AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #1 Skrevet 16. juli 2016 Jeg har hatt et svangerskap med hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) og ligger bokstavelig talt rett ut og kastet opp i 9 mnder. Det begynte i uke 4 og varte frem til fødselen. Alt dette er dokumentert hos lege og på sykehus. Jeg fikk nesten ikke ned mat og kastet opp av tannkrem, så hver gang jeg hadde pusset så tok det 5 sekunder før jeg lå med hodet i doskålen igjen. Samme med munnskyllevann. For omkring 2 år siden sklei jeg på isen i en trapp og ødela mye i munnen. Jeg knuste deler av tennene bakover og fikk store skader. Etter mange tannlegebesøk så ble det meste rettet opp i, men tannlegen sa at det nå var lettere å få skader på tennene og at jeg fremover måtte være flink og passe på hva jeg spiser/drikker. Nå er hun født og det har gått 2 mnder og jeg ser meg pent nødt til å ta en tur til tannlegen. Jeg ser at en tann nesten bakerst har dødd og blitt grå. Jeg kjenner også at noe av delene der tennene har blitt knust har falt ut, og at jeg merker veldig ising når jeg drikker kaldt vann eller varm drikke. Tennene har også mistet mye av hvitheten. Jeg er veldig lei meg for dette for jeg har aldri tidligere hatt problemer med tennene og vet at tannlege er svindyrt. Jeg er redd det kommer til å bli en veldig heftig sum for å fikse opp i dette. Jeg har hørt om at man kan få noe dekket når det er snakk om hyperemesis, har noen erfaringer med dette? Det er som sagt dokumentert av lege fra uke 4 og jeg tror ikke jeg hadde hatt noe problem med å få han til å sende papirer om det er nødvendig. Har ikke fått ordnet det tidligere fordi jeg fikk beskjed om å ikke gå til tannlegen når jeg var gravid, og merket først hvor store skader det var når jeg begynte å spise normalt igjen. Anonymkode: 107d2...c7d
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #2 Skrevet 16. juli 2016 Hvis du skal få noe dekket så gjelder det langvarige sykdomslignende skader som har pågått over år. At du har spydd deg gjennom et svangerskap holder ikke. Anonymkode: f323a...f42 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #3 Skrevet 16. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal få noe dekket så gjelder det langvarige sykdomslignende skader som har pågått over år. At du har spydd deg gjennom et svangerskap holder ikke. Anonymkode: f323a...f42 TS her. Takk for svar! Legen min nevnte noe om at jeg kunne få deler dekt fordi jeg ble diagnosert med svært høy grad av hyperemesis og at det da ble mer enn bare kvalme (altså en ordentlig sykdom). Men han var ikke helt sikker på hvordan det var i dag, så derfor jeg spør her Vet at man ikke får noe dekt for svangerskap, men hyperemesis går jo litt lengre enn kun vanlig morgenkvalme Kan som sagt dokumentere av lege at det har foregått siden uke 4. Anonymkode: 107d2...c7d
Forundret.. Skrevet 16. juli 2016 #4 Skrevet 16. juli 2016 Snakk med tannlegen din og prøv hvis tannlegen sier det er muligheter for noe form for støtte. 2
Kontormus Skrevet 16. juli 2016 #5 Skrevet 16. juli 2016 Tror det er slik nå at det er opp til tannlegen å vurdere. Dvs, tannlegen skal være oppdatert på regelverk og eventuelt dokumentere hvorfor det skal dekkes av Helfo. Mere om det finner du her: https://helsedirektoratet.no/tannhelse 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #6 Skrevet 17. juli 2016 Siden skaden oppsto før graviditeten er det ikke sikkert tannlegen ser på det som graviditetsrelatert, selv om hyperemesis ikke var heldig for forløpet. Men det skader jo ikke å høre med tannlegen, det er jo de som har mest kunnskap om slike saker. Anonymkode: ac729...16b
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #7 Skrevet 17. juli 2016 Hør med tannlegen din. Jeg får dekket endel av reparasjon av syreskadet pga bulimi for tenåring. Jeg har ikke noe dokumentasjon på det. Anonymkode: 0e21b...943
skruf Skrevet 17. juli 2016 #8 Skrevet 17. juli 2016 Mener å ha hørt at man kan få dekket deler av tannlegeregningen hvis det er syreskader som er årsaken. Har dog ikke dokumentasjon på det jeg skriver nå.. Som andre sier så kontakt tannlegen og hør med han. (jeg fikk dekket soveskinne f.eks pga jeg biter så hardt sammen tennene og gnager tenner i søvne, så man kan få dekket mye forskjellig. Venninnen min fikk dekket sånn porselenfalsetter på 4 tenner oppi pga hun skjærer tenner i søvne)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå