AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #1 Skrevet 15. juli 2016 Jeg har kommet over Instagram-profilen til en sykepleier som driver med diverse kosmetiske behandlinger, og ser at hun legger ut en god del bilder av gaver hun har fått fra personer hun har behandlet. Det går mye i alkohol, men også blomster, konfekt og kosmetikk. Jeg kan ikke noe om juss, men sånn instinktivt tenker jeg at dette ikke kan være lov? Anonymkode: 95170...71a
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #2 Skrevet 15. juli 2016 Jeg vet ikke helt om jeg ser problemet i akkurat denne settingen. Forstår det slik at hun driver en privat virksomhet med skjønnhetsbehandlinger? I andre situasjoner kan man jo komme i etiske dilemmaer ved utveksling av gaver den ene eller den andre veien mellom helsepersonell og pasient og derfor er det ikke lov, men ser som sagt ikke helt problemet her. Anonymkode: 1c8cd...bb3 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #3 Skrevet 15. juli 2016 Offentlig ansatt helsepersonell har begrensninger i hva de kan motta av gaver fra pasienter. Dette skal stå i personalhåndboken. Sykepleiere eller andre som driver helt privat lager og organiserer sine egne regler. Men slik dette beskrives, så er praksisen uheldig. For meg ville dette betydd svekket tillit, ikke fordi hun har mottatt ting men fordi hun offentliggjør hva hun har mottatt, et klart signal om manglende dømmekraft. Man må jo da og stille spørsmål ved hvorfor hun jobber slik hun gjør, og ikkke i det offentlige. Anonymkode: c9d4b...088
sonush Skrevet 15. juli 2016 #4 Skrevet 15. juli 2016 Helsepersonell på sykehuset, sykehjemmet og hjemmesykepleie har ikke anledning til å ta imot gaver utover en blomstekvast til vaktrommet eller godteri/konfekt. Usikker om det er egne regler for privat virksomhet.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #5 Skrevet 15. juli 2016 Det stemmer at hun jobber i en privat klinikk. Synes likevel det er litt rart, og uansett en uheldig praksis. Googlet gaver og helsepersonell, og fant denne forskriften: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-begrensninger-i-helseperson/id92492/ Mulig den bare gjelder for ansatte i det offentlige? Har også fortstått det slik at det generelt er veldig strenge regler for å motta gaver i forbindelse med jobb, uansett yrke og sektor. Anonymkode: 95170...71a
skruf Skrevet 15. juli 2016 #6 Skrevet 15. juli 2016 Mulig det er andre regler i privat sektor? Offentlig er det strengt på det med å motta gaver. Jeg har to ganger mottatt gave fra beboer/pasient der jeg jobbet. Ene var fra en pasient som lagde nøkkelhanke til meg og andre gangen var det ei gammel dame som ville at jeg skulle arve en bluse hun hadde sydd i sin ungdom. Begge gangene avklarte jeg det med avd.leder først.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #7 Skrevet 15. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer at hun jobber i en privat klinikk. Synes likevel det er litt rart, og uansett en uheldig praksis. Googlet gaver og helsepersonell, og fant denne forskriften: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-begrensninger-i-helseperson/id92492/ Mulig den bare gjelder for ansatte i det offentlige? Har også fortstått det slik at det generelt er veldig strenge regler for å motta gaver i forbindelse med jobb, uansett yrke og sektor. Anonymkode: 95170...71a Så du jobber som sånn moralpoliti du, da? Har ikke vurdert å finne noe mer nyttig å bruke tiden din på? Hadde skjønt det om du virkelig ble presentert for åpenbar ulovlig virksomhet, men å sitte og drive undersøkende virksomhet på det grunnlaget her, og attpåtil gidde å starte en tråd i et forum om det.. Sært. Pass dine egne saker. Anonymkode: aee4b...ccd 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #8 Skrevet 15. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du jobber som sånn moralpoliti du, da? Har ikke vurdert å finne noe mer nyttig å bruke tiden din på? Hadde skjønt det om du virkelig ble presentert for åpenbar ulovlig virksomhet, men å sitte og drive undersøkende virksomhet på det grunnlaget her, og attpåtil gidde å starte en tråd i et forum om det.. Sært. Pass dine egne saker. Anonymkode: aee4b...ccd Oisann. Anonymkode: 0412b...dea 1
ArtyFarty Skrevet 15. juli 2016 #9 Skrevet 15. juli 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du jobber som sånn moralpoliti du, da? Har ikke vurdert å finne noe mer nyttig å bruke tiden din på? Hadde skjønt det om du virkelig ble presentert for åpenbar ulovlig virksomhet, men å sitte og drive undersøkende virksomhet på det grunnlaget her, og attpåtil gidde å starte en tråd i et forum om det.. Sært. Pass dine egne saker. Anonymkode: aee4b...ccd Selv om ordlyden her er ganske skarp så har AB et veldig godt poeng. Det fremstår litt misunnelig og jantelov, når man lager en slik sak av det. Men ja, damen viser manglende dømmekraft. Ut over dette er det ikke et stort problem, selv om det skulle være litt på kanten i forhold til regelverket (noe jeg ikke uttaler meg om hvorvidt det er). For å se det fra andre siden: Du har et barn som kanskje hadde slitt på skolen, og engasjert en privatlærer. Privatlæreren gjør en utmerket jobb, og karakterene fra middels til topp. Du blir kjempeglad, og gir privatlæreren en flaske vin for å feire. Hva er egentlig problemet? 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #10 Skrevet 15. juli 2016 4 minutter siden, ArtyFarty skrev: Selv om ordlyden her er ganske skarp så har AB et veldig godt poeng. Det fremstår litt misunnelig og jantelov, når man lager en slik sak av det. Men ja, damen viser manglende dømmekraft. Ut over dette er det ikke et stort problem, selv om det skulle være litt på kanten i forhold til regelverket (noe jeg ikke uttaler meg om hvorvidt det er). For å se det fra andre siden: Du har et barn som kanskje hadde slitt på skolen, og engasjert en privatlærer. Privatlæreren gjør en utmerket jobb, og karakterene fra middels til topp. Du blir kjempeglad, og gir privatlæreren en flaske vin for å feire. Hva er egentlig problemet? enig. Fra en annnen ab-. Anonymkode: 40e00...f01 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #11 Skrevet 15. juli 2016 Alt helsepersonell må følge Helsepersonelloven, og om jeg husker rett (gidder ikke å undersøke, men det er det bare å gjøre på lovdata.no), så kan helsepersonell kun motta gaver som har ubetydelig økonomisk verdi. Det går jo litt på skjønn, men en vinflaske, blomsterkvast eller konfekt gpr under dette. Om en eldre, dement person derimot ønsker å gi det hele arven sin, så er ikke dette lov. Anonymkode: b159f...fdf 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #12 Skrevet 15. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke helt om jeg ser problemet i akkurat denne settingen. Forstår det slik at hun driver en privat virksomhet med skjønnhetsbehandlinger? I andre situasjoner kan man jo komme i etiske dilemmaer ved utveksling av gaver den ene eller den andre veien mellom helsepersonell og pasient og derfor er det ikke lov, men ser som sagt ikke helt problemet her. Anonymkode: 1c8cd...bb3 Jeg fikk det samme spørsmålet ang. barnehageansatte. Det var en mor som hadde lyst til å gi en avskjedsgave fra barnet hennes som skulle slutte, men hun ville gi en personlig gave til hver ansatt som var på den avdelingen. Men så var det om det var lov å motta slike gaver? Eller om hun måtte gi en felles til hele avdelingen, evnt. at hun gikk sammen med andre og ga til avdelingen? At man ikke kunne gi til enkeltpersoner? Noen som vet? Det går jo litt på det samme. Et annet etisk dilemma, er om barnehageansatte kan ha foreldre til barna på sin facebookvenneliste? Jeg ser flere der som har lagt til ansatte i barnehagen, men jeg føler det er litt på kanten... på samme måte som at sykepleiere og leger ikke bør legge til pasienter på sin liste. Anonymkode: 10de6...23b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #13 Skrevet 15. juli 2016 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du jobber som sånn moralpoliti du, da? Har ikke vurdert å finne noe mer nyttig å bruke tiden din på? Hadde skjønt det om du virkelig ble presentert for åpenbar ulovlig virksomhet, men å sitte og drive undersøkende virksomhet på det grunnlaget her, og attpåtil gidde å starte en tråd i et forum om det.. Sært. Pass dine egne saker. Anonymkode: aee4b...ccd Wow, slapp av. Jeg er ærlig talt bare nysgjerrig, og lurer på hvordan reglene for dette er. Jeg reagerte veldig på det, tenker selv at det er upassende å motta gaver fra pasienter (vedkommende kaller dem det selv) av den typen og såpass hyppig. Ville høre om noen visste om det er innafor og bare jeg som tar helt feil, eller om det faktisk ikke er lov. Hva er det som er så provoserende med det? Det er vel ikke noe mer merkelig enn andre ting som blir spurt om på dette forumet. Anonymkode: 95170...71a
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #14 Skrevet 15. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kommet over Instagram-profilen til en sykepleier som driver med diverse kosmetiske behandlinger, og ser at hun legger ut en god del bilder av gaver hun har fått fra personer hun har behandlet. Det går mye i alkohol, men også blomster, konfekt og kosmetikk. Jeg kan ikke noe om juss, men sånn instinktivt tenker jeg at dette ikke kan være lov? Anonymkode: 95170...71a Det høres ikke ut som en sykepleier, men at hun er hudpleier. Anonymkode: 40e00...f01
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #15 Skrevet 15. juli 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet ikke helt om jeg ser problemet i akkurat denne settingen. Forstår det slik at hun driver en privat virksomhet med skjønnhetsbehandlinger? Anonymkode: 1c8cd...bb3 Anonymkode: 40e00...f01
Runnershigh Skrevet 15. juli 2016 #16 Skrevet 15. juli 2016 Ved min arbeidsplass kan vi kun motta gaver av "ubetydelig verdi", slik som konfekt og blomster. Jeg jobber i helsesektoren
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #17 Skrevet 15. juli 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det høres ikke ut som en sykepleier, men at hun er hudpleier. Anonymkode: 40e00...f01 Hun er sykepleier jo. Jeg ser at det er leger osv på samme senter, det utføres mer "avansert" hudpleie der som injeksjoner med Restylane osv. Anonymkode: 95170...71a
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #18 Skrevet 15. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hun er sykepleier jo. Jeg ser at det er leger osv på samme senter, det utføres mer "avansert" hudpleie der som injeksjoner med Restylane osv. Anonymkode: 95170...71a Uansett ser jeg ikke problemet, hadde vært det hadde hun fått beskjed om det. Så what om hun får en flaske vin. Anonymkode: 40e00...f01 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #19 Skrevet 15. juli 2016 5 minutter siden, Runnershigh skrev: Ved min arbeidsplass kan vi kun motta gaver av "ubetydelig verdi", slik som konfekt og blomster. Jeg jobber i helsesektoren Ved min arbeidsplass og, men det gis gjerne konfekt til flere sykepleiere, f.eks. alle sykepleierne på det og det teamet. Sjeldent til en enkeltperson. Ved større gaver, som bilder, tv, pengebeløp, så gis det til hele avdelingen, så bestemmer avd.sykepleier hvordan gaven skal "fordeles" om det er en pengegave, eller hvor tvn skal plasseres, da helst på pasientrom eller stue, med mindre giveren ettertrykkelig har ønsket at dette skal være på pauserommet til sykepleierne pga han syntes de var så flinke og fortjente noe ekstra Anonymkode: 10de6...23b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #20 Skrevet 15. juli 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alt helsepersonell må følge Helsepersonelloven, og om jeg husker rett (gidder ikke å undersøke, men det er det bare å gjøre på lovdata.no), så kan helsepersonell kun motta gaver som har ubetydelig økonomisk verdi. Det går jo litt på skjønn, men en vinflaske, blomsterkvast eller konfekt gpr under dette. Om en eldre, dement person derimot ønsker å gi det hele arven sin, så er ikke dette lov. Anonymkode: b159f...fdf Ok, det var det jeg også tenkte, at reglene gjelder uavhengig av om det er privat eller offentlig sektor. "Ubetydelig" verdi var det som også stod i § 3 i den forskriften som jeg lenket til. Champagneflasker og diverse kosmetikk har jo litt verdi, tar man uttrykket "på ordet" betyr jo verdiløst at det så å si er uten verdi. Tenker da feks på en tegning fra et barn, eller en liten blomsterkvast. I tillegg ser det ut som at vedkommende har mottatt veldig mange slike gaver, så totalt sett er det jo mye. Men kan godt hende at dette er helt greit altså, og at det bare er jeg som har et altfor strengt syn på slike ting. Anonymkode: 95170...71a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå