Gå til innhold

Pusse opp


Gjest Husmora

Anbefalte innlegg

Gjest Husmora

Vi har to soverom, yttergang, gang inne ("hall") og toalett som skal pusses opp. Har dere forslag til farger på vegger og lister? liker lyse, varme farger. Soverommene er mot nord og har et vanlig vindu + et litt mindre, på hver sin vegg.

Jeg har veggseksjon, kommoder osv i trehvitt og er spylei av det nå :roll: har veldig lyst å male alt, det meste er ulakkert og et par av møblene er lakkerte. Tenkte at det er fint å male møblene og listene i samme farge, det går fint i soverommene men ikke i stua. I stua har vi panel (urk...) der må taket bare være trehvitt, for jeg orker ikke male. Veggene er panel som er malt i en helt lys, varm farge, med trehvite lister selvfølgelig. Jeg kan jo forsåvidt la taket være som det er, å male listene i en annen farge.

Forslag? hjeeelp ;) vil også gjerne ha tips til sider med bilder og sånt, som jeg kan se på. Så i et ukeblad at noen hadde malt dørkarmene, listene og møblene i en lys grønn farge, er egentlig ikke glad i grønt, men det var faktisk fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg tror kanskje mange mista motet til å hjelpe deg når du skriver slikt som at du ikke gidder male taket og sånn..

Å pusse opp er skikkelig tungt, men så herlig når du er ferdig! Planlegg det du skal gjøre, og brett opp erma.

Hvis du ønsker det lyst og varmt vil jeg anbefale deg å male taket også, det "løfter" og gir mer helhet. Ikke pent med umalt panel i taket til malte vegger synes nå jeg..

kanskje du finner litt inspirasjon på www.ifi.no? eller jotun.no?

Ønsker deg lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi taket et par strøk med panellakk eller hvit beis? Det er mindre arbeid og raskere enn maling.

Det hadde jeg tenkt å foreslå også :sjarmor: Be om å få en blanding med mer hvitt enn vanlig, så får du fin lys effekt av bare to strøk.

Så må du huske på at møbler, dørkarmer, listverk etc må males med oljemaling. Det samme gjelder panel (som blir rålekkert når det males). Andre veggflater og glatte tak kan males med vannbasert maling.

Og det er altså ikke nok å ha lyst til å pusse opp, man må faktisk orke å gjøre jobben også!

Uansett hvor jeg befinner meg i huset ser jeg ting jeg har "lyst" til å gjøre - men jeg vet at det tar tid, koster penger og innimellom er et ***** slit!

Men det blir firn, da, når man er ferdig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns faktisk det er mer slitsomt å pusse opp møbler enn å male tak..så kanskje det lønner seg å ta en ting av gangen? Men hvis du så bestemmer deg for å pusse opp møblene, så kan du jo også bruke beis(på de som er ubehandlet ihvertfall).. en bokhylle f.eks nøyer seg med et par strøk beis, mens et bord eller annen flittig brukt møbel også trenger noen lag med lakk.

Når det gjelder farger er det vanskelig å foreslå noe, når jeg ikke har sett rommene med egne øyne. Men ta noe du ikke kommer til å bli så fort lei... lyse toner grå, latte eller beige osv kanskje?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...