Gå til innhold

Hvorfor foreldre ikke stiller som kausjonister ved boligkjøp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så lei meg over at mannen og jeg ikke har noen som kan stille som kausjonist ved boligkjøp! Har du selv sagt nei til å være kausjonist for dine barn, i såfall hvorfor? 

Situasjonen er slik at vi eier en leilighet, men ønsker å flytte tilbake til hjembyen hvor familien bor. Familien er overbeigstret over å få oss nærmere, og pusher på alle mulige boliger som ligger ute. Vi har høy inntekt, og god betalingsevne. Men vi sitter med nesten all egenkapital vi har i nåværende bolig, og banken trenger tilleggssikkerhet for en mellomfinansieringsperiode. 

Mine foreldre sier nei til å stille som kausjonister for boliglån generelt, også mellomfinansiering. De sier at de stoler helt og holdent på oss, men at de på generelt grunnlag ikke ønsker å kausjonere. Vi har høy utdanning, fast inntekt, ingen betalingsanmerkninger, aldri hatt forbruksgjeld, og har alltid betalt for oss! Vi har sparekonto, og alltid hatt 2 lønninger som buffer for uforutsette utgifter. Vi har forsikringer dersom en av oss skulle dø eller blir ufør, og vi søker et boliglån hvor vi kan betjene 12% renteøkning. Naboboligene våre som har blitt solgt de siste årene har godt langt over prisantydning dagen etter visning. Boligen vi eier er nyoppusset og megler mener vi vil få solgt den "på dagen". Så er ikke redd for at vi vil sitte på to boliger i lang tid. 

Foreldrene mine sier  at de ikke bekymrer seg over at vi ikke betaler, men ønsker likevel ikke å stille. De maser om at vi burde selge først, så vi slipper mellomfinansiering. Jeg synes det høres helt utrolig stressende ut å flytte ut på leiemarkedet for noen måneder. Vi har jo masse møbler, hagemøbler, gjestesenger, garasjeutstyr osv. I tillegg har vi 2 katter og 1 hund, så å finne en utleieleilighet kan sikkert bli vanskelig...

Det er på ingen måte synd på oss, da vi eier bolig, og har inntekt til at vi kan spare opp det vi mangler på 2-3 år.  Jeg respektere at de har sagt nei, og har aldri spurt igjen eller mast om dette. Men det føles likevel veldig kjipt! Føler vi må leve på "vent" i noen år i en by vi ikke trives i, på andre siden av landet. Vi flyttet hit pga mannens tidligere arbeidsituasjon, men som nå er endret.

Foreldre er selvfølgelig ikke pålagt å hjelpe voksne barn med boligkjøp, men er det noen i lignende situasjon  som kan fortelle meg hvorfor dere ikke stiller som kausjonist for barna, eller hvorfor dere velger å gjøre det? 

Hilsen meg som er gira på å flytte så fort som bare mulig!! 

Anonymkode: eb9c0...8d0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår godt at de ikke ønsker å kausjonere, jeg kommer heller aldri til å kausjonere for noen av rent prinsipp. Dere kan prøve en annen bank, eller så blir det å selge først og kjøpe etterpå. Men lang overtakingstid for de som skal overta boligen deres burde det ikke være noe problem.

Anonymkode: 95834...0f1

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi det å være kausjonist, selv for mennesker med god økonomi, er dritskummelt. Om noe uforutsett skulle skje så låntaker blir ute av stand til å betale lånet sitt får man plutselig ansvar for hele gjelda, og må i verste fall gå fra gård og grunn for å klare å betale. Og ikke si at dette "ikke skjer med dere". Det er det mange som har sagt før dere og brent seg grundig på. Stikkordet her er nettopp "uforutsett" - det er ikke alltid ting går som planlagt. Men banken skal uansett ha pengene sine. 

Anonymkode: e1b21...785

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Med sikkerhet isalgs boligen så er det mer enn merkelig at banken ikke gir mellomfinasiering - banken får jo og sikkerhet i nybolig såmm kjøpes. Men uansett, å kausjonere for noen enten dete r barn eller andre er noe man ikke bør gjøre med mindre man ønsker å overta andres gjeld. Ingenting skaper mer splid enn penger og andre verdigjenstander i en familie, derfor blr denne typen sammenblandinger unngåes.

Anonymkode: 4c074...397

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår godt at de ikke ønsker å kausjonere, jeg kommer heller aldri til å kausjonere for noen av rent prinsipp. Dere kan prøve en annen bank, eller så blir det å selge først og kjøpe etterpå. Men lang overtakingstid for de som skal overta boligen deres burde det ikke være noe problem.

Anonymkode: 95834...0f1

Men hjelper vel ikke med lang overtakelsestid? Pengen kommer ikke på konto for overtakelsesdato? Og med mindre overtakelsedato er på samme dato som innflytningsdato, vil det vel være behov for mellomfinansiering. Eller? 

AnonymBruker
Skrevet

Med fire barn så synes jeg det er vanskelig å kausjonere for en eller to av de.

Jeg kan neppe kasjonere for alle fire. Problemstillingen har ikke dukket opp enda, men det er ikke sålenge til antagelig. Dersom jeg velger at Eva og Adam trenger det mer enn Ole og Nils så har jeg på en måte gradert barna mine.... Så jeg tro jeg vil finne andre måter å hjelpe til på.

Som feks å ta opp lån på 100 000 til hver av de til startkapital. Da vil jeg kunne fordele lån over noen år pga aldersforskjellen her.

Anonymkode: 07c1b...993

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi det å være kausjonist, selv for mennesker med god økonomi, er dritskummelt. Om noe uforutsett skulle skje så låntaker blir ute av stand til å betale lånet sitt får man plutselig ansvar for hele gjelda, og må i verste fall gå fra gård og grunn for å klare å betale. Og ikke si at dette "ikke skjer med dere". Det er det mange som har sagt før dere og brent seg grundig på. Stikkordet her er nettopp "uforutsett" - det er ikke alltid ting går som planlagt. Men banken skal uansett ha pengene sine. 

Anonymkode: e1b21...785

Ja, forstår prinsippet. Med når det er snakk om mellomfinansiering for max et par måneders tid, og man har buffer på sparekonto, og forsikringer for død og uførhet, så er denne sjansen svært liten. Hadde aldri selv vært kausjonist for venner eller fjerne slektninger, men for mine egen barn synes jeg det blir annerledes.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan neppe kasjonere for alle fire. Problemstillingen har ikke dukket opp enda, men det er ikke sålenge til antagelig. Dersom jeg velger at Eva og Adam trenger det mer enn Ole og Nils så har jeg på en måte gradert barna mine.... Så jeg tro jeg vil finne andre måter å hjelpe til på.

Som feks å ta opp lån på 100 000 til hver av de til startkapital. Da vil jeg kunne fordele lån over noen år pga aldersforskjellen her.

Det høres ut som en svært gavmild måte å hjelpe barna dine på! De vil nok bli takknemlige :)

• Liker 6
Skrevet

Ikke helt svar på det du spør om, men synes det er merkelig at dere skulle trenge kausjonist til mellomfinansieringen. Det bruker ikke være nødvendig med gode inntekter, gode utdannelser, god sikkerhet i boligen som skal selges, god betalingshistorikk og oppspart buffer. Har dere sjekket flere banker?

• Liker 24
Skrevet
Et øyeblikk siden, Glitnir skrev:

Ikke helt svar på det du spør om, men synes det er merkelig at dere skulle trenge kausjonist til mellomfinansieringen. Det bruker ikke være nødvendig med gode inntekter, gode utdannelser, god sikkerhet i boligen som skal selges, god betalingshistorikk og oppspart buffer. Har dere sjekket flere banker?

Enten ser nåværende bank noe vi her ikke vet, eller så ville jeg byttet bank på dagen.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke kausjonere for en eller to, da gjør du foskjell på dine barn. Barn bør oppdras til å klare seg selv, eller få forskudd på arv, dersom foreldrene ønsker å bistå ved boligkjøp uten å risikere eget hus og hjem. Sistnevnte vil kunne forringe de andre barnas arv.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner dine foreldre godt. Har man ikke råd til å kjøpe hus, bør man vente med å kjøpe hus. Det er ingen menneskerett å eie et hus, ergo må man ha råd til det. Det å være kausjonist for noen innebærer en viss risiko for kausjonisten, så jeg forstår ikke at noen vil sette sine egne foreldre i den risikoen. Som om foreldre ikke har bidratt nok, så tror mange av dagens generasjoner at de også skal bli kausjonert for ved boligkjøp. Regelen er enkel: har man ikke råd til bolig på egen hånd, må man faktisk vente med boligen.

Når det er sagt, så ville jeg sjekket med flere banker. Det høres rart ut at dere ikke får mellomfinansiering med den inntekten og sikkerheten dere har.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Glitnir skrev:

Jeg skriver ikke at vi har god sikkerhet, men høy utdannelse og inntekt. Og at all sikkerhet ligger i bolig, foruten sparepenger og bufferkonto. Vi har vel rundt 20% engenkapital av boligens verdi. 

Her er et generelt eksempel for å illustrer hva jeg mener. Si vi eier en bolig med verdi til 3 mill, med 20% egenkapital. Det tilsvarer kr 600 000. Også skal vi kjøpe en bolig til 3,5 mill. Trenger da 15% egenkapital som tilsvarer 525 000. Penger for salg og omkostninger har man i tillegg. Hadde vi solgt boligen først ville ikke lånet vært noe problem. Men når vi skal ha mellomfinansiering så tenger banken ekstra sikkerhet også for denne delen for en kort periode. 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei meg over at mannen og jeg ikke har noen som kan stille som kausjonist ved boligkjøp! Har du selv sagt nei til å være kausjonist for dine barn, i såfall hvorfor? 

Situasjonen er slik at vi eier en leilighet, men ønsker å flytte tilbake til hjembyen hvor familien bor. Familien er overbeigstret over å få oss nærmere, og pusher på alle mulige boliger som ligger ute. Vi har høy inntekt, og god betalingsevne. Men vi sitter med nesten all egenkapital vi har i nåværende bolig, og banken trenger tilleggssikkerhet for en mellomfinansieringsperiode. 

Mine foreldre sier nei til å stille som kausjonister for boliglån generelt, også mellomfinansiering. De sier at de stoler helt og holdent på oss, men at de på generelt grunnlag ikke ønsker å kausjonere. Vi har høy utdanning, fast inntekt, ingen betalingsanmerkninger, aldri hatt forbruksgjeld, og har alltid betalt for oss! Vi har sparekonto, og alltid hatt 2 lønninger som buffer for uforutsette utgifter. Vi har forsikringer dersom en av oss skulle dø eller blir ufør, og vi søker et boliglån hvor vi kan betjene 12% renteøkning. Naboboligene våre som har blitt solgt de siste årene har godt langt over prisantydning dagen etter visning. Boligen vi eier er nyoppusset og megler mener vi vil få solgt den "på dagen". Så er ikke redd for at vi vil sitte på to boliger i lang tid. 

Foreldrene mine sier  at de ikke bekymrer seg over at vi ikke betaler, men ønsker likevel ikke å stille. De maser om at vi burde selge først, så vi slipper mellomfinansiering. Jeg synes det høres helt utrolig stressende ut å flytte ut på leiemarkedet for noen måneder. Vi har jo masse møbler, hagemøbler, gjestesenger, garasjeutstyr osv. I tillegg har vi 2 katter og 1 hund, så å finne en utleieleilighet kan sikkert bli vanskelig...

Det er på ingen måte synd på oss, da vi eier bolig, og har inntekt til at vi kan spare opp det vi mangler på 2-3 år.  Jeg respektere at de har sagt nei, og har aldri spurt igjen eller mast om dette. Men det føles likevel veldig kjipt! Føler vi må leve på "vent" i noen år i en by vi ikke trives i, på andre siden av landet. Vi flyttet hit pga mannens tidligere arbeidsituasjon, men som nå er endret.

Foreldre er selvfølgelig ikke pålagt å hjelpe voksne barn med boligkjøp, men er det noen i lignende situasjon  som kan fortelle meg hvorfor dere ikke stiller som kausjonist for barna, eller hvorfor dere velger å gjøre det? 

Hilsen meg som er gira på å flytte så fort som bare mulig!! 

Fordi de kan risikere å miste sin bolig om dere ikke klarer å betale på lånet!

Foreldrene mine stilte som kausjonister ved mitt første boligkjøp...

men så ble det slutt med meg og samboer, og jeg flyttet ut, han kjøpte meg ut. Problemet var jo at foreldrene mine var kausjonister på lånet fortsatt, så det var mye styr og papirarbeid for å få de ut som kausjonister! Dette var en problemstilling vi ikke hadde tenkt på.

Ved mitt neste boligkjøp, hadde jeg ny mann, og vi kjøpte bolig uten kausjonister. Begge hadde egenkapital, så vi hadde godt over en mill i egenkapital som kom godt med (vi solgte hver vår kåk... jeg hadde etter bruddet med nr 1. kjøpt ny kåk og hadde foreldrene mine som kausjonister da, men da jeg solgte, gikk de jo ut som kausjonister, mitt neste boliglån tok jeg opp uten kausjonist).

Anonymkode: 68b6f...361

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke kausjonere for en eller to, da gjør du foskjell på dine barn. Barn bør oppdras til å klare seg selv, eller få forskudd på arv, dersom foreldrene ønsker å bistå ved boligkjøp uten å risikere eget hus og hjem. Sistnevnte vil kunne forringe de andre barnas arv.

Jeg bruker pengene mine på hva jeg vil så lenge jeg lever.

Det forringer ikke de andres arv at de får 100 000 hver...Merkelig regnestykke.

Dessuten er vel "barn" mer opptatt av så "små" summer når de er 25 enn når de er 65 antagelig.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hæh?

Kausjonist for mellomfinansiering? - første og eneste gang jeg har hørt om.

Har dere urealistiske forventninger til hva dere vil få for nåværende bolig, og tror den nye vil bli rimeligere enn realistisk så kan jeg forstå at banken ønsker tilleggsikkerhet, og det du sier om at dere har 20% egenkapital forutsatt at dere selger til den verdien dere ser for dere.

Jeg har aldri, og ville heller aldri, spurt mine foreldre om å være kausjonister for noe lån.

Anonymkode: 11c18...d08

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de kan risikere å miste sin bolig om dere ikke klarer å betale på lånet!

Foreldrene mine stilte som kausjonister ved mitt første boligkjøp...

men så ble det slutt med meg og samboer, og jeg flyttet ut, han kjøpte meg ut. Problemet var jo at foreldrene mine var kausjonister på lånet fortsatt, så det var mye styr og papirarbeid for å få de ut som kausjonister! Dette var en problemstilling vi ikke hadde tenkt på.

Ved mitt neste boligkjøp, hadde jeg ny mann, og vi kjøpte bolig uten kausjonister. Begge hadde egenkapital, så vi hadde godt over en mill i egenkapital som kom godt med (vi solgte hver vår kåk... jeg hadde etter bruddet med nr 1. kjøpt ny kåk og hadde foreldrene mine som kausjonister da, men da jeg solgte, gikk de jo ut som kausjonister, mitt neste boliglån tok jeg opp uten kausjonist).

Anonymkode: 68b6f...361

Ja, hører jo om uheldige utfall. I vår situasjon er din ingen som risikerer sin bolig, da de har såpass mye formue at de ikke trenger å pansette huset. 

AnonymBruker
Skrevet

Har man flere barn må man nesten kunne stille som kausjonist for alle hvis man stiller for en. Det er ikke alltid økonomisk mulig For det andre er det ikke sikkert man stoler på alle barna sin økonomi og betalingsevne, men man føler likevel ikke man kan si ja til noen og nei til andre.

Også har mange opplevd negative sider ved å være kausjonist gjennom andre. En jeg kjenner fikk halve tomten til sine foreldre, foreldrene kausjonerte for de så de fikk bygget hus der. Det endte opp med tvangssalg, fremmede folk i det nyte huset rett ved siden av deres, og ett stort økonomisk tap for kausjonistene. Ingen i deres omgangskrets/familie har turt å kausjonere for noen siden, fordi man rett og slett aldri kan være helt sikker på at det går bra.

Anonymkode: 1e891...fc2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er det vel egentlig banken som er utfordringen, ikke foreldrene.

Jeg ville lagt ut på bankshopping. Kontakt flere banker og be om tilbud. Ring dem. Enda bedre er oppmøte i filial dersom dere har det tilgjengelig.

Når dere da får tilbud fra en bank, ta dette med til nåværende bank og si at dersom de ikke komer med bedre tilbud så avsluttes kundeforholdet deres der og drar til den andre banken.

Det er ingen grunn til å skal være lojal mot en bank. Dens oppgave er kun å tjene penger for sine aksjonærer.

Anonymkode: ad320...709

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæh?

Kausjonist for mellomfinansiering? - første og eneste gang jeg har hørt om.

Har dere urealistiske forventninger til hva dere vil få for nåværende bolig, og tror den nye vil bli rimeligere enn realistisk så kan jeg forstå at banken ønsker tilleggsikkerhet, og det du sier om at dere har 20% egenkapital forutsatt at dere selger til den verdien dere ser for dere.

Jeg har aldri, og ville heller aldri, spurt mine foreldre om å være kausjonister for noe lån.

Anonymkode: 11c18...d08

Forventningene til hva vi får er det megler som har satt. Baken går ut i fra denne verdivurderingen. Megler mener vi sannsynligvis kan få mer på bakgrunn av tidligere salg, populæriteten, og dagens marked i dette boligområdet. Men om vi får mer tar vi det som et bonus. At vi får mindre er svært lite sannsynlig, da ingen boliger i dere bo-området har gått under prisantydning de siste åra.

Vi tror ikke at en ny bolig blir rimeligere enn realistisk. Vi setter jo oss en lånesum å forhold oss til, som vi ikke byr over. Også får hvilken bolig vi ender opp med avhenge av det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...