Gå til innhold

Arbeidplassen konkurs og ingen steder å bo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

For 3 mnd siden sa jeg opp leiekontrakten der jeg bor nå, og oppsigelsen går ut 31. juli.

På tirsdag 12. juli gikk arbeidsplassen min konkurs, og alle ansatte ble oppsagt på dagen. Nå finner jeg meg altså i den situasjonen at jeg verken har inntekt eller et sted å bo etter 31. juli.

Jeg har ikke fåttt lønn siden 10. juni, og arbeidsplassen skylder meg nå 1,5 mnd med lønn + feriepenger. Jeg har søkt om lønnsgarati hos NAV via bostyrer, men disse pengene er det ikke sikkert jeg får før om flere måneder.

I og med at jeg har 0 kr på konto og må finne meg et nytt sted å bo før 31. juli (innen to uker) lurer jeg på om noen vet om NAV kan hjelpe meg med både husleie + livsopphold på såpass kort tid.

Jeg vet at jeg må søke dagpenger, men jeg får bare utbetalt 3000,- hver 14 dag fordi jeg hadde såpass lav inntekt i fjor.

Det betyr, hvis jeg er heldig, at jeg muligens har 6000 kr 31.julli. Dette strekker jo ikke til, så vet dere om jeg kan søke om krisehjelp, evt. supplerende stønad? Forstår ikke hvordan jeg skal få til dette på så kort tid...

Jeg er forresten singel, i 20-åra og bor i Oslo. Det er ikke aktuelt for meg å finne en sofa og sove på. Jeg kan heller ikke flytte "hjem" til mamma eller pappa.

Håper noen kan komme med noen råd eller innspill!

Anonymkode: 04b46...506

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

NAV kan forskuttere det lønnsgaratifondet vil utbetale til deg.

Endret av Kamomille
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Kamomille skrev:

NAV kan forskuttere det lønnsgaratifondet vil utbetale til deg.

Hele summen??:ohmy:

TS

Skrevet

Google "lønnsgarantifondet NAV" og du vil finne mer informasjon.

Jeg tror at du også kan få dekket lønn i vanlig oppsigelsestid, hvis du ikke får nytt arbeid.

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til, håper det ordner seg for deg

Anonymkode: 33f0e...781

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden du er singel blir det nok hospits nav kan "tilby".

Anonymkode: ded7e...88a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt...

TS

Skrevet

Jeg håper du har meldt deg som arbeidssøker og sendt inn søknad om dagpenger?

Du får ikke dagpenger før fra tre dager etter du har meldt deg, og meldekortperiodene er på to uker, slik at dersom første dag du var uten jobb var 13. juli, vil du først ha rett på dagpenger fra 18. juli (4. arbeidsdag). Alt etter hvilke meldekortuker du får, kan du ha penger på konto for en eller to uker tidligst en uke + 1 til 2 dager etter dette. Men da må jo søknaden være behandlet innen den tid.

Dette er virkelig en av de gangene det er uheldig å bo i Oslo - hadde du vært i min kommune hadde du fått kommet rett inn på kontoret til saksbehandler og du ville fått forklaring på alt du lurte på. Slik funker det ikke i byen, dessverre.

Sosialstønad - nødhjelp er øyeblikkelig hjelp, og dekker mat. Sosialstønad har lenger behandlingstid og krever mer dokumentasjon. Jeg ville ringt NAV på 5555 3333, det er de som kan svare best på dette.

Men jeg lurer... leiekontrakten går ut 31. juli.. hvor hadde du planlagt å bo etter dette?

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er dette realiteten. Dvs de vil kunne hjelpe deg med depositumsgaranti og en svært beskjeden husleie. Siden du er ng og singel vil du nemlig klare deg fint inbofellesskap. Men - du skal da konkurrere mot alle de som skal begynne å studere i august. Prisene på rom i bofellesskap, samt på små leiligheter, skrus i været rundt begynnelsen av juli, da etterspørselen eksploderer på det tidspunktet. Noe som gjør at det er svært få rom i bofellesskap du i det hele tatt vil ha råd til. I tillegg er du lite attraktiv som medleietaker ift hva en ung student i begynnelsen av 20-årene er. Du passer rett og slett ikke inn, da du ikke er student og antagelig er noe eldre, og vil dermed bli valgt bort. Og da vil det eneste NAV vil kunne tilby deg være rom på hospits frem til du klarer å finne deg et sted å bo til korrekt pris. 

Anonymkode: 630b9...522

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, applestories skrev:

Jeg håper du har meldt deg som arbeidssøker og sendt inn søknad om dagpenger?

Du får ikke dagpenger før fra tre dager etter du har meldt deg, og meldekortperiodene er på to uker, slik at dersom første dag du var uten jobb var 13. juli, vil du først ha rett på dagpenger fra 18. juli (4. arbeidsdag). Alt etter hvilke meldekortuker du får, kan du ha penger på konto for en eller to uker tidligst en uke + 1 til 2 dager etter dette. Men da må jo søknaden være behandlet innen den tid.

Dette er virkelig en av de gangene det er uheldig å bo i Oslo - hadde du vært i min kommune hadde du fått kommet rett inn på kontoret til saksbehandler og du ville fått forklaring på alt du lurte på. Slik funker det ikke i byen, dessverre.

Sosialstønad - nødhjelp er øyeblikkelig hjelp, og dekker mat. Sosialstønad har lenger behandlingstid og krever mer dokumentasjon. Jeg ville ringt NAV på 5555 3333, det er de som kan svare best på dette.

Men jeg lurer... leiekontrakten går ut 31. juli.. hvor hadde du planlagt å bo etter dette?

Takk for svar :)

Ja, jeg har meldt meg som arbeidssøker, men jeg har ikke søkt om dagpenger fordi jeg lurer på om "forskutterte dagpenger" er en annen stønad.

Jeg har ikke noe problem med å finne leilighet etter 31.juli. Problemet er bare at jeg ikke vil skrive kontrakt med noen hvis jeg ikke er sikker på at jeg har penger nok.

TS

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre er dette realiteten. Dvs de vil kunne hjelpe deg med depositumsgaranti og en svært beskjeden husleie. Siden du er ng og singel vil du nemlig klare deg fint inbofellesskap. Men - du skal da konkurrere mot alle de som skal begynne å studere i august. Prisene på rom i bofellesskap, samt på små leiligheter, skrus i været rundt begynnelsen av juli, da etterspørselen eksploderer på det tidspunktet. Noe som gjør at det er svært få rom i bofellesskap du i det hele tatt vil ha råd til. I tillegg er du lite attraktiv som medleietaker ift hva en ung student i begynnelsen av 20-årene er. Du passer rett og slett ikke inn, da du ikke er student og antagelig er noe eldre, og vil dermed bli valgt bort. Og da vil det eneste NAV vil kunne tilby deg være rom på hospits frem til du klarer å finne deg et sted å bo til korrekt pris. 

Depositum har jeg, og leilighet har jeg ikke noe problem med å finne. Maksgrensen til NAV klarer jeg også å holde meg innenfor.

Problemet er ikke å finne et sted å bo, men om jeg får nok penger til husleie før 1.august.

TS

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :)

Ja, jeg har meldt meg som arbeidssøker, men jeg har ikke søkt om dagpenger fordi jeg lurer på om "forskutterte dagpenger" er en annen stønad.

Jeg har ikke noe problem med å finne leilighet etter 31.juli. Problemet er bare at jeg ikke vil skrive kontrakt med noen hvis jeg ikke er sikker på at jeg har penger nok.

TS

Jeg lurte egentlig på hva du hadde planlagt? Det er jo litt risikabelt å si opp leiligheten og ikke ha funnet nye nytt sted to uker før du må ut - enten du har jobb eller ikke.

Har dere fått oppnevnt bobestyrer ennå? Denne skal forklare hva dere skal gjøre. Fra NAV vil du ofte få beskjed om å kontakte bobestyrer, og det er ifølge NAV sine nettsider til bobestyrer du skal levere søknad om lønnsgarantiordningen. Det ser ut til at forskutterte dagpenger er noe eget, men du må ha søkt lønnsgarantiordningen først.

Du skriver at du har 0 kr på konto, men du har depositum (regner med det er det du får utbetalt fra der du bor nå), kan du kanskje be NAV om depositumgaranti og bruke depositumet du får tilbake på husleie?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, applestories skrev:

Jeg lurte egentlig på hva du hadde planlagt? Det er jo litt risikabelt å si opp leiligheten og ikke ha funnet nye nytt sted to uker før du må ut - enten du har jobb eller ikke.

Har dere fått oppnevnt bobestyrer ennå? Denne skal forklare hva dere skal gjøre. Fra NAV vil du ofte få beskjed om å kontakte bobestyrer, og det er ifølge NAV sine nettsider til bobestyrer du skal levere søknad om lønnsgarantiordningen. Det ser ut til at forskutterte dagpenger er noe eget, men du må ha søkt lønnsgarantiordningen først.

Du skriver at du har 0 kr på konto, men du har depositum (regner med det er det du får utbetalt fra der du bor nå), kan du kanskje be NAV om depositumgaranti og bruke depositumet du får tilbake på husleie?

Tja, planen var egentlig å flytte sammen med en venn, men sånn ble det ikke, så derfor fikk jeg litt dårligere tid da jeg skulle lete alene. Jeg har flyttet innenfor Oslo 5 ganger før og har alltid funnet leilighet i siste liten. Ser ikke på det som noe problem, for det er jo nå det er flest leiligheter ute på markedet som leies ut fra 1.august. Den biten ordner seg, så lenge jeg har penger, da.

Bostyrer har kun sagt at jeg skal melde meg som arbeidssøker hos NAV, og søknaden om lønnsgaranti er levert og i orden.

Regner med at det er forskutterte dagpenger jeg skal søke.

NAV har tydligvis sluttet med å stille depositumgarati og gir deg heller depositumlån, så uansett ordner det seg nok med depositum.

Det eneste jeg ikke forstår med forskutterte dagpenger er om jeg får "lånt" hele beløpet jeg skal få av lønnsgarantifondet, eller om det blir utbetalt på samme måte som vanlige dagpenger, altså 3000 kr pr 14 dag.

TS

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja, planen var egentlig å flytte sammen med en venn, men sånn ble det ikke, så derfor fikk jeg litt dårligere tid da jeg skulle lete alene. Jeg har flyttet innenfor Oslo 5 ganger før og har alltid funnet leilighet i siste liten. Ser ikke på det som noe problem, for det er jo nå det er flest leiligheter ute på markedet som leies ut fra 1.august. Den biten ordner seg, så lenge jeg har penger, da.

Bostyrer har kun sagt at jeg skal melde meg som arbeidssøker hos NAV, og søknaden om lønnsgaranti er levert og i orden.

NAV har tydligvis sluttet med å stille depositumgarati og gir deg heller depositumlån, så uansett ordner det seg nok med depositum.

Det eneste jeg ikke forstår med forskutterte dagpenger er om jeg får "lånt" hele beløpet jeg skal få av lønnsgarantifondet, eller om det blir utbetalt på samme måte som vanlige dagpenger, altså 3000 kr pr 14 dag.

TS

Som vanlig er et besøk på NAV sine nettsider som å stange hodet i veggen når du leter etter noe mer enn det mest åpenbare. Sidene skal være så lette å forstå at de utelater så utrolig mye. Av åtte treff når man søker på "forskutterte dagpenger" handler fire om utlandet og to har ikke noe med forskuttering igjen. Men her forteller jeg deg nok noe du allerede har funnet ut selv.

Lovteksten sier ikke meg så mye heller, så jeg ville absolutt ringt NAV for å spørre om hva dette med "forskutterte dagpenger" egentlig er. Men uansett hva det er for noe er det nok ikke noe du kan få utbetalt før 31. juli. Men spør dem, de skal vite.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, applestories skrev:

Som vanlig er et besøk på NAV sine nettsider som å stange hodet i veggen når du leter etter noe mer enn det mest åpenbare. Sidene skal være så lette å forstå at de utelater så utrolig mye. Av åtte treff når man søker på "forskutterte dagpenger" handler fire om utlandet og to har ikke noe med forskuttering igjen. Men her forteller jeg deg nok noe du allerede har funnet ut selv.

Lovteksten sier ikke meg så mye heller, så jeg ville absolutt ringt NAV for å spørre om hva dette med "forskutterte dagpenger" egentlig er. Men uansett hva det er for noe er det nok ikke noe du kan få utbetalt før 31. juli. Men spør dem, de skal vite.

Drar på NAV i morgen og blir der til jeg får hjelp. De har vel rådgivere der.

Uansett, takk for hjelpen! :)

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drar på NAV i morgen og blir der til jeg får hjelp. De har vel rådgivere der.

Uansett, takk for hjelpen! :)

TS

Lykke til, og fortell gjerne hva du får til svar :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, applestories skrev:

Lykke til, og fortell gjerne hva du får til svar :)

Takk!

Det skal jeg gjøre :)

Ts

Skrevet
23 timer siden, applestories skrev:

Du kan gjøre det samme i Oslo, i din bydel.

Ser også for meg at sosialstønad er alternativet når det kommer til penger, når det gjelder bolig er det ikke så mange andre muligheter enn hospits

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

NAV har ikke sluttet med depositumsgaranti, nei, men de kan gi depositumslån dersom de ser at det blir svært vanskelig for personen å få leid bolig med depositumsgaranti.

AnonymBruker
Skrevet

Dette ser mørkt ut. Jeg har søkt om både dagpenger og sosialstønad, men jeg får nok ikke utbetalt dette før 1.august.

NAV ba meg finne meg en leilighet og skrive kontrakt, men de kunne ikke garantere at jeg får betalt husleien tidsnok. Da får jeg jo heller ikke flyttet inn før leien er betalt.

Ser ingen annen løsning enn å finne meg en sofa et sted... :murvegg:

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...