AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #1 Skrevet 16. juli 2016 Jeg leser og leser men forstår enda ikke om jeg bør legge meg på 20 eller 50 gr karber daglig? jeg vil ned i vekt, det er alt, og har lyst å prøve lavkarbo men vil jeg gå ned hvis jeg legger meg på 50 gram daglig eller må jeg lenger ned? syns 20 høres helt vanvittig lite ut....men det er kanskje da jeg går raskest ned i vekt? please enlighten me... Anonymkode: 4a3b8...ad8
Pringle Skrevet 16. juli 2016 #2 Skrevet 16. juli 2016 Du går ned i vekt med kaloriunderskudd, men du vil miste noe vannvekt i tillegg, om du reduserer karbohydratinntaket vesentlig. Det viktigste er at du kan holde deg til kaloriunderskuddet, fordi det tar ganske lang tid å gå ned i vekt (1% av din kroppsvekt pr uke er realistisk), så prøv lavkarbo om du føler at det er din greie. Akkurat hvor mye karbohydrat du skal spise, avhenger av om du har tenkt deg å gå i ketose, og hvor langt ned du trenger å gå for å havne i ketose.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #3 Skrevet 16. juli 2016 32 minutter siden, Pringle skrev: Du går ned i vekt med kaloriunderskudd, men du vil miste noe vannvekt i tillegg, om du reduserer karbohydratinntaket vesentlig. Det viktigste er at du kan holde deg til kaloriunderskuddet, fordi det tar ganske lang tid å gå ned i vekt (1% av din kroppsvekt pr uke er realistisk), så prøv lavkarbo om du føler at det er din greie. Akkurat hvor mye karbohydrat du skal spise, avhenger av om du har tenkt deg å gå i ketose, og hvor langt ned du trenger å gå for å havne i ketose. Takk for svar! Hva er hensikten med å gå inn i ketose egentlig? Og MÅ man det for å miste vekt, eller holder det å spise mindre karber daglig? (DVs brød, poteter, pasta, ris etc etc...) Anonymkode: 4a3b8...ad8
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #4 Skrevet 16. juli 2016 Hvis det er lavkarbo du føler er det riktige for deg så kan det hende at forumet hos lavkarbo.no kan være en grei start for deg. Anonymkode: 38383...ced
Pringle Skrevet 17. juli 2016 #5 Skrevet 17. juli 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Hva er hensikten med å gå inn i ketose egentlig? Og MÅ man det for å miste vekt, eller holder det å spise mindre karber daglig? (DVs brød, poteter, pasta, ris etc etc...) Anonymkode: 4a3b8...ad8 Hver dag inntar vi energi i form av fett, protein og karbohydrat (evt også alkohol). Hver dag forbruker kroppen energi, for livsnødvendige funksjoner som å puste, holde hjertet i gang, tenke, fordøye mat, fornye celler, og for fysisk aktivitet. Hvis vi forbrenner mer enn vi inntar, går vi ned i vekt; hvis vi inntar mer enn vi forbrenner, går vi opp. I ketose "tvinger" man kroppen til å brenne fett, fordi man ikke gir den dens "foretrukne" brensel, karbohydrat. Men det er hipp som happ hva kroppen brenner mest av, den tar den energien den trenger, uansett kilde, så resultatet blir det samme. Kroppen har til enhver tid, bortsett fra etter hard fysisk anstrengelse, eller når man er i ketose, et lager av glykogen, som binder vann. Vekten av dette bidrar til totalvekten du ser på badevekta. Derfor kan det innledningsvis se ut som du har en større nedgang på lavkarbo enn kaloriinntaket skulle tilsi. En annen effekt som lavkarbo kan gi - og det er forskjellig hvordan folk reagerer på forskjellige dietter - er en større grad av metthet på færre kalorier. Noen hevder at de blir mer sultne av stort karbohydratinntak, og det kan helt sikkert stemme, men det kan også være at et "moderne/vestlig" karbohydratbasert kosthold gjennomgående er næringsfattig, med stor andel "raffinerte" råvarer - fint mel, tilsatt sukker. Det er ikke melet eller sukkeret i seg selv som er problemet, men at det spises for ofte, i for store mengder, og istedenfor mer næringsrik mat. Frukt og grovt mel inneholder fiber og vitaminer og mineraler, stoffer som kroppen trenger, og kroppen vil søke etter mer mat helt til den har fått det den trenger. Å spise "mer av det samme" vil bare føre til vektoppgang. Når vi vil ned i vekt, må vi minske inntaket av mat, det er det samme hvor vi kutter, men for mange vil det være naturlig å kutte mest på karbohydratrike og næringsfattige matvarer. Lavkarbo er i grunnen bare å ta dette ut i det ekstreme, men hvis det fører til en bedre diett enn den man hadde, vil man merke mer velvære. Det trenger likevel ikke være ens optimale diett. Mange må prøve seg fram litt. Men det er vanskelig å gjøre noe veldig feil. Det er uendelig mange måter å spise sunt på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå