siriblablabla Skrevet 14. juli 2016 #1 Skrevet 14. juli 2016 Hei! Katten min er 17 år gammel. Fram til nå har hun vært utrolig sprek, men i det siste har det blitt mer synlig at hun begynner å bli gammel. Litt mer lat og sær på mat. Men god matlyst og relativt aktiv. Jeg har to ting jeg gjerne vil ha tips for: - hun er litt stiv i bakbeina. Det hindrer henne ikke i å gå og hoppe, men merker at hun går litt seinere og stivere. Tips til hvordan vi kan hjelpe? - hun har fått masse floker i pelsen. Klipper av de letteste, men har blitt en stor floke på ryggen hvor det har tovet seg litt, og det synes jeg er vanskelig å klippe. Har dere tips om hvordan vi best mulig kan få bort flokene? Katten virker ellers fornøygd, er kosete og sosial. Men vil selvsagt ikke at hun skal ha det vondt. Vil gjerne prøve å se om vi kan gjøre det bedre før det evt. blir snakk om noen avliving...
Paeonia Skrevet 14. juli 2016 #2 Skrevet 14. juli 2016 Pga beina ville jeg vurdert dyrlege for å se på om det er noe som bør gjøres. Kanskje hun har ubehag? Ang pelsen mp man gre regelmessig. Det finnes også spray til pelsen som gjør den lettere å gre. Det kan også være at hun bør ha annen mat med mer oljer i hvis hun er tørr i pelsen. Da vil den floke seg lettere 1
Ardwinna Skrevet 14. juli 2016 #3 Skrevet 14. juli 2016 Bra råd fra Paeonia over her! Men om katten allerede har fått store floker kan du dra til veterinær og få hjelp til å barbere dem bort. Det hender seg at min seniorkatt får floker på ryggen og siden hun blir så irritert hvis jeg begynner å børste eller klippe henne, så eskalerer problemet veldig fort. Da betaler jeg gladelig 300-400 kr for å få hjelp til å barbere hos veterinær/dyrepleier.
Skelly Skrevet 14. juli 2016 #4 Skrevet 14. juli 2016 Eldre katter kan lett få stoffskifteproblemer og nyresykdommer. Anbefaler deg å gå til dyrelegen med henne for en kontroll. De kan også barbere pelsen for floker. 1
hironakamura Skrevet 15. juli 2016 #5 Skrevet 15. juli 2016 Hei, mener dette med bakbeina og pelsen er symptomer på nyresykdom, vår katt fikk det i samme alder.. Hun må få medisiner og spesialfór i så fall. Lykke til<3
Mis(s)Understood Skrevet 15. juli 2016 #6 Skrevet 15. juli 2016 Eldre katter blir også stivere i leddene, - og de kan få gikt de også. En tur til vetrinæren er fornuftig. Flokene på ryggen kan/bør barberes bort og nyrefunksjon eller gikt bør sjekkes. Lykke til begge to
siriblablabla Skrevet 18. juli 2016 Forfatter #7 Skrevet 18. juli 2016 Tusen takk for svar alle sammen! Vi har vært hos dyrlegen og fått barbert katten nå. Dyrlegen fjernet også tannstein, gav vitaminsprøyte og vi fikk spesialfor til eldre katter. Ellers syntes hun katten så fin ut for alderen, så da stoler jeg på det Fikk beskjed om å komme tilbake viss hun ikke ble i bedre form etter byttet av for. Håper katten kommer seg, hvis ikke tar jeg nok en ny tur til dyrlegen for grundigere sjekk etter nyreproblem/gikt. Men forløpig skal vi se om hun kommer seg. Er sååå glad i denne katten, så håper jeg får litt lenger tid med henne <3 3
AnonymBruker Skrevet 18. juli 2016 #8 Skrevet 18. juli 2016 1 time siden, siriblablabla skrev: Tusen takk for svar alle sammen! Vi har vært hos dyrlegen og fått barbert katten nå. Dyrlegen fjernet også tannstein, gav vitaminsprøyte og vi fikk spesialfor til eldre katter. Ellers syntes hun katten så fin ut for alderen, så da stoler jeg på det Fikk beskjed om å komme tilbake viss hun ikke ble i bedre form etter byttet av for. Håper katten kommer seg, hvis ikke tar jeg nok en ny tur til dyrlegen for grundigere sjekk etter nyreproblem/gikt. Men forløpig skal vi se om hun kommer seg. Er sååå glad i denne katten, så håper jeg får litt lenger tid med henne <3 Du er et godt menneske å ha for en katt Ingenting er så trygt og godt for en eldre katt som et menneske som elsker og bryr seg om katten. Anonymkode: 48500...191
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå