Gå til innhold

Hvor plasserer man 800.000+?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere med over 800.000 eller kjenner til folk som har det, hvor plasserer de pengene? På konto taper de seg, og aksjer er for risikabelt. Bruker de aksjerfond, eller andre alternativer?

Og samme med de som har flere millioner, hvor plasserer de pengene?

Anonymkode: 5eb79...0cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Under puta!

Anonymkode: 82664...28c

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hva med å snakke med en rådgiver i banken? 

Jeg ville plassert noe av det i fond, bundet noe på en høyrente konto (få og dyre uttak pr år) og noe på bufferkonto. Dette forutsatt at jeg allerede eide bolig med mindre enn 50 % i gjeld.

Hvis du velger fond, ikke gå inn med 800.000 i et fond på en gang. Kjøp deg inn over tid - da sprer du risikoen/øker sjansen for gevinst. 

Skrevet

I eiendom🖒

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Under puta!

Anonymkode: 82664...28c

I madrassen, heter det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På høyrentekonto i banken.

Anonymkode: 24015...69f

Skrevet

Det hadde jeg glatt brukt på huset gitt! Og resten, tja om det ble noe igjen så ble det en anna bil enn den jeg har i dag, selv om den er god som gull :) Hadde neppe innfridd lånet på huset, slik at jeg måtte betale mer i skatt :P 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, tdm900 skrev:

Hadde neppe innfridd lånet på huset, slik at jeg måtte betale mer i skatt :P 

Det regnestykket skulle jeg gjerne likt å se. Kan ikke se noen tilfeller der et normalt boliglån er billigere enn formueskatt. 

Anonymkode: 2f49a...27d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere med over 800.000 eller kjenner til folk som har det, hvor plasserer de pengene? På konto taper de seg, og aksjer er for risikabelt. Bruker de aksjerfond, eller andre alternativer?

Og samme med de som har flere millioner, hvor plasserer de pengene?

Kommer helt an på hvordan pengene er tenkt brukt, når tid og hvilken risisko man tenker å kunne utsette pengene (og seg selv for). Ellers går ikke folk flest rundt og skryter/opplyser om hvor mye penger de har eller hvor de plasserer dem. 

Anonymkode: f7816...530

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det regnestykket skulle jeg gjerne likt å se. Kan ikke se noen tilfeller der et normalt boliglån er billigere enn formueskatt. 

Anonymkode: 2f49a...27d

Det er dessverre en utbredt misforståelse at man sparer penger på å ha lån og at man for alt i verden ikke må betale det ned pga skatt... 

Man må dessuten betale like mye i formueskatt uansett hvor pengene plasseres, bortsett fra bolighvor ligningsverdi er lavere enn markedsverdi. 

Anonymkode: 93482...03b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, tdm900 skrev:

Det hadde jeg glatt brukt på huset gitt! Og resten, tja om det ble noe igjen så ble det en anna bil enn den jeg har i dag, selv om den er god som gull :) Hadde neppe innfridd lånet på huset, slik at jeg måtte betale mer i skatt :P 

Så du vil heller betale eks. 3.000 kr i renter hver måned, enn kr 200 i mnd. i formueskatt?

Noen ganger skjønner jeg bare ikke regnestykkene og logikken til folk...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, tdm900 skrev:

Ville det ikke uansett vert bedre å sponse velferdsstaten (sykehusene, gamlehjem og skole), enn banken?

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du vil heller betale eks. 3.000 kr i renter hver måned, enn kr 200 i mnd. i formueskatt?

Noen ganger skjønner jeg bare ikke regnestykkene og logikken til folk...

Enig i dette. Folk kan ikke/gidder ikke regne tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg hadde langsiktig horisont ville jeg plassert i indeksfond.

Anonymkode: 7f78a...953

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 16.7.2016 at 10.14, AnonymBruker skrev:

På høyrentekonto i banken.

Anonymkode: 24015...69f

Enig, men bare hvis jeg ikke har lån å betale ned på.

Anonymkode: 0626a...791

Skrevet

Men 800´til overs liksom så kan man i grunnen gjøre som man vil, spekulere for å få fortjeneste i høyrisikofond er spesielt kult for de med nerver av stål... Ellers om man er i andre enden av skalaen er banken desidert det tryggeste og har ingen risiko. 

Så spørsmålet er vel mer - er du en gambler eller en som safer? 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Carrot skrev:

Men 800´til overs liksom så kan man i grunnen gjøre som man vil, spekulere for å få fortjeneste i høyrisikofond er spesielt kult for de med nerver av stål... Ellers om man er i andre enden av skalaen er banken desidert det tryggeste og har ingen risiko. 

Så spørsmålet er vel mer - er du en gambler eller en som safer? 

Jeg vil ikke kalle noen som. har ti års eller lengre sparehorisont, og som derfor plasserer noen kroner i aksjefond (alltid indeksfond), for gambler.

Men er man konservativ, så bør man ha noen hundre tusen på bufferkonto og kontoer for utsatt forbruk (penger til neste bilkjøp f.eks),og komfortabel belåningsgrad på boligen før man plasserer hundretusener i aksjefond.

Anonymkode: 02978...437

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke kalle noen som. har ti års eller lengre sparehorisont, og som derfor plasserer noen kroner i aksjefond (alltid indeksfond), for gambler.

Men er man konservativ, så bør man ha noen hundre tusen på bufferkonto og kontoer for utsatt forbruk (penger til neste bilkjøp f.eks),og komfortabel belåningsgrad på boligen før man plasserer hundretusener i aksjefond.

Leste du at jeg skrev høyrisiko? Alle som plasserer penger i høyrisiko fond, aksjer osv gambler med pengene sine i form av at de vet de risikerer miste alt, MEN på den andre siden kan de tjene mye.. Uansett hvor mange år du har holdt på med dette er du fortsatt en gambler - selv om du ikke liker betegnelsen personlig liksom.. Ergo spørsmålet til TS om hvor risikovillig h*n er mtp fortjeneste..

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Carrot skrev:

Leste du at jeg skrev høyrisiko? Alle som plasserer penger i høyrisiko fond, aksjer osv gambler med pengene sine i form av at de vet de risikerer miste alt, MEN på den andre siden kan de tjene mye.. Uansett hvor mange år du har holdt på med dette er du fortsatt en gambler - selv om du ikke liker betegnelsen personlig liksom.. Ergo spørsmålet til TS om hvor risikovillig h*n er mtp fortjeneste..

Hva er forskjellen på høyrisikofond og lavrisikofond?

Mener du Norges Bank driver med gambling og høyrisikoaktivitet med oljefondet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...