Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter fryktelig med hodepine, nakkevondt og kvalme av nymotens 3D-spill. Min storhetstid som spiller var med King's Quest, Space Quest, Larry Laffer og Monkey Island, og jeg lengter etter gode spillopplevelser. Jeg er veldig glad i etterforskningsspill og har kost meg mye med Law and Order-spillene og L.A. Noire. Nylig forsøkte jeg meg på Heavy Rain, som ser veldig interessant ut, men som kroppen min dessverre ikke tålte. Når til og med det spillet blir for urolig i bevegelsene for meg, kan dere tenkte dere hvor ille det er. All gåingen frem og tilbake gjør meg syk, og det er veldig frustrerende. Hvis det hadde vært mulig å spille spillet med en peker og velge å gå fra A til B, i stedet for å gå manuelt, hadde det fungert fint, men den gang ei.

Er det noen som vet om noen spill som kan passe meg, eller må jeg leve uten spill? :/ Nancy Drew og lignende puzzlespill føles litt for simple for meg, jeg trenger en god historie hvor problemene er innbakt i historien, ikke en rekke umotiverte og tilfeldige puslespill jeg må løse for å få den mer eller mindre intetsigende historien til å bevege seg fremover...

Eller finnes det kanskje en kur mot spillsyken min??

Anonymkode: 90a10...af6

Skrevet

Jeg opplever det samme som deg! Det er skikkelig ille. Det heter noe spesifikt, fant det på reddit, men husker for øyeblikket ikke hva det var. 

Har ikke funnet en kur, men ble oppfordret til å prøve kvalmelindrende armbånd, sånn som man (eller, kids) bruker mot å bli bilsyk. Kan bli aktuelt å prøve! 

AnonymBruker
Skrevet

Har det alltid vært sånn? Du har sjekket syn? Kan det være at du blir så oppslukt at du strammer nakken/ skuldrene og blir derfor svimmel?

Professor Layton serien? Puzzlene er enkle i begynnelsen, men så blir de litt mer vanskelige.

Ace Attorney syntes jeg var spennende

Disse to er på 3ds eller noe, husker ikke.

Ellers kan du prøve å spille i lysere omgivelser eller i mørkere. Noen merker bedring om de er mørkt, andre om det er lyst i rommet. Du kan også prøve ulike avstander fra skjermen. Kanskje det kan hjelpe om du fokuserer på et punkt på skjermen? Noen prøver å ta inn hele skjermen på en gang. Når du ser rundt på skjermen kan du prøve å fysisk flytte på hodet, i stedet for å bare flytte øynene. Eller om du allerede gjør det, omvendt.

Anonymkode: 1fee0...f7f

Gjest 123Sol
Skrevet
1 time siden, Kraula skrev:

Jeg opplever det samme som deg! Det er skikkelig ille. Det heter noe spesifikt, fant det på reddit, men husker for øyeblikket ikke hva det var. 

Har ikke funnet en kur, men ble oppfordret til å prøve kvalmelindrende armbånd, sånn som man (eller, kids) bruker mot å bli bilsyk. Kan bli aktuelt å prøve! 

Motion sickness :tommel:  http://xbox.about.com/od/buyersguide/a/vgmosick.htm

Skrevet

Jeg reagerer med sånn bilsjuke om det er motion blur eller mye bevegelser og lysendringer i spill. Jeg mistenker at det har noe med synet mitt å gjøre. Har litt dårlig samsyn på kort avstand pga litt rar skjevhet i hornhinnene, så om jeg sitter for nært pc-skjermen så blir jeg litt svimmel uansett hva jeg gjør på pc'en.
Sleit veldig med Alan Wake til jeg endret innstillingene, spilte et par timer og måtte på dass og spy liksom... Samme med Mass Effect om jeg ikke fjerner motion blur.
Det hjelper også å reise seg opp og rusle litt rundt slik at synet og balansen får resatt seg.

Bruker du ikke briller er det verdt å ta seg en tur til optiker for å sjekke om du faktisk trenger det, eller i det minste har behov for en databrille. (brille til bruk kun ved datamaskinen)

Skrevet (endret)

Som Mortem sa, så heter det motion sickness på engelsk. Det finnes blant annet sånne armbånd du kan få apotek, men jeg selv har aldri prøvd det. 

1) Når jeg spiller spill i fullscreen blir jeg ganske fort kvalm og svimmel selv. Så det jeg gjør nå er å spille spill i windowed mode og i mindre oppløsning.

2) Jeg bruker også programmed f.lux som gjør skjermen "varmere" og gjør meg mye roligere og er mye bedre for øynene dine 

3) Lik som 1), så endrer jeg også instillingene på spillene jeg spiller til "lav". Jeg vet dette suger piss, men litt mindre detaljer på skjermen hjelper meg så mye mer med å tåle å spille lengre. 

Disse er bare noen punkter som kommer fra meg :) Hvis du søker mer info om motion sickness, og hva det gjelder, så vil du finne mange flere tips som passer deg bedre. Prøv deg frem! 

Jeg tåler seriøst ikke å spille i fullscreen, jeg blir så kvalm av det :icon_frown: 

Endret av IOSYS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...