AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #1 Skrevet 15. juli 2016 Ja, jeg prøver å gå ned noen kilo, men er redd for at kroppen skal gå i sparemodus. Jeg har måtte ha en operasjon og har ikke kunne trene på nesten et år, så er veldig godt å komme i gang igjen. Før trente jeg ganske ofte, men har lagt på meg MYE dette året, både på grunn av dårlig kosthold, men også dårlig med aktivitet i forbindelse med operasjonen (og grunnen til operasjonen - uten å gå for mye inn på det). Det er nå 100% grodd. Var hos legen i juni og da sa han at alt har grodd helt bra og fint, og at jeg kunne trene som jeg vil igjen. Jeg har regnet meg til at jeg forbrenner ca 1500 kcal om dagen (uten aktivitet) og har kuttet kaloriene til 1500 om dagen. Slik jeg forstår er ikke dette et så høyt kutt. Problemet er at jeg elsker å trene og kjører på ganske hardt. Jeg trener ca hver dag, noen ganger 5 dager i uken, andre ganger 7. Per trening forbrenner jeg ca 300 - 400 kalorier i kardio + hva jeg forbrenner i styrke. Kjører styrkeintervaller ((10x3)x3), og det tar ca 30 - 40 min om dagen. Nå ser jeg jo at jeg forbrenner ganske mye, og lurer da på om jeg burde øke dagsinntaket? Kan godt være jeg roer ned treningen etter en stund, men akkurat nå føles det så godt å bruke kroppen igjen. Jeg ønsker å gå ned i vekt, så det er jo målet, men jeg ønsker ikke at kroppen skal gå i sparemodus. Jeg vil si jeg er flink med mat og vet hvordan å bli mett på 1500 kalorier selv med høyt forbruk, så passer godt på å ikke gå sulten Hva tenker dere? Kommer kroppen til å gå i sparemodus? Anonymkode: cb5b6...d55
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #2 Skrevet 15. juli 2016 Dette pratet om "sparemodus" ville jeg tatt med en stor klype salt. Hvis du forbrenner f.eks. 1900 kalorier (med trening), og spiser 1500 vil jeg si dette er et ok startpunkt. Ser ikke noen grunn til at du skulle slite med vektnedgang, med mindre du slurver med kaloritellingen. Anonymkode: eb930...ea6 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #3 Skrevet 16. juli 2016 Så lenge du ikke spiser mindre enn hva kroppen din trenger for de basale funksjonene (BMR) går du ikke i sparebluss. Anonymkode: 3fe9c...d5b 1
Hot mess Skrevet 16. juli 2016 #4 Skrevet 16. juli 2016 Det er veldig vanskelig å forutse om et gitt kalorinivå blir for lite eller eventuelt for mye for optimal vektnedgang, men det som er greit med å trene så mye, er at du sikkert vil merke veldig kjapt om du ikke spiser nok - hvis jeg har hatt for kraftig energiunderskudd, har spesielt styrketrening gått tung og trått, og jeg har virkelig kjent på mangel på overskudd. Men, i utgangspunktet høres ikke 1500 ut som risikabelt lite, selv om jo det jo er bedre jo høyere du kan legge deg i begynnelsen og fortsatt gå ned i greit tempo, siden du nok vil måtte redusere kaloriinntaket noe når du har gått ned endel/holdt på en stund. Starter du på 1500, har du ikke mye spillerom for å kutte enda mer ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå