mellom trolling på nett, og sadistiske, psykopatiske eller Machiavellianistiske personlighetstyper. Noen er helt sikkert det, det er jeg veldig sikker på. Men har sett at dette har nesten fremstått som en 'trend' på YouTube. Det virker heller ikke veldig usannsynlig at noen mister litt vettet over nett, og svarer med trakassering, f eks av religiøse 'grupper' eller politikere. Jeg har rett og slett ikke tall på hvor mye hetsende innlegg jeg har kommet over på YouTube, f eks. Da spesielt videoer som enten handler om religion eller andre omstridte temaer. Jeg har vanskelig for å tro at dette kun er psykopater det dreier seg om?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #6 Skrevet 17. juli 2016 Det mest oppsiktsvekkende med dette er jo hvor misforstått begrepet nettroll er. Til og med såkalte eksperter bruker det feil. Nettroll har da ingenting med dette å gjøre. De som sitter på nettet og mobber og sjikanerer og sprer sitt hat er ikke nettroll. De er rasister, mobbere etc. og kan helt sikker være psykopater. Mange tror at begrepet "Nettroll" kommer fra det store og ekle trollet i skogen, og dermed passer dette med de som sitter og er slemme på internett. Det er så langt fra virkeligheten som det går an å komme. Troll kommer fra det engelske begrepte "trolling" som er en populær form for fisking der båten kjører sakte fremover, og har fiskestenger stående med snøret ut og drar dermed sluken/agnet etter seg. Trolling på internett betyr altså at enkelt og greit forsøker at andre skal "bite på agnet" man selv legger ut. Det mest typsike nettroll er nettdebattanter som på forum som dette eller i kommentarfelt skriver meninger de engentlig ikke mener selv, eller setter det helt på spissen for å provosere og for å starte en stor debatt, slik at han/hun kan lene seg tilbake og humre godt mens de leser at alle gikk på. Man finner mange slike tråder her på KG, kanskje spesielt på samlivforumet og seksualforumet der brukere (anonyme selvagt) skriver om helt latterlig oppførsel av mannen sin eller kjæresten sin, som åpenbart er tull, men som gjerne kan genererer tosifret antall sider i debatten. F.eks: "Mannen min viste frem penisen sin til mine venninner". En slik tråd vil selvsagt generere fryktelig mange reaksjoner om hvor sjuk i hodet denne mannen er etc., og trådstarter sitter helt sikkert og storkoser seg når han ser reaksjonene DET er nettroll. Det er fryktelig synd at begrepet har blitt så til de grader misbrukt at det nå nærmest er blitt en sannhet. Anonymkode: 19337...ff4 2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #7 Skrevet 17. juli 2016 Vel her på KG er jo alt trolling Anonymkode: cc25b...b6d
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #8 Skrevet 17. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er ganske mange av dem. Dem som forsøker å henge ut brukere er det utrolig mange av. Og de er helt friske sier de, men jeg mener at det ikke er friskt å henge ut brukere. Kaller de troll de som gjør! Anonymkode: 773db...451 Det er vel en slags maktkamp om å bli den best likte her, og da må enkelte ty til skitne triks og drite ut sine konkurrenter :D Anonymkode: f8659...d23
Mari Y Skrevet 17. juli 2016 #9 Skrevet 17. juli 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel en slags maktkamp om å bli den best likte her, og da må enkelte ty til skitne triks og drite ut sine konkurrenter :D Anonymkode: f8659...d23 Typisk, men de er gjerne veldig lett å snakke imot, eller overse. Heldigvis😉
Mari Y Skrevet 17. juli 2016 #10 Skrevet 17. juli 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det mest oppsiktsvekkende med dette er jo hvor misforstått begrepet nettroll er. Til og med såkalte eksperter bruker det feil. Nettroll har da ingenting med dette å gjøre. De som sitter på nettet og mobber og sjikanerer og sprer sitt hat er ikke nettroll. De er rasister, mobbere etc. og kan helt sikker være psykopater. Mange tror at begrepet "Nettroll" kommer fra det store og ekle trollet i skogen, og dermed passer dette med de som sitter og er slemme på internett. Det er så langt fra virkeligheten som det går an å komme. Troll kommer fra det engelske begrepte "trolling" som er en populær form for fisking der båten kjører sakte fremover, og har fiskestenger stående med snøret ut og drar dermed sluken/agnet etter seg. Trolling på internett betyr altså at enkelt og greit forsøker at andre skal "bite på agnet" man selv legger ut. Det mest typsike nettroll er nettdebattanter som på forum som dette eller i kommentarfelt skriver meninger de engentlig ikke mener selv, eller setter det helt på spissen for å provosere og for å starte en stor debatt, slik at han/hun kan lene seg tilbake og humre godt mens de leser at alle gikk på. Man finner mange slike tråder her på KG, kanskje spesielt på samlivforumet og seksualforumet der brukere (anonyme selvagt) skriver om helt latterlig oppførsel av mannen sin eller kjæresten sin, som åpenbart er tull, men som gjerne kan genererer tosifret antall sider i debatten. F.eks: "Mannen min viste frem penisen sin til mine venninner". En slik tråd vil selvsagt generere fryktelig mange reaksjoner om hvor sjuk i hodet denne mannen er etc., og trådstarter sitter helt sikkert og storkoser seg når han ser reaksjonene DET er nettroll. Det er fryktelig synd at begrepet har blitt så til de grader misbrukt at det nå nærmest er blitt en sannhet. Anonymkode: 19337...ff4 Skal nok ærlig innrømme at jeg har brukt nettroll noe feil der(men er ganske sikker på at noen av disse hetserne også forsøker å oppnå oppmerksomhet). Mange mener tydeligvis internett-troll når det er snakk om netthets- som er nærmest rutine på YouTube.
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #11 Skrevet 18. juli 2016 Den 17.7.2016 at 18.05, Mari Y skrev: Skal nok ærlig innrømme at jeg har brukt nettroll noe feil der(men er ganske sikker på at noen av disse hetserne også forsøker å oppnå oppmerksomhet). Mange mener tydeligvis internett-troll når det er snakk om netthets- som er nærmest rutine på YouTube. Det er nok en del som skriver hets som de egentlig ikke mener for å provosere ja. Men de som virkelig hetser folk og sjikanerer er noe helt annet enn troll i min bok. De er ondskapsfulle drittsekker. Anonymkode: 19337...ff4
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #12 Skrevet 18. juli 2016 Problemet er at enkelte idioter skriker opp om "nett-troll" hver eneste gang noen er det minste uenige med dem. Dersom noen slenger ut ett eller annet piss og idioti - og deretter kommer det noen andre, og sier at "nei du tar feil, det er egentlig slik eller slik" Uansett hva man kommer med av kilder, statistikk, eksterne lenker og så videre, så blir man anklaget for å være ett stort "nett-troll" - og de begynner å sutre og klage over hvor "forferdelig" alle andre oppfører seg mot dem. Anonymkode: db93d...35c 1
Mari Y Skrevet 18. juli 2016 #13 Skrevet 18. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er nok en del som skriver hets som de egentlig ikke mener for å provosere ja. Men de som virkelig hetser folk og sjikanerer er noe helt annet enn troll i min bok. De er ondskapsfulle drittsekker. Anonymkode: 19337...ff4 På YouTube virker det nærmest som det går sport i å skjelle ut hverandre i kommentarfeltene. Spesielt rundt religion, er det mange som kan være ganske stygge. Men det er på internasjonale forumer.
Mari Y Skrevet 18. juli 2016 #14 Skrevet 18. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at enkelte idioter skriker opp om "nett-troll" hver eneste gang noen er det minste uenige med dem. Dersom noen slenger ut ett eller annet piss og idioti - og deretter kommer det noen andre, og sier at "nei du tar feil, det er egentlig slik eller slik" Uansett hva man kommer med av kilder, statistikk, eksterne lenker og så videre, så blir man anklaget for å være ett stort "nett-troll" - og de begynner å sutre og klage over hvor "forferdelig" alle andre oppfører seg mot dem. Anonymkode: db93d...35c Da er kanskje fordi de ikke har noe annet å komme med. Har sett mange folk som påstår mye, men det skader jo ikke å begrunne hvorfor. Det dummeste er når de bommer på fakta og ikke kan innrømme det(for man kan ikke ha rett hele tiden), og svarer uten logikk.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #15 Skrevet 19. juli 2016 Det finnes to typer nettroll. 1. Den som dikter opp innlegg på kvinneguiden bare for å sjekke responsen og som ler seg skakk ihjel over hvor folk hisser seg opp :D Det som er vanskelig, er å holde på historien uten å bli avslørt... :D Men morsomt er det. Denne typen trolling har jeg mer sansen for, det skader ingen. 2. De som bare er ute etter å mobbe og trakassere folk. Det kan være drittslenging på anonyme fora som er på kg, eller det kan være at de regelrett forfølger bloggere f.eks. og snakker dritt til de og truer de. Dette er nettroll på sitt verste - og disse er direkte skadelige. Anonymkode: f8659...d23
Gothminister Skrevet 19. juli 2016 #16 Skrevet 19. juli 2016 Den 16.07.2016 at 22.30, AnonymBruker skrev: http://www.webpsykologen.no/artikler/egoismens-psykologi/ http://forskning.no/content/nett-troll-er-faele-folk Anonymkode: 80d82...681 Ville vært svært skeptisk til de linkene her.
Gothminister Skrevet 19. juli 2016 #17 Skrevet 19. juli 2016 (endret) 13 timer siden, Mari Y skrev: Da er kanskje fordi de ikke har noe annet å komme med. Har sett mange folk som påstår mye, men det skader jo ikke å begrunne hvorfor. Det dummeste er når de bommer på fakta og ikke kan innrømme det(for man kan ikke ha rett hele tiden), og svarer uten logikk. Fakta i mange tilfeller i debatter om politikk og samfunn. Er subjektivt. Mange tror at bare de legger en link til en eller annen autoritet, så er det fakta. Mange tror forskning på disse områder er fakta, noe det slettes ikke er. Se bare på denne artikkelen i Dagbladet i dag. Masse tøv rett og slett. De bruker en person som heter Raknes. SV fyr men har en doktorgrad og vips så tror mange at det denne fyren sier, er fakta. I mine ører er det reint tøv og helt tydelig politisk motivert. http://www.dagbladet.no/nyheter/60-prosent-mener-asylsokerne-i-norge-kan-true-velferden/60312047 Endret 19. juli 2016 av Gothminister
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå