Gå til innhold

Når barna overtar huset

Anbefalte innlegg

Gjest Genevieve
Skrevet

Vet at det er mange her som er flinke med interiør- og oppbevaring så nå er jeg ute etter gode tips.

Jeg har en venninne med 3 små barn i alderen 3, 5 og 9 år. De bor i en diger villa på 3 etg. alle innredet og i full bruk. Barna har hvert sitt rom i tillegg til ett felles lekerom.

Til tross for alt dette flyter huset over av barnas leker, klær og annet utstyr. Jeg overdriver ikke når jeg sier at du må se ned i gulvet når du er på besøk for ikke å tråkke på noe. Arbeidsrom, foreldrenes soverom, kjøkkenet, gangen mm.

Noen gode tips for å få mer orden på alt rotet. Slik som det ser ut nå vegrer hun seg nesten for å få besøk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver at barna har egne rom + et lekerom. Sett grenser: gi barna beskjed om at de kan ha leker på rommene sine samt lekerom og gi de en lekekrok i stua.

Det tar sikkert litt tid å innføre dette, men etter hvert vil nok barna innrette seg. Og selvfølgelig krever det jo mye av foreldrene å passe på dette, men ikke gi opp. Vis at det er dere som bestemmer!

Skrevet

Barna vil være der hvor mamma er, og drar lekene sine dit. Og forvise dem til lekerommet for å slippe rot i stuen synes jeg er en uting. Da ender det heller med at de sutrer rundt bena til mor uten leker i stedet - de vil være der hun er. Sånn er det!

Men å lære dem og rydde når der ferdige med leken er mulig. Ellers har jeg ikke sett på leker som rot i den forstand - har man unger så får man tåle at ikke hjemmet ser ut som en møbelkatalog.

Skrevet

Hjemme har mamma investert i flere plastbokser som lekene skal ligge i. En for lego, en for barbie, en for utkledningsklær etc. Slike bokser får man på de fleste møbel-butikker. (Skeidar, IKEA,...)

Prikken over I-en er naturligvis å lære barna å rydde på plass lekene før de legger seg.

Skrevet

Har de en villa og flere rom til barna bør det være mulig å skaffe seg skikkelige klesskap og oppbevaringsmuligheter til leker. Høres ikke ut som det er mangel på plass her og at flere oppbevaringsmuligheter og rydding løser problemet. Når barna har tilsammen 4 rom bør det går greit.

Gjest Far til 2
Skrevet

Jeg tror barn tar etter foreldrene.

Hos oss er det også mye leker rundt omkring :wink:

Far til 2

Skrevet

For meg er liksom ikke leker rot, i den forstand jeg tenker på rot hvertfall. Jeg var ekstremt pertentlig før, men ha innsett at når man får barn, nytter dte ikke å holde huset prikkfritt lenger. Men når det er sagt, kasser til lekene og å lære dem til å rydde etter seg, er ingen dårlig idè. Hos oss, tar vi en sjau etter at minsten har lagt seg, og jeg har ingen problemer med å ta imot besøk verken før eller ette den tid.

Man får bare være litt obs på utlagte "feller" i form av en legokloss her og der :wink:

Skrevet
Vet at det er mange her som er flinke med interiør- og oppbevaring så nå er jeg ute etter gode tips.

Jeg har en venninne med 3 små barn i alderen 3, 5 og 9 år. De bor i en diger villa på 3 etg. alle innredet og i full bruk. Barna har hvert sitt rom i tillegg til ett felles lekerom.

Til tross for alt dette flyter huset over av barnas leker, klær og annet utstyr. Jeg overdriver ikke når jeg sier at du må se ned i gulvet når du er på besøk for ikke å tråkke på noe. Arbeidsrom, foreldrenes soverom, kjøkkenet, gangen mm.

Noen gode tips for å få mer orden på alt rotet. Slik som det ser ut nå vegrer hun seg nesten for å få besøk.

Barna har for mange leker. Kast, eller sett bort på loftet, minst tre fjerdedeler, og de lærer seg til å passe på det de har. Mindre plass tar det også.

Skrevet

Jeg har aldri latt mine barn "overta" huset med sine leker, klær og annet rot. Dessuten når de er så gamle som 3, 5 og 9 år så er de vel vanligvis ute og leker på dagen?

Det høres nesten ut som om man skal være nødt å bo i et "kaoshus" fordi om man har barn.

Skrevet

Det slo meg også at det var for mange leker der.

Skrevet

Hjemme hos oss måtte vi rydde opp i de lekene vi holdt på med før vi fikk begynne med noe annet. Det fungerer veldig bra, særlig hvis man har bokser med hjul på til de forskjellige lekene. Lett å ta med inn i stua, lett å ta med inn på rommet igjen. :wink:

Gjest LoisLane
Skrevet

På barnerommene er det nok ofte kaos, men jeg prøver å holde første etasje fritt for leker. De må i alle fall rydde opp etter seg - ellers er trusselen at leken forsvinner. Dette fungerer stort sett OK, men toåringen vil gjerne ha med seg lekene sine, og jeg synes det er for tidlig å stå hardt på krava om opprydning for ham.

Skrevet

Jeg hadde en stor dekorativ trekiste i stua som lekene ble lagt i hver kveld. Vel har jeg bare 1 barn, men det blir rot ut av det også. Tegnesaker lå i en plastkasse i treboksen så det var bare å løfte den ut hvis det skulle tegnes. Kassa ble jevnlig tømt, sikkert 1 gang i uka for alle lekene hadde en tendens til å havne i stua før eller senere. Ryddejobben var veslas, men som regel gjorde vi det i fellesskap og noe underveis når nye leke ble tatt fram. Det kom an på hva hun hadde lekt med først (store ting) og hva hun skulle etterpå.

Skrevet

Mulig jeg er "slemmere" enn gjennomsnittet, men hjemme hos oss får den minste bare lov til å ta med seg et par ting til stue og andre fellesområder. Når hun er ferdi med den leken må hun rydde opp - ta den med på rommet. Dessuten er det ikke lov med leker på stuebordet, eller i sofaen.

Rommet rydder vi kjapt over hver kveld - dvs samler alle lekene i et par store polastbokser og kosedyr/dukker i en stor kurv.

Det kan dessuten være lurt å kaste litt etterhvert. Gå over lekene og hiv det som er ødelagt/lite brukt. Da blir det lettere å holde orden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...