AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #1 Skrevet 15. juli 2016 Jeg har en leilighet jeg har eid i mange år. De siste årene har jeg leid den ut og leid et annet sted i mellomtiden. Nå var planen å flytte tilbake mens samboeren min søker jobb og dessuten må jeg bo der 1 år for å slippe skatt av fortjenesten. Det har vist seg vanskelig å få jobb her vi bor og nå får han muligens tilbud i en by et helt annet sted. Da blir jeg og datteren vår selvfølgelig med, men da får vi ikke brukt leiligheten min. Nå leser jeg at det er noe som heter brukshindring slik at man kan opparbeide seg botid likevel og dermed slippe skatt av fortjenesten. Er det noen her som har erfaring med brukshindring og hvordan jeg eventuelt kan finne ut om jeg er kvalifisert? Anonymkode: 1d52b...259
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #2 Skrevet 15. juli 2016 Kan legge til at vi ikke er gift, men har felles barn, hvis det har noe å si. TS Anonymkode: 1d52b...259
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #3 Skrevet 15. juli 2016 Du får vel ikke skatt på et evt overskudd uansett, hvis di har eid leiligheten i mer enn fem åt. Anonymkode: c4e1d...ad5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #5 Skrevet 15. juli 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en leilighet jeg har eid i mange år. De siste årene har jeg leid den ut og leid et annet sted i mellomtiden. Nå var planen å flytte tilbake mens samboeren min søker jobb og dessuten må jeg bo der 1 år for å slippe skatt av fortjenesten. Det har vist seg vanskelig å få jobb her vi bor og nå får han muligens tilbud i en by et helt annet sted. Da blir jeg og datteren vår selvfølgelig med, men da får vi ikke brukt leiligheten min. Nå leser jeg at det er noe som heter brukshindring slik at man kan opparbeide seg botid likevel og dermed slippe skatt av fortjenesten. Er det noen her som har erfaring med brukshindring og hvordan jeg eventuelt kan finne ut om jeg er kvalifisert? Anonymkode: 1d52b...259 Det var brann i bygården der jeg eide en leilighet og det tok lang tid å få bygd den opp igjen, så i mellomtiden hadde jo jeg stiftet familie og det var altfor lite å flytte inn der uansett... Over to år tok det - imens fikk jeg dekket tapte leieinntekter (som jeg får selv om jeg hadde bodd der selv eller leid ut). Da jeg solgte leiligheten når den endelig stod ferdig, hadde jeg derfor ikke bodd der et av de siste to årene pga den hadde vært under restaurering disse årene pga brannen. Jeg fikk restskattkrav pga salget, men jeg innhentet bevis fra de som restaurerte leiligheten om at der hadde vært et brukshinder. Og jeg slapp å betale restskatten. Nå er jo ikke dette tilfellet hos deg da, men jeg vet ikke om det at man ikke får seg jobb der eller at man f.eks. har fått familie og derfor ikke har plass til å bo der regnes som brukshinder... Anonymkode: 6853e...f21
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #6 Skrevet 15. juli 2016 At dere velger å flytte til et annet sted er ikke brukshindring. Anonymkode: 9247b...219 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #7 Skrevet 15. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en leilighet jeg har eid i mange år. De siste årene har jeg leid den ut og leid et annet sted i mellomtiden. Nå var planen å flytte tilbake mens samboeren min søker jobb og dessuten må jeg bo der 1 år for å slippe skatt av fortjenesten. Det har vist seg vanskelig å få jobb her vi bor og nå får han muligens tilbud i en by et helt annet sted. Da blir jeg og datteren vår selvfølgelig med, men da får vi ikke brukt leiligheten min. Nå leser jeg at det er noe som heter brukshindring slik at man kan opparbeide seg botid likevel og dermed slippe skatt av fortjenesten. Er det noen her som har erfaring med brukshindring og hvordan jeg eventuelt kan finne ut om jeg er kvalifisert? Anonymkode: 1d52b...259 http://www.skatteetaten.no/se/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Brukshindring-ved-salg-av-bolig/ Dette er så spesielt at du bør sende en mail til skatteetaten.no og spørre ekspertene der. Men når du har leid ut, så har du ikke hatt noen brukshindring i ordets rette forstand, slik jeg vurderer opplysningene dine. Det er og bare skatt av gevinst ved salg, dagens salgssum minus kjøpssum da leiligheten ble kjøpt du skatter av. I tillegg kan du trekke fra diverse utgifter. Anonymkode: 1e61d...c44
Musicman Skrevet 15. juli 2016 #8 Skrevet 15. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får vel ikke skatt på et evt overskudd uansett, hvis di har eid leiligheten i mer enn fem åt. Anonymkode: c4e1d...ad5 Jo. Skatt av gevinst på primærbolig er skattefritt så lenge man har bodd der i 12 måneder av de siste 24.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #9 Skrevet 16. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: At dere velger å flytte til et annet sted er ikke brukshindring. Anonymkode: 9247b...219 På Skatteetatens nettsider står det at dersom man må flytte pga eget eller ektefelles arbeid er det brukshindring. Vi er ikke gift, men har felles barn. Anonymkode: 1d52b...259
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #10 Skrevet 16. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: http://www.skatteetaten.no/se/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/bfu/Brukshindring-ved-salg-av-bolig/ Dette er så spesielt at du bør sende en mail til skatteetaten.no og spørre ekspertene der. Men når du har leid ut, så har du ikke hatt noen brukshindring i ordets rette forstand, slik jeg vurderer opplysningene dine. Det er og bare skatt av gevinst ved salg, dagens salgssum minus kjøpssum da leiligheten ble kjøpt du skatter av. I tillegg kan du trekke fra diverse utgifter. Anonymkode: 1e61d...c44 Takk, ja jeg skal gjøre det. Det blir ikke før neste år jeg eventuelt søker om brukshindring pga jeg kan ikke selge min leilighet før da pga min jobbsituasjon. Anonymkode: 1d52b...259
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #11 Skrevet 16. juli 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: På Skatteetatens nettsider står det at dersom man må flytte pga eget eller ektefelles arbeid er det brukshindring. Vi er ikke gift, men har felles barn. Anonymkode: 1d52b...259 Da sier det seg jo selv. Siden dere kun er samboere regnes det ikke som brukshindring. Felles barn eller ei. Anonymkode: 9247b...219
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå