AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #1 Skrevet 16. juli 2016 Hei! Jeg skal kjøpe meg ny laptop og av diverse grunner så må det være en mac (lettere for meg å jobbe hjemmefra da jobben bruker apple-sky for å synkronisere dokumenter). Problemet mitt er at jeg ikke aner hva som er det mest fornuftige valget i min prisklasse. I utgangspunktet skal den brukes "lett", det vil si surfing og tekstredigering, så jeg trenger ikke de aller kraftigste variantene. Men jeg liker også å pusle med bilde- og filmredigering på ren hobbybasis, så det er også greit at den tåler noe av de mer krevende programvarene også. Jeg vil helst ha den så lett og liten som mulig for å lett kunne ta den med på tur, men igjen så er jeg litt bekymret for at den aller minste modellen blir litt for liten? I alle fall er det noe jeg søker andres erfaringer og innspill på. Budsjettet mitt er på ca. 15 000, og helst mindre enn det også. gjerne under 12. Så dere med peiling og erfaring, hvilken maskin og med hvilke spesifikasjoner ville du ha valgt og hvorfor? 😊 Hvilke modeller er "nyest" og når kan det være lurt å kjøpe? er det lurt å kjøpe nå eller greit å vente? Er veldig takknemmelig for alle svar og innspill. Takk ❤️ Anonymkode: 6ee54...b32
Try2 Skrevet 16. juli 2016 #2 Skrevet 16. juli 2016 Høres ut som du skal ha en Mac Air. Siste modell er ganske ny. Men så liker du å" pusle med film".. Det går nok fint. Men skal du jobbe med tunge proffe program så må du nesten dobble budsjettet. Så det kommer an på endel ting dette Mac Air har fått svært gode tilbakemeldinger og den har også gjennomgått endel oppdatteringer/forbedringer de siste år.
dillyduzit Skrevet 16. juli 2016 #3 Skrevet 16. juli 2016 Tenker også en Macbook air, har en selv. Jeg har 2014 modellen, laveste ram/lagring whatsoever men holder likevel på med store og tunge prosjekter i både photoshop, lightroom og premiere. Passer på å overføre filer innimellom til en ekstern harddisk så slipper jeg problemet med lagringsplass. Har forsåvidt the sims også, fungerer veldig greit, har enda ikke opplevd at den er blitt noe tregere etter de få årene. Har dog re-startet maskinen en gang, fordi .. vel, et lite sammenbrudd av rengjøring. Jeg er med andre ord, veldig fornøyd med min lille air
Try2 Skrevet 16. juli 2016 #4 Skrevet 16. juli 2016 ser også at de har Mac Book som starter på 15 lapper - Men det gjelder 12 tommersen ( skjermstr) så løsningen kan.. feks være en Air og så velge større skjerm. Mye er jo også avh av hvor stor skjerm du ønsker, minne mm..
tdm900 Skrevet 16. juli 2016 #5 Skrevet 16. juli 2016 Har selv en MacBook Air, og er kjempefornøyd med den. Bruker litt Photoshop på den og har også redigert og satt sammen videosnutter på den. Fungere som gull enda den snart er 3år gammel, det klarer ikke en pc med windows!😄😄😄
Klossmajor Skrevet 16. juli 2016 #7 Skrevet 16. juli 2016 Hva gjelder Apples nettsky, kan iCloud så vidt jeg vet også brukes med Windows.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #8 Skrevet 16. juli 2016 Jeg har jobbet mye med design på mac. Både modellering, tekst, video- og bildebehandling. Det er viktig at Macen din har er sterk nok og har nok RAM til å kjøre tyngre programmer. Jeg opplevde ofte at små air-maskiner ble fort varme og vifta bråkte. Er det bare lett jobbing er air veldig god, for den er jo tynn som papir og veier ingenting. Selv jobber jeg med en MacBook Pro Retina 15". Disse koster over budsjettet ditt. Nærmere 22 000 kr nå (dyrt!), men de er robuste og tåler det meste av programmer. Når man driver bilderedigering osv er det greit å ha størrelse på skjermen. Blir fort slitsomt med 11-13". Det syns i alle fall jeg. Anonymkode: f22f8...d53
Gjest 2Bhonest Skrevet 16. juli 2016 #9 Skrevet 16. juli 2016 Skyen er ikke avhengig av at du bruker en spesiell maskin.
Midgard Skrevet 16. juli 2016 #10 Skrevet 16. juli 2016 (endret) 1 time siden, Try2 skrev: Siste modell er ganske ny. Tull siste modell er snart 500dager gammel og med det den eldste modellen i Airs historie. Endret 16. juli 2016 av Midgard
tdm900 Skrevet 16. juli 2016 #11 Skrevet 16. juli 2016 3 timer siden, Try2 skrev: 3 år er en ung mac Jepp, derfor jeg valgt som jeg gjorde Hørte om, og leste om de som hadde vesentlig eldre maskiner som likevel fungerte godt.
Den mystiske Skrevet 16. juli 2016 #12 Skrevet 16. juli 2016 TS: Jeg ville ha gått for en MacBook Pro for å tenke langsiktig da jeg regner med at du ønsker å ha den noen år. MacBook Air er bra maskiner der også, dessverre så er de ikke like kraftige som førstnevnte. Må du kjøpe en bærbar i løpet av fellesferien, så kjøp heller en vanlig MacBook da Pro og Air utgavene ikke har blitt oppdatert på over ett år. Muligens lanseres nyere modeller nå til høsten da Apple ønsker å fortelle mer om MacOS Sierra(10.12) på sin "Apple Special Event". 🔮
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #13 Skrevet 18. juli 2016 Takk for alle innspill! 🌸❤️ Dere er utrolig hjelpsomme. Jeg tar med meg alle råd videre og tar gjerne med meg flere ideer! Jeg kan bruke windows, men da blir det mer tungvint i forhold til programvare og synkronisering på jobben, så det blir nok en mac. MacBook Pro har jeg på jobb og synes den blir litt for tung til å bære med seg rundt. Men tar gjerne imot flere innspill/erfaringer med Macbook og Air og evt. hvilke spesifikasjoner som er lure. 😊 TS Anonymkode: 6ee54...b32
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #14 Skrevet 18. juli 2016 Jeg er journalist og fotograf og har både den minste Airen og en Pro med 8GB ram. Airen er helt kurrant til å dra med seg under armen, surfing, tekstbehandling osv, men personlig syntes jeg den blir for liten til bilderedigering. Jeg hadde en Pro 4GB 13" tidligere til bilder osv men opplevde at denne ble noe treg når jeg kjørte Photoshop og Lightroom og et mareritt å redigere film på. Alr annet var helt problemfritt. Denne var dog 6-7 år gammel. Kjøpte en ny med 8GB ram og den er helt fantastisk! Skal du redigere mye bilder og film vil jeg nok anbefale deg å ikke kjøpe den minste. Det er klart, nå gjør jeg dette på daglig basis så jeg er kanskje litt mer kresen på akkurat den biten Anonymkode: dbd64...03d
tdm900 Skrevet 18. juli 2016 #15 Skrevet 18. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for alle innspill! 🌸❤️ Dere er utrolig hjelpsomme. Jeg tar med meg alle råd videre og tar gjerne med meg flere ideer! Jeg kan bruke windows, men da blir det mer tungvint i forhold til programvare og synkronisering på jobben, så det blir nok en mac. MacBook Pro har jeg på jobb og synes den blir litt for tung til å bære med seg rundt. Men tar gjerne imot flere innspill/erfaringer med Macbook og Air og evt. hvilke spesifikasjoner som er lure. 😊 TS Anonymkode: 6ee54...b32 Selv har jeg minste disken på Air, men utvidet minnet til det dobbelte. Funker fint med det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå