Gå til innhold

Gjøre om 2-roms til 3-roms? Smart øknomisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier en 2-roms leilighet som er relativt stor (65km2) og som har separat stue og kjøkken. Jeg vurderer å pusse opp leiligheten og gjøre den om til en 3-roms ved å flytte kjøkkenet inn i stua slik at det blir en åpen stue/kjøkkenløsning og jeg får et ekstra soverom. Badet ligger mellom stuen og kjøkkenet slik at jeg forstår det sånn at det ikke blir alt for komplisert med flytting av rørsystemene. Både kjøkkenet og badet er gammelt og slitt og trenger oppussing slik at dersom jeg skal gjøre dette i det total renovering av kjøkken, bad og stue.

De fleste mener dette er smart å gjøre og at jeg vil tjene på dette. Jeg er litt i tvil, liker egentlig å ha kjøkken og stue adskilt, og er litt redd for at stue og kjøkken vil føles veldig lite.

Men først og fremst lurer jeg på om jeg har råd til en så stor oppussing. Hvor mye vil jeg måtte regne med i kostnader for en slik oppussing? Skjønner at det vil avhenge av en del faktorer, men sånn ca? ALT må for øvrig gjøres av fagfolk, har ikke kunnskaper til å gjøre noe selv.

Med tanke på evt salg senere skal man visst kunne tjene inn noe av, hele eller til og med mer enn oppussingskostnaden?

Noen som har erfaring med dette? Har det lønnet seg og ble dere fornøyd med valget? 

Anonymkode: 776fe...5e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

regner med du må ut med minst 5-600 000. Dette er basert på hva vi har brukt på badet og hva noen venner av meg har brukt på et llignende prosjekt.

Anonymkode: 6db8a...8b2

• Liker 3
Skrevet

Tenker du å selge, er det derfor du vurderer det? Hvis ikke så er det vel viktigere hvordan du vil bo, enn hva som vil lønne seg økonomisk ved salg en gang i fremtiden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier en 2-roms leilighet som er relativt stor (65km2) og som har separat stue og kjøkken. Jeg vurderer å pusse opp leiligheten og gjøre den om til en 3-roms ved å flytte kjøkkenet inn i stua slik at det blir en åpen stue/kjøkkenløsning og jeg får et ekstra soverom.

De fleste mener dette er smart å gjøre og at jeg vil tjene på dette. Jeg er litt i tvil, liker egentlig å ha kjøkken og stue adskilt, og er litt redd for at stue og kjøkken vil føles veldig lite.

Med tanke på evt salg senere skal man visst kunne tjene inn noe av, hele eller til og med mer enn oppussingskostnaden?

Har disse "de fleste" (hvem er de forresten? Er det venner av deg som har sagt at de mener det?) sagt hvorfor de mener det er smart og hvorfor de mener du vil tjene på det?

Jeg ville ikke gjort om en romslig 2-roms til en trang 3-roms.

Anonymkode: f2264...896

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier en 2-roms leilighet som er relativt stor (65km2) og som har separat stue og kjøkken. Jeg vurderer å pusse opp leiligheten og gjøre den om til en 3-roms ved å flytte kjøkkenet inn i stua slik at det blir en åpen stue/kjøkkenløsning og jeg får et ekstra soverom. Badet ligger mellom stuen og kjøkkenet slik at jeg forstår det sånn at det ikke blir alt for komplisert med flytting av rørsystemene. Både kjøkkenet og badet er gammelt og slitt og trenger oppussing slik at dersom jeg skal gjøre dette i det total renovering av kjøkken, bad og stue.

Men først og fremst lurer jeg på om jeg har råd til en så stor oppussing. Hvor mye vil jeg måtte regne med i kostnader for en slik oppussing? Skjønner at det vil avhenge av en del faktorer, men sånn ca? ALT må for øvrig gjøres av fagfolk, har ikke kunnskaper til å gjøre noe selv.

Noen som har erfaring med dette? Har det lønnet seg og ble dere fornøyd med valget? 

Har du en tegning av dette? Jeg forstår ikke hvordan det ser ut når badet er mellom stua og kjøkkenet, og du skal flytte kjøkkenet ut på stua.

Vil det si at det arealet som er stue i dag, skal bli både kjøkken + stue?

Hvor stor er stua?

AnonymBruker
Skrevet

Bor du selv der, TS?

Du forteller kun at du eier den.

Husk at det er regler på boplikt for å unngå ekstra gebyr ved gevinst ved salg.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en tegning av dette? Jeg forstår ikke hvordan det ser ut når badet er mellom stua og kjøkkenet, og du skal flytte kjøkkenet ut på stua.

Hvor stor er stua?

Det er jo det det står lenger opp at TS skal gjøre:

"Jeg vurderer å pusse opp leiligheten og gjøre den om til en 3-roms ved å flytte kjøkkenet inn i stua slik at det blir en åpen stue/kjøkkenløsning og jeg får et ekstra soverom.  "

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må innhente flere anbud for å finne kostnadene. Det kommer an på løsninger, materialvalg og arbeidsfolk som må til. Du må nok ha både elektriker, rørlegger og bygningsfolk. 

Generelt, kjøkken i stua og stua på kjøkkenet er en dårlig løsning, spør du meg. 

Anonymkode: 92d79...a95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det det står lenger opp at TS skal gjøre:

"Jeg vurderer å pusse opp leiligheten og gjøre den om til en 3-roms ved å flytte kjøkkenet inn i stua slik at det blir en åpen stue/kjøkkenløsning og jeg får et ekstra soverom.  "

Takk! :blomst:

Jeg var usikker på om kjøkkenet skulle flyttes helt eller delvis inn i stua.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel litt an på hvor du bor. Dersom det er midt i sentrum kan det godt hende at det blir lønnsomt, men dersom tilbudene rundt er mye bedre ville jeg ikke ha gjort det. 

Anonymkode: 94729...ec1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er leiiligheten din i et område som er populært for nyetablerte ettbarnsforeldre, studenter, unge barnløse par, eller enslige(eller samboende uten barn) middelaldrende, eller enslige (eller samboende) eldre? Er det heis der? Hvilken etasje er leilligheten i?

Disse opplysningene gjør det lettere å anta om trang 3-roms eller romslig 2-roms blir det smarteste valget med tanke på salg :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Tenker du å selge, er det derfor du vurderer det? Hvis ikke så er det vel viktigere hvordan du vil bo, enn hva som vil lønne seg økonomisk ved salg en gang i fremtiden.

Jeg tenker ikke selge akkurat nå, men det kan bli aktuelt etterhvert. Et annet alternativ er å leie ut leiligheten dersom jeg selv flytter og da tenker jeg at det vil generere høyere leieinntekter dersom jeg har en leilighet med to soverom i stedet for ett.

Tenker også at hvis jeg først skal pusse opp leiligheten og f.eks total renovere badet eller kjøkkenet eller begge deler så bør jeg gå for løsningen med å gjøre om til 3-roms dersom dette lønner seg.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har disse "de fleste" (hvem er de forresten? Er det venner av deg som har sagt at de mener det?) sagt hvorfor de mener det er smart og hvorfor de mener du vil tjene på det?

Jeg ville ikke gjort om en romslig 2-roms til en trang 3-roms.

Venner og bekjente, samt at jeg har lest noen artikler hvor "eksperter" uttaler at det lønner seg å gjøre dette, både i forhold til fremtidig salg eller utleie som jeg også vurderer på sikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor du selv der, TS?

Du forteller kun at du eier den.

Husk at det er regler på boplikt for å unngå ekstra gebyr ved gevinst ved salg.

Ja jeg bor der nå og vil nok gjøre det en tid framover, men vurderer å leie ut eller selge på litt lengre sikt.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Venner og bekjente, samt at jeg har lest noen artikler hvor "eksperter" uttaler at det lønner seg å gjøre dette, både i forhold til fremtidig salg eller utleie som jeg også vurderer på sikt.

Ok :)

Takk for svar!

Hvor stort areal er det på stua i dag? (som skal inneholde både kjøkken + stue)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor stor er stua?

Jeg har dessverre ikke tegning. Men kjøkkenet vender ut mot bakgård og stuen vender gate og i mellom ligger badet. Tanken er altså at det skal bli åpen kjøkkenløsning og stue der som stua er i dag, og et ekstra soverom der som kjøkkenet er i dag. Stuen er stor nok til at det kan være en åpen kjøkken løsning, men blir jo da selvfølgelig vesentlig mindre enn i dag, men stort sett slik de fleste nybygde leiligheter i Oslo i dag, bygges vel omtrent ikke separat kjøkken i leiligheter lengre i dag.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre ikke tegning. Men kjøkkenet vender ut mot bakgård og stuen vender gate og i mellom ligger badet. Tanken er altså at det skal bli åpen kjøkkenløsning og stue der som stua er i dag, og et ekstra soverom der som kjøkkenet er i dag. Stuen er stor nok til at det kan være en åpen kjøkken løsning, men blir jo da selvfølgelig vesentlig mindre enn i dag, men stort sett slik de fleste nybygde leiligheter i Oslo i dag, bygges vel omtrent ikke separat kjøkken i leiligheter lengre i dag.

TS

Ok :) Takk for svar! Det høres veldig bra ut!

Det er lurt å innhente anbud fra minst 3 forskjellige firma.

Lykke til! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer vel litt an på hvor du bor. Dersom det er midt i sentrum kan det godt hende at det blir lønnsomt, men dersom tilbudene rundt er mye bedre ville jeg ikke ha gjort det. 

Anonymkode: 94729...ec1

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er leiiligheten din i et område som er populært for nyetablerte ettbarnsforeldre, studenter, unge barnløse par, eller enslige(eller samboende uten barn) middelaldrende, eller enslige (eller samboende) eldre? Er det heis der? Hvilken etasje er leilligheten i?

Disse opplysningene gjør det lettere å anta om trang 3-roms eller romslig 2-roms blir det smarteste valget med tanke på salg :)

Leiligheten ligger veldig sentralt i Oslo, i Vika, slik at jeg vet at det vil være en attraktiv beliggenhet for eventuell framtidig utleie og som tidligere nevnt tenker jeg at det da vil generere høyere leieinntekt med to soverom i motsetning til ett da to venner kan leie sammen og ha et soverom hver. Det er heis og leiligheten ligger i 4.etasje. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok :) Takk for svar! Det høres veldig bra ut!

Det er lurt å innhente anbud fra minst 3 forskjellige firma.

Takk! :) Ja jeg må vel starte med å hente inn noen tilbud så får jeg ta en vurdering på hvor gjennomførbart det er når jeg vet hvor dyrt det blir :)

Dersom andre har gjort noe tilsvarende vil jeg gjerne høre hvilken kostnad de endte på slik at jeg har noe å anslagsvis å forholde meg til. Lurer på om jeg kan klare å holde absolutt alt innenfor et budsjett på 500 000,- ved å velge relativt budsjettvennlige løsninger på kjøkken og badeinnredning.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :) Ja jeg må vel starte med å hente inn noen tilbud så får jeg ta en vurdering på hvor gjennomførbart det er når jeg vet hvor dyrt det blir :)

Dersom andre har gjort noe tilsvarende vil jeg gjerne høre hvilken kostnad de endte på slik at jeg har noe å anslagsvis å forholde meg til. Lurer på om jeg kan klare å holde absolutt alt innenfor et budsjett på 500 000,- ved å velge relativt budsjettvennlige løsninger på kjøkken og badeinnredning.

TS

Takk for hyggelig tilbakemelding! :blomst:

Jeg håper at du får svar fra noen som har gjort tilsvarende endringer, som kan dele sine erfaringer bl.a. om kostnad.

Jeg har dessverre ikke erfaring med dette. Kanskje var alle mine spørsmål ugunstige avsporinger? Dine svar gjør meg sikker på at det er lurt å gjøre om leiiligheten, hvis det ikke blir for kostbart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...