Gå til innhold

Deling av bensinutgifter på ferietur-var jeg frekk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ganske god venninne fra langt tilbake,vi har vært venninner helt siden vi gikk på ungdomsskolen. Vi treffer hverandre ikke så ofte men når vi treffes så har vi masse å prate om og vi har samme humor og kan ha dype alvorlige samtaler men latteren og spøken sitter også løst. Vi bare kjenner hverandre på godt og vondt og treffer hverandre to tre ganger i året og slik har det vært de siste 20 årene. Vi har julehandelen vår hvert år og når vi feirer bursdagene våre i August samt at vi har gjerne en ferietur sammen om sommeren.

Hun er veldig nøysom av seg og det er greit så lenge det ikke går utover andre. Man legger merke til at hun er opptatt av at utgifter deles likt  men episoden jeg her vil fortelle om sier meg at hun selv ikke liker at jeg begynte å gjøre det samme. Jeg bare er så trøtt av å kjøre på flere venninner,og især andre enn henne som var verst , at jeg har lagt meg på en sunn økonomisk linje  overfor samtlige av dem.Årevis med undertrykket ergrelse gjør litt med en.......

Det er kun jeg som har sertifikat av oss dermed ender det gjerne med at jeg kjører og hun pleier iblant bare å gi meg en symbolsk sum uten at det er noen regel den veien når det gjelder kjøring.

Før fjorårets ferietur hadde jeg passet på å fylle full tank før vi dro, for da tenkte jeg at jeg kunne fylle opp tanken når vi var vel hjemme igjen etter de ca 50 milene vi planla å kjøre og således  enkelt beregne drivstoffutgiftene og dele de på to.

Så nesten hjemme igjen stoppet jeg og fylte bensin og da kom jeg til å utbryte begeistret,yess!!,  at jeg fikk kvittering på den selvbetjente bensinstasjonen allikevel,da jeg en brøkdel av et sekund trodde  at  kvitteringen kom til å utebli og da ville det jo bli umulig å beregne bensinutgiftene, og dermed vanskelig for meg å kreve korrekt,vanskelig,vanskelig noe som sikkert lyser av meg som person) Vil ikke gjøre andre urett heller. Samtidig la jeg til at jeg hadde fylt tanken stappfull før vi dro.

Da merket jeg at hun mislikte det. Stemningen ble litt dårlig uten at hun sa noe,jeg merket bare at hun ble mere stille og kikket granskende på meg. Det ødela den gode atmosfæren vi hadde hatt så langt.Jeg tenkte at hun kanskje heller hadde foretrukket å gi meg en 200lapp,slik det har vært før, for da blir det jo på skjønn i hennes hode. Vanskelig å beregne osv....osv. Se så raus jeg er som gir deg det liksom!

Var det galt eller uhøflig psykopatisk av meg på noe vis? Siden jeg hadde jo hatt en baktanke med det,nemlig å få brakt på det rene hva de faktiske drivstoffutgifter beløp seg til,og hun så jo at jeg fylte før jeg dro,uten at jeg nevnte hvorfor. Kanskje det var galt av meg å ikke si det før jeg dro men tenkte jo også litt det burde være en opplagthet i regnskapet.

Anonymkode: 07163...343

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er helt fair å skulle dele halvparten, men når denne venninna ikke er vant til det og ikke visste at du hadde innført det så skjønner jeg at hun stusset. Ikke at det var galt av deg å kreve halvparten. 

Jeg tror heller det ble klein stemning av at du ropte "yess" når du fikk kvittering. Hun kan ha mistolket det "yess"et ditt. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Polly Ester skrev:

Jeg syns det er helt fair å skulle dele halvparten, men når denne venninna ikke er vant til det og ikke visste at du hadde innført det så skjønner jeg at hun stusset. Ikke at det var galt av deg å kreve halvparten. 

Jeg tror heller det ble klein stemning av at du ropte "yess" når du fikk kvittering. Hun kan ha mistolket det "yess"et ditt. 

Hvordan mistolket da? Jeg forklarte jo samtidig  med yesset slik at det var vanskelig å misforstå. Min lettelse av tallene svart på hvitt. Forenklet jo egentlig alt for oss begge,eller ikke?

Egentlig var jeg sliten av utydelighet. Jeg har Me,noe hun vet, og orker ikke lange diskusjoner om betalingen og kanskje ta til takke med et beløp jeg ikke vet er riktig fordi jeg ikke orker tanken på å kreve sånn uten klare tall.Jeg vil ha forenkling og rettferdighet. Og det at hun er jo selv veldig korrekt når vi er ute og spiser osv  men jeg fremsto kanskje som beregnende overfor henne?

Ts

Skrevet

Det du burde gjøre er å ta ca. 4 kroner per kilometer, og dele det på antallet i bilen. Mesteparten av pengene du bruker er jo ikke på bensin. Verditap, vedlikehold, forsikring er variable kostnader som du ikke får dekket ved en slik løsning.

Dog ville jeg ikke brydd meg for korte turer.

• Liker 10
Skrevet

Jeg vet ikke. Kanskje det ble klein steminig fordi hun bare var sliten og trøtt? Kanskje hun ikke hadde lyst til å betale mer enn 200 kroner? Kanskje hun bare ble overrasket over at dere skulle dele denne gangen, fordi dere ikke har gjort det på den måten før? Kanskje det ikke var meningen at det skulle bli noen klein stemning, men at du tolket det sånn fordi du var sliten? 

Og så var det litt meg som ikke helt skjønte det avsnittet ditt om da du ropte yess og det der. Jeg skjønte vel ikke helt at du forklarte henne at du sa yess fordi da fikk du kvittering og da ble det helt likt og mer rettferdig. 

• Liker 6
Skrevet

Hvis du fikk pengene dine synes jeg du bare skal glemme hele greia. Og spesielt siden dette hendte i fjor.

Skrevet

Jeg synes nå egentlig at dere burde delt på begge gangene tanken ble fylt opp. Også synes jeg det faktisk var lurt av deg å prøve å vise hva det faktisk koster. Egentlig synes jeg også at siden du er den eneste som kan kjøre, så er det fair om de andre betaler litt mer. Du blir jo sliten. Og du kan jo f.eks ikke ta deg like mye ut som de andre på kveldene dagen før dere skal kjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Det er bare rett og rimelig at dere skal dele på utgiftene, men måten din å legge det frem på var faktisk litt usmakelig. "Jeg har brukt 630 kroner på bensin. Overfører du?", burde ha holdt i massevis. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Compaq skrev:

Det er bare rett og rimelig at dere skal dele på utgiftene, men måten din å legge det frem på var faktisk litt usmakelig. "Jeg har brukt 630 kroner på bensin. Overfører du?", burde ha holdt i massevis. 

På hvilken måte mener du det var usmakelig?

Nettopp da var vi i en en spontan og løssluppet stemning og vi pleier ikke å overføre,ikke har hun pc heller. Var det ikke bedre å gi uttrykk for mine tanker der og da. Det passet for da skille vi også ha siste rast før vi var hjemme. Således fylte jeg to mil før vi var hjemme og da var det vel jeg som var raus? eller?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er da en helt vanlig måte å gjøre det på. Starte turen på full tank, og fylle på ny når dere er fremme og evt. underveis om nødvendig og så dele på det. Da har du fått dekket halvparten av bensinen, noe som er raust av deg, siden turen koster mer enn bensin. Og siden privatsjåføren (deg) er gratis. Når vi har kjørt slike turer når vi delte på bensin og bompenger osv, så har vi som regel byttet på å kjøre, siden de fleste av oss har sertifikat.

Vanskelig å vite hva hun reagerte på. Yess-et, eller var beløpet vesentlig større enn 200? Hvis hun plutselig måtte betale 687,- og hadde satt av 200,- til kjøreturen, kan jeg jo skjønne at hun ble litt sur, selv om det selvsagt er rettferdig at man deler på utgiftene.

Anonymkode: 1e6e9...c47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Polly Ester skrev:

Jeg vet ikke. Kanskje det ble klein steminig fordi hun bare var sliten og trøtt? Kanskje hun ikke hadde lyst til å betale mer enn 200 kroner? Kanskje hun bare ble overrasket over at dere skulle dele denne gangen, fordi dere ikke har gjort det på den måten før? Kanskje det ikke var meningen at det skulle bli noen klein stemning, men at du tolket det sånn fordi du var sliten? 

Og så var det litt meg som ikke helt skjønte det avsnittet ditt om da du ropte yess og det der. Jeg skjønte vel ikke helt at du forklarte henne at du sa yess fordi da fikk du kvittering og da ble det helt likt og mer rettferdig. 

Det virket som om at straks hun fornemmet at jeg var blitt så bevisst så likte hun ikke det. Det skulle liksom heller vært en fram og tilbakesituasjon når vi kom hjem som endte med at hun bestemte beløpet og jeg skulle bukke og takke.(for slik har det alltid vært) 

Skrevet

Ok. Hun var nok ikke forberedt på at "reglene" var forandret og ble forundret over at hun skulle ut med mer enn hun hadde forventet. Det er allikevel helt innafor at man betaler halvparten når man reiser sammen sånn. 

• Liker 10
Skrevet

Fair å betale halvparten, men jeg avtaler alltid sånt på forhånd, så er det ingen sure miner. Vil som mange andre her tro at hun reagerete på yess'et ditt. Enten fordi det høres ut som om du feirer at hun må betale deg så så mye, eller kanskje hun ikke forstod hvorfor det var så viktig for deg å dokumentere beløpet?

Hvis en venninne sier at jeg skylder så så mye for bensin ville det ikke falle meg inn å be om kvittering på det. For jeg vet hvor mye bensin det ca går på en bil, så litersprisen og forstår selv om det høres ca riktig ut eller helt hull i hodet. 

• Liker 5
Skrevet

Hvor mye kom det på?

Enig at det er frustrerte å stadig være den som spanderer kjøretur på andre, spesielt ettersom mange uten bil og lappen ikke tenker over hva det faktisk koster å kjøre bil. Det er lett for den med bil å være den som må "ta det", og jeg kjører selv kanskje rundt 6 mil ekstra i uka for å kjøre venner hjem om sommeren (de bor langt fra hverandre). MEN, ein kan ikke forvente at de vet hva det koster å kjøre bil, bompenger osv når de ikke har lappen. Absolutt best å gi beskjed på forhånd om at du vil ha penger igjen for kjøreturen så de kan få mulighet til å velge om det er noe de har råd til. Ville ikke falt meg inn å la venner sitte på, for så å kreve penger etterpå. Da må det være avtalt på forhånd, ellers skjønner jeg at de føler seg "lurt", selv om det høfligste er om de tilbyr å betale. 

Skrevet

Jeg synes det er helt fair å foreslå å dele bensinutgiftene likt, men slik du forklarer hendelsesforløpet hadde jeg, dersom jeg var venninnen din, tolket utbruddet ditt dithen at du var irritert på meg fordi jeg ikke hadde betalt noe ennå, og jeg hadde nok tenkt at du gjorde et vel stort nummer ut av det. Neste gang kan du kanskje bare spør på forhånd om det er greit at dere deler bensinutgiftene likt, uten å gjøre noen stor sak ut av det?

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt med at du ville dele likt. Har selv venninner som ikke har lappen og ofte ikke er med å dele på bensinen, enten fordi de ikke tenker over det, fordi det er min bil og derfor må jeg betale eller fordi jeg ikke ber om betalingen..

Men, hvis hun i 20 år alltid bare har betalt 200,- også roper du yess når kvitteringen kommer og liksom slenger den på henne, så kanskje hun ble litt flau? Altså at hun tenkte at du kanskje hadde irritert deg over dette lenge og når du lagde et nummer (ufrivillig dog) ut av at hun måtte betale mer så kan det jo hende at hun tolket det som at du virkelig skulle poengtere det for henne? 

• Liker 4
Skrevet

så klart skal dere dele drivstoffutgifter! 

Skrevet

Synes du er snill som ikke krever mer en bensinutgifter jeg. Det er jo bare en brøkdel av kostnadene med å kjøre bil. Kjørte dere 50 mil burde hun betale deg i alle fall en tusenlapp, pluss halvparten av eventuelle bomutgifter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg reagerer på med innlegget ditt, trådstarter, er ikke at du krever din rett til å ta deg betalt for bensinen du bruker når venninnen(e) dine sitter på, men at du har vært så utydelig i din kommunikasjon vedrørende hva det koster/har kostet deg av utgifter tidligere.

At du omtrent kaster en utgift rett i fleisen på venninnen din, får denne venninnen til å reagere med negativitet, noe jeg også ville ha gjort hvis jeg hadde vært henne. Ikke ett eneste ord har vært ytret tidligere, eller i forkant av denne nevnte reisen, om at du, trådstarter, forventer å få dine bensinutgifter dekket. Nei, det kommer så uventet og så overraskende, at det oppstår en klein stemning dere imellom ved slutten av reisen.

Jeg er enig i at dine venninner skal være med på å dekke bensinutgifter hvis de sitter på med deg på lengre turer/reiser, men du har en jobb å gjøre med å kommunisere tydeligere om hva du forventer og ønsker, og hvis ikke dine venninner er enige med deg i saken du legger frem, så bør de også velge andre reisemåter enn å sitte på med deg hver gang dere skal noe.

Joda, jeg har lest hovedinnlegget ditt, og hvis jeg har oppfattet situasjonen riktig, så nevnte du ikke med ett eneste ord til denne venninnen om at bensinutgiftene dine skulle dekkes. Istedet så presenterer du utgiften på en lite flatterende måte, så jeg skjønner godt hvorfor hun reagerte med å se rart på deg.

Anonymkode: 5f5fd...5b8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spent på hvor mye hun skulle betale!

Anonymkode: 1e6e9...c47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...