AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #1 Skrevet 15. juli 2016 Vi kjøpte en leilighet for 5 mnd siden, på 35 kvadrat + 15kvm kjellerbod midt i byen. Helt grei størrelse for samboeren og meg. Men nå har jeg nettopp blitt gravid... Ikke planlagt på noe som helst måte, jeg gikk på prevensjon. Så nå lurer vi litt. Vi har absolutt ikke lyst til å flytte igjen.. Megler, flyttebil osv er ganske dyrt og boligen vil ikke ha spesielt verdistigning på den korte tiden heller. Så vi tenker å evt bare bo her noen år. Men spørsmålet er: Hvor mange kvadrat bør man egentlig ha for en baby? Vi har jo ikke et eksta soverom, som babyen trenger engang. Er redd det blir alt for lite etter hvert Anonymkode: 8d14b...d85
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #2 Skrevet 15. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte en leilighet for 5 mnd siden, på 35 kvadrat + 15kvm kjellerbod midt i byen. Helt grei størrelse for samboeren og meg. Men nå har jeg nettopp blitt gravid... Ikke planlagt på noe som helst måte, jeg gikk på prevensjon. Så nå lurer vi litt. Vi har absolutt ikke lyst til å flytte igjen.. Megler, flyttebil osv er ganske dyrt og boligen vil ikke ha spesielt verdistigning på den korte tiden heller. Så vi tenker å evt bare bo her noen år. Men spørsmålet er: Hvor mange kvadrat bør man egentlig ha for en baby? Vi har jo ikke et eksta soverom, som babyen trenger engang. Er redd det blir alt for lite etter hvert Anonymkode: 8d14b...d85 Man trenger ikke så mange kvadrat da, om man har plass til en babyseng på rommet, så klarer man seg fint med et soverom og. Der kan man gjerne bo sammen til barnet er 3 år... etter 2-3 års alderen vil det jo være kjekt å ha eget rom til barnet, og ikke minst større plass å boltre seg på. Anonymkode: b1b0c...be1 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #3 Skrevet 15. juli 2016 En baby trenger ikke så mye plass, men dere må jo for eksempel ha en plass til sprinkelsenga (Stokke har en rund en, som ser liten ut), matstol, litt leker, stellebord (evt stellematte oppå vaskemaskin) Babyen kan sove hos dere i 1-2år.. Det er jo smak og behag. Vet om barn som har sovet lengre hos foreldrene enn 1-2år og det funker jo for dem. Anonymkode: b3770...5b9
Monky6 Skrevet 15. juli 2016 #4 Skrevet 15. juli 2016 Mtp på verdistigning, ville jeg ventet til barnet er 1-2år før dere flytter. Da har dere eid i 2-3 år, du er tilbake i jobb etter permisjon, og sannsynligvis på riktig side av kjøpssummen. Ett barn trenger ikke all verdens plass i den alderen, uansett - og har man ikke eget rom til barnet, så har man ikke det. I og med at dere kjøpte så liten leilighet, tipper jeg dere er unge og ikke har all verden å rutte med? 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #5 Skrevet 15. juli 2016 Vi bodde på 40 kvadrat til ungen var nærmere 4 1/2 og det gikk greit men det var utrolig godt å slippe å føle at vi kravlet oppå hverandre og vasset i ting og ikke minst å kunne ha flere unger på besøk på en gang uten at huset sto på hodet. Anonymkode: 25579...82f
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #6 Skrevet 15. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi kjøpte en leilighet for 5 mnd siden, på 35 kvadrat + 15kvm kjellerbod midt i byen. Helt grei størrelse for samboeren og meg. Men nå har jeg nettopp blitt gravid... Ikke planlagt på noe som helst måte, jeg gikk på prevensjon. Så nå lurer vi litt. Vi har absolutt ikke lyst til å flytte igjen.. Megler, flyttebil osv er ganske dyrt og boligen vil ikke ha spesielt verdistigning på den korte tiden heller. Så vi tenker å evt bare bo her noen år. Men spørsmålet er: Hvor mange kvadrat bør man egentlig ha for en baby? Vi har jo ikke et eksta soverom, som babyen trenger engang. Er redd det blir alt for lite etter hvert Anonymkode: 8d14b...d85 Dere må dessuten vente minst et år for å slippe å skatte av evnt. fortjeneste ved salg av bolig. Det beste er å vente et par tre år, ungen sover gjerne på rommet til foreldrene denne tiden, så lenge det er greit for dere, og er det trangt på badet, kjøp en liten stellematte dere kan legge på gulvet eller sette på bordet i stua. Dere trenger ikke all verdens plass. Imens kan dere prøve å spare dere opp litt på BSU, og da får dere både verdistigning og oppsparte midler. Gjør små billige forbedringer, så leiligheten ser attraktiv ut ved salg, rydd ut rot ved visning, flikk over stygge flekker om det er slike "feil" ved boligen, pynt med orkideer og enkle pyntegjenstander, unngå skrikende farger, få boligen til å se attraktiv ut... men som sagt, vent et par år. Så slipper dere å skatte dersom dere skulle være så heldig å få fortjeneste, pluss dere får litt mer egenkapital til å kjøpe bolig. Det er dessuten meget travelt å ha en liten baby og nytt hus, det vet jeg alt om. En blir litt "blind" også ved visning fordi det haster sånn føler en. Selv var jeg høygravid da vi så på enebolig, og så oss litt blind ved visning, da vi flyttet inn så vi hvor mye som egentlig var å gjøre her... og vi blir jo aldri ferdige med oppussingen, og med småbarn så er det travelt. Vi hadde heldigvis hver vår leilighet å selge som vi solgte med fortjeneste og uten skatt pga vi hadde bodd der i botiden Anonymkode: b1b0c...be1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #7 Skrevet 15. juli 2016 Dere trenger ikke barnerom før babyen er minst ett år, pga av faren for krybbedød er det anbefalt å ha babyen sovende på samme rom som foreldre :-) hadde ikke stresset med dette var jeg dere, man får til hvis man vil, er heller ikke så mye dere må ha plass til, en seng. Stellematte kan dere ha oppå vaskemaskinen om badet er lite. Anonymkode: 18d16...735
tirben Skrevet 15. juli 2016 #8 Skrevet 15. juli 2016 En baby trenger ikke stor plass. Det er verre for dere som kanskje vil føle at det er babyting over alt. Dere trenger jo seng, vogna kan dere kanskje ha i gangen, kanskje en stellekommode eller badekar med stelleplate. Tror dere kan bo der i hvertfall til barnet blir 2 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå