Gå til innhold

Trolltunga med ekstremt dårlig kondis.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På grunn av at minstemann har vært innlagt på sykehus mer eller mindre konstant i to år nå så har det blitt veldig mye stillesitting og jeg har derfor ekstremt dårlug kondis nå. 

Tre venninner har nå invitert meg på tur til Trolltunga nå siste helgen i juli. De frister med hotellovernatting og deilig mat og litt hardt tiltrengt egentid for å koble av fra sykdom og bekymringer. Men klarer jeg å gå dit da? Hva kan jeg gjøre for å forbedre kondisjonen på den korte tiden. 

Er det noen andre som har gått dit og kan si noe om hvorvidt de tror jeg klarer det eller ei. 

På forhånd takk for svar. 

Anonymkode: 91791...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har aldri vært der selv, men en kompis gikk nettopp dit. Han er rundt 150 kilo og ekstremt utrent, så ja, det går nok fint :-)

Anonymkode: c4eb9...204

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært der selv, men en kompis gikk nettopp dit. Han er rundt 150 kilo og ekstremt utrent, så ja, det går nok fint :-)

Anonymkode: c4eb9...204

Ja, da er det nok håp for meg også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo si til vennene dine på forhånd at du er litt bekymret for kondisen så du hadde blitt veldig takknemlig om dere tok det litt rolig ved evt. behov

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en tung tur, som vil ta MINST 7 timer. Starten er svært tung med bratt terreng og mye stigning (2x stoltzen om du har gått i Bergen før). Du bør tenkte deg om før du sier ja til dette. Alle klarer det, spørsmålet er om du klarer å presse deg og om dine venninner er i tilsvarende dårlig form slik at du ikke sinker de for mye. Det er mange som tar for lett på denne turen. Det fører til at mange må bli hentet ned av røde kors, og er en håpløs bruk av ressurser. 

Anonymkode: a34c4...adf

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Vesentlig skrev:

Du kan jo si til vennene dine på forhånd at du er litt bekymret for kondisen så du hadde blitt veldig takknemlig om dere tok det litt rolig ved evt. behov

Det har vi snakket om allerede. De vet jo at jeg har sittet på rompa på Rikshospitalet i to år, så det er de oppmerksomme på. 

Har veldig lyst til å takke ja. Trenger litt tid utenfor sykehusveggene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er en tung tur, som vil ta MINST 7 timer. Starten er svært tung med bratt terreng og mye stigning (2x stoltzen om du har gått i Bergen før). Du bør tenkte deg om før du sier ja til dette. Alle klarer det, spørsmålet er om du klarer å presse deg og om dine venninner er i tilsvarende dårlig form slik at du ikke sinker de for mye. Det er mange som tar for lett på denne turen. Det fører til at mange må bli hentet ned av røde kors, og er en håpløs bruk av ressurser. 

Anonymkode: a34c4...adf

Oj. Hjelpes, nå ble jeg plutselig litt mer betenkt. 

De andre er i det jeg vil kalle normal form. Ikke topptrente noen av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vi snakket om allerede. De vet jo at jeg har sittet på rompa på Rikshospitalet i to år, så det er de oppmerksomme på. 

Har veldig lyst til å takke ja. Trenger litt tid utenfor sykehusveggene. 

Å da håper jeg for din del at du takker ja. Tror det kunne blitt skikkelig fint! Med så mye tid (og helt sikker bekymringer) på sykehus tror jeg det kan være helt perfekt med litt aktiv avslapning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en lang tur, men starten er værst. Jeg gikk turen når jeg var gravid, med dårlig kondis pga av det og vonde knær. Bare tilpass tempoet etter hva du orker, ikke press deg og ta heller litt pauser underveis, så burde det ikke være noe problem :) er en kjempe fin tur. Men dere burde starte veldig tidlig så dere slipper å stå og gå i kø, blir fort stappa med folk. Dere kanogdå velge å gå trappene som er brattest men kortest vei opp eller gå stien opp som tar noe lengre tid men ikke er så tungt. Vi gikk der siden vi hadde med hund. 

Og skulle du bli altfor sliten er det mulig å få hjelp ned, er flere som blir hentet ned med helikopter derfra hvert år :P 

Anonymkode: 48721...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det høres ut som en ekstremt dårlig ide, kan dere ikke heller gå en tur det er mer sannsynlig at du vil klare og i lettere terreng? Gaustadtoppen f.eks? Turen til Trolltunga er vel 1 mil hver vei, og du skal opp til 1200 m høyde, parkeringen er vel på 400 m, og bare første halvannen km er det stigning på 450 m. Ikke minst skal du ha bein og knær til å komme deg ned igjen også. Det er ekstremt mange redningsaksjoner på Trolltunga og stien til/fra pga utrente tullinger som legger i vei uten begrep om egen form. Du kan jo begynne med å legge inn en tur på to mil i en vanlig turløype i nærområde og se hvordan du føler deg etter den, gjerne en løype med mye stigning. Det høres helt ørlig ut som du har mer lyst på hotellopphold enn tur, du kan jo bli med  på hotellet da? Hvis dere bor på Ullensvang Hotell er det svømmebasseng og masse avslapningsmuligheter. Ser et naut over her mener helikoperet bare kan hente deg ut, det er til info ikke mulig ettersom vinsjen på SeaKingen for tiden er ødelagt. Så du er pent nødt å gå ned og ikke satse på helikopter.

Anonymkode: ec1f9...c18

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og skulle du bli altfor sliten er det mulig å få hjelp ned, er flere som blir hentet ned med helikopter derfra hvert år :P

For et uvitende og latterlig utsagn, helikoper er ikke for folk som ikke gidder å gå ned igjen. Du ville blir rimelig overrasket om du visste hvor mange som ringte og ba om helikopter og som får beskjed om at de pent får ta beina fatt, eller må hentes av Røde Kors til å gå med dem ned. Det er misbruk av ressurser,og når ts vet at hun er i dårlig form bør hun heller ikke legge ut på en slik tur. At du og andre oppfordrer til det er direkte farlig. Forøvrig er vinsjen på SeaKingen ødelagt, så helikopertransport er nok ikke et alternativ.

har forøvrig rapportert deg for farlig råd.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For et uvitende og latterlig utsagn, helikoper er ikke for folk som ikke gidder å gå ned igjen. Du ville blir rimelig overrasket om du visste hvor mange som ringte og ba om helikopter og som får beskjed om at de pent får ta beina fatt, eller må hentes av Røde Kors til å gå med dem ned. Det er misbruk av ressurser,og når ts vet at hun er i dårlig form bør hun heller ikke legge ut på en slik tur. At du og andre oppfordrer til det er direkte farlig. Forøvrig er vinsjen på SeaKingen ødelagt, så helikopertransport er nok ikke et alternativ.

har forøvrig rapportert deg for farlig råd.

Det med helikopteret var ironi kjære deg ;) ikke vær så sur og bitter en lørdagskveld :)

men helt ærlig, har du gått den turen selv? For jeg har det. Den er lang ja, men virkelig ikke umulig om man bare lytter til kroppen sin og ikke presser seg. Vi brukte 10 timer til sammen. Var greit slitne når vi kom ned.

når vi gikk der møtte vi en haug med utlendinger i vanlige joggesko, og en haug med småbarnsfamilier. Selv hadde vi fjellsyøvler og angra noe sykt for de gjorde det ekstra tungt. For det er virkelig ikke så ullendt terreng som du skal ha det til altså. Godt opptråkkete stier hele veien. Er så og si kun første delen som er heavy, resten er igrunn ikke det.

rapportert for farlig råd ja, den var artig, haha :D 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke gått trolltunga, men jeg gikk besseggen forrige helg etter å ha operert for et par mnd siden og det gikk greit selv med redusert kapasitet. Jeg vil tro du klarer turen såfremt du er forberedt på at det blir tøft/slitsomt, har med deg det du trenger av påfyll og utstyr og tar det i det tempoet du klarer:) Høres ut som en flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk dit tungpustet og gravid :) 

Bare å ta god tid og gode pauser. Ha med deg lett mat og en del vann så tror jeg det går veldig bra 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det med helikopteret var ironi kjære deg ;) ikke vær så sur og bitter en lørdagskveld :)

men helt ærlig, har du gått den turen selv? For jeg har det. Den er lang ja, men virkelig ikke umulig om man bare lytter til kroppen sin og ikke presser seg. Vi brukte 10 timer til sammen. Var greit slitne når vi kom ned.

når vi gikk der møtte vi en haug med utlendinger i vanlige joggesko, og en haug med småbarnsfamilier. Selv hadde vi fjellsyøvler og angra noe sykt for de gjorde det ekstra tungt. For det er virkelig ikke så ullendt terreng som du skal ha det til altså. Godt opptråkkete stier hele veien. Er så og si kun første delen som er heavy, resten er igrunn ikke det.

Det med helikopteret fremstår ikke som ironi, og det er heller ikke noe å tulle med, folk tror faktisk på det vrøvlet du skriver. Etter mange år i redningstjenesten ser jeg nok konsekvensen av holdninger som dine oftere enn det du gjør. Det er ingenting å spøke med. Og ja jeg har gått turen, flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det med helikopteret fremstår ikke som ironi, og det er heller ikke noe å tulle med, folk tror faktisk på det vrøvlet du skriver. Etter mange år i redningstjenesten ser jeg nok konsekvensen av holdninger som dine oftere enn det du gjør. Det er ingenting å spøke med. Og ja jeg har gått turen, flere ganger. 

Enig med deg. Folk som flåser om slike alvorlige ting har ingenting i fjellet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest medeus
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan aldri være forsiktig nok med hva man sier ... Verden er full av fjols som leser alt med gravalvor og tror på engler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...